Ridbyxor för oss som INTE är skapta som timglas?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag skulle verkligen behöva ett par nya ridbyxor, mina "pull on" från Börjes har många år på nacken nu och börjar bli rätt utslitna. Men det är inte lätt att hitta något som sitter bra när man inte ser ut som ett timglas.
Jag har samma midjemått som stussmått och generellt har de flesta ridbyxmodeller jag har kollat betydligt mindre midjemått än stussmått. Det gör att jag får upp dem över rumpan, men kan inte knäppa dem runt magen.

Vilka ridbyxmodeller känner Ni till som har midjemått som åtminstone är i närheten av stussmåttet? Alternativt har en väldigt stretchig linning, så att effekten blir densamma?
 
Jag skulle verkligen behöva ett par nya ridbyxor, mina "pull on" från Börjes har många år på nacken nu och börjar bli rätt utslitna. Men det är inte lätt att hitta något som sitter bra när man inte ser ut som ett timglas.
Jag har samma midjemått som stussmått och generellt har de flesta ridbyxmodeller jag har kollat betydligt mindre midjemått än stussmått. Det gör att jag får upp dem över rumpan, men kan inte knäppa dem runt magen.

Vilka ridbyxmodeller känner Ni till som har midjemått som åtminstone är i närheten av stussmåttet? Alternativt har en väldigt stretchig linning, så att effekten blir densamma?
HorsePilot!
En helt annan prisklass än Börjes tyvärr men värt varenda öre
 
Jag skulle verkligen behöva ett par nya ridbyxor, mina "pull on" från Börjes har många år på nacken nu och börjar bli rätt utslitna. Men det är inte lätt att hitta något som sitter bra när man inte ser ut som ett timglas.
Jag har samma midjemått som stussmått och generellt har de flesta ridbyxmodeller jag har kollat betydligt mindre midjemått än stussmått. Det gör att jag får upp dem över rumpan, men kan inte knäppa dem runt magen.

Vilka ridbyxmodeller känner Ni till som har midjemått som åtminstone är i närheten av stussmåttet? Alternativt har en väldigt stretchig linning, så att effekten blir densamma?
Testa herrbyxor? Eller tights? (Stiernas :love:) fast jag har en betydligt mindre midja än stuss men tänker att töjbara tights borde kunna passa båda sorter?
 
Jag har ett par från Hööks som är något större i midjan än över rumpan. Är helskodda och något av de billigare byxorna.
Annars nu till sommaren så rekommenderar jag yogabyxor från t.ex. Pierre Robert, grymt sköna och sitter som smäck!
 
Jag är stor över både midja och stuss och hittade ett par CRW som har bra stretch och därmed sitter bra på mig.
jag med!
Provade mig igenom hela Börjes och Hööks utbud (plus typ Ullared, granngården och några andra modeller) men det enda som verkligen kändes bra var CRW New sure seat. Det står att dom är mindre i midjan än över rumpan men jag som är spolformad utan midja upplever inte att det är så. Plus dessutom för att dom sitter där dom sitter och det finns utrymme för lite mage under linningen, till skillnad mot typ leggings där midjan bara korvar sig och glider ner under magen.
 
@Killaloe Jag har också problem med att leggings korvar sig i midjan eller ridbyxor som "viker sig". Känner mig som en spokes person får Pierre Robert, men bred och mjuk midja som sitter som det ska. Rekommenderar dem verkligen!
 
jag med!
Provade mig igenom hela Börjes och Hööks utbud (plus typ Ullared, granngården och några andra modeller) men det enda som verkligen kändes bra var CRW New sure seat. Det står att dom är mindre i midjan än över rumpan men jag som är spolformad utan midja upplever inte att det är så. Plus dessutom för att dom sitter där dom sitter och det finns utrymme för lite mage under linningen.
Jag kan tyvärr inte hålla med om att de sitter där de sitter. Jag drar i normala fall 46 i ridbyxor och jag har 44 i New Sure och de sitter som bäst i 1 timme efter att de är nytvättade. Sedan är de förstora ifrån knät och uppåt. Men det är bara vad jag tycker! 😊
 
Jag kan tyvärr inte hålla med om att de sitter där de sitter. Jag drar i normala fall 46 i ridbyxor och jag har 44 i New Sure och de sitter som bäst i 1 timme efter att de är nytvättade. Sedan är de förstora ifrån knät och uppåt. Men det är bara vad jag tycker! 😊
Åh men tråkigt! För mig sitter som verkligen uppe och jag är lika förvånad varje gång eftersom jag är van att allt korvar ner sig över magen. :o

Men antar att det handlar om ens egen kroppsform, så det är ju svårt att säga generellt egentligen :)

@Pilot bra att veta! Jag är oftast för kort för typ alla tights som är hellånga (vilket ju inte hjälper till att hålla byxorna uppe) men får verkligen kika på tightsen! :)
 
Testa någon herrstorlek?
Min fördom säger att herrstorlekar är rätt låga i midjan. (jag behöver hög midja - nämnde inte det förut) Och herrar är inte direkt kända för att vara breda över höfterna (jag ser ut som en boll på ben, typ...). Plus att utbudet av färger och modeller har varit rejält begränsat åtminstone där jag kollat.
HorsePilot!
En helt annan prisklass än Börjes tyvärr men värt varenda öre
En byxa som sitter bra får gärna kosta lite. När jag köpte pull-on-byxorna på börjes hade jag stora plånboken med mig och hade bestämt mig för att köpa de ridbyxor som passade oavsett vad de kostade. De enda som passade var de billigaste...
 
Min fördom säger att herrstorlekar är rätt låga i midjan. (jag behöver hög midja - nämnde inte det förut) Och herrar är inte direkt kända för att vara breda över höfterna (jag ser ut som en boll på ben, typ...). Plus att utbudet av färger och modeller har varit rejält begränsat åtminstone där jag kollat.

En byxa som sitter bra får gärna kosta lite. När jag köpte pull-on-byxorna på börjes hade jag stora plånboken med mig och hade bestämt mig för att köpa de ridbyxor som passade oavsett vad de kostade. De enda som passade var de billigaste...
Då tycker jag verkligen du ska prova! Jag har haft mina äldsta i flera år och dom ser så gott som nya ut. Kommer aldrig mer köpa några andra :love:
 
Då tycker jag verkligen du ska prova! Jag har haft mina äldsta i flera år och dom ser så gott som nya ut. Kommer aldrig mer köpa några andra :love:
Hett tips, köp på dig många i så fall.
För, vis av erfarenhet har jag många gånger blivit utan när jag inte bunkrat byxor som funkar, för att jag tänkt att "jag ska köpa nya till hösten". Som t.ex med de ridbyxor jag har nu, som har utgått ur sortimentet... :arghh:
 
Jag är äppelformad och tycker lugana från pikeur sitter bra. Vet att de har lugana ”stretch” också som ska vara ännu lite rymligare i midjan.
Från hööks tycker jag Trento var lika breda över midjan som höften, dock upplever jag dem som lägre i midjan och de ville gärna glida ner.
 
J
Hett tips, köp på dig många i så fall.
För, vis av erfarenhet har jag många gånger blivit utan när jag inte bunkrat byxor som funkar, för att jag tänkt att "jag ska köpa nya till hösten". Som t.ex med de ridbyxor jag har nu, som har utgått ur sortimentet... :arghh:
Jag har 9 par ;):p
 
Jag tycker pikeur är bra på det sättet, jag behöver tom bälte. Har dock mest modeller med lite lägre midja, men tex Lugana ser ut att ha samma passform. Vissa modeller ser ut att ha högre och mer insvängd midja, så det kan väl löna sig att testa några olika.
 
Jag vet att jag har sett förslaget tidigare att man kan köpa ridbyxor för gravida. Låter inte jättekul kanske men det kan ju vara ett alternativ.
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 218
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp