Bukefalos 28 år!

Ridbåge, bra eller inte?

Sv: Ridbåge, bra eller inte?

Tycker att de verkar livsfarliga.
Däremot köpte jag för många år sedan ett hjälpmedel för bättre hållning på Falsterbo (hade inga speglar till hjälp på den tiden) det är som ett grovt resårband i en cirkel. Man har den bakom ryggen och trär in armarna i den och spänner till önskad storlek. Funkar alldeles ypperligt och man känner i muskulaturen Hur bra effekt den har. Skulle man dessutom råka f rycka fram armarna så glider den upp i armhålan och man har full rörelsefrihet :D

Det låter som något man skulle kunna konstruera själv! Har du någon bild? Eller minns du vad den hette, om det går att Googla tänkte jag.
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

Knapplån

Tejpningen lät som ett jätte bra föreslag! Jag är dock osäker på hur jag bäst ska sätta tekpen, någon som har bra koll?
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

TS, istället för bågen så tar du ett allroundspö (75cms) och stoppar in under armarna (bildar en båge över ryggen så kan du träna på samma sak. Känns mycket säkrare eftersom det är lätt att släppa det (bara vinkla upp/ut armarna) om det behövs under ridpasset.

För träning på marken finns ju flera varianter på liknande "selar" som ridbågen, hälsokostaffärerna brukar ha ibland tex. Du behöver ju inte träna din hållning enbart till häst utan kan ju göra det på marken. Annars brukar gymmande och träning av mage, rygg samt axlar/armar fungera bra också. Behöver du hjälp med övningar så brukar personalen eller PT om sån finns kunna visa några bra.

Jo, just det förakta inte heller att rida och träna din sits i skritt. Vi jobbar generellt för lite med vår egen sits under ridpassen och det brukar vara bättre att börja med det i skritt så man hinner med att tänka på hur man sitter och vad man gör.

//LillaGubben
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

Tycker att de verkar livsfarliga.
Däremot köpte jag för många år sedan ett hjälpmedel för bättre hållning på Falsterbo (hade inga speglar till hjälp på den tiden) det är som ett grovt resårband i en cirkel. Man har den bakom ryggen och trär in armarna i den och spänner till önskad storlek. Funkar alldeles ypperligt och man känner i muskulaturen Hur bra effekt den har. Skulle man dessutom råka f rycka fram armarna så glider den upp i armhålan och man har full rörelsefrihet :D

eller så kan man ta två elastiska bensnören och göra samma sak. :D
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

Frågar samma sak, någon som har koll på hur man lär sig använda/använder tejpen?

LillaGubben: Ska testa med spö också. Och som sagt, det kanske inte blir lika stumt och fast som att sitta "fast" i ridbågen.

Gällande sits och träning. Jag har bra grundstyrka, har inte dålig hållning i övrigt (bortsett från när jag sitter och pluggar...), tränar mig själv utöver ridningen och har bra hållning när jag står och går/springer. Dessutom tränar jag sitsen varje gång jag rider under fram- och avskrittning. Jag tror att det har blivit en "grej" och ett muskelminne. Jag har kompenserat olika saker och nu har kroppen vant sig vid den här modellen. Så länge jag rider på lång tygel har jag betydligt bättre hållning och sits och balans.

mackan: Vad smart! Ska se om jag kan gräva fram några bensnören också.

Tack för alla bra idéer och inputs.
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

Jag har provat den, när jag satt på min gamla, supersnälla och stadiga häst. Ja, jag satt som en gud med den. Nej, det höll inte i sig när jag tog bort den. Men det var roligt att se hur snygg jag blev, det är inte ofta jag kan säga det! :)
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

Jag var skeptiskt till den i början men fick för några veckor sen prova en. Det blev stor skillnad på mina armar. Så för MIG hjälpte den bara att använda en gång just för att hitta rätt läge.
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

Jag såg i en gammal Ridsport att man ska tejpa som en solfjäder mellan skulderbladen ungefär. Har provat flera gånger, men det hjälper inte mig. Men någon annan kanske har någon bättre tejpningsidé?
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

Har ridit med den bågen två gånger, fruktansvärt!
Jag kände mig helt låst, det var omöjligt att ge någon eftergift när armarna var låsta och dessutom spände jag överkroppen för att kunna hålla fast den för kung och fosterland...
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

I vårt förra stall var det en som köpte en båge. Såg dock ingen förändring av den personens sits utan bågen.

En tysk väninna som red på hög nivå i ungdomen berättade hur tränarna satte ett kvastskaft bakom ryggen på dem för att de skulle få bättre hållning. Jämfört med det verkar bågen vara betydigt bekvämare! Men biligt tips till den som vill pröva ;)

Vet inte om tyska tränare fortfarande tvingar sina unga elever att rida med kvastskaft. Kanske är det det som är hemligheten med de tyska ryttarna (förutom all annan hård drillning)?
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

För mig har de fungerat kanon! Får in känslan och kan sedan ta av den och de sitter kvar i huvudet.
Trodde också de skulle vara livsfarliga men de är konstigt mjuka så att man r inte helt orörlig :) Fungerar kanon!
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

Kul att höra någon som har en positiv erfarenhet också!

bejkonfis: Du behövde alltså hålla fast själva bågen? Kanske i och för sig skulle vara ett mindre problem för min del då jag gärna har armarna uträtade...

mamman: Ger det ingen effekt när man sen inte har den så kvittar det ju. Min tanke hade varit i så fall att använda den för att hitta rätt position, men som du skriver så verkade det ju inte hjälpa.

Oj, kvastskaft! Då tror jag att ett spö är smidigare ;)

vicky417: Hur ofta använder du den? Du känner inte att det är någon risk om hästen skuttar iväg och man sitter för låst då?
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

jag använder den 3-4 ggr i veckan i början av passen när hästen är framriden för att få in känslan för att sedan få av den.
Nej jag har en häst som ibland hittar på bus och hoppar rakt upp och ner och jag känner mig säker och kan agera ändå
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

Det låter ju positivt! Behöver du hjälp att få av och på den, eller fixar du det själv när du sitter på? Har du testat någon annan typ av "hjälpmedel" för sitsen? Något av det som nämns i tråden eller annat?
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

Jag har testat och jag tyckte mkt om den, den gav en perfekt hållning, krummade man lilla minsta med ryggraden så gjorde de "ont" i ryggen och vips så vart man påmind om sin hållning:)

Farlig är den ju inte för du kan genom en mkt lätt rörelse ut med armarna så tappar du bygeln.

Som en den av en sitsproblemsträning tycker jag den är super.
Som med allt annat som är till för att korrigera saker så använder man denna en kort period för att få in en ny vana i kroppen.
När man sedan tar bort sitter man rakt ändå då kroppen är van vid en ny hållning.Men framförallt jobbat upp nya muskler som hjälper/bidrar till bättre hållning!

Int ska man rida runt med bågen varje dag i 10 års tid, då har själva iden bakom bågen tappats bort!
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

Det låter ju positivt! Behöver du hjälp att få av och på den, eller fixar du det själv när du sitter på? Har du testat någon annan typ av "hjälpmedel" för sitsen? Något av det som nämns i tråden eller annat?

Jag fixar de själv :) den är inte så hård som den ser ut så de går lätt.
Nej inte mer än ridspö mellan tummarna för att få upp och vrida om händerna men de var väldigt länge sedan. Detta har fungerat kanon för mig!
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

mamman: Ger det ingen effekt när man sen inte har den så kvittar det ju. Min tanke hade varit i så fall att använda den för att hitta rätt position, men som du skriver så verkade det ju inte hjälpa.

Oj, kvastskaft! Då tror jag att ett spö är smidigare ;)

Gissar att effekten är beroende av ryttarens ambitioner också...

Tyskarna är hårda typer!
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

Det låter ju bra att man inte sitter helt låst så att man bara tippar av om hästen bockar ;)

Skulle gärna testa en ridbåge, men efter många negativa omdömen här känns det kanske lite dyrt bara för att se om den verkar bra...

Hur mycket och ofta har du använt din? I alla gångarter?
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

vet inte om du frågar mig?

Men jag har använt min i alla gångarter! :) Ett tag använde jag den dagligen i början av passen men nu sitter känslan i hjärnan så jag behöver bara ta fram den varannan vecka
 

Liknande trådar

Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: Entourage
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 607
Senast: G-uldlock
·
Utrustning Någon som rider med renskinn under sadeln, antingen enbart renskinn eller i kombination med schabrak/annan pad? Hur mycket upplever ni...
Svar
4
· Visningar
620
Senast: Eloise
·
Utrustning Hur säkra är Freejumps? Dottern rider med en annan typ av säkerhetsstigbygel idag där utsidan viker sig vid tryck, känns väldigt...
Svar
4
· Visningar
531
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp