Bukefalos 28 år!

Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Nu var det ett tag sen jag tränsade med aachennosgrimma, men jag brukar ta samma princip där, 2-3 fingrar.
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Jag tycker så illa om folk som sätter på nosgrimmor för att hästen inte ska gapa. Men vadå, man löser väl inga problem genom att dra ihop munnen på hästen?! Snarare tvärtom.. När jag för flera år sen red för tränare på min häst så sa hon att jag skulle köpa remontnosgrimma för att han inte skulle kunna gapa, okunnig och dum som jag var då köpte jag ju en sånn och satte på...


i vanliga fall skulle jag hålla med men med ponnyn har det ett syfte, det spelar inger roll hur duktigt barn vi sätter upp på ryggen så gapar han vid minsta stöd på tygeln, ett beteende som inte finns vid körning eller när vuxna rider även om en vuxen som rider sämre än ett barn sitter upp. samma bett används oavsätt ryttare, tänderna är kollade, sadeln passar etc etc. för honom är det inte smärtrelaterat utan en ful ovana som han lärt sig under över 10 år i verksamhet, alla trix i boken kan han... I vilket fall så fungerade nosgrimman då han inte gick och stretade emot den utan blev lugn i munnen och framförallt ridbar, han går inte och försöker gapa med nosgrimman på så att säga, han skärpte till sig med den på, spänner man nosgrimmor som man ska kan dom ju fortfarande gapa i vilket fall men det gjorde han inte.

Det är i samma kategori som att han sköter sig som en ängel om jag går bredvid men om jag står tio meter bort så början han bröka runt med barnen, Nu har vi som sagt inget barn som rider längre, men vi gjorde ett försök med medryttare då vi vet att han gillar att bli riden, i det försöket ingick det att hitta utrustning som skulle kunna få det att funka.
Nu gör vi något annat som säkert skulle förfära många här på buke - vi har vuxna medryttare till storhästana som rider ponnyn nån dag i veckan , dom aldeles för långa men viktmässigt går det bra och ponnyn kunde inte vara mer nöjd och nosgrimman ligger kvar inne i stallet
 

Liknande trådar

Utrustning Vilket bett/nosgrimma tycker ni dem flesta hästarna vågar ta stöd i och söka sig mer frammåt? Hästen jag rider nu går vanligtvis på ett...
Svar
9
· Visningar
1 081
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 420
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 341
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp