Bukefalos 28 år!

Rida med väst

Sv: Rida med väst

Efter en rejäl avåkning som slutade med att hästen trampade mig rakt över ryggraden, så har jag numera alltid väst på hoppträningarna.
Inte vid dressyr, då jag känner mig så pass säker på mig och min häst.
 
Sv: Rida med väst

Rider alltid med väst vid hoppning.
Rider nästan alltid med väst vid uteritter.
Rider inte med väst vid dressyr inomhus/bana, är vi på något fält/äng så kan jag ha det.

Har en Airowear och problemet är inte att jag känner mig klumpig i den, utan det bränner nästan vid vissa tillfällen under sommaren, både i ridhus och ute.
 
Sv: Rida med väst

Växte upp med väst på ridskolan, men sen började jag med nuvarande hästen att rida utan och nu har jag nog inte använt den på något år. Visst, det är säkrare med väst, men samtidigt blir jag så pass mycket stelare att jag troligtvis hade trillat av väldigt många fler gånger än jag gör i nuläget.

Sen har jag heller aldrig skadat mig ordentligt eller varit med om någon ordentlig ridolycka. Hade jag gjort det hade jag troligtvis börjat ha väst igen. Skulle jag rida en häst som jag vet var rädd av sig/klumpig/bråkig etc så hade jag nog letat upp min gamla väst.
 
Sv: Rida med väst

Kl.
Har haft några olika men jag som sitter ganska löst i sadeln utan väst och med ännu värre har aldrig haft så ont som dom gånger jag åkt av med väst.
 
Sv: Rida med väst

Jag har väst till 99% när jag rider ut. Även om man bara ska "skritta en runda" kan det ju hända saker som gör att det blir annat än lite skritt...

När jag rider på ridbana (ej hoppning) använder jag dock inte väst.

Angående att man blir "stel" med väst så upplever jag det inte så. Inte min nuvarande väst med paneler i alla fall. När jag fått på den, och den suttit på i några minuter och värmts upp, så känner jag i princip inte av den alls.
 
Sv: Rida med väst

Sen jag ramlade av min unghäst och fick rejält ont i ryggen och revbenen så rider jag alltid med väst. Har blivit så van den nu så jag känner mig naken utan :)
 
Sv: Rida med väst

Har i princip alltid västen på mig vid allt jobb med hästar. Oavsett vilka hästar jag jobbar med. Från att jag går in och jobbar med dem i boxen, rider dem och tills att jag är klar med dem.

Västen har skyddat mot sparkar, när jag blivt trampad efter avåkning och inte minst vid avåkningar... ...och även bett och andra förutsedda händelser...

Har en lätt väst med paneler av ett känt märke som inte är det minsta besvärande att bära och till den även axelskydd. Har alltid västen på mig underst med bara en t-shirt under. Övriga tröjor och jackor kommer utanpå västen...

Det enda jag är säker på är att det kommer en dag när man borde haft väst om man inte normalt använder väst. Har man alltid väst så kommer inte den dagen... :angel:
 
Sv: Rida med väst

Dressyr rider jag oftast utan väst och ibland även å vissa uteritter beroende på häst.
Men merparten av alla ridturer sker med väst på.

Rider jag unghästar, hästar jag inte känner och skvättiga hästar är västen alltid på.
 
Sv: Rida med väst

Vad tycker ni om att rida med säkerhetsväst?
Jag har alltid haft väst, så jag tänker inte jättemycket på den. Visst är det bekvämare utan, men jag tänker mig att brutna revben/bruten rygg etc. är ännu mer obekvämt.

Tycker ni det behövs?
Hm, låt mig se. Jag ska sitta ca 1,5 m över marken, på en ca 500kg tung varelse, som kan komma upp i en hastighet på 40-50-60km/h och som dessutom har en egen vilja och en stark instinkt att fly. Jo, jag kan nog se att den behövs. :D

Vid vilka tillfällen tycker ni man ska ha väst?
Tja, varje gång man sitter på en häst är väl en bra början. Jag föredrar också att knäppa på den om jag hanterar lite spattiga hästar från marken.
Jag ser säkerhetsvästen lite som ryttarens säkerhetsbälte - det är liksom bara dumt att inte använda den.
 
Sv: Rida med väst

Jag tycker att väst är jättebra. En bra försäkring.

Men nej, jag rider inte med väst. Inte när jag hoppar terräng, vid dressyr, vid uteritter..inte alls. För jag har inte hittat någon som funkar i längden, och har i princip gett upp jakten. Har provat alla jag kommit över, stora och små paneler. Min rygg är i konstant förändring, pga ett bäckenfel som påverkar ryggradens form, och alla säkerhetsvästar har i perioder antingen tryckt, klämt, hämmat ryggens rörelser eller på annat sätt stört. Utöver det, funkar det inte för mig att rida med väst under de varmaste sommardagarna - blir nästan svimfärdig bara av en vanlig ridhjälm (har numera ventilerad lättviktshjälm). Men visst borde jag ha en; har en häst som visserligen blivit miljoner gånger bättre, men fortfarande kan vara oberäknelig - och är riktigt spooky i skymning/mörker.

Däremot ska jag, när jag får tillfälle att åka ner till huvudstaden och prova ut rätt storlek, prova ett ryggskydd som är godkänt för ridsport.
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 697
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
994
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
8 317
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp