Bukefalos 28 år!

Rida igång en häst

Myzan87

Trådstartare
Ska börja rida ingång ett russ som inte har varit riden på ca 2år. Det sista året har vi inte ridit henne pga att hon varit dräktig och året innan dess trodde vi hon var dräktig.

Russet i fråga är den grövre typen av russ och blir 21 i maj. Pigg och alert men mycket bestämd dam. Men hon behöver bli av med ett par kilo (precis som min häst :angel: ).

Men hur är det bästa sättet att få igång henne? Hon har trots allt bara gått i en väl kuperad hage och käkat gräs i 2år (jag som red henne sist). Gå med henne, rida små runder? Tömköra är inget alternativ för jag är rädd att hon skulle trassla in sej i tömmarna om vi gick ut. Kom med tips!
 
Sv: Rida igång en häst

Börja med att skritta korta rundor i skogen. Du kan även gå lite längre rundor med henne (alltså du leder).
Efterhand ökar du skrittturerna och sedan kan du börja jogga lite ca 3 min, förläng joggingtiden efter hand.
 
Sv: Rida igång en häst

tack så mycket för tipset! ska börja göra det till helgen o sen försöka hinna med det så ofta som möjligt :bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 610
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 326
Senast: Karminnie
·
Dressyr Jag var hyffsat duktig som liten på detta med att tömköra. Hästen jag då hade kunde ju dessutom det så det var ju ganska enkelt att lära...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 347
Senast: Asa_S
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 758
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp