Bukefalos 28 år!

Rida häst efter kolik?

Sv: Rida häst efter kolik?

Ang varmvatten, så här är det: Varmt vatten dunstar bort fortare än kallt, och det betyder att häller man i varmvatten i en hink så dunstar det fortare än kallt, och när det dunstar så blir det mindre vatten kvar när det väl kallnat, därmed fryser det fortare. Så med andra ord kan man faktiskt säga att varmvatten fryser fortare.

där kom ett bra svar ;)
 
Sv: Rida häst efter kolik?

Min nordis hade kolik/förstoppning för ett tag sen. Det gick ju tack och lov bra och hon var pigg dagen efter.
Red en liten vända på henne dagen efter då veterinären sa att hon gärna fick ridas men ej hårt.
Det blev en liten lugn skogsrunda. Lät henne bestämma tempot och hon pinnade på som vanligt.

Det är nog upp till var och en hur vida man rider eller inte, men dom mår bra av att röra på sig efter kolik.
 
Sv: Rida häst efter kolik?

Nej,efter kolikanfall ska inget kraftfoder ges. Jag fick order av veterinären att vänta en vecka med att ge min. Efter detta försiktig insättning av kraftfoder. Hö och halm men även det försiktigt i början.
 
Sv: Rida häst efter kolik?

Ja, varmt vatten fryser fortare p g a att det är syrefattigt.
 
Sv: Rida häst efter kolik?

Det är bättre att ge linfrö än paraffinolja i förebyggande syfte. Paraffinoljan försämrar hästens näringsupptag av fodret. Det är bättre att se till så de får i sig tillräckligt med vätska om dagarna.
 
Sv: Rida häst efter kolik?

min fd medryttarhäst fick rejäl kolik, det berodde dock på ett felläge av tarmen o inte förstoppning.

men hon fick stå på klinik och på svält för att få ordning och sedan fick vi order om paraffinolja i en vecka till (tror hon fick 1dl i varje mål), och lätt motion som trappades upp under en vecka för att sedan rida helt normalt.

men då hade hon som sagt varit riktigt dålig och stått på klinik för det. dom slapp dock öppna henne då felläget rättade till sig med svält.
 
Sv: Rida häst efter kolik?

Ang. att ge parafinolja i förebyggande syfte så ger jag ca 1/2 - 1 dl 1 till 2 gånger per dag i några dagar. Tror inte det är skadligt och det känns bra att det "smörjer".Enligt vet. var det bara bra att smörja då och då, han sa inget om att det försämrade näringsupptaget. Rapsolja edyl tas upp av tarmen, det gör inte parafinoljan. Detta är en kräsen dam, har inte testat linfrön men betfor som ska vara så gott ratar hon.
 
Sv: Rida häst efter kolik?

Om hästen inte är svårt medtagen tycker jag nog att du bör kunna skritta och jogga lite på en uterunda (om vädret tillåter). Lagom motion kan hjälpa till att hålla tarmarna i trim och få hunger och törst att fungera normalt.
 
Sv: Rida häst efter kolik?

Spelar det någon roll om veterinären inte sa något om paraffinoljans effekter på näringsupptaget, när det bevisligen påverkar? Att ge någon enstaka gång är inte hela världen, men det finns de som tror att det är ok att ge hästen en längre tid vilket inte är bra!
 
Sv: Rida häst efter kolik?

Att röra på hästen är superbra, nästan det bästa du kan göra! Det är ju det man gör när hästen har akut kolik, man rör på dom.

Har hästen haft förstoppning ska du vara mycket försiktig med vad du stoppar i den.
Min hade förstoppning i samband med boxvila nu för några veckor sen, vi åkte in till kliniken och hon fick dropp. Vad jag förstår har din med fått dropp. Gav inte veterinären dig rekommendationer angående fodret?
Samma dag de fått dropp brukar de inte få äta någonting. Andra dagen börjar man med 2 kg hö under hela dagen utspritt på olika givor. Tredje dagen 3-4 kg och så ökar man successivt tills man ser att hästens mage funkar igen. Sen ökar du på försiktigt med kraftfoder igen.

Dessa rekommendationer fick jag iallafall av kliniken.
 
Sv: Rida häst efter kolik?

Vet. gav mig inga foder-rekommendationer, han hade bråttom iväg till de andra som behövde hjälp. Men igår och idag har han fått hö som vanligt, men ingen havre. Jag vattnade höet lite idag också och så fick han betfor med mycket vatten. Bajset var torrt i några högar, normalt i andra.

Hur som helst är det ingen idé att rida just för han fick tappsko idag, så det blir "promenader" eller löslongering i paddocken på mjukt underlag då han är ömfotad tills jag får tag på hovslagaren.
 
Sv: Rida häst efter kolik?

Ja det var ju dumt att vet. inte sa något :( Har de förstoppning vill man gärna se att magen fungerar precis som den ska innan man stoppar i dom en massa foder framifrån. Just eftersom det kan hända att det man stoppar i dom kan fastna igen.

Betfor med MYCKET vatten är bra att ge dom med!
 
Sv: Rida häst efter kolik?

Låter precis som de råd jag fick. Obs jag fick inte ge betfor heller. Föreslog det men veterinären sa att melassen kan ställa till det. Obs detta är enda gången jag har haft en problemfri tid efter en jobbig kolik. Hästens mage fungerar perfekt och inte en enda känning. Förra gången när jag inte fick det här råden höll vi på i tre veckor till med magvärk. Helvetiskt!

Det är nu två månader sedan Star hade kolik och inte en enda känning.
 
Sv: Rida häst efter kolik?

Oj, jag fick rekommenderat betfor med mycket vatten av kliniken. Vi har även en veterinär som står i vårt stall och hon sa också att jag skulle ge henne betfor för magens skull. Min blev bra iallafall, men det kan ju självklart vara olika från häst till häst med...
 
Sv: Rida häst efter kolik?

Ok, hade denna gången en norsk veterinär. Kanske de har olika uppfattning i Norge??????
 
Sv: Rida häst efter kolik?

knapplån
har läst här på buke att en saltsten i vattenkaret förhindrar att det fryser. Kanske något att prova.
gulan
 
Sv: Rida häst efter kolik?

ursäkta trådkapet:P
jag har nyss fått hem en häst. och ägarna sa att jag skulle ge honom parafin olja varje dag då han har så lätt för att få kolik! men det låter ju som att det inte är nå bra! han får ca 30ml 1 gång om dagen! (tror jag) ska jag sluta med det och ge honom tex linfrön istället och betfor?
 
Sv: Rida häst efter kolik?

Låter som en mycket bättre idé tycker jag.
 
Sv: Rida häst efter kolik?

Hejasn !
Har precis haft flera kolik fall och grovtarmsförstoppning.
Rekomenderar inte att rida efter kolik fall utan helst ta promenader så tarmarna sätter igång som dom ska igen.
På sex veckor hade jag 4 varav ett förstoppnings fall, under alla hästens 19 år vart frisk. Fick recept på paraffin olja vilket sätter igång magen och tarmarna, magen har aldrig vart bättre:D rekomenderar även att köpa loppfrön, finns och köpa i dom flesta ridsports butikerna, rensar tarmarna helt och hållet mestadels sand, motion är även viktigt. =)

Lycka till
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 237
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 673
Senast: liiinnea
·
Hästvård Obs! Jag är i tät kontakt med veterinär och han är under utredning. Men vill kolla om fler har erfarenheter av samma sak. Har ni andra...
Svar
12
· Visningar
2 147
Senast: miniola
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp