Ananazen

Trådstartare
Jag undrar vad folk tycker om olika ridbyxor.
Själv kan jag inte rida i skodda byxor alls! Helskodda byxor är hemska, jag kan inte sitta ner ordentligt i sadeln och dem är obekväma som tusan. Har ett par helskodda just nu men eftersom att dem har blivit för små nu så ska de säljas och jag ska köpa ett par nya imorgon. Har aldrig testat knäskodda men vet inte om de är någon större skillnad.
Jag har alltid haft problem med att sitta ner ordentligt i sadeln tills en dag då mina ridbyxor blev riktigt smutsiga och jag var tvungen att ha mina vanliga idrotts leggings och det var så bekvämt att sitta ner. :laugh:
Numera tar jag mina idrottsbyxor mer än gärna, dock så vill ju jag använda dem till min ordentliga idrott så jag ska åka till Hööks imorgon. Tänkte kolla efter beiga byxor då det passar super med blå som min ridjacka.
Är det bara jag som avskyr helskodda byxor? Vad har ni för ridbyxor? Hur mycket spenderar ni på ridbyxor?
 
Jag älskar helskodda byxor.
Kan iofs rida i helt oskodda också. Det enda jag avskyr är knäskodda. Vill inte bli låst med knäna.
 
Jag har nästan bara helskodda, eller sådana med grepp i sitsen iaf.
Jag har lite olika ridbyxor. Några från hööks, några från Horze, Maya Delorez, ett par väldigt gamla Pikeur, Horselife..
Lägger helst inga jättesummor men kring tusenlappen per ridbyxa får man ju räkna med om det inte är rea. Mina billigaste är från Horze men passformen är sådär..
 
Älskar helskodda. Kan inte rida utan skoning eller med bara knäskoning. Har alltid haft såna med daewoo eller vad det nu heter. Är lite skeptisk till silikoskoning. Köper bara på hööks. Dom modellera har passat mej hittills. Men funderar på att prova annat då dom sista har varit väldigt knepiga i storlek och hållbarheten har varit mindre än ett år. Köper inte dom dyraste modellerna. Har köpt på rea det sista men har för mej att dom ligger på 7-800.
 
När jag började rida var det bara knäskodda som gällde, men sen jag provade helskodda har jag inte kunnat gå tillbaka, älskar dom och tycker jag får bra grepp i sadeln och kan sitta ner ordentligt. Mina knäskodda har ingen silikon i sig, så vitt jag vet, möjligen att de nya jag köpte från Pikeur har någon form av silikon men inget jag märkt av, gillar lite det gamla "mocka" skoningen som var på ridbyxorna, ett par av mina favoriter håller på att ge sig i sömmarna och det verkar va svårt att hitta nya som sitter lika bra. :/
 
Bortsett från ett par vattentäta ridbyxor använder jag aldrig ridbyxor. Har alltid billiga löpartights. Så skönt, avskyr att sitta fast med en massa "klister" i sadeln!
 
Helskodda är det bästa tycker jag! Helst ska det vara helskodda med skinn men silikon funkar också.

Helst vill jag inte ha vanliga ridbyxor med gylf och knapp utan leggings med bredresår i midjan. Låg midja. Klarar inte av höga midjor på byxor!
 
Jag har ett par gamla pikeur som jag till och med färgat eftersom de blev så slitna i färgen. (Jeansmodell)

De är helskodda med mocka (men jag vet inte om det är äkta?), de är i alla fall mjukare än vad de gamla var, förr i tiden, alltså 90- tal.

För en tid sedan köpte jag nya ridbyxor, samma storlek som mina gamla, samma märke men annan modell. Supersnygga!

Men- de används inte. Jag hoppar i mina gamla, då de nya är lite lösare och lite mindre sköna, eller för stora, eller för sträva, eller.... Jag vet inte vad...

Jag är trogen favoriten... Jag har andra par också, knäskodda såväl som helskodda och det viktigaste är faktiskt att de sitter skönt. Skoningen är inte avgörande.

Jag lägger inte mycket pengar på ridbyxor eftersom de flesta är över 10 år gamla, några är "fådda" av kompisar eller köpta begagnade på ridklubben för en 50- lapp. De snygga ridbyxorna kostade dock över 2000 kr.

Kanske dags att använda dem?
 
Har alltid haft helskodda men då jag får väldigt ont av sömmen i grenen så funderar på att testa knäskodda. Tucker att knäskodda ”riktiga” ridbyxar är obekväma men tycker ridtights som är knäskodda verkar bekvämare.

Det är först för ca 1 år sedan jag började lägga lite mer på ridbyxor och även först då som jag började bry mig om passformen.
 
Rider enbart i helskodda, både med "mocka" skoning och såna med silicon. Brukar köpa från Hööks (JH collection) för strax över 1000-lappen.
 
Jag har gett upp ridbyxor helt! Använder bara "vanliga" träningstights, svarta från HM :D , sen har jag shortchaps + ridskor till det.
Tycker inte att några sömmar är besvärande eller så och sen gillar jag att liksom vara lite "fri" i sadeln - tycker man sitter fast så mycket med helskodda :)
Har verkligen provat alla modeller som finns genom åren men kommer alltid fram till detta, så nu kör jag på det!
 
Jag har gett upp ridbyxor helt! Använder bara "vanliga" träningstights, svarta från HM :D , sen har jag shortchaps + ridskor till det.
Tycker inte att några sömmar är besvärande eller så och sen gillar jag att liksom vara lite "fri" i sadeln - tycker man sitter fast så mycket med helskodda :)
Har verkligen provat alla modeller som finns genom åren men kommer alltid fram till detta, så nu kör jag på det!

Jag rider numera i "ridbyxor" av mysbyxtyg. De är silikonskodda. Men känns som mysbyxor. Sååå sköna!! Rider mest ut. Nu ska jag snart rida ett lite mer seriöst träningspass för tränare och med andra där och känner lite press att ta på mig riktiga ridbyxor istället för de som ser ut som mysbyxor... kanske får bli ett par ridtajts istället.
 
Använder både oskodda, knäskodda med både mocka och silikon, sen helskodda med mocka,silikon, och något annat material (ser ut och känns som mocka, men är fejk)

Använder alla utan att ha några favoriter. Däremot så tycker jag inte att några av dom sitter perfekt, jag har normala vader och normal midja, men vid lår och över höfterna är jag större... Problemet blir då byxor som sitter bra i midjan, men väldigt tighta över lår/rumpa, eller byxor som är stora i midjan, men sitter bra över lår/rumpa.

Dom flesta byxorna är från hööks, har något par från börjes och något par från ett litet dyrare märke, men dom är så gamla och solblekta i färgen så dom använder jag inte så ofta.
 
Gillar inte silikonskodda ridbyxor särskilt mycket, tycker att det är obekvämt att rida när de klistrar fast i sadeln. De flesta jag äger har helskoning och några par är knäskodda och har kostat mellan typ 500 och 1500 kr.

Mina absoluta favoriter är Horsewares tights. Funktionella, snygga och så sköna att både rida och bara gå runt i.
 
Det är inte byxorna som gör sitsen. Senast hade jag glömt ridbyxor och red i lös träningsoverall, det fungerade toppen det med.

Men såklart kan man ju ha komfort-åsikter i alla fall: Jag kan inte ha helskodda med tyg, det blir en tjock söm i skrevet som skaver, jag gillar heller inte att klibba fast med rumpan.

Mina absoluta dressyr-favoriter är Equiline X-gripp som har silikon på knän och insida lår men inte i rumpan.

Stiernas och Kerrits knäskodda tights är favoriterna till vardags.

Jag lägger mellan 1000-2500 kr på byxor och tights. De billigare tycker jag tappar formen direkt och jag måste ha byxor som sitter still där de ska. Jag blir galen om jag måste rätta till och dra upp hela tiden.
 
Då tar jag vid; ridbyxorna gör komforten. Jag tycker om att kunna välja vilka jag vill ha. Tunnare i värme och tjockare på vintern. De får inte vara för skodda eller så att en fastnar i sadeln med gummiplumpar.
 
På sommaren har jag supertunna knäskodda med silicon, inga tjocka pluppar utan tunna band.
Dom är som tunna löpartights och min sköra hud älskar dom.

Vår och höst har jag oskodda vanliga ridbyxor från Hööks, Comfort heter modellen.

På vintern har jag extra tjocka vinterbyxor jag köpt från Engelssons postorder....
 
Helskodda i fejkmocka är min grej. På något sätt blir det bäst för kussimurran. Har ett par sillisar som inte låser fast för mycket.
Känsliga knän efter fyllt 40 så senaste åren är det byxor som inte spänner över knäna.
Har både dyra och billiga ridbyxor, men återkommer oftas till två favoriter, ett par Pikeur och ett par Glööckler. Den senare blev en otippad favorit.
 
Rider jag på vanlig lädersadel föredrar jag helskodda med mocka, men för det mesta har jag tjockare leggings i bomull eller lin eftersom jag mest rider med historisk sadel som en sitter lite annorlunda i.
 
Helskodda i fejkmocka är min grej. På något sätt blir det bäst för kussimurran. Har ett par sillisar som inte låser fast för mycket.
Känsliga knän efter fyllt 40 så senaste åren är det byxor som inte spänner över knäna.
Har både dyra och billiga ridbyxor, men återkommer oftas till två favoriter, ett par Pikeur och ett par Glööckler. Den senare blev en otippad favorit.


Jag är +60 och reumatiker, eds, och artros i höfter knän och fötter så tyvärr funkar inte Pikeur längre då dom är för hårda i tyget...
Glööckler har jag aldrig provat...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har 3 par ridbyxor , men är sugen på ett par nya . Tights uteblir hos mig . Men vilket märke är med sköna och bra silikon skodda...
Svar
13
· Visningar
903
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag är trött på att ha långkalsonger under ridbyxorna på vintern och vill köpa ett par fodrade ridbyxor istället. Jag vill gärna ha...
Svar
18
· Visningar
1 791
Senast: Habina
·
Utrustning Ni som är långa och slanka, vad använder ni för ridbyxor? Jag använder bara, enda jag provat som sitter bra på mig. Har ett antal par...
Svar
16
· Visningar
2 742
Senast: Centaur
·
Utrustning Hej! Jag har ett par ridbyxor som jag köpte precis när jag skulle börja rida, för ett halvår ca. alltså. Nu har dom tänjt ut sig rejält...
2
Svar
36
· Visningar
4 662
Senast: Millz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp