Rida en smal och omusklad häst?

Fisungen

Trådstartare
Hej!
Vad ser ni på att rida på en häst (Islandshäst) som är kring 25 års ålder, omusklad och blivit väldigt mager med lite hull där höftbenen sticker ut och man kan se ryggraden, dock ser man inte revbenen?

Nu får hästen mer hö och tillskott som ska förbättra muskelbyggnad, hull och styrka.
Sett en förbättring på kroppen från de senaste 2-3 veckorna. I övrigt inget oförändrat beteende, mår bra i övrigt och går på lösdrift. Dock får medicin mot ppid.

Försökt googla fram vetenskapliga artiklar, rapporter, veterinärutlåtanden mm. Men svårt att hitta något relevant.
Så vill gärna ha tips på sådana artiklar också.
 
En mager och omusklad häst:
  • har svårt att bära en ryttare i balans vilket innebär en större skaderisk
  • bränner extra kalorier vid ridning (vilket försvårar viktuppgång)
  • är svagare, vilket innebär att ridning blir jobbigare och tyngre för hästen vilket kan påverka den både fysiskt och psykiskt.

Nej, jag tycker inte att man rider en sådan häst. Man ser till att den går upp i vikt och försöker hitta grundorsaken till varför den gått ner till en början (tänder, stress, otillräckligt med mat, magsår eller vad det nu kan vara). Sedan sätter man varsamt igång den vid hand och vänjer den långsamt vid ökad belastning, i takt med att den får de muskler som den behöver för att kunna fungera som riddjur.
 
Vad visade senaste kollen för PPID? Ligger hästen på rätt medicindos? En häst som har PPID faller ur och då framförallt muskulärt om hen inte får rätt dos prascend (pergolid). Att hästens revben inte syns men att hen i övrigt är mager får mig att misstänka att medicindosen inte är rätt alternativt har PPID gått så långt att den inte hjälper. Är det så får man börja fundera på avslut faktiskt. Hästen ska självklart inte ridas i nuvarande skick. Det strider mot djurskyddslagen.
 
Hej!
Vad ser ni på att rida på en häst (Islandshäst) som är kring 25 års ålder, omusklad och blivit väldigt mager med lite hull där höftbenen sticker ut och man kan se ryggraden, dock ser man inte revbenen?

Nu får hästen mer hö och tillskott som ska förbättra muskelbyggnad, hull och styrka.
Sett en förbättring på kroppen från de senaste 2-3 veckorna. I övrigt inget oförändrat beteende, mår bra i övrigt och går på lösdrift. Dock får medicin mot ppid.

Försökt googla fram vetenskapliga artiklar, rapporter, veterinärutlåtanden mm. Men svårt att hitta något relevant.
Så vill gärna ha tips på sådana artiklar också.
Först fodra upp hästen i hull. Sen börja bygga muskler avsuttet och efter den satt muskler kan man börja rida.
Det måste finnas något att bygga av. Och den måste ha muskler för att sunt bära ryttare(och sig själv).
 
Hästen behöver nog lite mer än mer hö och tillskott. En äldre häst är en äldre häst och den kan behöva betydligt mer kraftfoder som äldre än som ung. Fodra på hästen!
Det beror ju alldeles på vad det är för hö. Med ett bra hö bör det bara krävas mineraler och salt som tillskott. Och med ett lite sämre hö kanske tillägg av ex-vis lusern. Jag hade definitivt inte valt att "fodra på" en äldre islandshäst med en massa kraftfoder!
Sen är det ju rätt tid på året att vara smal nu när betet drar igång. Så släpp ut hästen på bete.
Instämmer!
 
Hej!
Vad ser ni på att rida på en häst (Islandshäst) som är kring 25 års ålder, omusklad och blivit väldigt mager med lite hull där höftbenen sticker ut och man kan se ryggraden, dock ser man inte revbenen?

Nu får hästen mer hö och tillskott som ska förbättra muskelbyggnad, hull och styrka.
Sett en förbättring på kroppen från de senaste 2-3 veckorna. I övrigt inget oförändrat beteende, mår bra i övrigt och går på lösdrift. Dock får medicin mot ppid.

Försökt googla fram vetenskapliga artiklar, rapporter, veterinärutlåtanden mm. Men svårt att hitta något relevant.
Så vill gärna ha tips på sådana artiklar också.
Ledtygel tills den återfått hull. Tex leda bredvid annan häst.
(En medishäst hade tappat mycket, och fick ändå upp hull och muskler med nytt foder/vårgräs och bli ledd. Men dock orsaken var ändå tänderna vid andra koll, kolla tänderna, inte bara framtänderna. Vet missade att bara bakersta var illa. Gräs är lättuggat tydligen jämfört med hö så även om hullet kommer åter på sommaren så kan det gå igen när gräset försvinner om det är det.)
 
Senast ändrad:
Vad visade senaste kollen för PPID? Ligger hästen på rätt medicindos? En häst som har PPID faller ur och då framförallt muskulärt om hen inte får rätt dos prascend (pergolid). Att hästens revben inte syns men att hen i övrigt är mager får mig att misstänka att medicindosen inte är rätt alternativt har PPID gått så långt att den inte hjälper. Är det så får man börja fundera på avslut faktiskt. Hästen ska självklart inte ridas i nuvarande skick. Det strider mot djurskyddslagen.
Kan du länka det med djurskyddslagen? Det är alltså inte min häst utan någon jag känner. Så jag kan visa en källa som är lagenlig
 
Hästen behöver nog lite mer än mer hö och tillskott. En äldre häst är en äldre häst och den kan behöva betydligt mer kraftfoder som äldre än som ung. Fodra på hästen!

Sen är det ju rätt tid på året att vara smal nu när betet drar igång. Så släpp ut hästen på bete.

Först fodra upp hästen i hull. Sen börja bygga muskler avsuttet och efter den satt muskler kan man börja rida.
Det måste finnas något att bygga av. Och den måste ha muskler för att sunt bära ryttare(och sig själv).

Vad har ni för erfarenhet av hästar med PPID? Det är totalt livsfarligt att fodra på en häst med PPID med kraftfoder eller att släppa på bete. När man ska få upp en häst med PPID i vikt måste man vara enormt försiktigt, ta det väldigt långsamt och absolut inte ge vare sig kraftfoder eller släppa på bete. Jag blir verkligen helt kall när jag läser era svar och hoppas att Ts inte gör som ni skriver för hästen lär inte överleva det.

En häst med PPID bygger inte muskler som en frisk häst. Har hen fallit ur som beskrivet är det riktigt svårt att bygga upp den igen och göder man upp den resulterar det med stor sannolikhet i fång. En häst så som Ts beskriver den måste man ha stenkoll på, räkna foderstat och vara jättenoga med att hästen får det hen behöver och då genom grovfoder eftersom det är väldigt vanligt att de här hästarna reagerar på stärkelse och socker. Släppa på bete är det få som klarar utan det är munkorg på magert gräs några timmar per dag som gäller om man har sådan tur att hästen klarar det.
 
Vad har ni för erfarenhet av hästar med PPID? Det är totalt livsfarligt att fodra på en häst med PPID med kraftfoder eller att släppa på bete. När man ska få upp en häst med PPID i vikt måste man vara enormt försiktigt, ta det väldigt långsamt och absolut inte ge vare sig kraftfoder eller släppa på bete. Jag blir verkligen helt kall när jag läser era svar och hoppas att Ts inte gör som ni skriver för hästen lär inte överleva det.

En häst med PPID bygger inte muskler som en frisk häst. Har hen fallit ur som beskrivet är det riktigt svårt att bygga upp den igen och göder man upp den resulterar det med stor sannolikhet i fång. En häst så som Ts beskriver den måste man ha stenkoll på, räkna foderstat och vara jättenoga med att hästen får det hen behöver och då genom grovfoder eftersom det är väldigt vanligt att de här hästarna reagerar på stärkelse och socker. Släppa på bete är det få som klarar utan det är munkorg på magert gräs några timmar per dag som gäller om man har sådan tur att hästen klarar det.
En hel del.
Har jag skrivit HUR jag tycker man ska fodra upp? Nej. Jag har inte nämnt kraftfoder, bete eller att det ska gå fort.
Det finns foder som har extremt låg halt stärkelse och socker, både grovfoder och kraftfoder. Och olja etc.

Min poäng är att man rider inte en häst som inte har muskler. Plus att en häst som inte rids bör inte heller vara helt muskelfattig. Man får se över medicinering med veterinär och därefter fodra upp hästen på ett vettigt vis. Det behöver ju inte betyda att man dunkar på med kraftfoder eller kastar ut den på bete. Den slutsatsen drog du helt utan fog av mitt inlägg efter att ha läst att andra rekommenderat det.
Man rider inte en häst som inte har muskulatur att bära en ryttare på ett sunt sätt. Det är djurplågeri.
Det får ta den tid det tar. Men man börjar inte träna en häst i underhull som inte får i sig nog näring/kan tillgodogöra sig näringen så pass att den kan behålla hull och bygga muskler.
 

Liknande trådar

Ridning Är det okey att rida en smal häst(han har lite muskler men inget fett) man ser revbenen lite lätt och benen sticker ut vid korset...
Svar
13
· Visningar
2 930
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 624
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 580
Senast: axel
·
Foder & Strö Har en vbl trav valack som går som ridhäst. Han har tunnat av drastiskt under betet iår, trots bra bete, stödfodring med betfor o...
Svar
6
· Visningar
1 440
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp