Bukefalos 28 år!

Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Har olika på mina.
C funkar bäst utan och är utan.
S har engelsk (spänd som det skall vara 2 fingrar) då han vill ha så stabilt som möjligt.
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Jag rider ofta med Micklem Bridle och det tränset är helt underbart i den synpunkten att inte påverka munnen negativt!

Under ett års tid som jag haft det på min häst har han inte haft någon skada på sina slemhinnor i munnen i de "klassiska nosgrimme zonerna" något bett högre upp i munnen men det kunde inte hästtandis härleda till bett eller ridskador...

Jag har hört mycket positivt om det här tränset, hur påverkar/icke-påverkar det hästens mun då du skriver att det inte kan bli negativa konsekvenser i hästens mun?
Förlåt för OT, är nyfiken..:p
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Jag rider med nosgrimma.
Har den löst. Så att den sitter och fyller sin funktion, men om hästen upplever obehag så vill jag märka det. Och det gör jag ju inte om jag drar åt nosgrimman för kung och fosterland.
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

För att hästar lyssnar bättre på nosgrimma

Eh..nej...nosgrimman har ingen annan funktion än att hålla munnen stängd. Inverkar inget och är inget en häst lyssnar på således...

På tal om... Även jag har varit och arbetat i ett stall där jag spände lagom och ägaren spände åt när jag kom med hästen. Red jag själv gick hästen således med korrekt spänd nosgrimma. Efter ett väldigt lyckat pass med en av "mina" hästar där ägaren/tränaren faktikskt inte varit framme och pillat på den, möts jag utanför av ägarens fru som glatt säger "-Jag ser att det gick bra! Han måste ha spänt åt nosgrimman åt dig va? Ja, alla hästarna går ju så mycket bättre i form om man spänner åt den ordentligt!"

Mm. Jo men visst. Ridningen sitter ju i nosgrimman, det vet vi ju alla! :grin:

(Men visst, i detta stallet kördes även sedering intravenöst i förebyggande syfte vid all klippning av hästar, och ibland även när manen skulle ryckas.. behöver jag säga att jag inte var långvarig?)
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Jag har hört mycket positivt om det här tränset, hur påverkar/icke-påverkar det hästens mun då du skriver att det inte kan bli negativa konsekvenser i hästens mun?
Förlåt för OT, är nyfiken..:p

Eftersom det inte finns några remmar runt de delar där det finns tänder, finns det inte heller något som som pressar kinderna mot dem och riskerar att hästen biter sig själv =)
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Ja, man hör så mycket dumt. En av mina gamla tränare säger tvärt om att hästar omöjligt kan gå i en korrekt form med en för hårt spänd nosgrimma. Detta eftersom hästen inte kan slappna av i käken och låta huvudet falla om nosgrimman sitter för hårt.
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Eftersom det inte finns några remmar runt de delar där det finns tänder, finns det inte heller något som som pressar kinderna mot dem och riskerar att hästen biter sig själv =)

Pullargrimman har "alltid" funnits o den har samma effekt.
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Pullar har inte funkat på min häst, då den har hamnat på kinbenet och nerverna på sidan av nosryggen och därför skapat irritation...
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Brukar höra mig för om det är ok att rida utan nosgrimma på de hästar jag rider. Handlar ju oftast om uteritter när jag rider. Oftast trav och galoppturer. Rena motionspass. Inte ovanligt brukar det bli en positiv upptäckt för de flesta att det går att rida hästen problemfritt utan nosgrimma.

Själv så tycker jag det är rätt skönt att kunna få rida med mina egna grejor - dvs. sadel med sadelgjord och brösta, träns utan nosgrimma, bett och tyglar. Det gör att jag kan lita på att grejorna håller och att de är anpassade för mitt sätt att rida. Vi alla har ju olika fysiska frutsättningar när vi rider. Man är olika hårda i händerna mm. Mycket handlar om att kunna anpassa sig för varje ny häst man rider.

Är det något jag håller hårt på när jag rider så är det att få rida med egna tyglar och att ha irländsk martingal...
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Pullar har inte funkat på min häst, då den har hamnat på kinbenet och nerverna på sidan av nosryggen och därför skapat irritation...

Men då har ju inte den nosgrimman passat hästen ?

Man ska variera både bett och nosgrimmor ofta så att tryckpunkterna avlastas.

Jag rider med alla varianter av bett och nosgrimmor.. rakt-två eller tredelat tränsbett, engelsk, remont och pullarnosgrimma. Spänner så minst 2 fingrar får plats.
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Men skriv inte då att pullar inte funkar på din häst... såklart det inte gör om man har fel storlek, det gäller ju det mesta :p

Nä Micklemtränset sitter annorlunda.. ska försöka testa ett faktiskt!
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Jag menar att det inte passar på min häst, då han inte gillar hur den sitter... thats why
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Hej!

Min pålla rids med kapson eller hackamore(hoppning) så vi har inga direkta spända nosgrimmor. När jag tränar dressyr rider jag med kapson och bett, vi har bara ett- det enda tandläkaren/veterinären vill att hon ska gå med.

/Lavinia
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

kl.

varmblodet går utan nosgrimma vid körning och vissa uteritter.
Remont vid dressyr, för jag upplever henne som nöjdare då helt enkelt.
Pullar (sån utan ringar... är det den mexikanska de?) vid hoppning eller intervalljobb eftersom hon gärna bular när hon blir het och då hjälper nosgrimman till viss del.

Kallblodet går alltid utan.

Ponnyn går med engelsk när barn rider, som fd verksamhetsponny i över 10 år vet han att det går att helt nonchalera barn genom att gapa, nu är det inte så mycket barn som pysslar med honom eftersom han tydligt visar att han inte uppskattar barn så mycket längre men nån gång då och då. I övrigt går han utan både vid ridning och körning.

spänner " som man ska" så två fingrar får plats.
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Jag tycker så illa om folk som sätter på nosgrimmor för att hästen inte ska gapa. Men vadå, man löser väl inga problem genom att dra ihop munnen på hästen?! Snarare tvärtom.. När jag för flera år sen red för tränare på min häst så sa hon att jag skulle köpa remontnosgrimma för att han inte skulle kunna gapa, okunnig och dum som jag var då köpte jag ju en sånn och satte på...
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

På tal om... Även jag har varit och arbetat i ett stall där jag spände lagom och ägaren spände åt när jag kom med hästen. Red jag själv gick hästen således med korrekt spänd nosgrimma. Efter ett väldigt lyckat pass med en av "mina" hästar där ägaren/tränaren faktikskt inte varit framme och pillat på den, möts jag utanför av ägarens fru som glatt säger "-Jag ser att det gick bra! Han måste ha spänt åt nosgrimman åt dig va? Ja, alla hästarna går ju så mycket bättre i form om man spänner åt den ordentligt!"

Mm. Jo men visst. Ridningen sitter ju i nosgrimman, det vet vi ju alla! :grin:

(Men visst, i detta stallet kördes även sedering intravenöst i förebyggande syfte vid all klippning av hästar, och ibland även när manen skulle ryckas.. behöver jag säga att jag inte var långvarig?)

Har vi jobbat på samma ställe månntro?;)
Skämt åsido, det är skrämmande hur många ryttare som aktivt kan stå och argumentera för deras sak när man frågar varför dom spänner nosgrimman så hårt det bara går..
"ja men varför ska man annars ha nosgrimma då?? Vad är den till för tror du??"
Och dessa personer ska vara elitryttare/jobba professionellt med hästar/utbildar unghästar..:wtf:
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

2-3 fingrar mellan nosrygg och nosgrimma brukar jag ha. Så fick jag lära mig för 100 år sedan.
 
Sv: Rider ni med nosgrimmor och i så fall hur hårt?

Använder ni nedersta remmen på aachennosgrimmorna då? Jag tar alltid bort dem för det känns bara som om de trycker upp bettet mot kindtänderna. Översta remmen mest för syns skull.....
 

Liknande trådar

Utrustning Vilket bett/nosgrimma tycker ni dem flesta hästarna vågar ta stöd i och söka sig mer frammåt? Hästen jag rider nu går vanligtvis på ett...
Svar
9
· Visningar
1 082
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 426
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 358
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 415
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp