Rida i snö

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Britta68
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 005
B

Britta68

Hur mycket tyngre är det för hästen att ridas i snö? Var ute igår och red i härlig pudersnö som gick över kotan, ibland betydligt högre. Hästen blev rejält flåsig och jag började fundera hur mycket extra snön gör för träningen. Tex om man normalt rider en timme, motsvarar kanske då en halvtimme i snö den timmen (om man jobbar som vanligt i alla tre gångarter blandat med tex lite öppnor och slutor).

Tankar om detta? Härligt är det i alla fall :p !

Sv: Rida i snö

jag brukar tänka på mig själv då.... hur mycket jobbigare tycker jag att det är???? mycket!!!!!!:p

jag brukar tänka på mig själv då.... hur mycket jobbigare tycker jag att det är???? mycket!!!!!!:p

Jo jag tänkte detsamma :eek: ! Men pudersnö är ändå lättare att gå i än snö med tjock skare på!

Ett är ju säkert att dom får jobba mycket mer!
Min häst blir regält svettig när han rids i snö, jämfört med samma pass på barmark!

Min blir trött mkt snabbare när det är lite snö, så det är säkert ganska jobbigt, trots att det är en stor stark häst:smirk:

En sak som var rolig var att när vi travade genom några snödrivor som gick upp till framknäna på hästen så började traven nästan kännas passage-aktig....han hamnade tydligen att lyfta benen mycket mera än vanligt men han orkade inte öka farten och så kändes det precis som "slow-motion trav"...inte för att jag nånsin ridit passage men inbillar mig att det skall kännas så :) !

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 787
Senast: Snurrfian
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 531
Senast: Ullmerkott
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 713
Senast: IngelaH
·
Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde... 2 3
Svar
41
· Visningar
6 211
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ögonfärg
  • Sängproblem...
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur