Bukefalos 28 år!

Rida häst efter kolik?

Heulwen

Trådstartare
Inatt fick min häst kolikkänningar och grovtarmsförstoppning. Han fick stå på dropp i 3 timmar då han vägrade svälja slangen.
Veterinären sade att det kunde ha ett samband med att han inte blivit riden på en vecka öht då han hade en tappsko som väntades med att slås på då han hade risk för hovböld.
Sedan så fryser ofta vattnet i hagen så han kanske inte fick tillräckligt med vätska i sig de senaste dagarna.
Iaf: Jag tänkte ju inte på att fråga veterinären om ridningen när jag var mitt uppe i det, men nu undrar jag om jag nu dagen efter ska skritta och trava lite försiktigt med honom? :confused:
Just nu står han i boxen men jag tänkte släppa ut honom i stora hagen idag tillsammans med sina kompisar för han kan ju inte stå inne i värmen i hela vintern för att undvika att det sker igen.
Gör jag rätt i det?

Förresten; ska han få sitt kraftfoder-havre som vanligt också?

/Heulwen
 
Senast ändrad:
Sv: Rida häst efter kolik?

Jag tycker inte att du ska rida i dag, dumt att sitta på honom när han har varit så sjuk, däremot är det väl en jättebra idé att promenera med hästen. Att gå ut i hagen är också bra, mycket bättre än att han ska stå inne. Rörelse stimulerar tarmarna att hålla sig igång.

Jag skulle nog vara försiktig med kraftfoder i ett par dagar. Däremot tycker jag att du ska vänja hästen vid betfor om du inte ger det nu. Betfor är lösande, och dessutom kan du få i hästen extra vätska med hjälp av betfor. Du kan också försöka vänja hästen vid kokt linfrö, som också är ett utmärkt förebyggande fodermedel mot förstoppning.
 
Sv: Rida häst efter kolik?

jag har inte haft det, men hästen måste ju röra på sig!

kan du inte leda honom i en hage?
varför kan han inte gå ute? Ställ ut vatten, vattna ofta?
när man ger hö kan man ju fylla på med vatten?

inne i boxen är nog största risken för nytt anfall!!
 
Sv: Rida häst efter kolik?

Tack för svaren, tänkte börja ge honom betfor. Var köper man linfrön någonstans?

Messy: Han fick troligen koliken av att han inte drack vattnet i hagen och han dricker mycket mer inomhus. Men jag försöka få ihop något samarbete i stallet att man fyller på med ljummet vatten de tider man är där i vattenkaret, jag gör det redan..
 
Sv: Rida häst efter kolik?

har hört att ljummet vatten fryser lättare... vet inte hur sant det är... men. värt å kolla upp :D

linfrö... hippo har linfröpellets, å det äter min häst glatt!
köpt linfröolja!
glöm inte å blöta om du köper i kak-form!

kolla med vet. men jag tror du ska försöka ta bort krafftfodret å köra med hö (hösilage) 1-2 dagar...

vanlig olja är ju oxå bra för tarmarna... vissa hästar gillar det ju inte...
 
Sv: Rida häst efter kolik?

Du kan köpa linfrö på ICA. Mot kolik är det bäst att köpa helt linfrö. Sen kokar man det tills det bildas ett slem (man får inte ge råa okrossade linfrön). Det håller sig ett par dagar om man förvarar det kallt. Man får börja med att ge lite grann, tills hästarna vänjer sig vid smaken.
 
Sv: Rida häst efter kolik?

har hört att ljummet vatten fryser lättare... vet inte hur sant det är... men. värt å kolla upp :D

linfrö... hippo har linfröpellets, å det äter min häst glatt!
köpt linfröolja!
glöm inte å blöta om du köper i kak-form!

kolla med vet. men jag tror du ska försöka ta bort krafftfodret å köra med hö (hösilage) 1-2 dagar...

vanlig olja är ju oxå bra för tarmarna... vissa hästar gillar det ju inte...

Om man ser det rent termodynamiskt sett så tar det naturligtvis längre tid till frysning ju varmare vattnet är?
Tycker inte heller du ska rida, men hästen ska röra så mkt som öjligt på sig, promenader och hage tex.
 
Sv: Rida häst efter kolik?

fast en tjej i stallet sa i julas att varmvatten fryser fortare...
 
Sv: Rida häst efter kolik?

Vi har en tjock liten ponny som får lättare kolik ca två-tre gånger per år. Vet. gav henne första gången vi tog hem honom parafinolja i slang ner till magen pga att hon var torr i slemhinnorna, hon dricker dåligt. Vi brukar salta höet så hon ska bli lite törstig (hon har saltsten men struntar i den) Nu ger vi henne parafinolja lite då och då i förebyggande syfte. Hon har varit med på ridlektion bara några dagar efter ett anfall, men då har hon kanske inte ridits trött utan vi har haft koll på henne. Vet. tyckte bara det var bra att hon blev riden (detta gäller en bponny och 9-årig tjej)
 
Sv: Rida häst efter kolik?

Det är mycket viktigt för hästar att få röra på sig varje dag, så det lär inte bli bättre för att han står inne i boxen direkt. Släpp ut hästen! Magen hålls igång genom regelbunden motion. En känslig häst som får kraftfoder och rids är nästan dömd till att få ett kolikanfall om den inte har någon möjlighet att röra på sig. Så nästa gång hästen av någon anledning måste stå, dra för hästens skull ner på kraftfodret!

Kräv inget av din häst idag, men se till så den rör på sig! Gå ut o gå med den och låt den gå i hagen. Var försiktig med kraftfoder, helst bara hö tills magen är i balans igen.

Det viktigaste är att hästen alltid får dricka vatten efter utfodring. Ställ ut varmt vatten när hästen går ut och se till att den har tillgång till vatten efter maten så är det ingen fara.
 
Sv: Rida häst efter kolik?

Ang varmvatten, så här är det: Varmt vatten dunstar bort fortare än kallt, och det betyder att häller man i varmvatten i en hink så dunstar det fortare än kallt, och när det dunstar så blir det mindre vatten kvar när det väl kallnat, därmed fryser det fortare. Så med andra ord kan man faktiskt säga att varmvatten fryser fortare.
 
Sv: Rida häst efter kolik?

Tack för alla tips! Linfrön ska inhandlas, parafinolja har jag redan. Hur mycket bör man ge en häst av oljan varje gång och hur ofta?
Jag har tagit bort havren nu så han får bara hö och morötter.
Idag promenerade jag med honom i en timme, han bajsade fint-nästan lite åt det lösa hållet.
Imorgon ska jag flytta ett av vattenkaren från grinden i hagen och ställa det längre in på ett ställe där hästarna ofta brukar stå och hänga så att han förhoppningsvis kommer dricka mer om vattnet är framför näsan på honom. Hagen är så stor så de står sällan inom synhåll för vattnet utom när de får lunch ute i hagen eller ska in på kvällen..
Så står han med två innetäcken inomhus också och med tjock vintertäcke utanpå när han är ute då det tydligen är viktigt att han håller sig varm.
Hur vanligt är det med återfall tätt inpå?
 
Senast ändrad:
Sv: Rida häst efter kolik?

Har många erfarenheter med nuvarande ponnyn som får förstoppningskolik om hon vilar för mycket(kan räcka med en vilodag+några extra timmar i boxen..), för hon står och samlar på sig och dricker dåligt om hon inte tränas. Men nu är vi jättenoga med vatten både ute och inne, har fixat varmvattentunnor från Bole och hon har två vattenhinkar inne. Samt att hon får salt när hon har blivit svettig och hon rör inte saltstenen så vetetinären föreslog ca 1 msk fodersalt varje dag. Dricker då superbra:)

Vi började med att koka vatten o slå på linfrö ca 1 dl per dag, det tycker hon är smaskigt:d, men hon blev jättepruppig i magen:o och fick sår på svansroten av att avföringen va så stark av linfröet.. så nu har vi gått över till att ge varannan dag och då pruppar hon lika mycket men får inga sår:crazy:
 
Sv: Rida häst efter kolik?

Varför ska du ge parafinolja när hästen INTE har kolik ?? Spara den istället tills det verkligen gäller och låt en veterinär slanga ned den istället. Hur hade du tänkt att få i hästen flera liter olja som om du tänkt göra det själv ??
 
Sv: Rida häst efter kolik?

Flera liter olja?
Jag trodde att det kunde vara bra att ge lite i förebyggande syfte efter det ponnymother skrev, ungefär som man ger rapsolja.
Är det skadligt?
 
Sv: Rida häst efter kolik?

Nej, det är det väl inte. Men om det inte behövs så finns ju liksom ingen anledning att ge menade jag. Peter_Lundin kan nog svara mer utförligt än vad jag kan.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 235
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 672
Senast: liiinnea
·
Hästvård Obs! Jag är i tät kontakt med veterinär och han är under utredning. Men vill kolla om fler har erfarenheter av samma sak. Har ni andra...
Svar
12
· Visningar
2 147
Senast: miniola
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp