Något att bita i - lastningsproblem ;)

Oavsett om det är ett rotat beteende eller ej, så har det ju en grund. Det är denna grund som JAG tror har flera orsaker i kombination. Vilka kan JAG ej säga då jag ej varit med. (tror dock fortfrande på erlichian, vet att du redan röstat ner denna teori..., men jag menar fortfarande att hästen kan ha fått en snurr på balansnerven eller dylikt i samma stund den blev smittad, och att den sen kan ha burit omkring på denna "snurr" i månader eller år innan de övriga symptomen såsom hältor mm visade sig).

Men i dagsläget tror JAG att det bara finns En lösning, och det är att du måste befästa ditt ledarskap.

För varje gång du tvingar in hästen i släpet så sjunker du i rang hos din häst, TÄNK PÅ DET!
EN BRA och VÄRDIG ledare behöver ALDRIG ta till vare sig tvång eller våld.

Antagligen låter han dig TRO att Du är ledaren i den övriga hanteringen. Men när det verkligen gäller, så träder han fram. Detta är ju ganska tydligt, då han dessutom gått till attack, springer över dig mm i samband med lastningen, vilket en häst i lägre rang ej skulle göra om den inte trodde att den hade en chans.

Så jag skulle träna på att lasta hästen så att den VÄLJER att gå på frivilligt ÄVEN den andra, tredje, fjärde o femtionde gången även om han kastar sig av efter första försöket.
 
Men snälla människa..*suckar uppgivet*
Jag lägegr ner att försöka diskutera med dig nu, men jag har en uppmaning. LÄS exakt hur lång tid vi lagt ner på att han fått backa ut som han velat, och själv fått välja att gå på. Och vilket resultat detta gett.. Och så funderar du på hur övertänkt dina ord var egentligen. Och på hur man lyckas översätta det där med att aldrig tvinga in hästen i transporten till verkligheten när hästen måste till veterinären etc. och inse att allt är inte så svart och vitt och enkelt som du tror.. Jag har varit där så jag kan förstå det, men det är inte riktigt så som man lätt tror..
 
Jag har för länge sedan givit upp det faktum att JAG skulle kunna sitta på svaren på DINA frågor. Men tycker samtidigt att det är lite kul att se på vilket sätt du lyckas bortförklara dig i mina teorier.

När jag skriver att du måste befästa ditt ledarskap, betyder detta inte att du skall göra det i samband med lastningen. Nej, nej , nej detta måste vara klart LÅNGT innan du överhuvudtaget funderar på att lasta honom igen.
Har DU inte förstått detta??

När du SEN är en fullvärdig ledare och han har accepterat detta, så kan du lasta honom på det sätt jag beskrev nämligen att han måste välja att gå in frivilligt. För det kommer han att göra då!!

Att detta sätt att lasta honom inte fungerat tidigare, att det tagit så ENORMT lång tid, beror ju på att han ej har fullt förtroende för dig.

Att man sen kan utsättas för situationer där man är tvungen att få in hästen till vilket pris som helst, ex veterinärbesök mm, betyder ju inte att man skall använda detta tillvägagångssätt jämt.

Att sin egen häst inte har accepterat en som sin ledare, kan vara tungt att ta. I synnerhet om man har haft hästen så länge som du. Men så länge man inte ser problemen, kan man inte heller göra nåt åt dem. Nåt att tänka på kanske...
 
Jag kan inte låta bli atts vara igen.

Kan du då förklara HUR jag utanför lastningen ska befästa ett ledarskap som ENBART brister i lastning? Det är Nobelprisnivå på det nämligen. Det finns inte en enda situation i övrig hantering etc där det brister minsta lilla, så HUR ska jag träna på det utanför lastningssituationen?

Sen att bara för man lastar 'elakt' när man måste åka så betyder inte det att man måste göra det jämt. Jag är ledsen att meddela det men vi 'nöjesåker' i princip inte. De gånger han åkt annat än till veterinär är lätträknade. Han åkte på en kurs som femåring. 2 resor. Sen flyttade vi hit. 1 resa. Sen har han åkt till betet, hem en sväng men i step up, tillbaka till betet och hem från betet. 3 resor (räknar inte step upresor för de är odramatiska). Och så har vi åkt till ridhuset tor få se nu, 2 ggr. Det är fyra resor. Och så har vi åkt från betet till ridbanan och tränat en gång. 2 resor.

Ja, det var nog allt. Inalles 12 resor som inte är veterinärresor under en period av fem år.. Fram till 2002 berodde det på att jag inte hade körkort, sen 2002 var ridhusåkningarna och den andra träningsåkningen samt betesåkningen. Sen i somras så stod min transport (och gör än) hso släpvagnsdoktorn. Så resor som inte är nödvändiga är det ont om.

JAG har inga större problem med lastningssituationen. SÅKLART att det skulle vara trevligare om det gick lika bra i ramptransport som step-up, men det är inget som numera håller mig vaken på nätterna och han är mer lätthanterlig än de allra flesta hästar i övrigt så det där med ledarskap eller ej är nog en tolkningsfråga.

Sen undrar jag, du skrev att det INTE har med trygg flockledare eller ej om de väljer att STANNA KVAR i släpet. (När jag ifrågasatte varför han då inte gick in när den gick i hagen och han hade den mest superba flockledare som fanns (häst alltså) och som han gladeligen skulle gått i döden för.) NU hävdar du att det ÄR flockledarskapet som avgör omd e stannar kvar?

Hur ska du ha det egentligen?
 
Ja, det finns massor av vägar att träna upp sitt ledarskap på. Nu är jag inte insatt i så många av dem (eftersom jag själv inte är fullvärdig ledare för MIN häst...ännu...men det har jag åtminstone insett, för jag har heller inga problem med min häst i någon annan situation än lastningen, och då har jag ändå haft henne i 6,5 år, sen hon var 2,5 alltså!!!), men ett enkelt sätt att se var du står, KAN vara att köra igenom Pat Parellis sju lekar. Dessa utgör grunden till ett ledarskap, enligt HANS sätt att se på saken. En av lekarna går nämligen ut på att be hästen gå före i trånga utrymmen....Mao om du tar lekarna i tur o ordning och ser till så att de fungerar innan du går vidare, så skall du kunna skicka in hästen i släpet och själv stå kvar utanför.....

Detta är ett tips bara, om inte annat får du ha lite kul med din häst ett tag...

Men skulle inte Parelli falla dig i smaken så finns det massor av hemsidor på nätet som kan ge dig lite hjälp på traven...Tror visserligen inte att nån av dem är tilldelade nobelpriset.....men det kanske kan gå ändå...

Att hästen funkar bra i ALLA andra situationer, beror kanske på att han lever där hemma med dig som i en liten skyddad verkstad, och därför inte utsätts för andra situtationer som HAN anser är tillräckligt tråkiga/jobbiga/läskiga mm mm att fightas för...

han hade ju inte varit ut och åkt så mycket...

"Sen undrar jag, du skrev att det INTE har med trygg flockledare eller ej om de väljer att STANNA KVAR i släpet. (När jag ifrågasatte varför han då inte gick in när den gick i hagen och han hade den mest superba flockledare som fanns (häst alltså) och som han gladeligen skulle gått i döden för.) NU hävdar du att det ÄR flockledarskapet som avgör omd e stannar kvar? Hur ska du ha det egentligen?""

Hur jag ska ha det??
Det kan väl inte vara så svårt att lista ut???

Skillnaden mellan dig som ledare och den trygga "hästflockledaren" i denna situation är så enkel som att DU ber hästen att stanna kvar i släpet, vilket sannolikt inte hästledaren gör. Var det dessutom mat i släpet som du skrev, så finns det ju större anledning för hästledaren att stå där inne själv...
 
att köra igenom Pat Parellis sju lekar. Dessa utgör grunden till ett ledarskap, enligt HANS sätt att se på saken. En av lekarna går nämligen ut på att be hästen gå före i trånga utrymmen....Mao om du tar lekarna i tur o ordning och ser till så att de fungerar innan du går vidare, så skall du kunna skicka in hästen i släpet och själv stå kvar utanför.....

Seven Games fungerar prickfritt sålänge man inte blandar in en transport och han ska gå IN i den. Sålänge vi håller oss nära transporten eller på rampen är de dock prickfria. Samma sak med en step up. Men med ramptransport så faller de såfort han vill gå ut själv. Men det fungerar utmärkt i andra trånga utrymmen, i alla andra lägen etc.


Att hästen funkar bra i ALLA andra situationer, beror kanske på att han lever där hemma med dig som i en liten skyddad verkstad, och därför inte utsätts för andra situtationer som HAN anser är tillräckligt tråkiga/jobbiga/läskiga mm mm att fightas för...

Tja, vi har kommit över den AVANCERADE sadelfobin (som när den var som värst resulterade i en rodesoshow såfort sadeln lades på). Vi har även kommit över koskräcken, fårskräcken etc. Dvs det har fungerat i de andra lägena där han verkligen varit RÄDD. (han är som sagt inte rädd ang lastningen). Även sådant han inledningsvis när han kom till mig var rädd för, som stora hjullastaren, vattenslangar på marken etc är ett minne blott.

och skyddad verkstad.. Jag vet inte det.. Han är STENCOOL på alla nya platser, om det så må vara veterinärkliniken eller ridhuset. Lika gudomlig att hantera där som hemma (vilket gör veterinärerna gravt imponerade). Sen omd et är för han inte anser att det är tillräckligt tråkigt/skrämmande/jobbigt att det är värt att bråkas för är ju en öppen fråga. Men han är lika lugn och lätthanterlig på klinik som hemma, oavsett om det handlar om att gå in i trånga små rum, tvångsspiltan, gå på vågen eller stå lugnt och fint under plågsamma behandlingar. Som ett exempel så stod han helt cool på löst grimskaft när följande hände samtidigt: De skar upp hans hov (utan bedövning) så blodet rann, tio intresserade människor hade klämt in sig i det trånga undersökningsrummet, det passerade en 'galen' hingst som skrek och gick på bakbenen, fodertrucken körde förbi med etts tort lass höbalar och sopmaskinen åkte förbi framför nosen på honom.

Så det är liite svårt att hitta andra tillfällen där det brister minsta lilla i hanteringen. Sålänge man inte kräver att han ska stanna kvar i en ramptransport så har vi idag liksom inte minsta problem.

Inte heller nu under den totala boxvilan har det kommit några (inte de förra boxvilorna heller), jag kan fortfarande ställa honom lös på stallplanen och gå in i huset och hämta en mössa och han står på samma fläck när jag kommer ut etc.

Så, skyddad verkstad härhemma eller ej (de flesta hästar brukar få stora skälvan av att komma hit bte, får och kossor överallt, skotrar, traktorer, bilar, fyrhjulingar, crossar etc etc och så en massa läskiga saker (såmaskiner etc). Det som får dem att tappa förnuftet totalt brukar vara grannens snöslungeaggregat till traktorn... :devil:) så finns det som sagt inga andra situationer där det finns minsta lilla brist på respekt eller dåligt uppförande. Och OM nu hemma var skyddad verkstad och det är felet så borde han DÖTT av skräck av åsynen av sopmaskinen på Ultuna t ex..

han hade ju inte varit ut och åkt så mycket...

Han har inte NÖJESÅKT så mycket. Men vi har frekvent besökt diverse veterinärkliniker. Så han har sett MYCKET nya miljöer. Och det har aldrig varit problem varesig det varit kurs på bortaplan eller en veterinärklinik. Möjligen om jag besökte en strutsfarm att han skulle få stora skälvan, men annars är nya miljöer etc INGA problem, han är lika lugn och cool som hemma. Och han står t ex helt lös på gången på veterinärkliniken när jag klär på/av transportskydd etc med. Och om vet ska visa på något på ett bakben så lägger jag grimskaftet över halsen och går bak och tittar (Vilket gav vet skrämselhicka första gången jag gjorde det, innan han imponerat utbrast att "Han står ju kvar!"..*s*)

Så, oavsett ditt (i MITT tycke felaktiga) argument om skyddad verkstad, så är det VÄLDIGT svårt att förutom att be honom stanna kvar i ramptransport, väldigt svårt att hitta en situation där det är minsta problem som går att jobba med.

Det är det jag menade med att ALLT utom stanna kvar i ramptransport fungerar prickfritt. Det har inte alltid varit så, men det som det brukade/har varit problem med är sedan år tillbaka ett minne blott. Utom då det där med lastning som jag beskrivit.

Så jag undrar FORTFARANDE hur jag ska kunna påverka ledarskapet utanför lastningssituation när det INTE brister någon annanstans än just i lastningssituation? *väntar fortfarande på svar på det*
 
Ok, du verkar ju ha en otroligt trygg o lätthanterlig häst.

Att jag skrev att han kanske levde i en skyddad verkstad hade jag inte några belägg för, och det var ju tydligen fel. Vet ju inte ens var du bor, än mindre hur livat det är hos dig. En teori som föll alltså.

"Seven Games fungerar prickfritt sålänge man inte blandar in en transport och han ska gå IN i den.

Ja, men då fungerar det ju inte prickfritt!!
Du måste ta bort även den SISTA pricken!!

Kanske har du kört i genom lekarna för fort, eller så krävs det att du utvecklar de ytterligare. Det är bara din egen fantasi som sätter gränserna för vad du kan begära av din häst. Det som fungerar lätt på den ena hästen, kanske inte är tillräckligt för den andra....

Ex. i Parellis första lek, anges att man skall kunna beröra HELA hästens kropp med diverse olika föremål, såsom grimskaft, piskor, plastpåsar mm. Men du kan själv utöka denna lek tex genom att stå rakt framför honom på 1-2 meters avstånd. Slänga en jacka mot huvudet på honom och se om han accepterar att stå kvar med jackan över ögonen utan att reagera... Även de andra lekarna går att utveckla i oändlighet...Låt honom kliva upp på ett trappsteg och se om han vill stå kvar... eller driv in honom i ett klädstreck och se om han vill gå igenom tvätten utan att tveka...ställ upp nåt med en meters avstånd från ett staket eller dylikt som han ska passera igenom utan att du går före...

Det finns massor av konstiga saker att ta sig till med, det gäller bara att låta fantasin flöda...framför allt behöver han tydligen lära sig att gå in in trånga utrymmen utan att du går före.

När han står lös på gårdsplanen eller i stallgången, är det kanske så att grimskaftet sitter kvar i grimman och hänger ner löst på golvet? Det kan vara så att han går på den signalen, och när det inte är så i släpet så blir det "fel" och han associerar inte till detta....

Ja, ta en storstädning i hjärnkontoret och se vad du kan hitta som skiljer sig från det övriga....
 
Det finns en bra bok man kan läsa där det finns ett avsnitt om svårlastade hästar, fanns en medtod där som vi använde på ett sto ja hade för ett tag sen å då gick det jätte bra å åka iväg hon var både krånlig å gå in å få å stanna eftersom hon märkte att hon slapp ju åka när hon höll på, det va ju hon som bestämde. Sen finns det en bra kille i sthlm som e lite av en expert på lasthjälp man kan ringa till en tjej som ja känner var han ut till hennes häst rymde så fort den såg en häst transport även om den sog i hagen å transporten åkte på vägen utanför. så det finns hopp.
Boken heter nått i stil med mannen som kommunicerar med hästar å e röd.... :crazy:
 
hmmm...låter som Linuz. I alla lägen förutom hasen då. Ok, det jag har kommit underfund med är att han är lugnast att lasta på en slaktbil. *s* En vanlig transport så beter han sig precis som Vision. Men får han gå upp på en lastbil så är han lung. Jag tror mer att Linuz problem sitter i att han har klaustrofobi. Så för min del blir det antingen att lätta på plånboken eller att bråka med han när det gäller lastning.
 
Ja, men då fungerar det ju inte prickfritt!!
Du måste ta bort även den SISTA pricken!!

Kanske har du kört i genom lekarna för fort, eller så krävs det att du utvecklar de ytterligare. Det är bara din egen fantasi som sätter gränserna för vad du kan begära av din häst. Det som fungerar lätt på den ena hästen, kanske inte är tillräckligt för den andra....

Jo precis, men jag undrar ju fortfarande HUR jag ska få den att fungera utan att göra det i transportsammanhang? Förstår du hur jag menar?

Hästen är btw i princip uppfödd med Seven Games och 'NH'.. :p


Men du kan själv utöka denna lek tex genom att stå rakt framför honom på 1-2 meters avstånd. Slänga en jacka mot huvudet på honom och se om han accepterar att stå kvar med jackan över ögonen utan att reagera... Även de andra lekarna går att utveckla i oändlighet...Låt honom kliva upp på ett trappsteg och se om han vill stå kvar... eller driv in honom i ett klädstreck och se om han vill gå igenom tvätten utan att tveka...ställ upp nåt med en meters avstånd från ett staket eller dylikt som han ska passera igenom utan att du går före...

Inga problem någotdera, utom tvätten då, det har jag faktiskt inte provat, den blir så grisig då ;) Filtar för dörröppningar går bra däremot. Täcka ögonen går bra, 'kasta' saker på honom från håll går också bra.

Trappor går han glatt upp på med framhovarna (jag har hindrat honom innan han gått upp med bakhovarna för han ska NER sen med och jag har inte varit säker på att det skulle blivit så bra ;))

framför allt behöver han tydligen lära sig att gå in in trånga utrymmen utan att du går före.

Inga problem sålänge det inte är en transport. Efter mig går han ju in i transport med dock (fast så var det det där med att stanna kvar)


När han står lös på gårdsplanen eller i stallgången, är det kanske så att grimskaftet sitter kvar i grimman och hänger ner löst på golvet? Det kan vara så att han går på den signalen, och när det inte är så i släpet så blir det "fel" och han associerar inte till detta....

Grimskaftet ligger oftast över halsen OM jag övht har grimskaft. Men det gör ingen skillnad om det ligger över halsen, ligger över ryggen, hänger/ligger ner på golvet eller han är helt utan grimskaft. Samma sak med tyglar, ingen skillnad om det är tyglarna över halsen, ground tied eller inga tyglar alls. Ingen skillnad med/utan grimma eller med/utan träns heller.

Som sagt, jag går TOTALT bet på att komma ens ett steg närmare en lösning mha träning. Blandar man inte in en ramptransport är han som sagt en DRÖM att ha att göra med. Men blanda in en ramptransport och jag komemr inte längre än till gå in och stanna sålänge HAN vill stanna (om jag inte tjuvhåller då som sagt). Jag går verkligen bet, både på att förstå det och att lösa det mha träning.

Han står ju i utebox i 'källaren' nu. Jag var ganska nyfiken på att se om han tänkte gå in i ett mörkt, litet utrymme med ganska lågt i tak och dessutom genom en smal dörr. Inga problem.. (tyvärr höll jag på att säga, för det var så det kändes då, hade varit bättre om det varit problem så hade jag haft något att träna på).

Det enda som jag eg har kvar, men som inte går att lösa riktigt praktiskt skulle vara att ha en transport med fronturlast sammankopplad med stalldörren. Dvs ska man in/ut så måste man gå igenom transporten. och så träna på att stanna i den varenda dag innan man går vidare framåt. Dvs få BORT bakåttänket. Men jag har ingen fronturlastningstransport att ställa där tyvärr.
 
lastbil har jag aldrig provat lasta V på. Fast jag misstänker att det inte skulel göra någon skillnad iom att de har ramp. Klaustrofobisk är han ju INTE (Stoet jag hade som var det åkte btw enligt uppgift hur bra som helst på lastbil).

Däremot så är ju lösningen för oss densamma eg - lätta på plånboken eller bråka vidare. Jag har ju lovat att jag ska köpa en step-up åt honom om han håller sig frisk och igång ett år i sträck :devil: jag ska med GLÄDJE uppfylla det om den dagen kommer =)
 
Sv: Något att bita i - lastningsproblem ;)

Hur stor är hästen??
 
Sv: Något att bita i - lastningsproblem ;)

Du får ursäkta mig Alexandra, men jag orkade inte läsa hela tråden. :angel: Jag vet inte ens om den är aktuell längre. Men eftersom den poppade upp igen efter ett drygt halvår och jag kände igen problemet så kunde jag inte låta bli att dela med mig av mina egna erfarenheter.

Jag bestämde mig för att köpa ett Ifor Williams-släp med dörrar kombinerat med ramp redan innan jag upptäckte att det kunde vara ett problem med ramp. Mina arabston gillar visserligen inte att gå in i transport med ramp, men de gjorde det ändå för att vara till lags (som ju araber ofta gör). Lastbil med mycket brantare ramp är dock aldrig ett problem ( :confused: ). Men vilken skillnad med "step-up"! De tvekar aldrig.

Problemet med ramp upptäckte jag med vår 21-åriga russvalack som vi köpte för två år sedan och som enligt tidigare ägare var mycket svårlastad. Jag hade min egen transport på annan ort när vi hämtade honom och var tvungen att låna en vanlig med ramp. Han betedde sig precis som du beskriver. Gick lugnt och utan rädsla på (han är f ö inte rädd för något), men kastade sig ut igen när han väl kommit in. Jag fick honom dock att stå kvar efter en halvtimmes backande. Nästa gång jag lastade honom var i min egen transport med dörrar och då gick han på utan problem. Sedan dess har han åkt till ridskolan ett par gånger per vecka och går in helt själv. Jag får stoppa honom så att jag är beredd. Han är dessutom inte ett dugg rädd för att hoppa ut igen baklänges, så det är inte det det handlar om. Min teori när det gäller honom är att han av någon anledning är tycker det är obehagligt när man fäller upp rampen. En vän till mig sa att hon upplevt att en del hästar reagerar väldigt starkt på att få grus och annat skräp kastat över ryggen när man fäller upp rampen. Kanske det är hela grejen, vad vet jag?

I år har jag dessutom transporterat ett av mina ston med föl ett flertal gånger. Till seminstationen och till sjukhus (en riktig olycksfågel!). I början gjorde jag som jag blev rådd till, dvs använde rampen. Men fölis tyckte den var helläskig och vägrade kliva på den. Hon hoppade hellre över hela rampen. Varför, funderade jag över? Stoet gick på utan problem och föl, som inte har några förutfattade meningar, brukar ju faktist inte vara rädda för saker som inte mammorna är rädda för. När jag sedan tog mitt förnuft till fånga och använde dörrarna istället så skuttade fölet in fortare än kvickt. Ofta före mamma. Då började jag försöka se rampen ur hästens synvinkel. En kolsvart yta. Ett stort hål? En vattensamling utan botten? Blank is?

Jag hoppas att det har löst sig med dina ansträngningar eller att du lyckas köpa din step-up-transport. Jag har aldrig ångrat mig. Det jag har lärt mig på det hela är nog att inte gå in absurdum när det gäller att få hästarna dit jag vill. Jag vill gärna respektera dem som jag vill att de respekterar mig.

Carina
www.silverarabians.com
 
Sv: Något att bita i - lastningsproblem ;)

Min kallblodstravare är EXAKT likadan.
All hantering funkar super (utom möjligen tömkörning och ridning *sticker*) Men han går överhuvudtaget inte att lasta i annat än stor lastbil. Han går på utan problem, och kastar sig ut liak fort igen. Hålla emot är ingen ide då får han panik. Stänga bakom honom hinner man inte. Det är in ut i samma rörelse typ.
Men han har fått spö i samband med lastning + gått omkull i släpet.
Men gör så nu att vi tränar i en smal (rätt smal) alla fall passage, på att gå in stanna och backa. Och nu börjar vi komma framåt. Fick lägga all lastträning på hyllan ett tag och jobba upp förtorendet mellan oss. Iof har jag bara ägt honom i ett år, men ändå.
Det har funkat för oss i alla fall
Hoppas det löser sig med din häst!
 
Sv: Något att bita i - lastningsproblem ;)

Hej !

Jag har absolut inga råd att ge dig. Detta är helt "out of my league" fast jag haft en del knasiga hästar genom åren. De flesta har dock varit helt underbara.

Det enda jag kan berätta om är två av mina tidigare hästar. Båda två var såna som sprang in i transporten.
Den första (Totte) den stackaren, lastades en gång av oss då jag fortfarande var barn, och min mor hade inte kollat att transporten verkligen hängde på bilen, så den tippade bakåt och Totte slog i huvudet i takkanten. Efter det så var han alltid jätterädd precis vid tillfället han kom in med huvudet i transporten, både i och ur. Helt förståeligt naturligtvis.

Och sen min ponny, som brukade knuffa undan mig för att han hade så bråttom in. En gubbe hjälpte oss att stänga luckan en gång och råkade klumpigt nog klämma den stackars hästens svans i luckan. Vi i bilen visste ju inte vad som hänt efter som ingen av oss hade varit där bak och kollat utan tja, litade på att en hästpappa visste att man bör kolla allt innan man drämmer igen.

Han fick ju naturligtvis RÅ-panik. Inte direkt, men efter ett tag under resans gång. Han fick lastas ut efter vägen men gick snällt på igen. Men efter det kunde han få riktiga spattanfall när han åkte och då var han ändå över 20 år.

Det är ju svårt att förstå din häst, det skulle ju kunna vara något med just tillfället när han krånglar, där det kan ha hänt honom något, något som du kanske inte ens har sett eller märkt? Hästar är ju otroligt känsliga och med ett lååångt minne och man blir aldrig riktigt klok på dem faktiskt.
Ett tips: om det funkar bra med en "step in" transport - köp en sån och slipp allt bråk... :-)

MVH Helena

(Ps. Gärna ett tips om hur ni gör med hästar som "växer fast" på rampen, och gör sig okontaktbara, ej av rädsla.. Ds)
 
Sv: Något att bita i - lastningsproblem ;)

Antingen är du nervös och har inställningen "Han går ändå inte in"
Eller att det som de andra skrivit beror på en skada som uppkallar smärta vid avlastning.
När du lastar honom och åker iväg vart åker ni då? Han kanske kopplar transporten med ex. veterinär och i sin tur smärta (av någon smärta..?)
Testa att lasta honom på ett boogie släp. Ta bort hela mellanväggen och gå in med honom genom "utgångsluckan" och gå tillsammans med honom ut där ni brukar gå in!
 
Sv: Något att bita i - lastningsproblem ;)

€mm@ skrev:
Hur stor är hästen??

Maxad D. Inte slutmätt (efersom jag inte är intresserad av att ha honom inmätt som ponny eftersom det snart är ett decennium jag fick tävla ponny *s*)
 
Sv: Något att bita i - lastningsproblem ;)

Du får ursäkta mig Alexandra, men jag orkade inte läsa hela tråden. :angel: Jag vet inte ens om den är aktuell längre. Men eftersom den poppade upp igen efter ett drygt halvår och jag kände igen problemet så kunde jag inte låta bli att dela med mig av mina egna erfarenheter.

Ingen fara. Aktuell är den såtillvida att hästen fortfarande inte utan problem går på på 'vanligt sätt i vanlig transport' annat än när han är på det humöret. Däremot så har jag ju sedan många år gett upp att försöka lösa det utan lever med det och vi har en metod som fungerar.

Mina arabston gillar visserligen inte att gå in i transport med ramp, men de gjorde det ändå för att vara till lags (som ju araber ofta gör). Lastbil med mycket brantare ramp är dock aldrig ett problem ( :confused: ). Men vilken skillnad med "step-up"! De tvekar aldrig
.

Som det står i tråden. Valacken är en ängel med step-up. IN går han ju alltid, även med ramp, men han kastar sig ut. Stepen (en Ifor, dvs med högt insteg) kastade han sig i EN gång, insåg att det var synnerligen obehagligt när det inte fanns någon ramp bakom och har sedan den dagen låtit bli. Efter några step-up lastningar i rad kan man (samma dag/tillfälle alltså) fälla ramp och han går på så fint så och framför allt står kvar.



Jag hoppas att det har löst sig med dina ansträngningar eller att du lyckas köpa din step-up-transport. Jag har aldrig ångrat mig. Det jag har lärt mig på det hela är nog att inte gå in absurdum när det gäller att få hästarna dit jag vill. Jag vill gärna respektera dem som jag vill att de respekterar mig.


Någon step-up har inte inköpts (däremot sålde jag min transport i helgen och jag tror inte valacken slutat flina belåtet än ;)). Och jag är inte säker på att det BLIR någon step-up heller. Visst, har jag pengarna så sure då köper jag utan tvekan en med kombinationsramp. Men valacken blev T-märkt i maj (trots att jag mutade honom med att han skulle få en step up om han blev frisk) och kommer inte åka speciellt mycket. Och jag står med en unghäst som tycker att step up är läskiga grejer (morr.. kan de åtminstone inte vara ÖVERENS) men inte har minsta problem med ramp. Hon har åkt både step och ramp, och båda fungerar men hon är inte så glad i step-upen utan föredrar att gå på ramp.

Och eftersom det är hon som kommer stå för åkandet, så går det bra med en vanlig transport Högst upp på önskelistan står såklart fortfarande en transport med kombinerad dörr/ramp. Men vi får se hur långt pengarna räcker i vår när det ska köpas ny. Jag har inte step-up möjlighet som KRAV längre utan enbart önskemål.
 
Sv: Något att bita i - lastningsproblem ;)

Antingen är du nervös och har inställningen "Han går ändå inte in"

Nej, jag önskar dock det vore så enkelt. Men jag har provat dels låta folk som inte har en aning om problemet prova. Ingen skillnad. Och folk som vet om problemet men som anser att 'äsch, det där är ingen fara, nog kommer han gå in alltid, oroa dig inte' och ingen skillnad.

Och de där dagarna när han bara knatar på som ingenting och står där kan komma efter en helvetiskt dålig period, dvs är det någon gång jag ev förväntar mig bråk är det då. Och vips står hästen där och väntar på att jag ska stänga och jag hann inte ens fatta vad som hände. Men det kan efter en bra period när jag slappnat av lite och tycker att 'inga problem, vi har ju en bra period nu' så kan han vara etter värre plötsligt.

Och jag VET att han kommer på släpet. Det är jag inte ett dugg oroad över.

Eller att det som de andra skrivit beror på en skada som uppkallar smärta vid avlastning.

köper soms agt inte argumentet att han därför frivilligt skulle kasta sig av handlöst. Och det är en av de mer genomkollade hästarna, så..

När du lastar honom och åker iväg vart åker ni då? Han kanske kopplar transporten med ex. veterinär och i sin tur smärta (av någon smärta..?)

Olika, och inte märkt någon skillnad om det är veterinären eller 'roligare' grejer. (Till saken hör iofs att han tycker det är jättekul att åka till vet, men). Mycket åkande har varit veterinär, men jag har i perioder åkt enbart 'roligt' åkande utan minsta lilla skillnad.

Testa att lasta honom på ett boogie släp. Ta bort hela mellanväggen och gå in med honom genom "utgångsluckan" och gå tillsammans med honom ut där ni brukar gå in

Gjort det och det gör ingen som helst skillnad whatsoever.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 910
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 628
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 501
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 185
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp