Bukefalos 28 år!

Rida varje dag

Sv: Rida varje dag

23 timmars vila brukar räcka för de allra flesta hästar, förutsatt att man inte har hittat på något alldeles osedvanligt ansträngande dagen innan. Och dit räknar inte jag ett normalt arbetspass för en häst i full kondition. Folk har pippi på att vila ihjäl sina hästar, rid istället.
 
Sv: Rida varje dag

Just denna kom till oss som 6-åring. Reds i början bara varannan dag just för att kunna bygga muskler bättre. Därefter ökades träningen till sex dagar.

Och som sagt, för det mesta blir det en vilodag i veckan, även om den verkar trivas bättre med att ridas varje dag. Rids 60-120 minuter (oftast 70-90) per dag. Går i hage 7-24 timmar beroende på årstid.


Vad roligt att min fråga startat en sådan diskussion! Och skönt att fler gör som oss ibland.
 
Sv: Rida varje dag

Kan snälla du utveckla ditt svar lite för jag tyckte detta lät välldigt intresant.

// frej som ska motionera sina två julgrisar efter två dagars vila


http://www.hastsverige.se/traningsfysiologi.html

Här finns mycket intressant.


Träning går ut på att du utsätter en muskel för visst slitage, då kommer muskeln att senare (under vilan) reagera med att bygga upp sig lite starkare än den var innan slitaget. Detsamma händer med senor, även om det tar mycket längre tid. Du kan läsa om exempelvis anaerob och aerob träning för människa också - muskelfibrerna fungerar på samma sätt. :)
 
Sv: Rida varje dag

23 timmars vila brukar räcka för de allra flesta hästar, förutsatt att man inte har hittat på något alldeles osedvanligt ansträngande dagen innan. Och dit räknar inte jag ett normalt arbetspass för en häst i full kondition. Folk har pippi på att vila ihjäl sina hästar, rid istället.


Javisst.

Jag svarade dock på Munins inlägg, och hon skrev om distansträning. 3-4 timmars ritter med intervall är ingenting som en normaltränad häst vilar bort på ett dygn.

Annars håller jag med dig!
 
Sv: Rida varje dag

Fler och fler börjar dock ta till vara på distansryttarnas hållbarhetsträning, vilket är vad man gör den mesta tiden. Mycket skritt på varierat underlag. Tävlingarna i sig sliter mycket, en distanshäst behöver vila samt uppbyggande mellan tävlingarna. Nu pratar vi visserligen 8+ mil, men det finns en hel del att hämta hos distanserna. Eliten galoperar ju ändå i princip 16 mil på en tävling och hade det inte varit för all hållbarhetsträning så kommer skadorna redan innan, alternativt väldigt snabbt.

Musklers uppbyggnad fungerar på samma sätt hos människor, sen gäller träningen senor och ligament också, vilket tar mycket längre tid än musklernoch kondition.
 
Sv: Rida varje dag

Beror på häst och vad den ska användas till. :)

En hobbyhäst som utför lätt arbete behövs kanske bara 23h vila och den kan man rida fler dagar i veckan.
En tävlingshäst som arbetar hårt ex en travhäst i full kondition tränas mindre eftersom musklerna behöver vila och bygga upp sig

Min häst tränades medelhårt innan (är nu dräktig och kommer ridas lite lätt), och henne tränade jag oftast 4dagar i veckan. De gångerna hon gick 5dagar i veckan så fick hon skrittas ut den "extra dagen" eller gå i skrittmaskinen.
 
Sv: Rida varje dag

Ponnyn jag rider är väldigt het. hon har stora förutsättningar att bli en tävlingsponny men tjejen som hade henne innan red bara en gång i veckan tyvärr... jag tycker det är bra att man rider varje dag. men man behöver inte rida lika "hårt" varje dag. I den ponnyns fall är det vila bara att skritta en promenad i alla fall. Det är bra att dom får in rutinen att dom rids en gång om dagen. Då vet hästen redan med tiden och den har lätt att acceptera det. Det ingår liksom i vardagen. Vila och gå i hagen gör dom ju tillräckligt för att röra på sig lite varje dag. Det handlar om 30 minuter eller 1 timma. Förstår inte varför det ska vara så viktigt med en hel vilodag när hästen inprincip redan vilar hela dagarna. Ponnyn jag rider är väldigt livsglad också, så jag tror bara det är kul för henne att komma ut på uteritter och se världen. Även om det bara handlar om att skritta nere vid älven. Jag vill inte jämföra en hund med en häst, men jag vet själv vad dåligt samvete jag får när hunden bara ligger inne hela dagarna. Det är naturligt för dom att springa lite. Jag vet också hur dåligt samvete jag får när jag själv sitter inne hela dagarna. Jag mår aldrig så bra som jag gör när jag gått en promenad eller sprungit en bit. Vilodagar är för latmaskar :)
 
Sv: Rida varje dag

Jag förstår inte var folk har fått det ifrån att hästar behöver vila sig hela tiden?? Det är människan som behöver vila sig, inte hästen. Den gör inte allt för många knop om man ser till ett dagsverke, och då räknar jag hästar som jobbar ordentligt. Vidhåller att det råder vilningshysteri i det här landet. Lagom mycket jobb hela tiden är bra, att hålla på och träna som en galning ena dan och låta hästen stå andra, det är inte bra.

YlvaG, antar att det där svaret egentligen inte var till mig personligen? Den typen av ridning som du talar om är inget jag kan något om. 1 1/2 mil per dag brukar vara lagom för en normal häst. Det kommer man rätt snabbt upp i om man räknar på gångarter och steglängd. 8-16 mil på en dag är väldigt mycket och det skulle min häst inte hålla för. Och då är han ändå i toppkondition. Vad det gäller senor/ligament i hästars ben så kan du inte träna upp dem, de har nått sitt max när hästen är 2 år. Sen kan man inte göra mer för att träna den biten, bara träna hästen för att hålla på olika underlag. Man kan alltså inte göra senor/ligament starkare igenom att rida på olika underlag. Bara göra hästens ben vana vid olika typer av underlag och via det har man i o f s vunnit mycket om man nu rider på olika typer av underlag, annars spelar det ingen roll, bara underlaget är bra. Man kan rida på samma underlag år ut och år in utan att hästen tar det minsta skada av det - om det är ett bra underlag då.
 
Sv: Rida varje dag

Det jag skrev angående travhästar är baserat på forskning och bevisat den mest effektiva träningen ( för travhästar i kondition som ska starta). Så för dem är konceptet "träna som en galning" och sen vila helt bra. Kanske därför hästarna vilar ibland? För att folk börjar lära sig mer om ren tränings fysiologi.

Ang ditt svar om underlag är det också bevisat att man bör rida på olika underlag för att få en hållbarare häst. Att rida på samma år ut och år in är inte bra, hur bra än underlaget är.

Läs på lite på länken som Lager skickade :)
 
Sv: Rida varje dag

Jag förespråkar normalt att en "vuxen" häst rids varierat sex dagar i veckan, varav en skrittdag och att den vilar en dag i veckan.

Men alla hästar är olika. Ett par av våra trivs inte riktigt med att vila helt och det är helt omöjligt om de ska prestera något vettigt dagen efter, t ex träning eller tävling. Normala veckoprogram störs ibland av olika saker och då får schemat justeras. Sådana veckor byts ibland vilodagen ut mot en kortare skritt-tur. Faktum är att hästen verkar trivas bättre med detta, då blir rutinerna lika varje dag vilket ger en lugnare häst.

I vårt nya stall har det reagerats på att det inte alltid blir någon riktig vila för hästen varje vecka.

Tycker ni att det är helt fel att skritta istället för att vila? Hur gör ni?

Har de nånsinn vart på en ridskola ? Där går hästarna lektioner 2-3 ggr/dag och har oftast inte nån vilodag ALLS.
 
Sv: Rida varje dag

Det jag skrev angående travhästar är baserat på forskning och bevisat den mest effektiva träningen ( för travhästar i kondition som ska starta). Så för dem är konceptet "träna som en galning" och sen vila helt bra. Kanske därför hästarna vilar ibland? För att folk börjar lära sig mer om ren tränings fysiologi.

Ang ditt svar om underlag är det också bevisat att man bör rida på olika underlag för att få en hållbarare häst. Att rida på samma år ut och år in är inte bra, hur bra än underlaget är.

Läs på lite på länken som Lager skickade :)

Jag håller inte med dig, men var och en blir salig på sitt. Travhästar kan jag inget om, mer än att jag vet att de brukar bli kortlivade. Träningsfysiologi tror jag inte att jag behöver gå nån kurs i... Du kan få se en bild på min häst om du vill. Då kanske andra kan lära sig att hästar behöver gå lagom mycket varje dag istället för att köra rena berg & dalbanan med dem.

Och vad baserar du sitt sista uttalande på? Det skulle jag vilja veta. Det finns inte ett smack som säger att man behöver variera något underlag om man håller sig till samma och inte plötsligt sätter sig och galopperar en mil på en stenhård grusväg när hästen inte är van vid detta. Det går alldeles utmärkt att rida på samma underlag dagligen - förutsatt att det dagliga underlaget är tipp topp. Att man menar på att hästen blir hållbarare beror endast på att man bör träna hästen på olika underlag om man tänker rida dem på tävling eller dylikt. Annars så spelar det ingen roll som sagt.
 
Sv: Rida varje dag

Men hur många av Sveriges hobbyhästar kommer ens i närheten av travhästar när det gäller träning?
 
Sv: Rida varje dag

Tror det finns en liten brist i kommunikationen här... känns som om det pratas om olika hästar som utför helt olika arbete.

Hobbysvenssonhästen gör normalt inte många knop. Det finns inte såvärst stort behov av extra vila, dessutom står hästen ofta på stall och behöver all rörelse den någonsin kan få för att må bra.

Men så ser det inte ut för ex ridskolehästarna, många tävlingshästar inom olika grenar, och även en del hobbyhästar som faktiskt tränas seriöst. De behöver viloperioder, för mental och fysisk återhämtning.

Det handlar om att kunna förstå vilken typ av arbete min häst faktiskt utför. Samma som med foder - där de flesta hästar klarar sig utmärkt på ett bra hösilage. Men nej, just hobby-Brunte behöver fjorton tillskott och fyra kilo havre, för han sliter så hårt...
 
Sv: Rida varje dag

Jag tycker egentligen att varierad ridning 6 dagar i veckan är en kanonidé, men hästar är som sagt individer, och min häst mår inte bäst av den ridningen. Hon mår som bäst när man rider varannan dag (däremot är det kanon att skritta henne den där dagen emellan). Om jag tränar riktigt hårt brukar jag låta henne ta det lugnt i två dagar. Men det är vad MIN häst mår bäst av!
 
Sv: Rida varje dag

Som sagt baserar jag det jag skrivit på ren fakta och vad man kommit fram till genom forskning. Jag är inte "sarlig" på något sätt utan egentligen väldigt öppen. Travhästar tränas på en helt annan nivå än en hobbyhäst. Därför många kanske inte håller; finns även relativt mycket beställnings avvikelser. Som sagt; med mycket forskning har man kommit fram till att detta är mest effektivt för travhästar. Det gör att även jag börjar fundera över min egen träning. Sen tränas min häst inte inärheten av en travhäst, så 2 dagar i veckan är för lite, men det väcker ändå reflektioner hos mig. Därför jag tränade ex 4 dagar i veckan när hon gick som hårdast och märkte positiva resultat. Hon har även vilat 3mån pga betäckning och nu när hon är under igångsättning igen är hon bättre än någonsin! Förutom att kondisen och muskler behöver komma tillbaka. Men tror vila är bra för hästens mentalitet också. (men sen är 3mån för mkt om det inte är en väldigt ung häst).

Ang underlag finns det även forskning på det.

Du får gärna berätta vad du baserar din fakta på
 
Sv: Rida varje dag

Jag håller med dig. Jag förstår inte var travhästar och distanshästar kom in i bilden? TS ställde en fråga som gällde en normal ridhäst (som jag förstod det) och jag har svarat utifrån det. Och som andra skriver, hästar är individer och olika typer av träning passar för olika typer av hästar. Men jag vidhåller fortfarande att det är bra att rida sin häst varje dag om den är vuxen och frisk. Hästen brukar själv tala om vad den orkar och inte. Men det förstår jag att du också anser. Det enda kruxet är att människan behöver vila sig ibland!! Hästar gör bara en bråkdel av allt det jobbet som människor gör och därför är det helt ok att ställa av hästen en dag i veckan om man som ryttare nu vill göra det, men man kan aldrig hävda att det är för att hästen behöver det.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 553
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 184
Senast: Cambrie
·
Träning Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än...
Svar
9
· Visningar
1 138
Senast: warg
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp