Bukefalos 28 år!

Rida med väst

Tildewn

Trådstartare
Nu vill jag höra allas åsikter! Vad tycker ni om att rida med säkerhetsväst? Tycker ni det behövs? Vid vilka tillfällen tycker ni man ska ha väst? Är så kul att höra folks åsikter om detta!

Själv tycker jag att västen är en självklarhet vid hoppning och uteritt med trav och galopp. Jag skulle dessutom aldrig sitta upp på en främmande häst utan väst. På min egna häst rider jag dressyr och skrittar ut utan väst. Men det är klart, även om jag känner min häst ut och innantill så kan jag ju ändå ramla av och skada mig. Jag rekommenderar såklart alla att rida med väst! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Rida med väst

Egentligen borde man ha västen jämnt ur säkerhetsperspektiv, men själv har jag den bara när jag hoppar (terräng som banhoppning) eller rider en häst jag inte litar helt hundra på.
 
Sv: Rida med väst

Efter min fina kullerbytta över hästen där ja fick två frakturer i första ländkotan som jag va tvungen att operera samt vara sjukskriven i 4 månader så har jag numera väst jämt. Innan olyckan hade jag det vid hoppning och unghästridning. Jag rekommenderar alla att använda det jämt :)
 
Sv: Rida med väst

Efter att ha gått omkull i ridhuset under ett dressyrpass har jag alltid väst på mig när jag rider (utom på dressyrtävlingar). Däremot förstår jag om folk med lika snälla men mindre klumpiga hästar väljer att rida utan väst vid lågriskaktiviteter.
 
Sv: Rida med väst

Jag är tyvärr rätt slarvig med väst. Använder i princip aldrig vid dressyrridning pga. att jag känner mig osmidig/orörlig och får sämre sits. Kan använda den vid unghästridning, speciellt om det är en extra sprallig unghäst. Använder dock alltid vid terränghoppning och oftast vid banhoppning. Kan även använda vid uteritt på unghästar eller på hästar jag inte har ridit så mycket förut och som jag vet är opålitliga.
Med tanke på min lite knäppa häst borde jag egentligen alltid ha väst på mig, och jag hade det alltid i början på honom vid uteritter och när han var extra pigg. Men med tiden har jag vant mig vid honom och brukar i princip alltid kunna läsa av honom, så hittills är det inga brutna ben på mig :) *ta i trä*
 
Sv: Rida med väst

Självklart alltid väst + hjälm. Varför riskera ryggskador. Det kan bli ruggiga olyckor om man trillar av. Har trillat av min hästar 2 ggr på 14 år båda gångerna stillastående, en prestation bara det.
Sen testade jag en häst för ev köp. Den kastade sig åt sidan och jag landade i diket med ryggen före på en sten.
Jag känner mig naken utan väst, ungefär som att köra bil utan bälte eller rida utan hjälm.
 
Sv: Rida med väst

För ett halvår sedan red jag med väst alltid. Sen glömde jag den hemma en gång och sen hade jag den inte mer. Min sits var sämst med västen på, satt som en kratta. När jag sen tog på den inför en hopplektion var den bara ivägen så den åkte av igen. Nu är den såld...
 
Sv: Rida med väst

Sen jag köpte min airowear-väst så använder jag den vid alla uteritter! Älskar den! Dock så rider jag dressyr på banan utan för det mesta.
 
Sv: Rida med väst

Jag känner mig stel och orörlig i väst, har det endast när jag rider galoppörer.
Inte ens vid hoppning. Men visst borde jag ha det alltid.
 
Sv: Rida med väst

Jag tycker att man ska ha ridväst på sig så mcyket som möjligt egentligen, men främst vid hoppning, uteritt etc.
Tyvärr har jag själv inte någon då alla olika sorter jag provat trycker ut tuttarna i armhålorna och glider då upp ovanför de nedre revbenen så de saknar skydd eller är för långa i ryggen. Suck.

Nåja, väst är en billig försäkring! Dumt att låta bli.
 
Sv: Rida med väst

Jo man borde ju använda den iallafall vid hoppningen. Dock så känner inte jag att det är så lönt att köpa en väst för tusentals kronor för att använda den en gång i månaden..
 
Sv: Rida med väst

Jag rider aldrig med väst, har inte ens testat.

Egentligen är det väl bra med väst, och i så fall vid varje ridtur. Jag har sett en hel del "stökiga" dressyrhästar så dressyr verkar inte mindre riskabelt än hoppning.

Jag tror att skälet till att jag aldrig skaffat väst är att jag är så gammal att väst inte fanns på marknaden när jag började rida, och jag har haft turen (?) att aldrig skada mig. Jag ramlar sällan av, men det är klart att det kan hända.

Jag rider regelbundet unghästar, har för närvarande tre stycken som är under inridning och har ytterligare tre jag ska börja med under hösten.
Jag har också ett par "problemhästar" som jag ridit in respektive skolat, så jag rider inte de lugnaste, äldsta hästarna.
 
Sv: Rida med väst

När jag rider ut på mitt rödhåriga sto (fortfarande i utbildningsnivå unghäst) med lätt kofobi.

När jag hoppar - alltid.
Om jag skulle rida ny häst som antingen är unghäst eller som ägaren säger inte är kolugn
 
Sv: Rida med väst

Jag äger en väst.
Den används sporadiskt.
Jag borde slita på den lite oftare.

Har åkt av rejält ett par gånger där västen verkligen räddat mig men funderar på om jag faktiskt lyckats sitta kvar om jag varit utan väst för den hämmar följsamheten en hel del :meh:
 
Sv: Rida med väst

Jag har ingen väst när jag rider. Tycker att jag blir stel och inte lika följsam. Funderar dock på att börja använda då jag rider mycket unghästar, iaf ha första gången jag blir longerad (oftast då det kan hända lite "spännande" saker)
 
Sv: Rida med väst

Jag har börjat använda väst nu när jag har unghäst,jag sitter inte upp utan väst och hjälm.

Investerade i en Racesafe,alldeles för snål för att INTE använda den! :p

Den sitter så jäkla bra så jag märker knappt av den längre,det enda jobbiga är att det blir varmt som sjutton på sommaren! (Men då värmer den lite extra på kalla vintern istället! :D )
 
Sv: Rida med väst

Jag rider med väst när jag rider ut och hoppar, oavsett häst. A och O är en bekväm och smidig väst, som Racesafe. Jag har en Champion som är stel och otymplig men jag rider i den ändå i väntan på att jag investerar i en bättre. de gånger jag åkt i backen har jag ändå tackat mig själv för att jag haft den på, om än den är otrevlig alla gånger utom när man slår i backen. Men däremot gör den ju en osmidig så frågan är hur många avtrillningar om orsakas av osmidigheten västen ger och i vilka fall man flugit av oavsett och där västen räddat en rätt bra...

I dressyren vill jag vara smidig och vill dessutom inte ha en väst som slår i bakvalvet i min djupa sadel så där rider jag utan.
 
Sv: Rida med väst

Jag har alltid väst. Jag är så pass ung att det hann bli ett "västkrav" för minderåriga elever på ridskolan, och jag fostrades in i att alltid ha väst. Hade en rebellisk period i 17-18 -årsåldern när jag struntade i västen så länge jag inte hoppade för att jag inte tyckte att den var skön, men efter en rejäl ridolycka insåg jag att den nog var rätt bra ändå.

Nu rider jag treåring, och har fuskat en enda gång, när det inte var meningen att jag skulle rida alls, så jag var inte ombytt. Jag känner mig naken utan västen, ungefär samma känsla som att strunta i hjälmen. Hjälmen har jag även när jag longerar.
 
Sv: Rida med väst

ALLTID vid uteritt, även skritturer efter att jag åkte av med en smäll under en "jag ska bara ut o skritta-lite"-tur 5 min från stallet.

Har den också om jag sitter upp barbacka och rider på ridbanan, men inte annars på ridbanan.
 
Sv: Rida med väst

Jag rider inte med väst normalt sett, men har en väst hemma för tillfällen då det är krav på det, tex terrängträning och galoppträning.

Vet inte om jag tycker att det är nödvändigt egentligen, men skulle väl inte säga onödig heller. Allt beror väl på vad man trivs med och vilka extra skyddsåtgärder man önskar.

Red med väst ett tag när jag var yngre, då jag inte fick lov att rida utan för pappas sambo. Hade inte ridit med det tidigare men hade inte så mycket val. Det höll fram till den tävlingen jag blev utesluten ur, då hästen vägrade och jag hängde på sniskan och inte kunde ta mig upp igen pga att västen var i vägen. Arg som ett bi var jag på henne då, och det var nog sista gången jag red med väst under den tiden har jag för mig ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 701
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
994
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
8 320
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp