Bukefalos 28 år!

Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

På min förra häst endast curbstrap.
Min nuvarande ett måste med nosgrimma för att få stopp.
Alltid minst 3 fingrar mellan över nosryggen i achen med snokrem.
Har också pullarnosgrimma.
3 tränsbett att variera med. rakt bett är bäst.
Han är välriden men har en stark arbetsvilja när han fått upp farten på uteritter.
Det blir bättre och bättre men utan nosgrimma skulle jag inte rida ut annat än i skritt.
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

KL. Rider också med nosgrimma och achenrem. Får in 2-3 fingrar under nosryggen och snokremmen späns precis så hårt att den inte hänger och dinglar.


Jobbade i tyskland för en del år sedan... Det var riktigt riktigt hemskt. Jag gjorde i ordning hästarna såsom jag är lärd men nosgrimmorna drogs alltid åt när jag lämnat över hästen till ryttaren. Pullback knäppning som de drog för kung och fosterland typ. På tävling så stoppade vi alltid in en näve sockerbitar i munnen när vi tränsade. När hästen var klar för ridning så skulle den få lite mer socker ( sockret var för att de skulle tugga och skumma fint runt munnen) men med nosgrmman spänd så fick hästen inte in en sockerbit mellan tänderna så vi pillade in sockret i mungipan istället. Hade jag varit äldre och tuffare när jag var där så hade jag nog dragit därifrån fortare men jag var bara 16-17 och hade inte så mkt skinn på näsan ännu.. :(
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Ja o tyskarna uppfann skiten Aachengrimma.

Om man vill kunna rida sin häst utan att den tar en förhållning endast via som obehag i munnen är det fel.

den ska ta det som en signal till bakbenen.

Det är när man drar som allt blir fel. Kram- EFTERGIFT!!!
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Rider med engelsk eller aachennosgrimma, spända efter den "gyllene" regeln med 2 fingrar i mellan, ibland lösare beror på vad jag känner för.
Spänner inte hårdare, vet att ägaren till min förra medryttarhäst spände för kung och fosterland ibland på pigga hästar, tråkigt men sant. :(

Hästen jag rider nu går på 3 olika bett, ett smalt 3-delat till vardags, ett gummi pelham(brukar ha det vid uteritter med mycket galopper) och ett kandar som ägaren rider på vid träning.
Finns även ett rakt att rida på men då har man ingen styrning alls så det hänger i sadelkammaren bara ;)
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Och så undrar folk varför många reagerar på tävlingsridningen :banghead: Det är ju just sånt skit som måste upphöra! Det måste bli slut på tvång och utrustning som dras åt så hästen får ont i munnen. Det måste bli ett slut på att hästar krullas ihop med kandar tills den biter sig i bringan. Det måste bli slut med ett gnagande med sporrar tills det blir skav, eller t.o.m. går hål i huden! För egen del tycker jag att vi kan skippa sporrar över huvud taget och gå in i en ny era.

Förlåt att det blev lite OT, men för mig är detta med de åtdragna nosgrimmorna ett symtom på ett större problem med hur man ser på hästarna och behandlar dem. När jag läste i senaste Ridsport special att nästan alla hästar har utrustningsrelaterade tryckskador, inte minst i munnen, ville jag bara gråta. Vi kan inte fortsätta att utsätta hästarna för sånt.
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Har ingen nosgrimma om jag inte måste (t ex tävling) och tycker att det är ungefär lika snyggt som en tvångströja.
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Engelsk nosgrimma - spänd som man lärde sig på ridskolan, 2 fingrar mellan nosrem och nosrygg. Tredelat bridongbett.

Det är inte "snällt" att ha nosgrimman alltför lös heller, så glappar den och stör. Bättre då att ta av den helt.
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Har en shettishingst som är inriden och rids av en 9åring och en 12åring, han rids me vanlig engelsk nosgrimma eller pullarnosgrimma (brukar inte ha den längre då han har för liten "haka" för den nedre remmen o drar av sej den :p ) Har nosgrimmorna löst spända, i körningen har jag en vanlig (typ engelsk) nosgrimma pga nosgrimmetvång på tävling, men har den jättelöst spänd, han kan gäspa fullt ut me den "spänd" ;)
Han rids me ngt typ av 3delat, körs med ett grodbett, tömkörs me något av betten =)
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Rider med nosgrimma för det estetiska, att det är fint. Min häst behöver inte det för att gå bra och han gapar aldrig. Jag spänner bara så att det inte "åker omkring", 2 fingrar brukar kunna få plats. Det är remont som gäller, med tredelat bett. Ibland blir det Aachen men det är mest för jag har det liggandes hemma, för att variera för jag har ett två-delat bett på det. (Istället för att krångla med att byta).
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Jag använder inte nosgrimmor alls men däremot använder jag bosal, vilket är en typ av hackamore/bettlöst och sitter runt nosen rätt löst utan att fladdra runt. Använder även stång och vanligt tvådelat emellanåt.

Nosgrimmor ser för tråkigt ut i mina ögon. Less is more ;)
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Rider med remont och spänner den så att jag får in två fingrar. Den ena hästen jobbas på rakt bett med fasta ringar och går i skogen med hack som variation. Ska vänjas in på kandar nu i sommar också-då förstås med egelsk nosgrimma. Den andra går med ett anatomiska tredelat med lösa ringar.
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Har ingen nosgrimma om jag inte måste (t ex tävling) och tycker att det är ungefär lika snyggt som en tvångströja.
Håller med :)

"Nosgrimma används bara för att dölja felaktig ridning"
Har jag ofta hört och håller med om.
Att dra igen munnen på en häst som gapar är bara att dölja ett symptom.

Mina rids utan nosgrimma, däremot har jag sidepull ibland och det går ju över nosryggen, fast inte så långt ner, och givetvis inget bett i munnen då heller.
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

*KL

För övrigt har jag totalt varit på tio ridskolor/anläggningar som jag ridit flertal gånger/regelbundet på (två i England och övriga i Sverige) och samtliga har förespråkat två fingrar mellan nosgrimma och nosrygg. Inte för att 10 stycken är någon statistik att tala om, men jag är i alla fall glad att jag än så länge bara fått höra om hårt dragna nosgrimmor på nätet och inte bland de hästmänniskor jag hittills haft runt mig.
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Jag använde förut nosgrimma på min häst (Ett engelskt fullblod.) men har nu solt henne. Två fingrar "inuti" nosgrimman brukar det vara, men har hästen aldrig haft nosgrimma spänn bara en eller två hål.
Nu har jag dock en foderponny som har ett medfött fel, så ponnyn kan tyvärr inte ha nosgrimma.
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Jag rider ofta med Micklem Bridle och det tränset är helt underbart i den synpunkten att inte påverka munnen negativt!

Under ett års tid som jag haft det på min häst har han inte haft någon skada på sina slemhinnor i munnen i de "klassiska nosgrimme zonerna" något bett högre upp i munnen men det kunde inte hästtandis härleda till bett eller ridskador...

Om jag rider med min remont, så är det den gyllene regeln, två/tre fingrar uppe på nosryggen
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Vilket bett/nosgrimma tycker ni dem flesta hästarna vågar ta stöd i och söka sig mer frammåt? Hästen jag rider nu går vanligtvis på ett...
Svar
9
· Visningar
1 081
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 420
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 340
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp