Rid-insektstäcken, någon med erfarenhet?

Alexandra_W

Trådstartare
Någon som provat insektstäcken tänkta att ha när man rider? Hur har det fungerat (ffa mot broms), vilka är bra osv? Hit mer erfarenheterna helt enkelt =)

Jag måste hitta något som hjälper häststackarn lite mot bromsarna..

Sv: Rid-insektstäcken, någon med erfarenhet?

Ropade in ett Jackson på tradera förra sommaren.
Har förstått genom åren att vi är ungefär lika drabbade du och jag av insekter och elända broms i olika stl.

här kan ju inte ens hästarna vara ute dagtid, oavsett om de är inbäddade i amerigos buzz off, bromsmedel och spray osv osv.

Så jag rider på mornarna eller på kvällarna och då funkar det faktiskt. Stoet är ju helt rabiat normalt sett, men vi klarar en skogstur trots lite broms.

Jag använder alltid det denna årstid, om det inte regnar eller blåser mkt så det inte behövs.

Tycker de funkar riktigt bra, på de hästar jag har nu märker jag ingen större skillnad då de är väldigt tåliga och inte bryr sig så mkt men tycker ändå att jag vill skydda dem så mkt jag kan från obehag. Förut när mitt fullblod reds märkte jag dock en väldig skillnad, med täcket var hon lugn och fin och utan kunde det sluta med rodeo ;)

De jag har nu är ett gammalt från hööks och ett jacson, tycker jacson täcket är lite tjockare och rejälare.

Har sett att HW börjat med nån ridmodell och är väldigt nyfiken på dessa så de måste nog inhandlas snart för test! Älskar HW täcken i övrigt så utgår från att de är bra.

Har ett från Pfiff 130cm och det sitter kanonbra och har hjälpt W massor när vi rider på mindre lämpliga tider på dygnet. Mitt har hals och ett väl anpassat hål för sadeln. Nu har jag bara ridit i det ute i skogen och på vägarna men inte märkt något hämmande i rörelserna så här långt.

Jo, vi har nog ungefär lika. Jag var ute strax efter 21 idag, och det var ungefär trehundramiljoner broms tyvärr. Så det var helt klart för tidigt. På dagarna går det inte att rida alls. Eg inte ha dem ute heller, men där har jag ju inget val numera (förr vände jag dygnet åt dem), men eksemtäcket gör ganska stor skillnad. Insektstäcken däremot biter de bara igenom.

Men jag upptäckte en STOR avigsida, lille herrn har ju ataxi och nedsatta proprioceptiska reflexer - dvs han har inte riktigt koll på var hans hovar är i förhållande till marken. Kompenserar (likt de brukar) kanon för det med synen, och när vet upptäckte det hade jag ju ridit honom i alla gångarter på alla underlag, hoppat diken osv utan att märkt ett enda felsteg. Tar man bort synen däremot blir det extremt tydligt.

Om man slår med huvudet pga broms, då ser man inte/fokuserar man inte på var man har fötterna... Vilket ledde till en vurpa idag.. Så jag tänkte försöka göra 'lite extra' för att hjälpa honom mot bromsen så gott det går. Han är ingalunda hysterisk, tvärtom han var ovanligt sansad och 'duktig'! Men jag insåg hur snett det kan bli av ganska lite om det vill sig illa, och är inte så förtjust i att vurpa vidare. (Det här kanske var en engångsgrej, men som sagt, kan jag göra lite mer mot bromsen så gör jag gärna det).

Hur tyckte du Jacsontäcket funkade? Bet de igenom? Hindrade det bogrörelserna? Låg det still?

Medel skiter ju de muterade bromsarna här i, de biter glatt på flugmedelsBLÖT häst liksom. Du vet säkert hur jag menar.

Åh, att HW hade hade jag missat, jag anv ju nästan bara HW annars. Amigot var det ju bra pris på med. Men färgen :crazy:

Jag tycker jackson är ok, men nog skulle bromsarna kunna bita igenom det.
Jag har ju det på Birka som har stora bogrörelser och vi galopperar ute i friskt tempo.
Fördelen för hästen är att det går ner på sidorna, nedanför magen en del, vilket HW inte ser ut att göra.
Men jag förstår varför HW har ett som inte täcker sidorna, det blir en "glatt" yta där man har skänklarna och man får inte så bra fäste ifall det ska bockas eller tvärvändas...:p

Men i ditt fall, för Lilleman, så är det nog viktigast att han blir så trygg han kan över att bromsen inte kommer åt honom.

Birka kastar ju med huvudet och har sig bara hon HÖR en broms eller en mygga, för hon har varit så rädd och känslig. I år har jag provat luva och märkligt nog gjorde det avsevärd skillnad.

Köpte mitt jackson på tradera för 200 kr som en chansning. Jag funderar på att köpa ett från HW för att se om det är skillnad ifall jag kan få ett bra pris.

Jag har ju ett Buzz Off ligger, brukar ha det när han åker transport på sommaren. Funderar på att se om jag kan slänga det ovanpå sadeln nästa sväng och se om det gör någon skillnad.

Han var ju, spec för att vara första gången han var tvungen att jobba fastän bromsarna bet så att säga jätteduktig. De flesta jag haft har varit MER störda av broms än honom, men blev ju ändå lite besvärligt. Han reagerar dock inte på att de är omkring honom, utan det är när de biter han blir lite upprörd, och helst vill stanna och bita bort dem. Så risken finns ju att när huvudet började veva var det en som satt på huvudet och bet honom, och då hjälper ju inte täcke.

Hmm, ser hur vi kommer knalla omkring i skogen i full krigsmundering - täcke, huva - hela kittet ;P

Jag har precis fått hem ett HW Amigo Fly rider. Har inte ridit med det ännu, men utvärderingen är än så länge att passformen är mycket bra (köpte ett M till min pålla som normalt har 140-145 i täcken). Tyvärr är det väldigt mjukt och med stora "hål" i nätet, så frågan är om bromsarna hindras ngt öht. Så har ni mycket broms så skulle jag nog satsa på ett Rambo i stället, det verkar rejälare. (Har dock inte sett det i verkligheten..).

Till förra ponnyn hade jag ett från Jacson. Det var kraftigare tyg än Amigo's. Tyvärr var dock passformen inte så mycket att hurra över, men täcket fyllde sin funktion alldeles utmärkt! Kombinerat med Ultra Sheild och flugpannband så kunde vi till och med ge oss ut mitt på dagen, och ponnyn var lugn och avslappnad.

Perfekt att få höra av någon som har det. Både storleksmässigt och övrigt. Då misstänker jag dock passformen blir sådär på min, han har 130 i HW och gissningsvis borde S bli för smalt då? Sen så stora hål låter ju sådär, bromsen biter ju iaf i hagen igenom Bucas Buzz Off och det har pyttesmå hål (men är för tunt, så de biter igenom ändå).

Du får gärna rapportera när du provat det =)

Jag har ett ridtäcke för westernhästar men tyvärr får hästen panik ändå. Täcket skyddar inte tilräckligt så hästen blev tokig i alla fall när jag försökte rida ut på kvällen. Tror att jag måste ha något som täcker mera, plus huva då. Bromsarna letar sig in där det finns bar hud och då är det kört för oss. Dränkte in svansen och benen med antibromsspray men det har ingen effekt.

Igår fick vi ta in hästarna från hagen redan vid lunch eftersom hästarna var så stressade. Min häst har ju ett flugtäcke med hals så han klarar sig ok. Men övriga hästar är otäckade så de lider väldigt.

Har ett från Hööks med hål för sadeln och hals, fungerar jättebra på min pålle som är ganska irriterad av både flugor, mygg o bromsar!!! använder det nästan alltid så här års...

Har ett från Hööks med hål för sadeln och hals, fungerar jättebra på min pålle som är ganska irriterad av både flugor, mygg o bromsar!!! använder det nästan alltid så här års...

Har letat på Hööks hemsida men inte hittat något sådant, vet du om de har dem kvar? När köpte du ditt?

KL

Vad är det för antibromsspray ni har?

Jag har ännu inte hittat något som hjälper mot blinningar, har ni några tips på något som funkar?

Bästa flug"täcket" för häst är ridhuset:love:
Inga bromsar så långt ögat når.. det är typ där jag håller mig nu när bromsarna är för jäkliga. Uteritterna blir inte alltför många när dom väl blir av är det skritta på en väg där det blåser mkt fram och tillbaks=)

Jag har beställt hem ett HW rambo idag, kan återkomma med bild o hur det fungerar när jag får hem det.

Har också börjat fundera på ett sånt täcke. Känns nästan omöjligt att göra något ö.h.t oavsett tid på dygnet. Gick en kort promenad med grabben idag och fick stanna var 10de meter och sopa av diverse flygfän som bet honom..

Jag har två från hööks, men det var många år sedan de såldes. Jag rider typ alltid med det nu i bromsarnas högtid. Hästarna kan inte koncentrera sig, går o slår med huvudet mot sidorna annars. Utan täcke är paniken nära när bauta-bomb-planen(fäbromsarna) kommer.

Tycker det fungerar bra. Brukar tvätta täckena i flugschampoo när jag ändå svampar av hästarna efter ridtur, så e dom fräscha till nästa tur. De blir ju bra svettiga...

wpid-imag1861.jpg

KL

Jag har både ett Jacson (som ska säljas) och ett nytt HW amigo. Passformen är bättre på Amigo men helt ok på Jacson också. Skaver inte. Vi har inte så mycket broms men en massa andra flygande monster som inte biter igenom täcket. Eller det är en klart mindre andel iaf.. Hästarna är lugna och fina till skillnad från när dom ä utan täcke. Jag kan verkligen rekomendera ett.

Min har 140 i HW annars och har M i ridtäcket och det sitter perfekt. Kan försöka ta bilder senare..

*kl*

Ni som har flugridtäcken, vars köpte ni de ifrån? Jag har letat på flera ridsportbutiker på nätet, men inte hittat någon som har detta..

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 295
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
270
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka