Bukefalos 28 år!

Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Kl
Undrar om det är min häst ni pratar om. Han är ute på prov just nu. Om det är samma så fungerar han bäst på kandar.
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Nej precis så är det alltid, även ute livet:) Nån köper ny häst och man kan ge sej på att snart har förra ägaren inte gjort många rätt, ha ha ha!
Men jag tycker det låter illa att skriva här på nätet, det kan inte hjälpas.
Den här användaren har till att börja med haft 10 annonser, det gör ju att redan där finns en chans att vara igenkänd av ett antal personer som läst annonserna och räknat ut ett och annat. Som sen kan berätta för andra osv osv.
Världen är alltid mindre än man tror:D
 
Senast ändrad:
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Ja, som sagt! Vad bra att du såg i så fall! Om det nu är så kan ju du och nya ryttaren ha direkt kontakt och lösa problemen den vägen istället:)
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

I agree, gav bara min sida av det hela. Typ. Är ruskigt seg i huvudet idag, har en 1½åring typ som får tänder så vi sover inte... alls :p
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Ja usch sånt känner jag till. Enda trösten är att när dom väl sover hela nätterna sen glömmer man hur jobbigt det var, det går över m a o:D
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Nu startade jag denna tråd för att få lite synpunkter och hjälp utav andra som haft liknande erfarenheter och hur man bäst går tillväga att lösa der på ett bra sätt. Hästen är jättetrevlig och jag tycker jättebra om hästen! Jag är ingen kandar ryttare (även om jag ridit med det förr i tiden, jag har startat msv klasser på godkända % med kandar) utan rider mest med träns och jag är van att rida olika hästar på tränsbett och iochmed att jag vill kunna träna mycket på träns så är det något jag vill lösa. Flera har sagt till mig att inte försöka lösa problemet utan ge upp och skita i det men jag är inte sån utan jag tycker att man ska ge det en ärlig chans. Funkar det inte så får man skola om sig till det hästen gillar. Jag tycker verkligen inte att föregående ryttare rider hästen dåligt! På kandar såg det jättetrevligt ut. För givetvis tar man inte hem en häst om man inte gillar ridningen! Utan det enda jag har att gå på är att jag sett att tävlingsresultaten med tränsbett inte är bra. Det är inget jag döljer, det är så. Eftersom hästen är så välskolad i ridningen så förstår jag ju att det sitter i bettet, det är lätt att lägga ihop den ekvationen. Det är alltså ryttare som provridit hästen tidigare på träns som kontaktat mig och sagt att den är svår på tränsbett. Det visade sig vara en släkting till en i stallet som testat hästen innan jag fick den som uppgav denna uppgift. Hon valde att tacka nej till hästen pga detta. Alla är olika i hur mycket dom orkar arbeta med. För mig är den inte livsviktigt om den inte vill jobbas på tränsbett, men jag vill försöka åtgärda så man kan göra det ibland. jag får se det som en utmaning att sätta det som något jag kan lära hästen till det bättre. istället kan hästen lära mig dom andra sakerna till det bättre. Min tränare kommer nästa helg och ska hjälpa mig med lite tips och råd.

Om ägaren läser tråden så tror jag denne vet att det är hennes häst och det känns bara bra o veta att den faktiskt funkar bättre på kandar. Då inbillar jag mig iallafall inte.
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Prova ett Sprenger Dynamic RS. Kanske har du en ridsportbutik i närheten där du kan "hyra"?

Och det problem du har är inte unikt på något sätt.
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Vi har en ridsportbutik som har sprengerbett! Kan kolla med dom om dom hyr ut! Tack för tips! :laugh:
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

kolla wh ultra också (om du vill), tror jag skrev det lite längre fram. jag har hittills inte träffat en häst som inte gillar det. om man kan kalla ett bett trevligt så är det trevligt.
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

*kl*

En liten fundering här, om en högt utbildad häst (med en hyfsat skicklig ryttare) går allra bäst på kandar, tycker ni att det är okej att alltid träna på kandar då?
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

alltså jag tror man gör sig själv ngn sorts otjänst, om man övergår till enbart kandar 100%.... det finns ju så himla många nyanser av ridning och jag tycker inte kandaret gör sig de dagar man vill rida back to basics och satsa på rund och låg och bara grundgrundgrund rida liksom.... sånt behöver ju alla ekipage oavsett nivå, och då tycker jag att det blir dumt och svårt att låsa in sig på endast kandar istället för att satsa på att försöka jämna ut hästens preferens genom att varva ofta....

sen om inte annat så tänker jag långsiktigt, ang. hästens försäljningsvärde osv, om ngt sånt skulle komma på tal i framtiden, att som vi nu sett i denna tråd - att hästen ska vara attraktiv oavsett nivå på ryttaren och därmed bör kunna ridas på vanligt tränsbett.

det är en svår fråga men så tänker iallafall jag.
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Vanligt. Kandar är ett skarpt bett med hävstångseffekt. Därför är det lätt att luras och bli bekväm som ryttare. Superviktigt att byta till tränsbett kontinuerligt.
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Vanligt. Kandar är ett skarpt bett med hävstångseffekt. Därför är det lätt att luras och bli bekväm som ryttare. Superviktigt att byta till tränsbett kontinuerligt.

njae. Kandaret blir till det som handen bestämmer. Stången har hävstångseffekt men inte bridongen. Kandar är desutom enligt min mening ett snällt bett för munnen.

Jag har haft två hästar som funkat riktigt illa på tränsbett och älskat kandaret. (De var inte släkt men hade samma stam) Det vi kom fram till på just dessa två var att de hade en skapligt platt gom. Dvs en gom med lite plats pga av nästan ingen välvning. Ett normalt tränsbett viker sig i munnen eftersom det ju är delat på mitten. På dessa två så uppstod ett obehagligt tryck mot gommen av bettets led.
Det som funkade bäst var ett tredelat bridongbett. Dvs smalt bett utan alltför tydlig vinkel i munnen.

Jag tycker TS ska testa sig fram med olika bett och ska jag gå på mina erfarenheter så behövs ett bett som inte är så vinklat och inte så stort i munnen.

Jag är av den åsikten att en häst alltid har rätt. Vill inte djuret bli riden på tränsbett så beror det på att den inte gillar det bettet.
Det är ingen vits att strida, utan hellre då leta efter det som fungerar i just den munnen.
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Jag tog på ett vanligt bett idag och kollade lite (red inte då hästen hade en vilodag idag) kollade lite från marken. Tog ett par minuter så la pållen tungan över bettet när man tog lite i bettet (i skritt) jag tror dock om man hittar ett bett som den trivs med så försvinner kanske detta. Jag upplever det som att den inte vill ha något som "trycker" på tungan och försvarar sig på detta sätt. Vilket av sprengerbetten kan vara bäst för detta tror ni? Blivit rekomenderad två stycken olika i tråden. (eller något annat sprengerbett kanske?)
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Dynamic RS sägs ju vara för hästar som har svårt att ta stöd på bettet. Det är ergonomiskt utformat och ger ett jämnt tryck på tunga och laner. Vårt är med fasta ringar (finns både och).
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

*delvis kl*

Men om man inte blir lurad? Om hästen går helt korrekt, och tillochmed bättre på kandar, varför ska man då byta till tränsbett bara för att?

Missförstå mig inte nu, jag är av den skolan att allt ska funka på träns. Men varför är man så rädd för kandaret egentligen om det används på rätt sätt och man har koll på om man blir lurad eller inte?
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

För att det är ganska vanligt att folk safe:ar och rider på kandar istället för träns, man kan alltid "ta till" stången, jag tror det är vanligare på amatörnivå om du förstår hur jag menar.
Jag tycker nog att man ska kunna göra allt på träns och kandar, det är väldigt ovanligt att en häst hatar vanliga tränsbett. Och om man tävlar i kandar-klasser - man behöver ju inte ha ett godkänt tränsbett, det finns raka bett, gummibett o.s.v. o.s.v.
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

*KL*

Jag undrar fortfarande vad som händer med full kandarbetsling men hängande stångtygel?

Jag har ju haft en dam - INTE ALLS utbildad för kandarnivå, men som fungerade skit på tränsbett, inklusive 'ren bridong'. Men med kandarbetsling gick hon utmärkt att rida på samma bridongbett, och hängande (eller för den delen avtagen) kandartygel.

Lite detektivarbete och problemet var som andra beskrivit stor tunga, låg gom. Och hon gillade att bettet blev mer stilla när det var kandarbetsling. (Gillde skrotet/tyngden). När jag räknat ut det var det 'bara' att hitta ett bett som passade hennes mun, med rätt tyngd, rätt tungfrihet osv. Bara inom fnuttar för vi var tillslut på måttbeställa specialtillverkar för att hitta, men..

Som medelväg fungerade rätt sorts pelham, och samma där, strunta i 'ena tygeln'.
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Stången slutar ju inte påverka/inverka för att den hänger, även om man inte tar i den så "fungerar" betslingen som mer än bara bridongen. Även om man släpper stångtygeln så blir det ju aldrig som att rida på vanligt tränsbett/bridongbett.
 

Liknande trådar

Utrustning Denna bettdjungel. Har nu rensat bland mina bett och provat vad min dam trivs bäst med. Sparade ett tvådelat baucher, tredelat tränsbett...
Svar
2
· Visningar
524
Utrustning Jag skulle vilja ha lite tips på bett att testa på min ena stjärna. Han är riden i princip enbart på kandar eller tränsbett + graman och...
Svar
19
· Visningar
1 392
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 683
Senast: Lager
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp