Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Jag behöver ju inte vara raketforskare för att utläsa det generella resultatet av de olika raserna Mh-statisktik. Det är ju trots allt 270 dalmatiner testade och om merparten av dessa varit "sunda" hundar så hade ju inte den sammanställda datan se ut som den gör.

Inte heller tvekar jag på min egen personliga bedömning av de hundar av desa två raser som jag träffat genom åren.

Vore jätte spännande att få några exempel på riktigt bra, stabila, sociala linjer inom "din ras"! Linjer som lämnat många hundar med bra mentalitet - Mh:resultat utan stora rädslor, dåliga avreaktioner osv.

Att man sedan som uppfödare anser att den egna rasen är bra, måste ju vara en förutsättning? Eller?
Däremot verkar det som att många blundar för de problem som finns eller nekar till att det är ett problem genom påståenden som "De skall inte jämföras med en brukshund" osv. En hund behöver ju inte vara en brukshund för att vara balanserad, utan överdirvna aggressioner eller rädslor och med god tillgänglighet!

/Swat

Först: Att som uppfödare anse att den egna rasen är bra ser jag inte som en förutsättning (däremot att man brinner för sin ras). Förutsättningen för att lyckas som uppfödare handlar minst lika mkt om att hela tiden sträva efter förbättring och att arbeta bort rasens brister genom noggrannt avelsarbete. Om man som uppfödare är nöjd med hur rasen är så stampar man på samma ställe och gör sin ras en björntjänst. Rastypiska egenskaper (såväl positiva som negativa) måste valpköpare informeras om, allt för RASENS skull.

Det blundas inte (eller, vissa uppfödare lever kvar i att MH-tester inte är något att lägga vikt vid, men det gardet är, tack och lov, snart utdött), tvärtom så lägger fler och fler uppfödare vikt vid att använda testade hundar och då givetvis inte hundar som inte fått dåliga bedömningar.

Kan inte peka på en viss linje (är inte 100%-igt insatt i linjerna nuförtiden iom att vår avelsverksamhet legar nere ett antal år), men däremot så vet jag uppfödare som är mkt noga med att mentaltesta sina hundar, och har mkt goda resultat från sådana tester.

Den sammanställda datan ska, enligt mig iaf, tolkas utifrån rasens standard/användningsområde, och spindeldiagramet utgår ju från brukshundsmedelvärdet, så hur man än tolkar det så jämförs det ju till viss del med brukshundarna.

Sen, ang dalmatinerns tillgänglighet, så finns det vissa uppfödare som fortfarande är kvar i att dalmatinern ska vara reserverad mot främlingar (och en del av dessa uppfödare jämställer reserverade med "springa åt andra hållet och inte ta kontakt öht"), och har kritiserat de uppfödare som jobbat för att få dalmatinern mer öppen (vi fick t.ex höra att våra hundar inte var rastypiska eftersom de alltid hälsade glatt på alla som kom....)
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Jag sticker inte under stol att det finns dalmatiner med dålig mentalitet, och jag är medveten om vilka kennlar jag skulle kunna tänka mig att köpa valp av, respektive inte. Stress och rädsla är problem som finns, och misstänker dessvärre att utställningar/bevarande av linjer är boven i dramat. Finns uppfödare som är så måna om att föra stamtikens gener vidare att resultatet kan bli mindre bra. Ingen fakta, men det enda logiska jag kan komma på.

Angående MH var jag med förra året på ett möte där rasklubben tog fram ett protokoll för hur ett bra Mh för dalmatiner ska se ut, anpassat till dagens samhälle och deras ursprungliga uppgift.

Det är hundar som inte har något större intresse av personer utanför flocken, och där kontakt/hantering och samarbete ofta blir en 3-4 (mina hundar hälsar glatt i några sekunder, sedan har de inget intresse av personen längre). Då de sprang bredvid vagnarna var det inte önskvärt att de stack iväg, i princip alla dallar jag sett gå Mh har därför inte haft något intresse för avståndsleken överhuvudtaget. De pysslar hellre med någonting annat.
Vid dumpen och spökena är det vanligt att hundarna blir rädda, framför allt förstnämnda. Vid ljudkänsligheten brukar de hoppa till och sedan slänga sig över skramlet för att se vad det var. Upplever inte att avreaktion är något problem inom rasen, de kan reagera starkt för stunden men sedan är det som om obehaget aldrig funnits där - de fortsätter som tidigare.
Jag har inget behov av att försvara rasen, och har själv reagerat på spindeldiagrammets utformning. Tycker vissa punkter, t. ex skotträdslan är illa.
Har själv gått och suckat när jag sett en del hundar gå banan, men hoppas att det blir bättre nu när rasklubben börjat ta tag i mentalitetsbiten och föra fram Mh i högre grad än tidigare.
Det är individuellt vilken typ av hund man gillar, men för just mig uppvägs de brister som finns av allt jag gillar hos dalmatinern.
Jag är nyfiken på mängder av raser, men undrar om det inte alltid kommer finnas en prickig hund i familjen.
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Fast vem säger att du måste jämför med "brukshunds-medel"?!

Ingen säger att man måste, det är dock så som spindeldiagrammet är gjort:
"Varje streck på diagramaxlarna motsvarar 0,2 i avvikelse från Brukshundmedelvärdet,
som representeras av den inre ringen. Centrum i diagrammet har således värdet - 1 och
axlarnas yttre ändar har värdet +1 från jämförelsevärdet"

Jag tycker den är lätt att misstolka om man inte läser det, ser ut som om dalmatiner har nästan högsta värdet på skottet när det egentligen är 0,8 mer än brukshundsmedelvärdet, dvs 2,4/1,6.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Jag blir så glad när jag läser ditt inlägg!!

Det känns verkligen som att du är insatt och sunt medveten om att vissa bitar inom rasen behöver förändras för att få en hund som är mer lämpad för dagens samhälle!

Extra kul tycker jag att det är att rasklubben arbetat fram en egen Mh-profil som förhoppningsvis många uppfödare kommer sträva efter att motsvara.

/Swat
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Det är helt sant som du skriver men många, många icke-bruksraser använder ju trots detta Mh-resultatet som en klar indikation på hur utvecklingen går!

Tex. på labbesidan har vi börjat märka en markan skillnade mellan Mh-statistik på jakt- respektive utställningslinjer. Bla. genom att vissa jaktlinjer ligger för rasen onödigt högt i skärpa och försvar.

Detta är inte något vi ser i en jämförelse mellan labbe och en utval bruksras utan helt enklet genom att jämföra resultatet av hundar inom rasen över tid och hundar inom rasen mot vilken reaktion som är önskvärd för en hund av rasen labbe.

/Swat
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Jo det är klart att det ändå visar något. Det finns ju spindeldiagram över bara rasens medelvärden också och jag hoppas att man nu med en rekommenderad MH-profil kan påverka rasen mer och göra uppfödarna mer medvetna om vad de avlar på!

Annars håller jag med Turali i princip allt hon skriver ;) Att sitta och ignorera de problem som finns gynnar ingen (förutom de som bara bryr sig om snygga hundar). Men jag tycker inte att dalmatinern bara är skit för det, jag älskar rasen med dess egensinniga sätt!
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Är inte en Ridgeback lite "enmanshund"? De som jag har träffat har i alla fall varit det. En flat är väl kanske lite mer öppen mot nya människor.
Min kusins ridgeback (enmanshund..) blev fruktansvärt svartsjuk när de fick barn och de vågade egentligen aldrig lämna barnet och vovven ensamma. Min kusin hävdade då att det var rastypiskt. Jag kan inte bedöma om det riktigt...
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Du försöker verkligen avråda alla från RR och dalmatiner, eller hur? :grin:

Undrar just vad det är som gjort att du hyser sådant agg mot just dessa två raser och dem enbart? :cool:
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Varför försöker du alltid dölja/försköna din ras problem? :grin:

Eller skylla på att det "ligger i deras natur" att vara översexuella, har dåliga avreaktioner och sakna motorer osv? :cool:

De som "representerar" rasen dalmatiner i denna tråd förklarar ju i alla fall på ett ärligt och öppet sätt att rasen har/har haft problem med mentaliteten som det nu arbetas hårt med att årtgärda! Att den "nya generationens" uppfödare arbetar för att återksapa en sund och trevlig ras, inte bara köra vidare med skygglapparna på och avla på "hunden med snyggaste prickar".

RR representanterna "skriker" mest högt över att alla som kritiserar rasen har fel, fel, fel... Trovärdigt? Nja...inte i mina ögon i alla fall!

/Swat
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Vad har jag nu försökt dölja eller försköna? :crazy: :grin:

Värst vad du har tolkat in i två meningar.
Visa mig var i denna tråd jag förskönat/döljt några problem?

Sen vill jag minnas i vår senaste "diskussion" (för det är väl den du hänvisar till? :grin: ) att jag verkligen inte försökt försköna eller dölja någonting - jag rekommenderar dig att gå tillbaka och läsa vad just jag skrivit sen kan du fundera en sväng till innan du uttalar dig om mig.

Sen kan du sluta tillskriva mig åsikter jag verkligen inte har eller har uttryckt - säg mig var jag skrivit att översexualitet ligger i en RR's natur - för dte har jag mig veterligen inte sagt :cool::crazy:

Att du inte gillar "min" ras är helt uppenbart men när t o m många andra skriver att de inte känner igen det du målar upp - borde inte det ge dig en indikation på att du liksom är lite fel ute med ditt sågande av en hel ras?

Hacka på andra kan man visst - Men att se sina egna fel och brister - det är svårt antar jag?

PS: Sen kan du ju fråga TS, som jag haft PM-kontakt med, om jag försökt "försköna" eller "dölja" saker om rasen. DS.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Fast för mej handlar avel om så mycket mer än individer!
Två proffessorer kan ju fortfarande få oerhört ointelligenta barn ;)

När man tittar på vilka föräldradjur man vill ha till sin valp så gäller det ju att titta på både föräldrar, far-/mor-föräldrar, tidigare valpar efter föräldradjuren osv. Sedan gäller det ju att se vilka röda trådar som finns gemensamt hos alla dessa hundar, eller hur?

Vilket gör att bla. Mh-statistik är rätt så talande!

Hur som helst! Av ditt resonemang att dömma så verkar du redan valt ras, så jag önskar dej all lycka att finna en lämplig hund efter dina egna önskemål!

/Swat

Vad jag menade var att det kan skilja stort mellan en speciell individ eller linje jämfört mot medel på hela rasen.
Självklart kollar jag upp föräldrar, kullsyskon osv när vi ska välja valp. Oavsett vilken ras vi väljer.
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

PS: Sen kan du ju fråga TS, som jag haft PM-kontakt med, om jag försökt "försköna" eller "dölja" saker om rasen. DS.

Jag kan svara direkt att du abslout aldrig har gjort något sådant.

Till swat:
Jag förstår och respekterar att du inte tycker att RR eller dalmatiner "bra" raser.
Men det är lite tråkigt att du inte ens kan försöka förstå vad andra människor tycker.
Jag har för övrigt pratat med flera RR och dalmatineruppfödare den senaste tiden och ALLA påpekar att det finns problem med mentalitet och att man som valpköpare ska vara väldigt noga. De har alla varit uppriktiga om rasens egenskaper, både positivt och negativt.
Vi har inte bestämt oss än, och kommer även besöka några flatte-uppfödare inom närmsta framtiden.
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Fast vem säger att du måste jämför med "brukshunds-medel"?!

Du kan ju jämföra med ex. "labbe-medel" = en glad, positiv och "normal" ras som på intet sätt kan jämföras med de rena brukshundarna!
http://www.genetica.se/_mh_data/labrador.pdf

Poängen är ju att läsa ut vilka generella styrkor och svagheter som finns inom en ras! Inte att jämföra en "sällskapsras" med de önskade egenskaperna för en bruksarbetande hund.

Både RR och Dalmatiner har problem inom raserna! Det finns mycket räsdlor, de avreagerar dåligt/inte alls, de handlar ogärna mot både "leksaker" och figuranter osv.

Självklart finns det bra individer inom dessa raser också, men sammantaget så...

/Swat

Kanske redan har påpekats, skummade bara svaren, men själva spindeln är ju uträknad efter brukshundsmedel. Dvs, den gröna linjen är brukshundsmedel och sedan jämför man RR (eller vilken ras det nu gäller) med den.
MEN jag håller med, spindeln ser inte kul ut.
RR har helt klart problem vilket jag tycker att man kanske inte märker så mycket på MH - där jag får erkänna att RR ser ut att vara en mycket tråkig hund som inte leker, inte är nyfiken, har rädslor och dåliga avreaktioner - utan när man träffar RR "privat".
Angående MHt där jag verkligen är FÖR att fler raser inklusive RR skall ha det som mer eller mindre obligatoriskt för avel så tycker jag nog att det ger en tråkig bild, ridgebacken som ras är betydligt roligare än vad man kan utläsa av protokollen vilket man skall ha i bakhuvudet.
Man kan alltså få en trevlig, tämligen arbetsvillig individ även om hunden inte leker och är samarbetsvillig på MH.
Däremot är rädslor och avsaknad av avreaktioner inte bra enligt min åsikt. En RR skall i mitt tycke vara en modig hund (den skall trots allt klara att ställa storvilt även om det sker i grupp) även om den aldrig får vara dumdristig.
Min RRtös var inte så bra mentalt (sociala rädslor) och tyvärr är det ingen ovanlighet. Det FINNS bra RR och en bra RR är en mycket trevlig bekantskap om än något egen.
Jag upplever det som att uppfödarna och rasklubben har fått upp ögonen för att man måste tänka på mentaliteten i aveln, man kan inte bara avla på utställningsresultat. När jag köpte min hund för 14 år sedan pratades det mycket mindre om saken, åtminstone "offentligt".
Tyvärr tar det ju tid att vända på karusellen, det är inte gjort i en handvändning att avla bort rädslor, i synnerhet inte som alla inte erkänner att de förekommer...
Skulle dock inte tveka att köpa ridgeback igen men skulle vara väldigt noga med val av uppfödare/linjer.

Oj, vad jag kan svamla när det gäller ridgebacks :o...
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

KL

Vad betyder det att en hund har B på HD?
Jag vet att A är det bästa men har inte riktigt förstått hur mycket som skiljer eller hur ett B kan tänkas påverka.
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

KL

Vad betyder det att en hund har B på HD?
Jag vet att A är det bästa men har inte riktigt förstått hur mycket som skiljer eller hur ett B kan tänkas påverka.

A = utmärkta höftleder
B = utan anmärkning
C = lindrig dysplasi
D = måttlig dysplasi
E = kraftig dysplasi

A och B är alltså helt ok att avla på men personligen tycker jag att är den ena föräldern B så ska den andra vara A.
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

A = utmärkta höftleder
B = utan anmärkning
C = lindrig dysplasi
D = måttlig dysplasi
E = kraftig dysplasi

A och B är alltså helt ok att avla på men personligen tycker jag att är den ena föräldern B så ska den andra vara A.

Varför då?

A = UA
B = UA
:confused:
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Varför då?

A = UA
B = UA
:confused:

Vadå varför då?
Jag skrev att personligen tycker jag att om den ena är B ska den andra vara A. A är som du vet bättre än B även om det också är godkänt. Vad är det som är konstigt med det?

Det är som sagt min helt personliga åsikt och andra får gärna tycka annorlunda om de vill....
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Vadå varför då?
Jag skrev att personligen tycker jag att om den ena är B ska den andra vara A. A är som du vet bättre än B även om det också är godkänt. Vad är det som är konstigt med det?

Det är som sagt min helt personliga åsikt och andra får gärna tycka annorlunda om de vill....

Finns det några bevis på att B + B lämnar sämre höfter än A + B eller A + A?
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Finns det några bevis på att B + B lämnar sämre höfter än A + B eller A + A?

Ungefär samma som att fråga: "Finns det några bevis på att C+A eller C+B ger sämre höfter än B+A eller B+B"...

Tycker det är sunt att gallra bland avelsmaterialet när möjlighet ges... :) På många raser anses fortfarande HD-röntgen vara "onödig" (precis som det ansågs onödigt att HD-röntga dalmatiner när några uppfödare började med det för många år sedan "vi har inga höftproblem inom rasen....")
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Okej.

Tycker du att man som valpköpare ska lägga stor vikt vid att den ena föräldern har B?
Säg att du väljer mellan olika uppfödare där någon ska para A+B och andra ska para A+A.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 576
Senast: Imna
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
2 812
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp