Ridböcker

Fille

Trådstartare
Har ni några tips på bra böcker där författaren beskriver grunderna på ett bra sätt? Är en vuxen "nybörjare" som vill läsa så piaff är inte riktigt intressant utan mera hjälper och liknande:)
 
Ridhandboken 1 - grundutbildning för ryttare och häst
Ridhandboken 2 - vidareutbildning för ryttare och häst

De utgör basen för all ridutbildning inom svenska ridportförbundets verksamhetsområde. dvs. ridskoleverksamhet, tävlingsverksamhet, unghästutbildning, tränarutbildning osv
Är välskrivna och går igenom grunderna väldigt noggrant, hur du ska göra, vad hästen gör, varför en viss övning är bra/vad den är till för.

Din ridlärare har fått lära sig den boken "utantill" om h*n är utbildad och ska lära det vidare, boken är väldigt pedagogisk.
 
googlade lite och hittade instuderingsfrågor på ridhandboken, tänkte att det kunde säga lite mer om innehållet Instuderingsfrågor Ridhandboken 1

Utdrag från länken

Ryttarens grundutbildning
  1. Vad kännetecknar lodrät sits?
  1. Vad kännetecknar lätt sits?
  1. Vilka är de vanliga felen när det gäller sitsen och vad kännetecknar dessa felaktigheter?
  1. Beskriv de olika tygelhjälperna (6 olika tygeltag)
  1. Beskriv de olika skänkelhjälperna
  1. Hur kan man påverka hästen med vikten?
  1. Vad finns det för felaktiga tygelfattningar?
 
Har ni några tips på bra böcker där författaren beskriver grunderna på ett bra sätt? Är en vuxen "nybörjare" som vill läsa så piaff är inte riktigt intressant utan mera hjälper och liknande:)

Jag tycker också att Centrerad Ridning av Sally Swift är bra. Hon ger en verktyg och bilder för att tänka på hur man ska ha det med kroppen när man rider.
 

Liknande trådar

Kultur Jag läser en hel del böcker, på olika sätt (köpta nya böcker (pocket och inbundna), köpta begagnade böcker, låneböcker från biblioteket...
2
Svar
32
· Visningar
1 308
Senast: Motacilla
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
968
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 447
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp