Sv: Rid-insektstäcken, någon med erfarenhet?
Jo, vi har nog ungefär lika. Jag var ute strax efter 21 idag, och det var ungefär trehundramiljoner broms tyvärr. Så det var helt klart för tidigt. På dagarna går det inte att rida alls. Eg inte ha dem ute heller, men där har jag ju inget val numera (förr vände jag dygnet åt dem), men eksemtäcket gör ganska stor skillnad. Insektstäcken däremot biter de bara igenom.
Men jag upptäckte en STOR avigsida, lille herrn har ju ataxi och nedsatta proprioceptiska reflexer - dvs han har inte riktigt koll på var hans hovar är i förhållande till marken. Kompenserar (likt de brukar) kanon för det med synen, och när vet upptäckte det hade jag ju ridit honom i alla gångarter på alla underlag, hoppat diken osv utan att märkt ett enda felsteg. Tar man bort synen däremot blir det extremt tydligt.
Om man slår med huvudet pga broms, då ser man inte/fokuserar man inte på var man har fötterna... Vilket ledde till en vurpa idag.. Så jag tänkte försöka göra 'lite extra' för att hjälpa honom mot bromsen så gott det går. Han är ingalunda hysterisk, tvärtom han var ovanligt sansad och 'duktig'! Men jag insåg hur snett det kan bli av ganska lite om det vill sig illa, och är inte så förtjust i att vurpa vidare. (Det här kanske var en engångsgrej, men som sagt, kan jag göra lite mer mot bromsen så gör jag gärna det).
Hur tyckte du Jacsontäcket funkade? Bet de igenom? Hindrade det bogrörelserna? Låg det still?
Medel skiter ju de muterade bromsarna här i, de biter glatt på flugmedelsBLÖT häst liksom. Du vet säkert hur jag menar.