Bukefalos 28 år!

Rida varje dag

Sv: Rida varje dag

Håller helt med dig angående förmänskligandet, men detta kan jag inte låta bli att undra lite över. Hästen är ett nomadiserande djur som, om den levde i det fria skulle röra sig över stora sträckor dagligen. I första hand skulle det förstås vara för att söka efter mat, men evolutionen har sannolikt ändå gynnat de mer nyfikna individerna framför dem som gärna stannade för länge på ett och samma ställe (och maten tog helt slut...). Så kanske vill de se världen ändå? Inte så att de vill göra en charterresa till Thailand, men jag tror absolut att de mår bra av att få nya intryck och komma ut lite.

Säkert är det så också. De flesta hästar gillar nog att komma till en ny plats och rida en ny väg i skogen. Men de är fortfarande vanedjur och de kommer inte bli deprimerade av att inte få upptäcka nya saker hela tiden.
 
Sv: Rida varje dag

Fast var inte den där hästen en hingst? Ett sto får ju inte samma nacke så enkelt..

Bra att du ställde frågan. Många tror att hingstar ser ut som muskelpaket bara för att de är hingstar, det är helt fel. Däremot har de lättare att muskla på sig eftersom de har testosteron, och testosteron är muskeluppbyggande - att jämföra med anabola steroider. Men de måste tränas för att bygga muskler, rätt rejält dessutom. Många hästar går att få som denna, oavsett kön, bara man fodrar på och tränar ordentligt. Däremot är det till viss del rasrelaterat om man kan få dem att biffa till sig hur mycket som helst. En häst med mycket fullblod i är ju svårare att få krallig, även om den också kan se ut som ett muskelpaket. Men det tar ju många år att få en häst att muskla på sig ordentligt, min är 9 år och riden sen han var 3, bortsett ifrån 8 månaders konvalescens förra året (fram till slutet av januari i år). Så man kan säga att det ligger 6 års träning för att komma fram till en sån här kropp. Och det är ändå rätt snabbt.

Och när jag bytte kraftfoder till "Build Up" så hände det väldigt mycket med hans kropp. Till det bättre :)
 
Senast ändrad:
Sv: Rida varje dag

Nä jag tycker fortfarande man ska sysselsätta hästen varje dag. Om man vill ha en bra relation till hästen så gör det ingen nytta att låta den stå i hagen. En promenad, lite nh eller trickträning eller vad som helst tycker jag är bra. Det beror ju på vad man har sin häst till, tävlar man är det ju bra att rida varje dag. Hårdare träning ena dagen och lugnt den andra. Detta är vad jag tycker och det var ju det som frågades i denna tråden, inte sant? :) Okej om man inte hinner rida eller så. Men jag tycker inte man ska tänka "nej hästen behöver vila" för det gör den tillräckligt.

Som någon annan också frågade: varför är det ok att låta hästen vila om man inte hinner? men inte okej om man tycker att hästen behöver en vila :)

Tävlas hästen hårt skulle jag nog snarare säga tvärt om; att hästen behöver vila nån dag i veckan, och någon gång under året mer sammanhängande vila, för att återhämta sig. -inte bara fysiskt utan också mentalt.

Tycker att jag har en väldigt bra relation till min häst, även om hon vilar någon dag i veckan :)
 
Sv: Rida varje dag

Bra att du ställde frågan. Många tror att hingstar ser ut som muskelpaket bara för att de är hingstar, det är helt fel. Däremot har de lättare att muskla på sig eftersom de har testosteron, och testosteron är muskeluppbyggande - att jämföra med anabola steroider. Men de måste tränas för att bygga muskler, rätt rejält dessutom. Många hästar går att få som denna, oavsett kön, bara man fodrar på och tränar ordentligt. Däremot är det till viss del rasrelaterat om man kan få dem att biffa till sig hur mycket som helst. En häst med mycket fullblod i är ju svårare att få krallig, även om den också kan se ut som ett muskelpaket. Men det tar ju många år att få en häst att muskla på sig ordentligt, min är 9 år och riden sen han var 3, bortsett ifrån 8 månaders konvalescens förra året (fram till slutet av januari i år). Så man kan säga att det ligger 6 års träning för att komma fram till en sån här kropp. Och det är ändå rätt snabbt.

Och när jag bytte kraftfoder till "Build Up" så hände det väldigt mycket med hans kropp. Till det bättre :)

Jag betvivlar inte att det ligger hårt arbete och bra utfodring bakom din hästs muskler. Men faktumet att det är en hingst ger dig ett ganska stort försprång.
Även en oriden hingst har en annan nacke än en oriden valack.
Precis som du säger har rasen ganska stor betydelse också.
En del hästar är födda med naturlig resning och muskler på de rätta ställena. En del har svårt att muskla sig på vissa ställen trots lång tid av rätt träning och foder. Min ena häst har alltid haft rejäl hingstnacke trots att det är en valack.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 552
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 184
Senast: Cambrie
·
Träning Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än...
Svar
9
· Visningar
1 138
Senast: warg
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
858

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp