Korn till tunn häst?

arabia

Trådstartare
Har en vbl trav valack som går som ridhäst. Han har tunnat av drastiskt under betet iår, trots bra bete, stödfodring med betfor o havrekross. Han är avmaskad efter träckprov, tänderna kollade osv. Vet att han har haft ont av broms o blinningar o sprungit mkt i hagen för att komma undan odjuren. Rids så gottsom dagligen, varierat med skogsturer, dressyr o lite hoppning då o då.
Fodrat onom med Lusern ett tag men så började han rata det o käkar nu havre o betfor, men tar sig dåligt. Har hört att krossad korn ska vara bra för att få upp hull på tunna hästar, har dock aldrig fodrat med det.

Vad har ni för erfarenhet av kornkross åt tunna hästar?
Hur mkt vågar man ge i så fall?

Pålle är 165cm hög, vet inte vad han väger just nu, man ser revbenen på honom men han är välmusklad i övrigt
 
Sv: Korn till tunn häst?

Jag tycker inte att spannmål är speciellt bra och innehåller mycket stärkelse. Dessutom ger det inte tillräcklig effekt om hästen är tunn. Det bästa vore ju om han kunde äta lucern iaf, och att du lade till olja för att få mer hull. Är det svårt att få i lucern kanske du kan prova en annan sort eller blanda med något han gillar. Knepet när en häst är tunn är att inte vara rädd för att ge ordentligt med foder. Ofta ger man för lite.
 
Senast ändrad:
Sv: Korn till tunn häst?

Min häst är tokig i foderjäst så han äter vad som helst som det är blandat i. Det sägs vara aptitretande. Testa det.

Salsa Grön Naturell kan jag oxå tipsat om. Det är pelleterat hö med höga värden. Ge även linfröolja.

Jag hade oxå undvikt spannmål så långt det går.
 
Sv: Korn till tunn häst?

Salsa har vi ingen återförsäljare till här längre så det är hopplöst att få tag i på hyfsat nära håll, vi har tom kontaktat Salsa för o se om man skulle kunna få det hemkört pallvis, men ser inte ljust ut. Jag är definitivt inte rädd för att fodra på ordentligt. Han gick på 3 kg Lusern som mest när han åt det (ville inte äta större mängd tyvärr), tros att det var blandat med betfor o havre. Lusern strå, både krafft o den andra sorten vad den nu heter Dangrönt kanske? går han inte ens fram o nosar på, så det går bort på en gång. Dangrönt´s Lusen åt han innan men totalvägrade Kraffts, tyvärr är de dessa 2 sorterna vi har tillgång till här. Ev. har vi hittat en återförsäljare för kvarnbyfoders lusern hyfsat nära, hade inte det hemma just nu men kunde troligen ta hem det.

Pålle är som sagt pigg o glad, mest jag som har ont av att revbenen syns, välmusklad är han oxå.
 
Sv: Korn till tunn häst?

Ger min tunnis Hippo Alfa, han är inte så förtjust i lucern men kan tänka sig äta ca 1 kg strå(vägrar pellets) så han får 1 kg lucern och 2 kg Alfa:)
 
Sv: Korn till tunn häst?

Tänkte jut föreslå det :) Hippo alfa brukar de flesta tycka är smakligt. Min tunnis åt 3 kg som mest när hon gick på bete.
 
Sv: Korn till tunn häst?

Han äter inte alfan, har provat både torr o blötlagd, med o utan gosaker i
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 580
Senast: axel
·
Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
2 919
Senast: arabia
·
Foder & Strö Hej! Har precis fått hem en ny häst som mestadels under sommaren bara stått i en skogshage och skrotat. Fd ridskolehäst som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 446
Senast: Tillis
·
H
Foder & Strö Hejhej! Behöver hjälp, jag har alltid fodrat med havre, müsli o betfor osv. Får snart hem en ny häst, och han ska äta korn. Jag vet...
Svar
2
· Visningar
1 193
Senast: Vita_N_6520
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp