Rid/Sportponnyavel

Sv: Rid/Sportponnyavel

Jag läser det år efter år i ridsport när de presenterar sin dräktighet"rapportering" för hingstarna. Då främst hbl iofs.
Tycker iofs att det är väldigt logiskt att AI skulle öka möjlighterna. Du minskar ju infektionsrisken avsevärt så.
Din statestik är den grundad på säsong eller per brunst? Per lev föl eller dräktigt vid 16dygn?
Många blir säkert dräktiga på naturligt men många är dem som resorberar pga av en livmodersinflammation också...
Den risken minskar ju avsevärt med AI.

/Kicki som har hingst på naturlig betäckning (så jag är inte emot naturlig betäckning ifall någon tror det)
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Ditt sto kan ha haft ett mellanår o då hjälper inte vilket sätt man än använder sig av...
Behöver inte bero på vetten eller spermakvaliten. Blev du inte rekommenderad att byta hingst efter 2 brunster? Det brukar man bli. För ibland är det helt klart simmarna det är fel på.
Hbl avel är snuskdyrt o man bör ha med i beräkningarna att det inte tar sig på alla o inte alla år.
Jag har flera ston där det inte tagit på o som tagit på ett försök året efter. Då räknar jag in "tomåret"s kostnader på den fölungen jag får... för det är ju faktiskt det som det kostat mig att få fram en fölunge. Oftast går ändå inte de flesta uppfödare med plus när man avlar hbl...
Om man inte har egen seminstation...
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Jag läser det år efter år i ridsport när de presenterar sin dräktighet"rapportering" för hingstarna. Då främst hbl iofs.

Eh... Den statistiken har jag helt missat. :confused: Vad grundar sig den på?

Din statestik är den grundad på säsong eller per brunst? Per lev föl eller dräktigt vid 16dygn?

"Min" statistik är ju bara en sammanräkning av Blå Bokens statistik. Blå Boken baseras på det betäckningsantal som hingstägaren rapporterar in tillsammans med antalet levande föl. Så visst kan det missgynna hingstar som betäcker naturligt. Sedan är det ju en del hingsthållare som inte rapporterar in korrekt också, men sådant är ju svårare att få bukt med.

Dock har man från och med Blå Boken 2007 börjat ange mer exakt vad det blivit av varje betäckning. Där ser man både resorberingar, kastningar och dödfödda föl. Vilket givetvis förändrar statistiken.

Värst tycker jag det är när vissa hingsthållare gör reklam för sin hingst med orden "Mycket god dräktighet" och hingsten enligt Blå Boken har 60 % dräktighet. :crazy:
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Ja men där får man ju titta på vad de 60% står för. Tittar vi tex på Highcrusier på förra året så betäckte han 75 ston -07. Fick 69st dräktiga men "bara" 57 föl.
Alltså hade han en mycket hög dräktighet.92% Men "bara" 76% levande föl.
Man kan ju inte klandra hingsten för resorberingar, kastningar, dödfödda föl, ston som dött under dräktigheten osv...
Alltså kan en hingst med 60% ha en väldigt god dräktighet men kanske inte att lika många överlevt. Man kan inte stirra sig blind på hur många föl det blev födda efter en hingst för det kan inte hingsten råda över. Rättvisare är att titta på hur många han får dräktiga o ännu hellre..hur många brunster krävdes det innan han fick dräktigt.
En hingst kan ha högt antal dräktiga men det kanske krävdes i snitt 2-3 brunster innan dem var dräktiga, medans andra hingstar kanske fått dräktigt på första försöket så gott som på alla.
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Jo vi bytte hingst i augusti men det var förstås för sent. Jag fick ingen information om att det var dålig fertilitet på hingsten utan fick höra det andra vägar. Trist för jag hade verkligen frågat om detta i förväg.

Rodde:
Jo jag kollar alltid mina ston på 16-17 dygn men trodde det behövdes veterinär i samband med seminering. Jag fick i alla fall en räkning på 3000 kr av veterinären för mitt hbl sto som stod på hingstens egen station.
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Givetvis kan man inte skylla allt på hingsten! Men det är det som är så bra med nya Blå Boken, att det faktiskt specificeras vad som hänt. Den hingst jag syftar på har dock sämre fertilitet, inte många ston som resorberar/kastar. :grin:
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Några siffror, tagna enbart ifrån ridponnyernas statistik.

2001
Nat = 84 % dräktighet.
AI = 50 % dräktighet.
TAI = 66 % dräktighet.

2002
Nat = 65 % dräktighet.
AI = 69 % dräktighet.
TAI = 67 % dräktighet.

2003
Nat = 84 % dräktighet.
AI = 73 % dräktighet.
TAI = 60 % dräktighet.

2004
Nat = 76 % dräktighet.
AI = 72 % dräktighet.
TAI = 73 % dräktighet.

2005 (när det definitivt gått nedåt för naturlig betäckning)
Nat = 50 % dräktighet.
AI = 82 % dräktighet.
TAI = 64 % dräktighet.

2006
Nat = 77 % dräktighet.
AI = 77 % dräktighet.
TAI = 77 % dräktighet.

Då har jag alltså uteslutit de tidigare åren, då AI och TAI inte var särskilt vanligt förekommande.
År 2005 var väl det året då några hingstar på naturligt hade väldigt dålig dräktighet? Och det förstör statistiken lite, så det året kan man väl inte riktigt räkna med?
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

År 2005 var väl det året då några hingstar på naturligt hade väldigt dålig dräktighet? Och det förstör statistiken lite, så det året kan man väl inte riktigt räkna med?

Genom att ta med alla siffror så blir det ju tydligare. Varför var det så lågt 2005? Jo, därför att några enskilda hingstar drog ned siffrorna. :grin:
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Hur är det i andra länder (danmark/tyskland/holland) står ridponnyhingstarna på semin eller naturligt? Vilket är vanligast?
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Det är bara i Sverige som majoriteten av riodponnyhingstar står på semin.

I "andra" länder är det enbart "poppishingstar" som går på semin.

Därav det bistra Svenska läget för ridponnyuppfödare, många har producerat ridponnyer som inte går att sälja för produktionskosnaden.

Förstås är det uppfödarna som själva får betala sina misstag - förstår inte att så många kunnat "gå på" att betäcka sina "måttligt bra" ston på ett så dyrt sätt...
.
Ingen har lyssnat...
Peråke
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Det är bara i Sverige som majoriteten av riodponnyhingstar står på semin.

I "andra" länder är det enbart "poppishingstar" som går på semin.

Därav det bistra Svenska läget för ridponnyuppfödare, många har producerat ridponnyer som inte går att sälja för produktionskosnaden.

Förstås är det uppfödarna som själva får betala sina misstag - förstår inte att så många kunnat "gå på" att betäcka sina "måttligt bra" ston på ett så dyrt sätt...
.
Ingen har lyssnat...
Peråke

Precis! Jag anser också att man inte får täckning för produktionskostnaden om man använder semin.
Men det är klart att har man en egen seminstation så....
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Jag tycker kanske att det ska vara större pris skillnad på hingstarna, alla verkar kosta ungefär det samma. Samtidigt tycker jag det är helt suveränt med semin, vi har bara i år skickat till Värmland, Jämtland, Boden, Umeå etc dom stona skulle aldrig hittat en ridponnyhingst där uppe, och det är tveksamt om någon vill ställa dit sin hingst då de flesta yngre hingstar tävlar.
Sedan är det väl lite Flyinge som gick i täten för ponnysemin, och resten av ridponnyfolket följde efter.
Vi får också mycket små welsh ston, och aldrig skulle jag vilja betäcka dessa små ston naturligt med stora D ponny hingstar.

Vi kommer iallafall att sätta vår welsh hingst på semin nästa år då vi varit ned ringda med förfrågningar om semin på honom, så det är väl efterfrågan som styr helt enkelt.

Sen om stoägarna betäcker halvdåliga ston kan ju inte man klandra hingstägarna för!
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Jag tycker kanske att det ska vara större pris skillnad på hingstarna, alla verkar kosta ungefär det samma. Samtidigt tycker jag det är helt suveränt med semin, vi har bara i år skickat till Värmland, Jämtland, Boden, Umeå etc dom stona skulle aldrig hittat en ridponnyhingst där uppe, och det är tveksamt om någon vill ställa dit sin hingst då de flesta yngre hingstar tävlar.
Sedan är det väl lite Flyinge som gick i täten för ponnysemin, och resten av ridponnyfolket följde efter.
Vi får också mycket små welsh ston, och aldrig skulle jag vilja betäcka dessa små ston naturligt med stora D ponny hingstar.

Vi kommer iallafall att sätta vår welsh hingst på semin nästa år då vi varit ned ringda med förfrågningar om semin på honom, så det är väl efterfrågan som styr helt enkelt.

Sen om stoägarna betäcker halvdåliga ston kan ju inte man klandra hingstägarna för!

Jag håller med dig om att det borde vara större prisskillnad. Nu kostar "skräpet" lika mycket som "guldet".
De riktigt bra hingstarna kan kosta mer än de gör i dag, MEN mellanklasshingstarna är för dyra om dom står på semin och de sämsta hingstarna är en stor förlustaffär att använda om dom står på semin.

Jag undrar från vilken hingst ni skickat till norrland. Den som bor i, och tävlar runt Sundsvall större delen av året?

Ja, visst var det Flyinge som gick i täten. Men allt som Flyinge gör är ju inte värt att ta efter...:grin:

Jag håller även med dig om att marknaden styr. Hade jag varit i din situation med många intressenter kring en hingst och önskemål om semin så hade jag också haft honom på semin.
Fast en del hingstar har ju inte så många ston, och där kanske hingstägaren ska ta en funderare om man rättar sig efter marknaden eller om man TROR att man gör det.

"Sen om stoägarna betäcker halvdåliga ston kan ju inte man klandra hingstägarna för!"
Nu var det PerÅke som fällde kommentaren om "måttligt bra" ston... men om jag var hingstägare så skulle nog jag passa mig för att kommentera mina presumtiva kunders ston som halvdåliga.
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Men vart fick du in att hon kallade Presumativa kunders ston halvdåliga?
Det var mer än vad jag kunde tolka det till iaf =)
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Eftersom hon är hingstägare så är det ju inte helt omöjligt att stoägarna kikar på hennes hingstar vid hingstval. Ganska troligt faktiskt. Nu finns det ju stoägare som vet precis vad dom har hemma i stallet och struntar i vad andra tycker men det finns även dom som kanske är lite osäkra och där tror jag att man kan förlora en kund eller två om man gör sådana uttalanden.
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Ja men hon har ju fortfarande inte kallat ev kunders ston halvdåliga...

Hon pratar ju inte om sina hingstar. Hon säger "hingstägarna" ...
O alla vet väl att kvaliten på stona varierar stort.
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Jag har inte kallat några ston halvdåliga utan det var en kommentar på Per Åkes uttalande, varje sto ägare gör sin bedömning av vad dom vill betäcka. Jag är inte ensam om att ha hingstar på semin. Men för oss är det praktiskt att ha hingstarna på semin.

Vi har skickat flera olika hingstar till Norrland, men mest två släktingar ;)
 
Sv: Rid/Sportponnyavel

Någon som har nån aning om hur stor del av betäckningarna med ridponnyhingstar som sker naturligt?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är en hästtjej ut i fungertopparna. Jag var en sån där liten flicka som cyklade 1mil till närmsta stall. Mockade alla boxarna och...
Svar
6
· Visningar
1 546
Senast: Ämelie
·
Avel Det finns säkerligen fler trådar i det här ämnet men jag hittar tyvärr ingen nu. Jag har läst i en del trådar här på avel och fått...
Svar
5
· Visningar
1 363
Senast: swe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp