rida lätt från lår eller fot?

Men just "tårna innåt, hälen neråt" har man tränat sen man var liten till gråtgränsen.. Och nu sitter det verkligen fast! När jag börjar få ont, brukar jag försöka avlasta, men då är det redan "kört". Foten bara viker sig innåt, och fladdrar lite omkring.. Den ena är värre än den andra.

Och lättridningen igen.. visst driver man rätt mycket framåt när man rider lätt? Tycker att hästen ofta lägger i en växel till, så att säga, när man börjar rida lätt i slutet av passet.
 
Vi hade en instruktörs kurs nu på den klubb jag nu tillhör och undervissar! Vi diskuterade just lättridning då det är mycket svårare att rida lätt på rätt sätt! Hopp och dress ryttare rider lätt på olika sätt eller vad man ska uttrycka sig! en hoppryttare riderlätt med hela kroppen det vill säga tårna och knäna lite uttåt medans en dressyr ryttare använder hästens på skjut på ett annat sätt så som man väntar in hästen och den skjuter upp dig och du följer med!
En fråga vad tycker ni är lättridning är? en lodrätt sitts eller en lättsitts???
 
Oj, du har ju helt rätt! :bow: :bow: :bow:

När man rider dressyr, så har man ju långa stigläder, väntade man inte på uppskjutet, så skulle man inte komma nånvart.. Men med hoppläder blir det ju en annan femma, oftast följer hela kroppen med, något framåtlutad (jag iaf) nåt annat är nästan omöjligt, om man inte börjar göra cirkuskonster ;)
 
ang rida med hälen ner o tårna inåt.
blir inte foten typ bananböjd då? det verkar jätte obekvämt!
 
Nej man ska inte vrida in foten i stigbygeln då det kommer att bli späningar som stör i ridningen! Men ett sätt att vera om man har stigbyglarna i rätt vinkel är att du har dom tio i två eller fem i ett vinklar! Men är det ingen som har någon åsikt om lättridningen? är det en lodrätt sitts eller en lätt sitts?
 
när jag rider i lätt sits så "skjuter jag in byrålådan" för mkt och försöker att rida mest i lodrät sits vilket jag tycker är jobbigare.


hur gör ni andra?
 
Så länge man rider med stigbyglar tycker jag att det är en lätt sits. Känns att hästen är friare i ryggen, lite som när man står i lättsits.

Rider man utan stigbyglar, då är det väl en lodrät.. eller? Om man bara rider lätt med höften?
 
Jag brukar tänka att jag använder mage+nedre ryggen för att komma upp. Gör jag det, håller jag rätt ställning. Fuskar jag ser man det direkt, då jag blir framtung, viftig med fötterna och instabil i hela mig...

Hur gör du när du stiger upp ur en stol? Lutar du dig jättemkt framtå, trycker ifrån med armarna och försöker skjuta ifrån med rumpa/lår/häl? Eller använder du mage + rygg som påskjut och låter brötsmusklerna hjälpa till? (Du ska kunna resa dig upp ur en vanlig stol utan att bli flåsig eller extremt framåtlutad...och utan att använda armarna...)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
708
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 149
Senast: Sel
·
Utrustning Är det någon som ridit på olika utformningar av korta hackare som upplevt någon skillnad på dom? Rider ut på ponnyhack och häst blir...
Svar
3
· Visningar
640
Senast: yamyam
·
Övr. Hund Ni som ger Mush, hur gör ni när ni är på resande fot och inte har tillgång till frys? Finns det något substitut man kan köpa som håller...
Svar
9
· Visningar
441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp