rida lätt från lår eller fot?

Y

yes_sir

hur gör ni när ni rider lätt? reser ni er från låren eller fötterna?
vilket är rätt...??
har hört så mkt olika!
 
från låren skulle jag tro, för hur rider man isåfall lätt om man rider utan stigbyglar? :p
 
vadå för höfterna? man kan inte bara lyfta sig själv ur sadeln med hjälp av höfterna? eller `??
 
Jo det kan man! Jag gör också det, framförallt om jag rider utan stigbyglar (annars fuskar jag väl ibland, speciellt ute i skogen och när jag har korta läder t ex vid hoppning). Men det är svårt att förklara hur man gör (jag är dessutom usel på att förklara överhuvud taget, skulle förklara för min medryttare hur man fattar galopp - på min häst alltså - och det gick hellt åt skogen...). Man liksom öppnar och stänger vinkel i höften. Självklart hjälper musklerna runtomkring till.
 
rumpan, höften och liiite lår tror jag att jag använder.. :angel: :crazy:
underskänkeln ska vara still... :)
 
Höfterna såklart (med stöd från magen så att det inte blir så tungt om ngn fattar vad jag menar)! Nybörjare använder mest lår och fot och så har de ju kass balans i sadeln också..
 
fortfarande kan man ju inte endast resa sig med hjälp av höfterna...ben o lår måste ju med verka..eller hur
 
beror lite på, rider jag dressyr försöker jag att göra det från höfterna o lite lår o sånt självklart.

men är det hoppläder eller uteridning o inte så noga blir det rätt mycket fötter.. :angel:
 
Ups..Jag tror att det blir rätt mycket fötter och lår här :angel:! Fast jag har inte tänkt så mycket på det, ska tänka på det nästa gång jag rider :D!
 
håller om med låren och tar stöd i stigbyglarna. Vet inte vad det rätta är, försöker bara hitta så bra takt samt att sätta mej så mjukt som möjligt när jag rider lätt.
 
Är det bara jag som låter hästen skjuta mig upp? Jag bara slappnar av, och gör rätt minimalt.. den lilla biten som jag själv tar i, så är den nog lika mycket/lite hela vägen upp tror jag. Men det behövs knappt alltså. Jag sitter alltså inte och "vevar", tycker många hästar hamnar i nån slags konstig balans då.
 
Men nej, det var ju inta alls så jag menade!
Jag bara läste tråden, och ingen verkade göra som jag??
Hjälp, nu kanske jag har gjort helt åt skogen fel nästan hela min ridtid???
 
Haha, jag var ironisk, jag har faktiskt ingen aning om vad som är rätt och fel. jag försöker bara rida lätt i en så bra takt som möjligt och ha hästen samlad under mej samt att jag inte sätter mig ner för tungt.
 
bra takt är viktigt. En del hästar har lite svårt med takten, i synnerhet innan de värmt upp ordentligt. Då brukar jag smacka varje steg några meter. Brukar hjälpa.

Men apropå lättridnig/lättsits. Ibland får jag så otroligt ont i fotknölen när jag rider och står fältsits! Hela foten blir utan styrsel, och "glappar"!
Undrar om det kommer från "hälarna neråt, tårna in"- tiden, det sitter ju på sätt och vis kvar i ryggmärgen..
 
Nej, jag gör ju inte det.. :crazy:
Men jag har hört att det ska vara bättre? Att fotlederna inte tar lika mycket stryk då, och att skänkeln lättare hamnar på rätt plats?
 
Jo det låter iof logisk att belasta foten på annat sätt om du får ont.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
708
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 149
Senast: Sel
·
Utrustning Är det någon som ridit på olika utformningar av korta hackare som upplevt någon skillnad på dom? Rider ut på ponnyhack och häst blir...
Svar
3
· Visningar
640
Senast: yamyam
·
Övr. Hund Ni som ger Mush, hur gör ni när ni är på resande fot och inte har tillgång till frys? Finns det något substitut man kan köpa som håller...
Svar
9
· Visningar
441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp