Bukefalos 28 år!

Norrlandshästägare, hur mycket rör sig era hästar i hagen?

Sv: Norrlandshästägare, hur mycket rör sig era hästar i hagen?

Klart att de är bekväma:bow:

inte beror det på.. som någon skrev att de känner att de måste spara på den lilla reserven som de har kvar.

att sprida ut höt ger lite rörelse, men väldigt bra spår.

"Att dom rör sig mindre på vintern för att spara energi?"

Kanske du menade mig, jag skrev ett frågetecken eftersom det bara är något jag hört, inget jag vet säkert :)
 
Sv: Norrlandshästägare, hur mycket rör sig era hästar i hagen?

Så hur har ni det? Det känns ju som att jag kommer fortsätta ploga stor del av hagarna restrerande vintrar för vi har alltid mycket snö. Det var verkligen värt det att de kan röra sig obehindrat.

Antar att många har hästar som bor i sina silagebalar hela vinterhalvåret med?? ;)

Vissa år har vi plogat delvis (vid fodringsplatsen t.ex.) och vissa år har vi plogat hela hagen.

När man inte plogar alls ser det ut såhär.. :cool:
19688309.jpg

32032065.jpg

20374246.jpg

20374708.jpg

32032076.jpg

20374706.jpg

Trådhöjden ligger på ~120 cm. Har haft en enda rymning ur vinterhagen och då var det islänningen som hoppade över grinden. Shettisen drunknade ju om han avvek från stigen. :angel: (På senare år har jag dock börjat uppskatta raptorstängsel.)

Så för att svara på din fråga, jag upplever också att hästarna rör sig mycket mer när de har plogad yta. Mina valacker var alltid varit rörliga, nästan särskilt då temperaturerna sjönk. De hade ju sina stigar att röja loss längs och runt fodringsplatsen var det alltid mer upptrampat och mer utrymme för bus.
 
Sv: Norrlandshästägare, hur mycket rör sig era hästar i hagen?

Om vi nu utgår från svenska hästar i snitt så är de generellt i bra eller t o m för bra hull o behöver ta av sina reserver.
till det kommer att de flesta har ett skyddande täcke.

Och vad är låg temp?

om det är många minusgrader eller väldigt blåsigt så lägger man ihop det( kyleffekten = T + luftfuktighet samt nederbörd) o får en helt annan temp. När det blåser ja då kan man se hästarna med rumpan mot vinden o nära varandra för att hålla kroppstempen. -10 kan kännas som -30 o blir hästen blöt så fungerar inte längre pälsen, men den har fortfarande underhudsfett samt att de börjar skaka för att hålla sig varma- tills det inte räcker längre...

Skånes fuktiga klimat är fruktansvärt vid -10 o i norrland är -30 en baggis- torr kyla.
 
Senast ändrad:
Sv: Norrlandshästägare, hur mycket rör sig era hästar i hagen?

Håller med om köldeffekten, den är vedervärdig. Prova bo vid norrlandskusten, där jag kommer från men dock inte bor nu, så ska du få se... -30 och fortfarande öppet vatten där älven mynnar i bottenviken... fast jag skulle nog ändå inte kalla torr kyla och -30 för en baggis... jag stannar då inne då all tid jag kan. Vi har dock inte haft så pass kallt den här vintern (ännu... )

I dag har vi haft ca -14, stilla snöfall och hyfsat vindstilla. Hästarna passade på med leva-runt-bus medan jag var ute med kameran i annat ärende så jag fotade så klart dem också :) Grabben går med täcke, damerna utan.
willy2.jpg


willy1.jpg


tanter2.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Norrlandshästägare, hur mycket rör sig era hästar i hagen?

Om vi nu utgår från svenska hästar i snitt så är de generellt i bra eller t o m för bra hull o behöver ta av sina reserver.
till det kommer att de flesta har ett skyddande täcke.

Och vad är låg temp?

om det är många minusgrader eller väldigt blåsigt så lägger man ihop det( kyleffekten = T + luftfuktighet samt nederbörd) o får en helt annan temp. När det blåser ja då kan man se hästarna med rumpan mot vinden o nära varandra för att hålla kroppstempen. -10 kan kännas som -30 o blir hästen blöt så fungerar inte längre pälsen, men den har fortfarande underhudsfett samt att de börjar skaka för att hålla sig varma- tills det inte räcker längre...

Skånes fuktiga klimat är fruktansvärt vid -10 o i norrland är -30 en baggis- torr kyla.

Som jag sa har jag inte stor koll så du har nog mycket väl rätt :) Detta är bara vad jag fått höra är anledningen till att hästarna rör sig mindre på vintern. Sen spelar ju djupsnöns såklart in till stor del!

Men stona i vår hage springer ändå runt titt som tätt i djupsnön. Och har gjort upp egna spår. Mitt sto står nästan alltid ute utan täcke förutom då det är nederbörd, även fast det kan bli rätt kallt här.
 
Sv: Norrlandshästägare, hur mycket rör sig era hästar i hagen?

Vissa år har vi plogat delvis (vid fodringsplatsen t.ex.) och vissa år har vi plogat hela hagen.

När man inte plogar alls ser det ut såhär.. :cool:
19688309.jpg

32032065.jpg

20374246.jpg

20374708.jpg

32032076.jpg

20374706.jpg

Trådhöjden ligger på ~120 cm. Har haft en enda rymning ur vinterhagen och då var det islänningen som hoppade över grinden. Shettisen drunknade ju om han avvek från stigen. :angel: (På senare år har jag dock börjat uppskatta raptorstängsel.)

Så för att svara på din fråga, jag upplever också att hästarna rör sig mycket mer när de har plogad yta. Mina valacker var alltid varit rörliga, nästan särskilt då temperaturerna sjönk. De hade ju sina stigar att röja loss längs och runt fodringsplatsen var det alltid mer upptrampat och mer utrymme för bus.


Haha blir svårt att hitta shettisen i den där snöhöjden! Det såg super härligt ut på bilden då du rider! Önskar min unghäst hade uppskattat det med men hon hade nog hoppat fram som en kanin.
 

Liknande trådar

Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 195
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 414
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 476
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 188
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp