Bukefalos 28 år!

Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Mixxedup

Trådstartare
Har lånat en häst som är mycket riden samt tävlad en del i kandarklasser.
Har nu upptäckt att den funkar inte att ridas med på vanligt tränsbett. Vi är tre personer som testat men hästen är likadan med oss alla. Det känns nästan som om hästen finner vanliga tränsbettet (vi har testat tvådelat och tredelat, likadan med bägge) obehagligt. Det som händer är att hästen tar upp huvudet högt och låser sig. Känns väldigt stark och står emot. Går inte i form. Tappar bjudning. Rider man mer på framåt så ruskar den på huvudet och grymtar lite och vill inte ta tag i bettet. Enligt resultatlistor i tränsklasser så har den inga godkända starter. Däremot bra resultat i kandarklasser. Så det är säkerligen ett problem som hästen har. Stoppar man in ett kandar så blir hästen genast mycket trevligare & mer positiv.

Hur vanligt är detta med såna här hästar som gått Msv klasser och högre?
Jag tycker att dom borde väl klara av ett tränsbett men om vi nu tänker oss att den nästan enbart är riden med kandar, är detta ett vanligt problem? Som det känns nu så är det ett problem som är alltför svårt att jobba bort.
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

skulle låta en veterinär eller tandläkare kika i munen på den.

Prova att rida på hackamor?
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Hur vanligt det är vet jag inte, men det förekommer ju... Kolla munnen och se om det är något fysiskt fel som gör att hästen beter sig som den gör. Annars skulle jag låta det ta lite tid, prova olika bett och försöka hitta ett som fungerar.
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Den är precis kollad nyligen på klinik.
har kikat i munnen på den och jag tycker den ser ut att ha trevliga tänder.
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

pröva oilka bett...finns ju raka tränsbett, alltså en stång men med ringar. gummibett/nova...3 delade med port i mittdelen.järnmalmsbett, kopparbett kanske går bättre. eller de som sägs vara äppelsmak i=)

sen undrar jag...får man verkligen starta hästen i vilken klass man vill?? ska man inte ha ett antal godkända resultat i lägre klasser innan man går på medelsvåra?!
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Den började tävla MSV som 6 åring med godkända resultat. Tror inte den gått lätt klass före det. Är startad lättare klasser efteråt, men inte godkänt av det jag sett på resultatlistorna, men därefter startad MSV med godkända resultat och har placeringar inom MSV. Jag tror inte ens den skulle kunna gå en LC/LB i dagens läge på 60-62% med vanligt tränsbett. (som en jämförelse)
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Den kanske helt enkelt inte tycker om tränsbett? Bara för att det är vanligast så kanske det inte passar alla hästar... Jag tycker att inställningen att man SKA kunna rida på tränsbett är lite märklig.

Min häst tycker inte om delat tränsbett, tror att hon tycker illa om när bettet rör sig i munnen. Jag provade ett rakt kimblewickbett med tungfrihet och hon är en helt annan häst.

Sen ska man ju naturligtvis kolla att hästen inte har några fysiska problem i munnen först, det är en självklarhet...
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Visst kan det vara så att den inte gillar det, men problemet är att jag vill träna & tävla tränsbettklasser (LA) och då måste den ju kunna acceptera det på ett bra sätt. (och därför går även bettlösa alternativ bort tyvärr) Om det nu är så att hästen absolut inte gillar tränsbett så får man väl kanske planera om lite. Men jag blev så paff för jag trodde att en såpass välskolad häst skulle accepera ett vanligt bett. Som det är nu så går det inte ens att skritta/trava/galoppera rakt fram eller på en volt i form. Det går säkert att rida den med vanligt bett men det skulle nog krävas en oerhört skicklig ryttare för att få den till att arbeta korrekt med det. Det finns ju hästar som bara rids på kandar ibland och lite extra inför en start, men det känns nästan som denna gått med kandar 90% av sina ridpass. Frågan är hur lätt det är att "lära gamla hundar sitta" som man säger. Kommer det krävas år för att den ska bli mjuk och lyhörd på vanligt bett.
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

sen undrar jag...får man verkligen starta hästen i vilken klass man vill?? ska man inte ha ett antal godkända resultat i lägre klasser innan man går på medelsvåra?!

Fram tills i år har man kunnat gå direkt in i MsvB utan att kvala men från och med i år måste man kvala i MsvC för att starta MsvB. Dock får man rida MsvC på kandar så för den sakens skull spelar det ingen roll.
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Min tränare (a-tränare) sa häromdagen att har man börjat rida vissa hästar på kandar så är det det som gäller. Det var tydligen ett konstaterande som gjorts av Kyra herself. De trivs helt enkelt inte på tränsbett. Din häst kanske är en sån häst.
Annars håller jag med dig om att alla bör kunna ridas på tränsbett, speciellt de som är så välutbildade och förmodligen ridits lösgjorda och i rätt form under en längre tid.
Instämmer med resten om att kolla upp tänderna också.

Lycka till!:)
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Ja det kan vara så. Vilken knepig sitation man har fått nu. Vad ska man göra om det är så, skola om sig själv till kandar!? jag har i princip alltid ridit på vanligt bett tidigare. Min tränare kommer hem från sin utlandsresa snart så jag får väl såklart ta lite råd därifrån.
 
Senast ändrad:
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Longera med rakt bett först o låt den få lite easy i början att "komma" ihåg, kan vara värt att prova.
Sprenger har ett bett som heter WH ultra med en rulle i mitten, det är mitt och hittills alla mina hästars favoritbett.
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

vilken trist besvikelse att hitta ett sånt otippat problem i samband med hästköp där hästen faktiskt är hemma på prov :(

Jag har också, som ngra andra varit inne på, erfarenhet av att vissa hästar är det svårt att gå tillbaks på bett på, om de är mycket kandar ridna. Jag aktar mig väldigt noga just pga detta, då jag nyligen börjat rida lite på kandar med min, så att det inte blir en vana för mycket.

allt hänger ju på vad du kan tänka dig liksom, men jag håller med dig om att ska du skola om tar det nog sin lilla tid, det är kanske inte sånt man sett framför sig i samband med en ny (säkert rätt dyr också med tanke på utbildnings nivån) häst som man trott är en "färdig läromästare" osv. svårt :crazy:
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Det kan inte vara så enkelt att hästen tyckar att bettet är för tjockt? Har du provat med ett bridongbett?
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Men allvarligt? För mig låter det som om hästen är ihopdragen av kandaret o inte går ärligt på det. För inte 17 är det stången man rider på utan bridongen=tränsbettet!

Släppte du aldrig stången när du provred?
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Nu lär du allt ha glömt knapplån Nova, rätt fett ;)

fast de hästar folk vittnar om i tråden (Pether Markne har förresten uttalat sig om exakt samma i senaste Hippson : ) är såna hästar som bara behöver så mycket som tyngden eller skiten med allt skrot i käften eller vad fan det nu må vara, för att trivas. så jag tycker du är lite väl snabb på tangenterna ang. dina slutsatser. vi får väl förutsätta, att ingen sitter och rider på stången än mindre utan att ö.h.t notera att så är fallet. : )
 
Senast ändrad:
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Ett tips är att ringa till den ryttaren som red honom på 6-års. Med lite tur kommer hon ihåg honom. Eller får du bita i det sura äpplet och starta kandarklasserna när ni är redo för det. :idea:
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Sorry mackan! Ska ALDRIG glömma KL igen!:p

Må så vara men jag har svårt att greppa det ändå....för mig innebär det att man rider på stången hela tiden.

För att förtydliga, vilken ryttare rider konstant på kandar när man inte är på proffsnivå? O inte rider proffsen heller alltid på kandar, tvärtom. Så för mig går det tvärbort att hästen inte funkar på bett men funkar på kandar.
 
Sv: Riden mycket på kandar, svår med tränsbett

Jag vidhåller att vissa hästar påverkas just pga mängden skrot, och det tror jag flera har erfarit, utan att man för den skull sitter och rider på stången.

i övrigt håller jag dock HELT med dig - kandarridningen ska självklart inte vara konstant, SJÄLVKLART ska hästen ridas på tränsbett kontinuerligt. Det är för mig en självklarhet och det hade jag också förväntat mig, helt klart. Därav blir jag precis som TS, rätt överaskad att så inte verkar vara fallet med denna hästen.
 

Liknande trådar

Utrustning Denna bettdjungel. Har nu rensat bland mina bett och provat vad min dam trivs bäst med. Sparade ett tvådelat baucher, tredelat tränsbett...
Svar
2
· Visningar
524
Utrustning Jag skulle vilja ha lite tips på bett att testa på min ena stjärna. Han är riden i princip enbart på kandar eller tränsbett + graman och...
Svar
19
· Visningar
1 392
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 683
Senast: Lager
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp