Bukefalos 28 år!

Rida varje dag

Sv: Rida varje dag

Jag orkar inte. Du får ta det som du vill. Men över 40 år som ryttare har gett mig den insikten. MVH Kryddan
 
Sv: Rida varje dag

Tror inte att vi kommer överens, men jag rider min häst max 5dagar i veckan, inte för att jag inte orkar rida, utan för att jag tror att hon behöver återhämta sig; både mentalt och fysiskt.. och jag tycker att hon går som bäst med det upplägget.

Har även arbetat själv med hästar och tränat för flera olika tränare, och ingen av mina tränare har ridit varje dag.
 
Sv: Rida varje dag

NÄ fan. Det är latmaskar som inte orkar rida varje dag. Det är roligt för hästarna att få se världen från andra vinklar än från hagen. Dock behöver man inte köra lika hårt varje dag! Hästar är inte prydnader.
 
Sv: Rida varje dag

Vem har sagt att jag har min häst som prydnad? och att jag är lat? ... Jag skulle nog säga tvärt om.

Om hästarna själva fick bestämma så skulle de just gå i hagen hela dagarna med sina kompisar... Hästar är vanedjur/rutindjur, flock och flyktdjur. Så att se "olika delar av världen" är nog egentligen det sista de vill; eftersom det lika gärna kan betyda "döden". -nu förklarar jag kanske en aning extremt men så är väl den egentliga sanningen.
Hästar är som sagt rutin djur och rider man varje dag kl10 kommer hästen stå vid grinden då. Då betyder det inte att hästen vill bli riden, utan snarare att det tillhör den dagliga rutinen.
Är man mer insatt i människor kan man ungefär jämföra med en person med autism.
 
Sv: Rida varje dag

Jag sa inte att du personligen behandlar dina hästar som prydnader. Jag tycker att många gör det. Jag vet exakt vad du menar, men nu är det såhär världen ser ut. Och idag är det bara bra om hästen står vid grinden kl 10.00 som du säger. Men det behöver ju inte innebära att man ska rida. Man kanske har lite NH eller vad som helst. Det är ju också en aktivitet för hästen. Då bygger man upp relationen tillsammans, men att inte ta hästen några dagar i veckan gör ju att den tyr sig mer och mer till hagen och det slutar med att den inte tycker det är kul att komma ut. Människan påverkar hästarna mycket tyvärr. Och det finns många livsglada och nyfikna hästar faktiskt ;) Men å andra sidan, har man en gammal häst som helst av allt står i hagen. Då ska du se att den också tycker det är rätt gött att ta en promenad ibland den med. Och om den ser något som kan vara "döden" så är det ju idag bara "miljöträning" XD Hästar som är ute mycket och rids. Blir ju tryggare om man gör det mycket. Det är ingen idé att låta hästarna stå kvar i hagen för man tycker det är mest naturligt och att dom känner sig tryggast där. Miljötränar man sina hästar så blir dom ju med tiden trygga hästar. Titta bara på fölungar. Vissa är rädda för människor och främmande läten. Det går inte att gömma sig för sånt idag. Därför är det bättre att hålla igång hästen och vara ute, se världen. Med tiden finns det inget att vara rädd för och hästen ska ju vara trygg med dig som ledare. Och inte bara i hagen. Nu blev det väldigt mycket text :p men så här ser jag på saken i alla fall.
 
Sv: Rida varje dag

Jag rider i stort sett varje dag...men hästarna går varannan. Japp, jag är lat...eller så var det tidsbrist...nej det kan det ju inte vara...så jag är nog bara lat...:eek:
 
Sv: Rida varje dag

Jag rider i stort sett varje dag...men hästarna går varannan. Japp, jag är lat...eller så var det tidsbrist...nej det kan det ju inte vara...så jag är nog bara lat...:eek:

Här tränar jag hellre hästarna lite mer rejält varannandag och låter de gå ute i hagen från tidig morgon till sen kväll i kuperad hage, fast hade nog också velat motionerat den varje dag om jag hade min stående mestadels på box och i en fyrkantshage på en anläggning.

Extra hårt arbete - aktiv skritt/lite trav dagen efter för att få bort slaggprodukter. Vi tränar travhästarna på samma sätt. Slagg dagen innan hård prestation för att få ur kroppen allt onödigt skit som kan ligga kvar i musklerna efter träningar, sedan tävling dagen efter och därefter en lättare men intensiv tur dagen efter för att få bort slaggprodukter igen. Vila en dag och sedan kör träningen igång igen varannan dag så musklerna hinner bygga upp och återhämta sig innan nästa pass.
 
Sv: Rida varje dag

Vem har sagt att jag har min häst som prydnad? och att jag är lat? ... Jag skulle nog säga tvärt om.

Om hästarna själva fick bestämma så skulle de just gå i hagen hela dagarna med sina kompisar... Hästar är vanedjur/rutindjur, flock och flyktdjur. Så att se "olika delar av världen" är nog egentligen det sista de vill; eftersom det lika gärna kan betyda "döden". -nu förklarar jag kanske en aning extremt men så är väl den egentliga sanningen.
Hästar är som sagt rutin djur och rider man varje dag kl10 kommer hästen stå vid grinden då. Då betyder det inte att hästen vill bli riden, utan snarare att det tillhör den dagliga rutinen.
Är man mer insatt i människor kan man ungefär jämföra med en person med autism.

Jag håller inte med dig, men var och en blir salig på sitt. Travhästar kan jag inget om, mer än att jag vet att de brukar bli kortlivade. Träningsfysiologi tror jag inte att jag behöver gå nån kurs i... Du kan få se en bild på min häst om du vill. Då kanske andra kan lära sig att hästar behöver gå lagom mycket varje dag istället för att köra rena berg & dalbanan med dem.

Och vad baserar du sitt sista uttalande på? Det skulle jag vilja veta. Det finns inte ett smack som säger att man behöver variera något underlag om man håller sig till samma och inte plötsligt sätter sig och galopperar en mil på en stenhård grusväg när hästen inte är van vid detta. Det går alldeles utmärkt att rida på samma underlag dagligen - förutsatt att det dagliga underlaget är tipp topp. Att man menar på att hästen blir hållbarare beror endast på att man bör träna hästen på olika underlag om man tänker rida dem på tävling eller dylikt. Annars så spelar det ingen roll som sagt.

:bow::bow: Mycket bra inlägg. Folk förmänskligar hästarna. Har de en bra hage med hästkompisar trivs de ypperligt med att bara skrota där - Om de är vana vid det.

Sen ska man ju inte glömma att hästar ändå behöver varierad träning, men att se världen har de nog inget större intresse i..
 
Sv: Rida varje dag

Jag har tre hästar, en 23 åring som rids som skogsmulle en gång i veckan då han inte orkar mera och det får man acceptera. Min andra som är 11 rider jag fyra gånger i veckan och resten får den vila. Och när det är vila så är det ! Anledningen till att jag enbart rider honom fyra dagar är att två av dom dagarna är oftast ute ritter på nästan 3 timmar var och dom andra två dagarna är muskelbygge och tillridning. Min tredje häst som är 10 rids tre till fyra gånger i veckan då hon själv trivs bäst med det. Går hon oftare är hon inte motiverad till att bli riden och tycker då att allt är tråkigt. Det här med vila är någonting jag tycker är extremt viktigt ! För att hästen ska kunna bygga muskler behövs vila !
 
Sv: Rida varje dag

Jag sa inte att du personligen behandlar dina hästar som prydnader. Jag tycker att många gör det. Jag vet exakt vad du menar, men nu är det såhär världen ser ut. Och idag är det bara bra om hästen står vid grinden kl 10.00 som du säger. Men det behöver ju inte innebära att man ska rida. Man kanske har lite NH eller vad som helst. Det är ju också en aktivitet för hästen. Då bygger man upp relationen tillsammans, men att inte ta hästen några dagar i veckan gör ju att den tyr sig mer och mer till hagen och det slutar med att den inte tycker det är kul att komma ut. Människan påverkar hästarna mycket tyvärr. Och det finns många livsglada och nyfikna hästar faktiskt ;) Men å andra sidan, har man en gammal häst som helst av allt står i hagen. Då ska du se att den också tycker det är rätt gött att ta en promenad ibland den med. Och om den ser något som kan vara "döden" så är det ju idag bara "miljöträning" XD Hästar som är ute mycket och rids. Blir ju tryggare om man gör det mycket. Det är ingen idé att låta hästarna stå kvar i hagen för man tycker det är mest naturligt och att dom känner sig tryggast där. Miljötränar man sina hästar så blir dom ju med tiden trygga hästar. Titta bara på fölungar. Vissa är rädda för människor och främmande läten. Det går inte att gömma sig för sånt idag. Därför är det bättre att hålla igång hästen och vara ute, se världen. Med tiden finns det inget att vara rädd för och hästen ska ju vara trygg med dig som ledare. Och inte bara i hagen. Nu blev det väldigt mycket text :p men så här ser jag på saken i alla fall.

Jag tycker snarare hästarna blir trött på en om man tränar den varje dag år ut och år in. Framför allt mentalt. Tränade bland annat en 13årig valack i somras. Man märkte tydligt på honom när han tyckte att det blev för mycket, då surade han ihop helt! och det enda som hjälpte var en vila på 2 dagar och sen var han tillbaka igen.
Har ett annat exempel på mitt sto. Hon har vilat hela sommaren och varit på betäckning. 3½månad total vila. (tog längre tid att få henne dräktig än väntat). Och nu när jag håller på och sätter igång henne igen är hon bättre än någonsin! även om konditionen och muskler inte är detsamma så är det en högre ridbarhet på henne idag än när jag ställde av henne.

Jag "miljötränar" också såklart .. rider väldigt mycket ute och på olika ställen. Men för det behöver de inte tränas varje dag ;) en vilo dag i hagen tror jag fortfarande att alla kan behöva.

Föl hanterar jag inte alls. För mig gör det inte så mycket om de är skygga i början av sina år. Det gör att ingen annan mindre kunnig kan hantera dem (och lära in "fel" beteenden -då unghästar suger in ALLT) och låter man en flock fostra den unga hästen brukar de ha mycket mer respekt som äldre för människor. -vilket jag tycker ger en trevligare häst. (förtydligande: med respekt menar jag inte att de är rädda!) Har de sen respekt och är redan inställda på att människan är ledare så kommer de följa med när man vill "utforska världen".
-tar även här mitt sto som exempel som var livrädd för människor tills den dagen hon skulle börja ridas in. Idag är hon 5år (reds in som 3½åring) och går fram överallt där jag säger att hon ska gå. Hon är trygg med mig och okomplicerad. Har mycket respekt för människor utan att vara rädd på något sätt. Mycket trevlig häst som gör allt hon blir tillsagd att göra.
 
Sv: Rida varje dag

Återigen. Jag talar om VUXNA vältränade hästar. En häst på fem år är inte vuxen. Och kan omöjligt vara vältränad. Det där talesättet att hästar skall ridas/jobbas lika många dagar i veckan som antal år de har funnits till, är ett bra mått på hur mycket en häst skall gå. Min häst är nio år och alltså så går han 9 dagar i veckan! :D Hehe, nej det gör han såklart inte, men han går som sagt varje dag, precis som alla andra vuxna hästar vi har haft har gjort. Då slipper man den där jojo effekten. Pigg häst, trött häst o s v. En vältränad häst blir dessutom betydligt piggare än en som inte är så vältränad, så då behöver den gå varje dag för att inte gå i taket om den har vilat en dag. Skaderiskerna ökar också väldigt mycket om man inte håller en jämn nivå på den dagliga träningen. Tror du och jag talar om helt olika typer av hästar.
 
Sv: Rida varje dag

*KL*

Så här ser min häst ut för er som inte vet det. Hur kul tror ni att han blir om han får stå? Inte mycket kan jag säga. Och att han ser ut som han gör beror på att han rids alla dagar i veckan. Innan såg han mer ut som en sparris.

CSC_1097.jpg
 
Sv: Rida varje dag

Snygg häst. :)


Allmän reflektion:

Detta med träning hänger ju ihop med hur hästen lever också. Står den på stall är det jätteviktigt att den aktiveras så mycket som möjligt - den står i princip still 10-12 timmar om dygnet...ibland ännu mer. En häst på en välskött lösdrift får sitt promenadbehov tillfredställt där, att ta ut den på en skrittrunda gör liksom varken till eller ifrån.
 
Sv: Rida varje dag

Återigen. Jag talar om VUXNA vältränade hästar. En häst på fem år är inte vuxen. Och kan omöjligt vara vältränad. Det där talesättet att hästar skall ridas/jobbas lika många dagar i veckan som antal år de har funnits till, är ett bra mått på hur mycket en häst skall gå. Min häst är nio år och alltså så går han 9 dagar i veckan! :D Hehe, nej det gör han såklart inte, men han går som sagt varje dag, precis som alla andra vuxna hästar vi har haft har gjort. Då slipper man den där jojo effekten. Pigg häst, trött häst o s v. En vältränad häst blir dessutom betydligt piggare än en som inte är så vältränad, så då behöver den gå varje dag för att inte gå i taket om den har vilat en dag. Skaderiskerna ökar också väldigt mycket om man inte håller en jämn nivå på den dagliga träningen. Tror du och jag talar om helt olika typer av hästar.

Jag har också pratat om vuxna hästar (ex. den 13åriga valacken jag skrev om också). Även de äldre hästarna kan behöva vila ibland och återhämta sig.
Är hästen övertänd om den ex. vilat en dag så skulle jag se över allt det övriga så som uppstallning, mängden kraftfoder osv.
Har ridit flera olika typer av hästar (även hästar som tävlats på väldigt hög nivå), jobbat med hästar och just nu pluggar jag till hippolog. Återhämtning både fysiskt och psykiskt tror iallafall jag är viktigt.
 
Sv: Rida varje dag

Nä jag tycker fortfarande man ska sysselsätta hästen varje dag. Om man vill ha en bra relation till hästen så gör det ingen nytta att låta den stå i hagen. En promenad, lite nh eller trickträning eller vad som helst tycker jag är bra. Det beror ju på vad man har sin häst till, tävlar man är det ju bra att rida varje dag. Hårdare träning ena dagen och lugnt den andra. Detta är vad jag tycker och det var ju det som frågades i denna tråden, inte sant? :) Okej om man inte hinner rida eller så. Men jag tycker inte man ska tänka "nej hästen behöver vila" för det gör den tillräckligt.
 
Sv: Rida varje dag

Nu måste jag bara fråga... Varför är det okej att strunta i att rida för att man inte hinner - men inte för att man tycker att hästen behöver vila?! Det tycker jag känns motsägelsefullt. Om jag inte hinner så är det min prioritering, det har inget med hästen att göra alls, att min häst behöver vila - det handlar om hästens bästa.
 
Sv: Rida varje dag

: att se världen har de nog inget större intresse i..
Håller helt med dig angående förmänskligandet, men detta kan jag inte låta bli att undra lite över. Hästen är ett nomadiserande djur som, om den levde i det fria skulle röra sig över stora sträckor dagligen. I första hand skulle det förstås vara för att söka efter mat, men evolutionen har sannolikt ändå gynnat de mer nyfikna individerna framför dem som gärna stannade för länge på ett och samma ställe (och maten tog helt slut...). Så kanske vill de se världen ändå? Inte så att de vill göra en charterresa till Thailand, men jag tror absolut att de mår bra av att få nya intryck och komma ut lite.
 
Sv: Rida varje dag

Fast var inte den där hästen en hingst? Ett sto får ju inte samma nacke så enkelt..
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 553
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 184
Senast: Cambrie
·
Träning Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än...
Svar
9
· Visningar
1 138
Senast: warg
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Dejtingtråden del 37
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp