Bukefalos 28 år!

Rida på bana eller i skogen?

Sv: Rida på bana eller i skogen?

Rider jag ut är passen ca 45 min-1 h som kortast, men rider oftast inte så långt om jag inte är ledig.

I ridhuset rider jag 30-45 min beroende på hur det känns.

Hästarna går nog mest i ridhuset såhär års men varierar även med uteritter mellan så det inte blir för enformigt. Försöker att varje häst går 4-6 dagar i veckan, men allt beror på hur jag får ihop det med jobb och annat.
 
Sv: Rida på bana eller i skogen?

En bra vecka (när jag hinner rida så mycket jag vill) består av tre dagar på bana och tre dagar uteritt. Varav ridningen på bana fördelar sig på en dag dressyr, en dag bommar och en dag hoppning (det sista med en kort uteritt som uppvärmning). En av dagarna längre uteritt på cirka 90 minuter, resten mellan 40 och 60 minuter.
 
Sv: Rida på bana eller i skogen?

Min 5-åring rids 4-5 dagar i veckan och häften av passen i ridhus/ridbana. Har 10 min skritt till ridanläggningen så lite "uteritt" blir det ju dit och hem. Rider oftast (inkl skritt) 45-60 min. Rids ganska sparsamt pga tidigare skador, han ligger minst ett år efter i utbildning.
 
Sv: Rida på bana eller i skogen?

Jag rider mest ut. Har alltid haft hästar som trivts bättre i skogen. Min nuvarande är dock så spänd, het och tittig i skogen så jag hotar ofta med att hon ska få bli en sån häst som skrittas ut en gång varannan vecka. Hon går mycket bättre på ridbanan men där rider vi nog bara 1-2 ggr vecka.

Ute rider vi allt ifrån 30 min till 2 h typ. På ridbanan blir det ofta kring 45 min-1h inklusive fram- och avskrittning.
 
Sv: Rida på bana eller i skogen?

*kl

Jag rider ut 3-4 dagar/vecka och på banan 2-3 dagar varav jag har som ambition att hon ska hoppa en gång men jag får vara glad om det blir varannan vecka :o. Ofta byter jag ut en ren vilodag mot en skrittrunda och då blir det 4 dagar ute. Är det vinter och sämre underlag blir det av naturliga skäl mer i ridhus/bana så jag försöker att övriga året kompensera för det. Jag är rädd för förslitningsskador och att få en uttråkad häst...

Min häst är 6 år, SWB med dressyrinriktning.
Jag rider i regel mellan 45-50 min när jag rider på banan, inkl skrittrunda. Jag rider ofta fram ute vår/sommar/höst. När jag rider ut blir det 50-80 min beroende på hur långa transportsträckorna i skritt är.
 
Senast ändrad:
Sv: Rida på bana eller i skogen?

Jag älskar att rida ut! Rider min femåring 4-5 dgr per vecka och i snitt är ett av passen på ridbana i ca 45 min. Uteritterna är mellan en och två och en halv timme långa.
 
Sv: Rida på bana eller i skogen?

beror på årstiden vår, sommar höst rider jag mera ut än nov-mars.

Nu håller vi på att kör in så så fort jag får selen kommer vi lägger mera tid till de än ridningen.

Men en typisk vintervecka kan se ut såhär

Måndag Dressyr i ridhuset vi tränar på våra läxor vi fått av tränaren från förra lektionen.

Tisdag skritta barbacka så hon får röra på sig i ridhuset alt rida ut

Onsdag tränar vi på våra läxor igen

Torsdag vila (vv ridlektion)men får extra massage och ombyssling

Fredag kan vi köra dressyr igen
Lördag är de regfritt så rider vi ut, kan passa på att klättra
Söndag regnfritt sårider vi ut


En typisk sommarvecka brukar bli 2 pass i paddocken resten ute bara vid regn som vi är i ridhuset
 
Sv: Rida på bana eller i skogen?

Oj, jag tycker det lät som väldigt långa och många pass för en sån ung häst :crazy:

5½ år är väl inte superungt oftast är de ju ridna i 3 år då om man rider in som 2½ å.

De jag ser som rider s´5½ åringar rider som vanligt, de får däremot lite småvilor här och där framförallt på sommaren.
 
Sv: Rida på bana eller i skogen?

Att rida runt 2 tim flera dagar i veckan tyckte jag lät mkt. Men det kanske inte var så det låg till.
 
Sv: Rida på bana eller i skogen?

Rider långa rundor på 2 timmar gör jag i regel en dag i veckan. De andra passen är ca 1 timme. Jag följer regeln 3 år tre dgr i veckan 4 år fyra dgr och 5 år fem.. Tror inte det är skadligt f hästen att gå rakt fram på uteritt i växlande tempo m mkt skritt och med en lagom stor och välbalanserad ryttare. Skulle dock inte rida på ridbana i motsvarande grad - tror det sliter mkt mer och oavsett ålder.
Blir lite nyfiken på varför ni tycker det är mkt f en 5 1/2 åring att gå i skogen 5 dgr i veckan ... Om man tittar på halvblod som går breeders, fullblod som går löp, travare som går löp så tränas och tävlas de ju relativt hårt i mkt tidigare år ...En häst får väl dessutom gå på ridskola redan v 4 år ...Vissa raser som isisar rids ju in sent på men min är ingen isis utan en rejäl och välutvecklad PRE.
 
Senast ändrad:
Sv: Rida på bana eller i skogen?

Rider 6 dagar i veckan där max 2 av dessa dagar är i paddock (oftast bara 1).De andra dagarna sker ridning i varierande terräng i skogen, gräs/sandvägar, klättring. Mycket trimning ute och olika slingor varenda dag. Anser att variation är av yttersta vikt då jag själv skulle bli urbota uttråkad av att traggla på på samma plats dag ut och dag in. MEN detta är endast min åsikt och jag accepterar att andra människor har annat synsätt. Alla är vi olika :)
 
Sv: Rida på bana eller i skogen?

Tycker inte att det är mkt att rida i skogen 5 ggr i veckan. Jag misstolkade din text som att de flesta passen var väldigt långa, det var allt.

Ang breeders, championat osv så tycker jag verkligen inte att det lämpar sig för alla hästar. Jag tycker att många unghästar pressas för hårt i för unga år för att hinna matchas för dessa tävlingar. Speciellt i takt med att hästarna ska vara så ofantligt stora så kan jag inte förstå hetsen för unghästtävlingarna. Men det är min åsikt.

Travare och fullblodens träning är jag får dåligt insatt i för att ha en åsikt.

Ang 4-åringar på ridskola så ser jag inget fel i att introducera en ny häst som är tänkt som ridskolehäst, i god tid. Men då handlar det ju inte om att den går i fullt arbete som ridskolehäst i den åldern. Jag vet att det förekommer och det tycker jag är helt förkastligt. Och det är ju sällan dessa hästar är de ridskolehästar som håller för uppgiften på sikt...
 
Senast ändrad:
Sv: Rida på bana eller i skogen?

Jag rider ut 2 gånger i veckan, de vill säga dom dagar jag är ledig. 2 dagar i veckan blir det att rida i ridhuset. Ett pass blir ca 30 min till 1 timme långt beroende på vad vi gör och hur snabbt hästen blir trött. Vill inte trötta ut hästen VARJE gång :) Sen så longerar jag min häst på uteridbanan en gång i veckan :)
 
Sv: Rida på bana eller i skogen?

Jag rider fyra-fem gånger i veckan plus ett pass med tömkörning på nybörjarnivå, longering, trickträning/frihetsdressyr elr promenad. Jag har turen att ha en jättebra stor bana (40*80m) med hindermaterial bara 100 m från stallet :D Man kan ta en omväg genom skogen som uppvärmning eller avskrittning i skogen, en perfekt slinga på ungefär 10-15 min beroende på tempo. Rider ut hela passet 1 gång i veckan och ca 1 gång använder jag några ängar i skogen som ridbana för att få variation :) jag brukar inte rida så länge, max en halvtimme på ridbanan plus uppvärmning osv. Uteritter oftast längre.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
517
Senast: Cs218
·
  • Artikel
Hästnyheter Ridning på volterna är något av det vanligaste vi ryttare gör under ett ridpass. Men det är lätt att bli bekväm och rida varv på varv...
Svar
0
· Visningar
76
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 260
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp