Bukefalos 28 år!

Rida utan träns och bett?

Sar24BB66

Trådstartare
Hej! Jag funderade lite på att börja rida min häst utan huvudlag ibland, förstås efter mycket träning med grimma osv. Hon är väldigt känslig och lyssnar väldigt mycket på rösten, men har nog aldrig ridits utan träns. Har ridit lite i terräng på helt långa tyglar i trav, hon lyssnar ganska bra utan att jag tar i tyglarna. Har haft henne bara ett år, dock...Är det helt galet att börja ens fundera på sånt här? :p
Vad bör man tänka på om man börjar rida utan huvudlag? Vad gör man om hästen sticker (hon har aldrig gjort det, men ifall hon skulle få för sig då hon plötsligt är utan träns...:crazy:)? Går det ens att rida henne utan träns, då hon aldrig blivit riden så (hon är 20 år..:) )? Hur ska man börja? Funderade om jag skulle börja först med träns på, men på långa tyglar, sen med grimma, och sen utan med bara halsring? Måste man göra andra mindre krävande NH övningar före man gör detta, typ ledningsövningar och sånt? Har inte tränat sånt med henne, har inte behövats...:love: Hur ska man göra, liksom? :) Tack för svar! :)
 
Sv: Rida utan träns och bett?

Hej!

Galopphästar rids ofta på långa tyglar. Att korta upp tyglarna brukar vara signalen till hästen att växla upp för nu skall det gå fort. En del galopptränare lär sina hästar att sakta ner och stanna när man drar i halsremmen.

En westerntjej jag känner jobbar mycket med att rida utan huvudlag. Hon rider i princip bara med halsrem. Får hästen att stanna, vända, göra piruett på stället med mera. Brukar vara helt fantastiskt att se om man inte sett det förut. Det mesta går att lära en häst. Handlar mycket om tid och tålamod. att få hästens förtroende...

Mvh. Bowman
 
Sv: Rida utan träns och bett?

Det går säkert att lära henne. Börja på inhägnat område och med tränset på, se hur mycket du kan få henne att lyda dina signaler utan att du behöver använda tygeln. Förstärk med tygeln i början, så fattar hon snabbare. När det funkar bra på ridbanan kan du börja ute också, men behåll tränset på om något skulle hända.

På ridbanan kan du börja rida i grimma innan du tar av huvudlaget helt, halsring kan vara ett bra hjälpmedel.

Det finns sedan de som rider sin häst helt utan huvudlag utanför inhägnat område, men jag kan tycka att det kan vara onödigt riskabelt. Kanske kan du med tiden känns att du har sådan kontroll att du kan rida ut med bara grimma/repgrimma, men frågan är vad syftet är. Hästen är ju lika fri om du låter tyglarna hänga bara.

Du behöver inte göra några speciella andra övningar, bara träna på att få henne att lyssna på de signaler du vill använda.
Lycka till!
 
Sv: Rida utan träns och bett?

Nu vet jag ju inte vad du testat innan, men om du bara ridit din häst på bett tidigare kan det ju vara idé att pröva med något annat först; hackamore, sidepull, bitless bridle eller repgrimma exempelvis, så att du känner dig OK med att du kan kommunicera med henne utan något i munnen. Om det är där ni är redan, ser jag inte varför du inte skulle kunna gå över till att rida utan huvudlag, men under ordnade former och på stängslad ridbana. Man ska inte ta några onödiga risker med sig själv, sin häst, eller någon annan. Ridning är ju farligt nog som det är.

När man väl har nått den nivån av kommunikarion då huvudlaget är helt överflödigt tror jag att man har mycket bättre möjlighet att kommunicera med sin häst i krissituationer då huvudlaget egentligen inte hjälper. Häst i panik exempelvis reagerar oftast bara med större panik på ett bett, men kan tänkas lyssna på sin helt obestridlige ledare ändå eftersom denne vet vägen till säkerheten. Så det är klart att du skall testa om du känner att det är något du vill utveckla!
 
Sv: Rida utan träns och bett?

Oj tack så mycket alla för svar, blev riktigt ivrig! :D jag skulle nog bara rida på ridbanan utan träns, inte i terräng, glömde att skriva det. :) härligt att höra att det skulle kunna gå att rida henne utan huvudlag! :laugh: men ska man rida med eller utan sadel? Man kan ju ge tydligare hjälper utan sadel, men man sitter stadigare med sadel...vad tycker ni? Kan tillägga att hon är extremt skumpig...:p

Seabisquit: Jag har ett bettlöst träns som jag köpt för inte så länge sen, LG Bridle, har dock inte liksom blivit av att använda det ännu.. Men kanske jag skulle börja med det? :)
 
Sv: Rida utan träns och bett?

Tjejen som håller på med westernhästarna är lite "halv indian" (faktiskt adopterad av en indianstam) och "horsewhisperer". Hon rider både med westernsadel och utan sadel. Sen rider hon alltid med bett på uteritterna. Men hon kan komma löptränandes i skogen med en häst efter sig och grimskaftet i bakfickan!
Jag brukar rida hennes hästar (paint och apaloosa) med min galoppsadel (är inte så hård som westernsadlarna). Men det ligger något i det du säger att man kommer närmare hästen utan sadel. Jag tycker det är stor skillnad mellan galoppsadeln och en hoppsadel. Och dressyrsadlar vägrar jag hoppa upp på. Men man kommer ju inte så "nära" hästen i en tung och hård westernsadel heller. Det handlar mer om att anpassa sig efter hästen och inte tvärtom...
 
Sv: Rida utan träns och bett?

Vad häftigt! :love: tror jag ska se lite vad som bäst fungerar...:) ska också köpa boken "Dansa med hästar", den lär ska vara bra? :) red i terräng idag igen, travade på långa tylar, fick henne t.o.m. att trava långsamt utan att överhuvudtaget ta i tyglarna, bara genom att använda rösten och sitsen, vilken ljuvlig känsla på nåt sätt! :D (jag har aldrig fått henne att trava lika långsamt och avslappnat genom att använda tyglarna..) på tisdag, om vädret är lugnt och banan är ledig ska jag testa bettlösa tränset första gången! :rofl:
Jag börjar bara fundera nu vad andra kommer att säga om detta när jag börjar rida på ridbanan så här, då det är den klassiska ridstilen som gäller och är det "normala" där liksom...kommer de att tycka att jag är fånig? Dum? Åsikter finns ju alltid...:crazy: ni som rider utan träns och bett, fick ni höra negativa åsikter om det? Finns det nackdelar med att rida tränslöst, vad isf? Nog kan väl en häst som rids utan träns lika bra ändå användas med bett i dressyr, inte blir väl hästen förändrad på nåt sätt genom att ridas utan träns...eller? Drar mig nästan mest för vad andra kommer att tycka, inte för att just göra det...
 
Sv: Rida utan träns och bett?

Jag har precis börjat rida min medryttarhäst i träns men tyglarna avknäppta. Det går super, travar och skrittar utan problem. Har äve ridit hela pass i grimma och grimskaft och galopperat, travat och skrittat i grimma och grimskaft. Kanske ska du börja där? Min medryttarhäst är också tjugo år så man kan även lära gamla hundar att sitta haha ;)
 
Sv: Rida utan träns och bett?

Jag tycker inte att det finns ett enkelt svar på dina tankar kring att rida utan huvudlag.

Det är klart att det går att lära hästen, det är antagligen så att alla kan komma dit och att det är ett fint mål med ridningen och kommunikationen.
Beroende på hur man tänker sig att ridningen ska fungera.

Om man har tänkt sig att rida tävling, kan man nog inte få helt rätt hållning på hästen (utom i exempelvis freestyle western där det faktiskt är tillåtet att rida utan huvudlag eller annan utrustning även i tävling).
Att hitta en bärighet med huvudlagslös häst för exempelvis lite svårare dressyrövningar är en jätteutmaning!

Om man har tänkt sig att "bara" kunna rida ett pass med sin häst på ridbanan och kunna kontrollera den, går det säkert bra med träning.
Halsring är överraskande effektivt för att kontrollera hästen.

Jag tror också att du får ta hänsyn till att du bör använda huvudlag på hästen om det är fler än du som samtidigt utnyttjar ridbanan, fram tills du är så duktig att hästen är lika kontrollerad som om du hade haft huvudlag på.

Själv rider jag dressyr och western på medioker nivå, och eftersträvar en helt självbärig häst som kan utföra svåra övningar. Min önskan är att hästen ska kunna göra det utan stöd av tygel, men där är vi inte än och det är inte säkert att vi någonsin kommer dit.
Inom western kan man bli högt placerad på tävling med sådan ridning, men inte inom dressyr där det måste se ut som om hästen har tydligt stöd på tygeln.
 
Sv: Rida utan träns och bett?

Jag har precis börjat rida min medryttarhäst i träns men tyglarna avknäppta. Det går super, travar och skrittar utan problem. Har äve ridit hela pass i grimma och grimskaft och galopperat, travat och skrittat i grimma och grimskaft. Kanske ska du börja där? Min medryttarhäst är också tjugo år så man kan även lära gamla hundar att sitta haha ;)

Vad kul att höra! :laugh: Kanske det skulle gå med min dam då också? :D
 
Sv: Rida utan träns och bett?

Jag tycker inte att det finns ett enkelt svar på dina tankar kring att rida utan huvudlag.

Det är klart att det går att lära hästen, det är antagligen så att alla kan komma dit och att det är ett fint mål med ridningen och kommunikationen.
Beroende på hur man tänker sig att ridningen ska fungera.

Om man har tänkt sig att rida tävling, kan man nog inte få helt rätt hållning på hästen (utom i exempelvis freestyle western där det faktiskt är tillåtet att rida utan huvudlag eller annan utrustning även i tävling).
Att hitta en bärighet med huvudlagslös häst för exempelvis lite svårare dressyrövningar är en jätteutmaning!

Om man har tänkt sig att "bara" kunna rida ett pass med sin häst på ridbanan och kunna kontrollera den, går det säkert bra med träning.
Halsring är överraskande effektivt för att kontrollera hästen.

Jag tror också att du får ta hänsyn till att du bör använda huvudlag på hästen om det är fler än du som samtidigt utnyttjar ridbanan, fram tills du är så duktig att hästen är lika kontrollerad som om du hade haft huvudlag på.

Själv rider jag dressyr och western på medioker nivå, och eftersträvar en helt självbärig häst som kan utföra svåra övningar. Min önskan är att hästen ska kunna göra det utan stöd av tygel, men där är vi inte än och det är inte säkert att vi någonsin kommer dit.
Inom western kan man bli högt placerad på tävling med sådan ridning, men inte inom dressyr där det måste se ut som om hästen har tydligt stöd på tygeln.

Tack för ditt svar! :) Jag tänkte bara rida henne utan huvudlag ''på skojs skull'', inget tävlande, men tror det skulle kunna ge både mig och kanske också henne mycket, om inte annat, finare hjälper på dressyrbanan och som även du eftersträvar, mer självbärighet :) Men kan hästen ändras genom att bli riden utan huvudlag, typ att den inte lyssnar mera på bett eller något?

Har hört mycket gott om halsringen och tänker använda en sådan, men duger t.ex. ett vanligt grimskaft? Tror att innan jag tar bort huvudlaget helt, rider jag med både halsring och huvudlag, men med lösa tyglar och testar om det går att styra och bromsa henne med halsringen..:)

Och ja, jag tar absolut i beaktande andra på banan, tar inte bort huvudlaget om någon annan rider där :) skulle inte själv heller vilja rida där om någon flängde omkring utan huvudlag samtidigt...jag funderar bara vad de kommer att tycka som sen ser mig rida så här, är det dumt eller löjligt, försöker jag vara nån wanna-be horsemanship-ryttare, jag borde ju ha bett i munnen med hästen i form enligt dem...
 
Sv: Rida utan träns och bett?

Prova dig fram i inhägnad, men någon omöjlighet är det nog inte. Min gamel häst jag hade för många år sedan fick jag när han var 19, sista åren red jag honom i lädergrimma med grimskaftet fäst som vid vanlig "ledning" och red i alla gångarter i skogen, barbacka.
Men har var en klippa på många sätt, jag kunde tex skritta honom på långa tyglar och andra gallopperade förbi och runt oss utan några som helst problem.
 
Sv: Rida utan träns och bett?

Vad kul! :) Min dam är kanske inte helt bombsäker, men tillräckligt så jag skulle våga gå upp på henne utan huvudlag efter lite träning, hon är som sagt oerhört känslig. :) Bara vår ridplan skulle torka upp efter dessa regnskurar som pågått i veckor här, så ska jag ta första steget och gå och rida med bettlöst :D
 
Sv: Rida utan träns och bett?

Angående vad andra säger så ja.. visst har man fått nyfikna blickar ibland, vi rider i repgrimma alltid och enbart. Men min erfarenhet är att om man inte försöker pracka på folk sina egna ideer, eller antyder att det är fel att rida med bett, så brukar det inte vara något problem.
Har jag fått frågan varför någon gång, så har jag svarat "för att jag vill se om jag kan", "kul att testa", "vi red in honom så för han hade tandproblem, och det funkar så bra att vi inte börjat med bett helt enkelt".

En del blir jätteimponerade och tycker att man är superduktig, då är det bara att tacka och ta emot och passa på att ta till sig. :love:
 
Sv: Rida utan träns och bett?

Angående vad andra säger så ja.. visst har man fått nyfikna blickar ibland, vi rider i repgrimma alltid och enbart. Men min erfarenhet är att om man inte försöker pracka på folk sina egna ideer, eller antyder att det är fel att rida med bett, så brukar det inte vara något problem.
Har jag fått frågan varför någon gång, så har jag svarat "för att jag vill se om jag kan", "kul att testa", "vi red in honom så för han hade tandproblem, och det funkar så bra att vi inte börjat med bett helt enkelt".

En del blir jätteimponerade och tycker att man är superduktig, då är det bara att tacka och ta emot och passa på att ta till sig. :love:

Vad kul att höra, tack för ditt svar! :laugh: :bow: Nu känner jag mig mer peppad! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Rida utan träns och bett?

Jag rider en del i grimma/grimskaft eller repgrimma eller i halsring. Just för at jag tycker det är en lite rolig grej. Och för att jag vill lära hästarna att fungera så. Så att jag kan om jag vill eller måste. Jag vill kunna hoppa upp om jag är ute och går eller måste gå från en hage långt bort etc.

Man ska vara försiktig med hästar och inte bli naiv. Jag tror naiviteten är den största anledningen till att människor skadar sig med hästar.
Är man bara riskmedveten och hela tiden beredd på att hästarna kan följa sina instinkter så minimerar man risk för skada.

När jag börjar så rider jag först med träns och lär in vissa vikthjälper. Bla ska hästarna gå att reglera i tempo/gas/broms. Och de ska gå att svänga för vikthjälper och tryck på manken. Om jag vill svänga höger och den inte svänger för sitsen så trycker jag på manken på vänster sida. Jag "puttar" alltså hästen dit jag vill. Jag rider ju med såna tygelhjälper med. Så det brukar de förstå fort.
Sen kan jag om det funkar testa i repgrimma eller grimma. Därefter kan jag testa i halsrem.
Jag använder bara grimskaft eller en tygel som halsrem. Jag tar det jag har liksom. Jag rider i stort sett alltid barbacka då jag rider så här. Det är min lekstund. Så jag behöver ingen sadel till det. Men är man inte van vid att sitta stadigt barbacka tycker jag gott man kan ha sadel.
Jag brukar inte rekommendera elever att rida så här.
Men vill de absolut och har bestämt sig att göra det iaf så hjälper jag dem. Dock poängterar jag ALLTID att det är mer riskfyllt.
Det fick tekniker att få stopp på hästar i flykt även i oskarpa verktyg som vanlig grimma med ett grimskaft. Men det kräver sin man.

Var försiktig och riskmedveten! Lycka till!
 
Sv: Rida utan träns och bett?

Tack så mycket för ditt svar, tror jag ska göra just så. :) hon är mycket lättlärd, så hon fattar det säkert snabbt. :love:

Jag håller med dig och har funderat på och är medveten om riskerna, och försöker alltid ta det säkra i första hand. :) Kommer att ta bort tränset först när jag är så säker som jag bara kan bli på att det går, och kommer alltid att vara i ett inhägnat område med hjälm och väst på och telefon i fickan och någon i närheten. Det är dock ändå alltid bra att någon tar ner en på jorden ibland! ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 261
Senast: iNHALE
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 592
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 691
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp