Bukefalos 28 år!

Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Nej, men om hästen går lika bra med hängande stångtygel, så är man enligt mig MYCKET närmare en förhoppning om att på sikt kunna lösa problemet än om hästen bara fungerar om man rider på stångtygeln med. För det går enklare att efterlikna tyngden, stillheten och den funktion som blir då, än om man med tränsbett ska lyckas efterlikna även stångtygelns/stångens direkta inverkan.

Men det går ju inte (jag tyckte jag förklarade det men kanske var otydlig =)) att 'bara ta bort stången' då och så fungerar det på bridongen, just för stången påverkar bara av att sitta där. (På samma vis som ett pelham inte blir ett rakt bett bara för att man enbart rider på övre ringen)
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Det går att rida med lös stångtygel. Tycker inte den är riden enbart på stång. Den funkar bra på kandar. Det är snarare ngt annat med vanligt bett. Kanske tyngden i mun eller ngn fprm av tungfrihet som saknas.
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Men allvarligt? För mig låter det som om hästen är ihopdragen av kandaret o inte går ärligt på det. För inte 17 är det stången man rider på utan bridongen=tränsbettet!

Släppte du aldrig stången när du provred?

Har inte följt HELA tråden men jag måste tyvärr hålla med Novali01.. Min egna häst var inriden och nästan endast riden på kandar (alternativt graman) och tävlad på detta upp till svår klass. Denna ägare ansåg att häsetn inte gick att rida i form utan...

Sedan jag köpte honom har jag haft ett h-e att få honom att acceptera, gå fram till bettet och arbeta korrekt i form med vanligt träns. Det är något som vi fortfarade jobbar på och med hjälp av nuvarande tränare äntligen fått RÄTT hjälp med.

Det behöver naturligtvis inte vara så, du har fått många andra konstruktiva förslag här på forumet, men frågan är om det ändå inte är så att hästen inte riktigt arbetar ärligt på kandaret?

Jag skulle nog säga, tillbaka till grundridningen och försöka hitta en ärlig form på tränset. Det kan ta tid, men finns säkerligen där.

Lycka till!
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Därför tror jag det är bra att jobba med det en del från marken först så ingen ryttare påverkar det. Men jag tror som sagt att själva bettet är viktigt, att hitta ngt som hästen trivs med. Problemet sitter ju redan från marken när hästen skrittar och man tar stöd på bettet eftersom den redan då lägger tungan över utan att den rids eller arbetar. Antagligen måste den då ha ngt som hjälper den anatomiskt för att det kan trycka ngnstans och såklart blir det ju inte lätt för en ryttare att genom ridning korrigera det fullt ut oavsett hur duktig ryttaren är. Så rätt bett först, sedan lösa det ridmässigt. Så massor av tips på trivsamma bett för en häst med antagligen ganska liten plats i munnen som jag gissar på vill ha lite tungfrihet, ska absolut kolla sprengerbetten jag fått tips om.
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Jag började med ett rakt ganska tunt gummibett som ser ut som en stång fast i gummi. (Alltså inget sånt där tjockt applemouth-bett) Finns bland annat på Grand prix hemsida. Succesivt kunde jag även börja använda ett tredelat applemouth och hästen började acceptera även det. Nu rider vi dressyr på sprengers dynamic RS och det är det först "normala" bett som min häst accepterat. Nu är han lugnt och fin i munnen, skummar och bäst av allt höjer inte nacken vid minsta tygeltag....

Så jag rekommenderar absolut dynamic rs-bettet!
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Frågan är väl hur mycket du skall hålla på och mixtra med en massa bett när du bara har hästen på prov? När du väl har köpt honom, är det en annan sak.
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

*delvis knl* (hakar på resonemanget)

Jag är ingen kandarryttare, men jag tycker mig vara rätt bra på problemlösning i största allmänhet.

Du har fått många olika förslag på lösningar, men innan man börjar testa olika lösningar tycker jag det är viktigt att utforska problemet och göra en ordentlig problemsökning. Du behöver ta reda på exakt vad som är problemet för att veta hur du ska åtgärda det.

Alexandras fråga är en del av problemsökningen. Steg 1 - hur går hästen med kandaret i munnen, enbart riden på bridongen. Om hästen går bra, ja då kan du utesluta det många har farhågor om - att hästen rids för mycket på stången. Och då accepterar den också bridongens inverkan. Om den INTE går bra med hängande stång, ja då accepterar den inte bridongen - kan man gissa.

Steg 2 (kandarryttare - rätta mig om jag tänker fel), om hästen går bra med hängande stångtygel - sätt bridongen från kandaret i tränset och se till att det är placerat EXAKT på samma höjd som med kandaret i hästens mun. Om hästen fungerar bra på bridongen (eller iaf ok) - då gillar hästen inverkan av ett smalare tränsbett. Om hästen INTE fungerar på enbart bridongen, ja då kanske den gillar tyngden i munnen, kandarets läge på tungan, den lilla inverkan stången gör även med hängande tygel. Tja, kandarryttare kan säkert komma med fler bra förslag här.

Jag undrar även hur hästen fungerar att tömköra, för man brukar väl inte tömköra på kandar (det har jag iallafall aldrig sett). Accepterar den bettet bättre i det läget? Om svaret är ja så är det också läge att fundera.

Fundera på om det finns fler faktorer som behöver uteslutas eller undersökas för en fullständig felsökning. Fundera sedan över resultatet och börja experimentera utifrån det. Om du känner att det är värt besväret.

Jag tänker mig att bettets placering i munnen samt storleken på bett också är jätteviktigt för acceptansen, framförallt för en häst som verkar så känslig. Liksom delning och tungfrihet.

Lösningsförslagen som jag gett ovan är bara utifrån min ringa erfarenhet av kandar och olika bett. De får gärna revideras av er som vet mera. Jag ville egentligen bara få in felsökningstänket i diskussionen.

Lycka till!
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Jag har bara testat att lägga in vanligt tvådelat och tredelat. Jag red inte idag heller utan tog en kort promenad i skogen och redan efter tränsning så la hästen tungan över bettet, så det visar ju redan då att man inte ska sitta upp och rida. (jag gör inte det iallafall) Med denna tråd kollar jag vilket bett man ska satsa på att gå vidare med. Sprengerbetten är ju inte billiga så det handlar inte om att mixa o trixa alltför mycket utan försöka hitta ett som är ett bättre alternativ än ett vanligt tvådelat/resp tredelat eftersom jag ser redan nu ser att det ej kommer att funka. Jag kan ju lixom inte sätta mig upp och rida om hästen lägger tungan över redan efter tränsning. Vad skulle du göra i ett sådant här fall? Vad hade du provat?
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Har bara läst bitar av tråden, men om du bara har hästen på prov så, hade det varit jag så hade jag lämnat tillbaka den, det känns som ett stort och för krångligt problem att ta sig an.. Mycket pyssel och visst det kanske går att lösa med nytt bett, men den behöver säkert ändå en särskild träning utöver det för att komma tillrätta med bettet. (eller mycket träning!) Men om du känner att det ändå är värt det så se om du inte kan låna bett att prova, ett smal bett (lite som bridongbettet) och ett tjock och tungt. Vissa påstår ju att man aaabslout inte kan rida med ett tjock bett, men min ponny gick super med ett bett (säkert sprenger) som var på tok för tjock och tungt för att det skulle få vara i någon hästs mun, men banne mig, ponnyn var hur nöjd som helst!
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Hur länge har du hästen på prov? Jag tänker att du väl inte har obegränsat med tid att låta den bara gå och vila och prova bett från marken? Nånstans känns det väl som att du endera får acceptera det du upptäkt och köpa hästen och sen fortsätta försöka komma tillrätta med problemet, eller att lämna tillbaks, för jag tror det blir svårt att få en lösning så snabbt inom en prövotid, men det beror ju förstås på hur länge du får ha den sån.
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Prövotiden är tillsvidare just nu. Inget är bestämt ännu. Jag förstår att detta är ngt som kommer att ta tid att lösa. Just nu vet jag inte hur jag på bästa sätt ska lägga upp det. Jag tänkte jag iaf kunde prova sprengerbett och ev. Remont nosgrimma för att se om jag kan erbjuda det till det bättre. Får hålla tummarna.
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Enormt generös säljare som lämnar ut på prov tillsvidare? Hade jag aldrig vågat med tanke på hur olika människor rider, jag vill inte riskera att få tillbaka min häst felriden o sen ägna månader åt att fixa detta.

I vilket fall, om han nu trivs bättre på kandar o det verkligen inte har med ryttarbytet att göra, så borde logiken vara att prova riktigt tjockt bett som ger tyngd i munnen. Sprenger har ett 3-delat med svart gummikula i mitten, det är tjockt som ett gammaldags tränsbett och alla hästar jag provat det på hittills har älskat det.
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Nu har jag hämtat ett sprenger dynamic. Kollade på ultra bettet med rull och gummi. Jag tog dynamic för den har fasta ringar. Den vägde ganska mycket och det var ju bra.
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Du har redan fått en massa bra tips men iaf...

Plocka bort stången och se om han lägger över tungan vid tränsning, får då kan det vara en fix idé, iom att bridongen hänger på samma ställe, och då kanske man kan prova ett tungfelsgummi.

Om du släpper stångtygeln helt när du rider - håller han på likadant? Gör han det, så är frågan om inte formen sitter i stångtygeln.

Ta ut tränaren så fort som möjligt.
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

(som svar ovan, hästen lägger tungan över bettet redan efter tränsning på stallgången)

Nu har vi testat Sprenger Dynamic som som sagt kändes tungt i handen. Nu la hästen inte över tungan efter tränsning. Hästen la heller inte tungan över vid ridning. Helt avspänd är ju hästen inte (ännu) fortfarande hög i formen, men visade inget obehag som med vanliga betten. Nu handlar det nog snarare om att få hästen att våga söka sig lång och låg när den fått ett bett som känns ok i munnen! Det jag funderade på är att vi tog 12½ som är hästen vanliga storlek på bett. Bettet sticker ut på sidorna lite nu, speciellt vid litet tygeltag. Brukar ni ha samma storlek eller en storlek mindre/större i detta märke? Funderar ev på att prova Ultra också, bara för att jämföra vilket han skulle tycka bäst om. Är dessa bett godkända att tävla på? det är ju stora D ringar på Dynamic bettet (men det kanske man får ha?) i butiken sa dom att Ultra bettet inte var godkänt för tävling pga den är delad på flera ställen i mitten, men jag tror jag läst ngnstans att någon brukar tävla på det!?

Tack för era tips, det kommer bli ett Sprenger iallafall, ska bara lista ut vilken!
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Även det med D-ringar? Trodde inte D-ringar var godkänt?
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

vilket ultra menar du? finns kk ultra, wh ultra (m rulle), ultra fit drop o.s.v...
de flesta verkar heta något med ultra :p

d-ringar är väl tillåtet om inte "stängerna" är längre än typ. jag vet inte, x antal cm?

i TR finns det bilder på godkända tränsbett, riktigt pissiga bilder men där finns det tränsbett med rörlig mittdel o det ser ut som wh ultra.
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Wh ultra med rulle (Den hade också D ringar som fanns i butiken just nu)
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

som sagt, i TR II finns det bild på tränsbett med rörlig mitt del (=wh ultra) som tillåtet. :)

måste tillägga att jag ÄR fortfarande förvånad över det! glad, men förvånad :) TR som alltid är så uråldrigt har faktiskt ändå shapeat upp sig senaste åren!
 

Liknande trådar

Utrustning Denna bettdjungel. Har nu rensat bland mina bett och provat vad min dam trivs bäst med. Sparade ett tvådelat baucher, tredelat tränsbett...
Svar
2
· Visningar
524
Utrustning Jag skulle vilja ha lite tips på bett att testa på min ena stjärna. Han är riden i princip enbart på kandar eller tränsbett + graman och...
Svar
19
· Visningar
1 392
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 683
Senast: Lager
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp