Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Finns det några bevis på att B + B lämnar sämre höfter än A + B eller A + A?

Nu vet inte jag om det finns bevis men det känns logiskt att B+B lämnar sämre än A+A just eftersom B är sämre än A.
Målet bör väl vara att få hundar med så bra höfter som möjligt.
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Okej.

Tycker du att man som valpköpare ska lägga stor vikt vid att den ena föräldern har B?
Säg att du väljer mellan olika uppfödare där någon ska para A+B och andra ska para A+A.

Bara om själva kombinationen är likvärdig i sig men annars inte. Är det RR får du gärna PM:a vilka kullar du är intresserad av så kan du ju få lite "insider-information" ;) Som sagt, alla linjer är inte bra och vissa ska man sky som pesten....
 
Senast ändrad:
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Nu vet inte jag om det finns bevis men det känns logiskt att B+B lämnar sämre än A+A just eftersom B är sämre än A.
Målet bör väl vara att få hundar med så bra höfter som möjligt.

Jo visst, men lämna sämre som i att lämna majoritet B-höfter eller C och kanske D?
Bevisligen har hundar inga bekymmer i att leva med B-höfter, eftersom det fortfarande räknas som UA.
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Jag tror att man har gjort en undersökning på berner sennen, där visade det sig att A+A gav i snitt bättre höfter än B+B. Har tyvärr ingen källhänvisning men det låter ju logiskt.
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Jag tror att man har gjort en undersökning på berner sennen, där visade det sig att A+A gav i snitt bättre höfter än B+B. Har tyvärr ingen källhänvisning men det låter ju logiskt.

Vore väldigt intressant med källa! :)
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

*KL*

Kanske lite off

Men jag kollar noga på syskon till föräldrarna. För även om mor o far har A eller B så skulle jag aldrig köpa en avkomma om alla/övervägande föräldrarnas syskon hade C eller sämre.

Då skulle jag hellre köpa en avkomma från en C förälder ( ja det förekommer att de paras) om resterande förälders syskon var fria.
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

kl

Vi har en dalmatiner, är inne på nummer två, och det är en supertrevlig ras. Mina hundar har alltid varit med i stallet, när vi rider och kör. Det är det bästa dom vet. Jag har alltid haft hundarna lösa, det är inga problem, är inte intresserade av att jaga och håller alltid noga koll på vart vi är någonstanns.
Dom funkar mycket bra med hästarna och tvärtom. Nästan för bra. I stallet tar dom gärna genvägen under hästens mage i stället för att springa runt...

Inomhus är det en lugn hundras. Ligger gärna och sover hela dagen, helst i soffan eller sängen... Mina hundar har aldrig fått tillstånd att ligga i soffan eller sängen men när dom har varit inne själva så har dom gjort just det. Vi har aldrig tagit dom på bar gärning.... Om man någon gång skulle komma på en dalmatiner när dom gör hyss så är det ett väldans fjäskande. Mina hundar brukar skratta mycket. När man kommer hem möts man av en skrattande hund i dörren.:D
En annan sak som är speciellt med dalmatinern är att dom av någon anledning tror att dom är små knähundar.:o:D

Mina hundar skäller inte speciellt, men vaktar gården och familjen. Alla dalmatiner som jag träffat har varit sociala och positiva till människor, hälsar glatt och gärna, sedan brukar något nytt roligt dyka upp.

Dalmatinern är en väldigt läraktig ras, men gör det mesta för sin egen nytta och vinnings skull.;)
Det är en jättebra sällskaps och familjehund som är lyckligast när den får vara med familjen, vad man gör är inte så noga bara den får vara med.

Om ni väljer dalmatiner så köp från en uppfödare som BAER-testar (och då inte bara den kullen, utan som alltid gör det), där föräldrarna har minst B+A höfter, som har allergifria linjer och som mentaltestar sina avelsdjur.

Problem finns i alla raser. Det gäller bara att lokalisera vilka som varje ras har och undvika dessa i den individ man väljer ut.

RR och flat har jag ingen erfarenhet av.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 576
Senast: Imna
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
2 812
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp