Något att bita i - lastningsproblem ;)

Jag ber om ursäkt... har inte så mycket rutin på att formulera mig med bokstäver..har en viss förmåga att glida iväg och att missa själva poängen...*sorry*

Är det inte så att din häst har haft borrelia?
Är det inte så att den har/har haft sadeltvång?
Är det möjligen inte så att hästens problemen började i samband med Borrelian?
Här menar jag att du KAN ha ORSAKEN du sökte!!

Är det möjligen inte så att problemet som kvarstår IDAG, KAN bero på DIG och dina förutfattade meningar eller tankar på tidigare urlastningar? Med tanke på din häst som ju tydligen är oerhört lyhörd för dig, så räcker det med att du TÄNKER tanken för att han skall UTFÖRA den...
 
Jag ber om ursäkt... har inte så mycket rutin på att formulera mig med bokstäver..har en viss förmåga att glida iväg och att missa själva poängen...*sorry*

Är det inte så att din häst har haft borrelia?
Är det inte så att den har/har haft sadeltvång?
Är det möjligen inte så att hästens problemen började i samband med Borrelian?
Här menar jag att du KAN ha ORSAKEN du sökte!!

Är det möjligen inte så att problemet som kvarstår IDAG, KAN bero på DIG och dina förutfattade meningar eller tankar på tidigare urlastningar? Med tanke på din häst som ju tydligen är oerhört lyhörd för dig, så räcker det med att du TÄNKER tanken för att han skall UTFÖRA den...

Inte borrelia, men erlichios. Dock kom lastningsproblemen innan det. Och som sagt det har hela tiden funnits dagar då det fungerat perfekt, som om det aldrig varit problem.

Han har haft/har sadeltvång ja, eller 'gjordtvång' är nog mer korrekt, det spelar ingen roll om det är en sadel,s ele eller tömkörningsgjord.

Dock har transporttrasslet inte förändrats åt något håll beroende på hur andra saker har varit/utvecklats.

Jag var ju inne på att det var JAG som var orsaken till lastningsproblemen, så jag lät andra prova, både med och utan att ha informerat dem om att det fanns problem. Resultatet var att han vägrade gå mer än tio meter från rampen. Med mig går han ju in utan problem (fast det var det där att stanna kvar).

Jag ska inte svära på att jag inte påverkar det hela, men det är (tyvärr) inte hela svaret och det blir ännu sämre med någon annan. (Synd, annars kunde jag åkt på någon 'lär dig tänka positivt'-kurs eller nåt ;))
 
OK, Borrelia o Erlichia är ju snarlika sjukdomar, så detta är ej uteslutet alltså. Att han inte börjat visa några hältsymptom eller dylikt av smittan betyder ju inte att han ej var smittad vid det tillfälle han började trassla, de första symptomen var kanske att han kände obehag att stå i släpet *envis*

Ang, Sadeltvång, visst jag håller med om att det borde kallas gjordtvång då det är gjorden som är "orsaken" oavsett typ.

"Jag var ju inne på att det var JAG som var orsaken till lastningsproblemen, så jag lät andra prova, både med och utan att ha informerat dem om att det fanns problem."

Ingen som misstänkte att det kanske fanns problem, när du valde att inte lastade din häst själv då???

"Resultatet var att han vägrade gå mer än tio meter från rampen. Med mig går han ju in utan problem (fast det var det där att stanna kvar)."

In utan problem?? Var det inte så att du fick tvångsdra in honom för det mesta?? De dagar han går in utan problem, kanske det är så att du är ordentligt fokuserad då, du kanske har en bra dag och är stabil i dig själv och det är ju precis detta som behövs...

Jag tror att du, precis som jag, omedvetet signalerar till hästen att den ska gå ut. Antagligen för att vi är så fokuserade på att de INTE ska gå ut. I helgen när jag lastade på hästen och hon fick stå där inne lös, klev jag av rampen och började dansa (!?!) linedance. Detta kräver full koncentration och jag hade alltså ingen möjlighet att få in kusen i mitt tänkande då. Och vad hände?? joorå, hästen stod exemplariskt tills jag var klar (tog väl 2-3 minuter) och precis innan jag skulle be henne backa så kommer hon farandes..... j*la häst...men jag kämpar vidare...
 
OK, Borrelia o Erlichia är ju snarlika sjukdomar, så detta är ej uteslutet alltså. Att han inte börjat visa några hältsymptom eller dylikt av smittan betyder ju inte att han ej var smittad vid det tillfälle han började trassla, de första symptomen var kanske att han kände obehag att stå i släpet *envis*

Jar råkar veta EXAKT när eländet bröt ut så det är därför jag kan säga att lastningsproblemen kom långt innan. han blev smittad innan det bröt ut, men jag vet exakt när den bröt ut. (Dock så förstod vi inte DÅ att det var erlichios, men det var rätt lätt att räkna ut sen när han 3-4 månader efter fick de klassiska ledinflammationerna, ryggontet etc)

"Jag var ju inne på att det var JAG som var orsaken till lastningsproblemen, så jag lät andra prova, både med och utan att ha informerat dem om att det fanns problem."

Ingen som misstänkte att det kanske fanns problem, när du valde att inte lastade din häst själv då???

Nej, jag har eget stall utan inackorderingar och sköter allt själv, så jag brukar MEDVETET låta folk som är här göra viss hantering. T ex gå in och fodra, ta ut i hagene tc. För att hästarna inte ska bli för bundna vid mig utan utan problem ska kunna hanteras av andra också. En vacker dag kanske da hamnar i inackorderingsstall, på klinik etc och då är det himla bra om de är van att hanteras av olika människor. Så ffa unga hästar försöker jag så långt det går låta andra människor (både hästvana och hästovana) göra saker med. För det inte ska vara så att den enda människa som hanterat dem i år ut och år in är jag, och det är mitt sätt som är det enda som de är vana med.

Så det var nog ingen av de jag INTE talade om lastproblemet för som anade ugglor i mossen.

Dessutom skaffade jag mig en otäck ryggskada, och då var det ännu mindre anledning att 'misstänka' att det var för det fanns problem, utan det var helt logiskt att jag inte kuna lasta en häst när jag hasade mig fram på kryckor.

Det var fö ingen skillnad som sagt med de som VISSTE att det fanns ett problem och de som INTE visste.

"Resultatet var att han vägrade gå mer än tio meter från rampen. Med mig går han ju in utan problem (fast det var det där att stanna kvar)."

In utan problem?? Var det inte så att du fick tvångsdra in honom för det mesta?? De dagar han går in utan problem, kanske det är så att du är ordentligt fokuserad då, du kanske har en bra dag och är stabil i dig själv och det är ju precis detta som behövs...

Har du LÄST hela tråden?? Gör det innan dus varar annars är du snäll, så går det fortare. Han går rakt på släpet utan minsta problem. Sen går han UT ganska fort. får han inte gå ut när han vill blir det cirkus.
Om man försöker hålla kvar honom när han vill gå ut så flippar han ur, och sen vill han INTE gå på igen (fullt logiskt). Så när vi lastar så får han alltid en chans att 'sköta sig', dvs gå in och stå kvar. Gör han inte det drar jag in honom. Anledningen till det är framför allt för att kunna hålla honom KVAR när han stänger. In kan vi gå utan problem, bara han får kasta sig ut såfort han vill och man inte försöker hindra honom. Då kan vi gå på hur många gånger som helst.


Jag tror att du, precis som jag, omedvetet signalerar till hästen att den ska gå ut. Antagligen för att vi är så fokuserade på att de INTE ska gå ut. I helgen när jag lastade på hästen och hon fick stå där inne lös, klev jag av rampen och började dansa (!?!) linedance. Detta kräver full koncentration och jag hade alltså ingen möjlighet att få in kusen i mitt tänkande då. Och vad hände?? joorå, hästen stod exemplariskt tills jag var klar (tog väl 2-3 minuter) och precis innan jag skulle be henne backa så kommer hon farandes..... j*la häst...men jag kämpar vidare...

Tja, det är din åsikt. Jag som levt med hästen i fem år, och de som känner hästen har insett att det är inte så.

Dessutom, om du läst hela tråden så ser du att även om han är LÖS, det är mat i transporten och det inte finns en människa i närheten (dvs man står och smygkikar på honom genom fönstret 200 meter därifrån) så går han på, står 4 sek - 4 minuter och kastar sig ut. Det finns INGEN där som övht kan påverka honom?
 
OK, ber om ursäkt för att jag försökt hjälpa till.

En sista fråga bara: Har du någonsin fått ett tips här på nätet som du har tagit till dig?? Skulle gärna vilja veta vad isåfall???

Har insett att det finns en röd tråd i dina inlägg, och det är att du redan innan du skriver, har bestämt dig för att INGEN kommer att hitta lösningen på ditt problem. Och detta oavsett vad det gäller. Du har alltid provat ALLT och vet allting EXAKT och alla förslag som läggs fram sopar du bara under mattan med en jättebra förklaring till varför detta ej skulle gå...

Det är uppenbart att du har tråkigt!!
 
OK, ber om ursäkt för att jag försökt hjälpa till.

En sista fråga bara: Har du någonsin fått ett tips här på nätet som du har tagit till dig?? Skulle gärna vilja veta vad isåfall???

Har insett att det finns en röd tråd i dina inlägg, och det är att du redan innan du skriver, har bestämt dig för att INGEN kommer att hitta lösningen på ditt problem. Och detta oavsett vad det gäller. Du har alltid provat ALLT och vet allting EXAKT och alla förslag som läggs fram sopar du bara under mattan med en jättebra förklaring till varför detta ej skulle gå...

Det är uppenbart att du har tråkigt!!

Ingen anledning att be om ursäkt för du försökt hjälpa till, jag bara bad dig läsa ordentligt.

Och jag har fått och använt massor med tips som är från 'nätet'. En del har fungerat, andra inte.

När det gäller lastningsproblemen med valacken så har jag ägnat FEM ÅR åt det. Man hinner både prova sig igenom det mesta då, och man hinner fundera och klura massvis, man hinner söka tonvis med information och använda sig av den, man hinner ta in andra människors (IRL alltså) åsikter och insikter osv.

Så lastningsproblemet med Vision är jag rätt 'gjort det, funkar inte' ja, för jag verkligen testat etc. Och jag skrev också att jag inte är ute efter något mirakelknep eller så, jag var nyfiken på vad andra skulle gjort i samma situation: Den diskussionen var för att få igång diskussion ja. Skulle jag fått ett tips jag inte provade (som lät vettigt, dvs inte går ut på att spöa in hästen t ex) så skulle jag faktiskt provat det sedan framöver.

I övrigt så tar jag åt mig en hel del tips och trix från nätet, men när jag ställer en fråga så har jag redan ägnat ganska mycket tid åt att fundera på den, att prova alternativa lösningar/förhållningssätt etc. Det gör att väldigt mycket av det som föreslås oftast är sådant som jag redan tänkt på och provat (och som uppenbarligen inte fungerat eftersom problemet kvarstår). Så då blir det lätt en massa 'det funkar inte, det har jag testat'. Men vad ska jag skriva då? *Åh vilken bra ide, det ska jag genast testa!* och sen vänta och sen skriva 'Nä funkade inte'?

Och just för att SLIPPA att tas som 'anti' så tjatar jag ALLTID i början på mina LÅNGA inlägg om att folk ska läsa ALLT innan de svarar. Det är när de inte gör det problemet blir att de kommer med förslag som jag redan provat.

Men du är välkommen hit i juni och lasta valacken, då får ju båd du och jag svart på vitt på om det är min attityd eller ej som är hela boven i dramat? :devil:
 
Jag är inte rätt människa att lasta din häst, då jag har fullt sjå med min egen som inte heller står kvar.

Hästen är ju ett bytesdjur som inte gärna utsätter sig för situationer i vilka de ej har kontroll på läget runtomkring. Mao i släpet är de väldigt sårbara, oavsett om hästen går in på uppmaning från människan eller om den går in själv för att maten serveras där inne. Det kan ju komma ett rovdjur strykandes utanför och detta ser de inte där inne. Att de är på sin vakt är ju givet, så länge de inte har fullt förtroende för sin ledare. Det är mao helt naturligt att de i såna lägen tar till flykten. Bara att acceptera eller att jobba vidare och försöka vinna 100% av hästens förtroende.
 
. Det kan ju komma ett rovdjur strykandes utanför och detta ser de inte där inne. Att de är på sin vakt är ju givet, så länge de inte har fullt förtroende för sin ledare. Det är mao helt naturligt att de i såna lägen tar till flykten.

Fast hur applicerar du det på när släpt stått i hagen vecka ut och vecka in? (Med mat i). Och den häst som då vara valckens STORA mentor i livet och trygghet i livet och som han skulle följt genom eld gick med honom (och var in i släpet och åt flera gånger) men han ändå betedde sig likadant?

Eller på senare år när valacken faktiskt är den som är flockledare och släpet har stått i hage (och jag inte ens varit i närheten) och det varits amma reaktion?

It doesent makes sense?

Och varför är en step-up trailer mindre skrämmande än en ramptrailer? Han ser inte rodjuren bättre i step-uptrailern, men där har han övht inga problem att gå in i (däremot måste jag gå in först så han får följa mig in, men sen står han lugnt och stilla där, även om jag går ut och det är öppet bakåt).

Du får jättegärna komma med en hållbar förklaring till det där så ska jag köpa ditt argument :devil:
 
Bara för att släpet står i hagen, betyder detta inte att det INTE kan hända nåt utanför som han missar...Hagen i sig är ingen trygghet i detta avseende.

Att hans "mentor" inte har lika tydligt flyktbeteende betyder inte att han själv kan vara trygg i släpet.

Att han är flockledare betyder inte heller att han kan vara trygg i transporten. Det kan komma rovdjur även på dem...

Och om du är i närheten eller ej, påverkar tydligen inte hans flyktinstinkt.

När det gäller step-upen kanske det möjligen är så att han upplever det som tryggare att "lämna mark" på ett annat sätt??

"Du får jättegärna komma med en hållbar förklaring till det där så ska jag köpa ditt argument"

Jag bidrar med MINA teorier, om dom sen är hållbara eller ej vet jag ej. Genom att vrida o vända på saker o ting, kan en nytt ljus lysa upp problemet. Jag utger mig ej för att vara expert på något vis, i sådant fall skulle jag själv ej ha nån problemhäst hemma.
 
Men du säger att det är en ledarskapsgrej, samtidigt när man då pekar på att JAG och MITT ledarskap övth inte påverkar (om jag påverkar så är det POSITIVT, annars är lika som om jag inte ens är där). Och när han inte med sin jättetrygga flockledare som hans kulle följa genom eld, eller när han sedemera själv är ranghög vill stanna kvar i släpet så hävdar du ÄNDÅ att det är en ledarskapsgrej? Det är mest det jag inte förstår/förstod.

Men sak samma..
 
Eftersom du inte köpte det här med ledarskapet, har jag nu gått över till ett annat sätt att se på saken ( om du nu inte uppfattat detta, inte läst ordentligt kanske??).

Nämligen hästes flyktbeteende... Detta flyktbeteende kan du visserligen påverka som hästens ledare OM du lyckas uppnå fullt förtroende. Men så länge du EJ är närvarande finns flyktinstikten där ändå. Att han är ranghög eller ej har öht ingenting med saken att göra. Inte heller att han är med sin jättetrygga polare.
 
Nu har jag inte orkat läsa allt men tänkte tipsa om en teknik som används i mitt stall just nu. En (ganska ny) häst i stallet är helt omöjlig att lasta. Ibland går han in och kastar sig direkt ut och ibland vägrar han gå in. Flera gånger har de givit upp. Så fick de tips om att backa upp transporten intill väggen (alltså inte i dörröppningen och lasta från stallet) så att när lemmen är nedfälld så ligger den precis intill husväggen. Sedan tog de hästen och gick tvärs over lemmen (alltså mellan transport och husvägg) fram och tillbaka 711 miljoner gånger. Efter det vände det upp och in i transporten och hästen gick in utan problem, utan att kasta sig. Kastar sig inte ut varken vid ur eller ilastning. Han får stå på ett tag och sedan tar de ut honom. De håller på med denna process just nu och hästen hargjort väldiga framsteg ännu så länge. Jag har ingen aning om vad orsaken kan vara men hästen verkar bli trygg av att ha väggen bakom sig en bit bort. Kanske är det någon typ av fobi som hästen har. Jag har en fobi vad gäller djupt vatten...så länge jag simmar när jag ser/känner botten så är det ok...men när jag kommer ut på djupt vatten så kan jag bli panikslagen (det kan ju komma en haj :D). Kanske hästen känner att den vill ha trygghet i väggen = inget okänt kan komma från det hållet??? Jag bara spekulerar, men som sagt det verkar fungera på hästen i vårt stall.
/puppan
 
. Jag har en fobi vad gäller djupt vatten...så länge jag simmar när jag ser/känner botten så är det ok...men när jag kommer ut på djupt vatten så kan jag bli panikslagen (det kan ju komma en haj )

ÅH, trevligt (eller vad man nu ska kalla det, du fattar) att se att det finns fler än jag som har vattenfobi. Jag kan simma om jag bottnar. Utan problem. Om jag INTE bottnar så simmar jag ungefär lika bra som en sjunkande sten och får panik och kan verkligen inte simma. Det sitter ju HELT i huvudet på mig och har helt att göra med att jag måste känna att jag bottnar så att OM något händer så vet jag att jag kan ställa mig på botten och inte drunkna. Kan jag inte det får jag panik och håller på att drunkna..

Jag har provat att ha väggen några meter (2 kanske?) från lämmen. Dvs det har varit utrymme för en häst att stå 'bakom' lämmen men inte backa mer än så. Dvs han kommer av lämmen men inte längre. Det gjorde dock bara att han började kasta sig av rampen åt sidorna istället så jag framhärdade inte så mycket pga skaderisken. Men jag har aldrig provat ställa den helt mot en vägg såsom du beskriver.

Gå över rampen från sida till sida har vi också gjort utan problem, men då har det ju varit 'öppet' runtom hela transporten.

Ska ta och prova ditt förslag sen när jag fått tillbaka min transport, så får vi se.
 
Nämligen hästes flyktbeteende... Detta flyktbeteende kan du visserligen påverka som hästens ledare OM du lyckas uppnå fullt förtroende. Men så länge du EJ är närvarande finns flyktinstikten där ändå. Att han är ranghög eller ej har öht ingenting med saken att göra. Inte heller att han är med sin jättetrygga polare.

Faktum kvarstår ju, varför har han inget behov av att fly ut ur step-upen omd et är så? Han har provat en gång, men då det var otäckt att kasta sig ur en step-up så la han ner det, och är nu lugn som en gammal ko när man lastar i stepupen, han TÄNKER inte ens bakåt, och är dessutom helt lugn?

men såklart är det ett flyktbeteende, han vill UT ur transporten. I alla andra lägen så är han ju tränad att INTE reagera så instinktivt med flykt utan vända sig till mig och det fungerar ju i alla andra lägen, men INTE just vid transportering, vilket jag klargjorde redan i första inlägget.

Men frågan kvarstår, varför har han inte behov av att fly ut ur step-upen, det försvann helt efter att råkat ut för obehaget som blri när man kastar sig handlöst bakåt i den. Och varför försvinner flyktbeteendet helt även i ramptransport såfort man stängt? Eller om man sätter fast honom så han inte KAN fly? Normalt skulle en häst då bli ännu räddare eftersom den inte kan fly.

jag förväntar mig inte att du ska sitta på svaren, mend et är sådana där saker som gör att de flesta teorier faller. Det finns inget rim och reson i det hela, speciellt som han inte är RÄDD.

kallblodsstoet kastade sig ju också, men hon var verkligen RÄDD, och lyckades men stänga in henne så stod och och skakade och var så sönderstressad att det var hemskt att se. Hon var verkligen rädd för att bli instängd och inte ha någonstans att fly. Det fick jag ju bukt med genom att aldrig någonsin försöka hindra henne att backa ut, men göra transporten till den lugna viloplatsen och utanför transporten 'jobbigare'. Och det tog inte mer än en vecka innan problemet var som bortblåst, bara hon fick baka ut 2 gånger innan man stängde så var hon helt lugn både vid pålastning och avlastning. För då kände hon inte att hon blev instängd UTAN möjlighet att fly.

Men valacken visar inte alls samma beteende, och som sagt, hans reaktioner doesn´t makes sence vad det gälelr de flesta teorier. Det är där själva klurigheten ligger..
 
Ja, då återstår bara att graturlera! Och beklaga!

Gratulera till att du har en sån fantastisk häst som litar så helt o fullt på dig (men ändå inte gör som du säger...)

Beklagar gör jag för att du antagligen aldrig kommer att hitta en lösning på problemet. Att du tagit puppan2´s tips till dig, är ju fantasktiskt. Men även om det fungerar så har du ju ej hittat svaret på din fråga.....

Men en diskussion har det ju varit iallafall!!
 
Men jag tror aldrig jag hittar svaret på VARFÖR, har du inte förstått det? Jag har letat i fem år, och slutar på samma ställe hela tiden men där kör jag fast. Han är inte rädd etc utan VRÅNG. VARFÖR han är detta, VARFÖR han blir som Dr Jekyll och Mr Hyde vid lastning och VARFÖR han inte 'ger sig' kommer jag nog dock aldrig få svaret på.

Utan omdömet är enstämmigt (och jag håller med), han är inte rädd utan han är bara 'vrång', han 'vill inte/tänker inte'. Men varför..ja det verkar varken jag eller andra (som sett hästen irl, det är en viss skillnad på att läsa och tro och att se och tro) komma något närmare.

och som sagt, step up går det utmärkt i. Så det närmaste etts var man kommer är 'han vill åka step up'. VARFÖR han vill åka step-up är fortfarande obesvarat.

Och jag har soms agt i ärlighetens namn 'gett upp' att försöka få svar på 'varför', jag nöjer mig med att det fungerar. Dvs att jag kan lasta honom och åka utan onödigt mycket bråk och utan onödigt mycket stress. Och där har jag två lösningar. Den ena är att åka step up, då är han löjligt lättlastad. Den andra är att lina in honom när det är ramptransport, då tar det någon minut längre men är ändå fullt överkomligt.

Men du har fortfarande bara presenterat en massa teorier som i givet läge (dvs irl) inte håller. Och det är inte bara jag som 'bestämt mig' för det, utan samtliga soms ett hästen IRL samstämmer (och det finns NH-folk etc bland dem med).

Men soms agt, du är välkommen att studera det hela IRL och komma med nya förslag när du sett det. Och du får gärna teooretiskt (dvs här på nätet) förklara hur du knyter ihop flyktbeteendeteorin? Om vi säger att det är det, så varför utraderas och försvinner det helt i step-up transport? Han har kastat sig en gång och insett att det var grymt obehagligt och är sedan dess hur lugn som helst utan minsta flykttendens. Inte för att han ser mer/mindre i step-up, inte för att han slipper lastas av bakåt på ramp. Utan för att det var väldigt obehagligt att kasta sig och inse att det var fler decimeter ner till marken utan ramp. Okej att han inte kastar sig då, men varför försvann flyktbeteendet helt? En häst som VILl fly men inte kan/vågar fly är INTE lugn liksom. Och han är lugn som en kossa när det handlar om step-up. Så knyt gärna ihop de trådarna?
 
Allt är inte svart eller vitt.

Det kan vara en kombination av en massa saker, ex. vill inte, är lite skraj, blev skraj en gång och kan ju bli det igen, har dålig erfarenhet, matte tror jag ska kasta mig, ja lägg till allt som tänkas kan. Han har ju gjort detta ett antal gånger nu, om jag förstått saken rätt. Och kanske har det helt enkelt blivit ett invant mönster bara....

Ett problem beror sällan på bara EN sak, är detta nåt du överhuvudtaget har funderat över??

När det gäller step-upen så har jag sagt det förr och jag säger det igen: När han kastade sig i denna så kanske han insåg att han hade "lämnat mark" på ett annat sätt än i vanligt släp, och alltså känner sig tryggare i det. Är det besvärligt för honom att komma ut, kan det lika gärna vara besvärligt för andra att komma in...
Har ingen egen erf av step-up och kan inte yttra mig mer än så.
 
LÄSER du övht vad jag skriver? :confused:

Jag har i flera svar id en här tråden skrivit att jag funderat och vridit och vänt på det i fem år, att jag funderat på varför det böejade och att det kan berott på både x och y, men att det nu blivit ett invant/rotat beteende och han bara är vrång.
 
Jag har en teori när det gäller step-upen, jag har själv en sådan.
Jag tror att hästen ser rampen bakom sig och att det där för behövs ganska lite stimuli för att han ska backa ut.
I en step-up tror jag inte hästen ser vägen ut lika tydligt.
Han ser golvet på släpet och marken men däremellan är det tomt och därför lite otryggt. Jag tror att det behövs mer stimuli för att backa ut då. "Det är inte särskilt kul härinne men det är lite säkrare än att backa ut i det okända."
L
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 967
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 638
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 586
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 286
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp