Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Att man vill lära sig och är beredd att lyssna på kunnigt folk är grundstenen till ett lyckat hundägande!
Det som gör flatten svårare på pappret är ju som sagt att den kräver mer mental stimulans.
Det ser vi som självklart oavsett vilken ras det blir, att man måste lära sig alltså :)

Jag klistrar in en text om dalmatinern jag skrivit.
Såg att det stod "ort: Linghem", är du intresserad av rasen får du gärna följa med på prickträff någon gång? Vi är ett par dalmatinerägare som brukar träffas i Linköping emellanåt och låta hundarna rusa av sig, varierande ålder och kön från olika kennlar ;)

Spännande! Har ni något planerat?

Tack för ditt utförliga svar!
Jag blir mer och mer sugen på en prickig sötnos :love:
Ska träffa en uppfödare på söndag så vi får se hur det känns då!

*KL*
Jag har haft RR och har viss erfarenhet av flat. RR och dalmatiner upplever jag som relativt lika (av dessa tre) och skiljer sig en hel del från flat.
RR har en helt annan ""coolhet" än vad flatten har som är mer flamsig. Skall dock tillägga att ridgebacken inte på något sätt är tråkig, de kan vara ganska barnsliga och lekfulla men inte fullt lika flamsiga och "flatyviga".

Tack för ditt svar, jättebra jämförelse! :idea:
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Jag har en flat-tant på 8 ½. Hon har alltid varit en väldigt glad och älskvärd hund men också kunnat slappna av överallt. Har ofta med henne vart som helst på fester, bussen på stan osv. och hon kan alltid rulla ihop sig vid fötterna och slappna av. Hon har NOLL jakt i sig, är hon på väg till skogen rör hon inte en min om det stryker förbi en hare preciiiiiis framför nosen på henne..

Tack för svar!
Intressant att läsa, jag har hört om flera flat som varit helt annorlunda :laugh:

bara för att krångla till det för er måste jag nämna en ras som jag upplever vara ett mellanting mellan raserna ni nämner; curly coated retriever. jag var lite intresserad av rasen för några år sedan men de har inte tillräckligt med motor för min smak. http://curlycoated.se/

Ska kolla länken!

Jag är inget fan alls av vare sej RR eller Dalmatiner! En bra flatte däremot är en riktigt trevlig hund!


/Swat

Jag känner inte alls igen en del av punkterna du tar upp från de hundar jag har träffat men det är alltid bra att höra från alla sidor :laugh:
Tack!

tänkte samma sak.

TS, Har tips på bra kennlar om du vill veta :)

Gärna :laugh:
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Nej, vi har ingen träff planerad just nu - men det borde vara dags snart tycker jag ;)
Kan slänga ut en krok och se vilken respons jag får.

Har du lust att PM:a vilken uppfödare du ska besöka? Det är skillnad på kennlarna, finns några jag inte skulle köpa hund av - antingen pga mentalitet eller hälsan.
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

**puttar upp tråden**

Ingen mer som har något att säga?
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Jag har hört av vissa en del flat kan ha svårt att hålla lugnet inne. Att de knappt kan stå stilla utan hela tiden vill göra saker. Tycker du att det stämmer?

Om du jämför med RR/dalmatin - kräver en flat mer/mindre/lika mycket aktivering?

I över 20 år av mitt liv hade jag flat. Ingen av de jag haft behövde aktiveras i övermått. Däremot var de rätt påhittiga med egna projekt. Mina gick lösa eftersom jag bodde avskilt på landet. Jag kunde se min kille ligga och slappa för att resa sig och pallra sig iväg för att kolla på något. En av dem gillade att apportera igelkottar....

Han såg kotten och tog fart, körde ner underkäker i marken och greppade kotten för att apportera den till trappen. Eftersom han var snabbhann de inte rulla ihop sig. Där låg han sedan och vovvade glatt på den eftersom den tuffade och fräste så festligt då.... Ähum...:o det var ett gäng kottar som jag fick putta över i hink och bära iväg till lugnare plats. Men det är också det enda som nån gjort i busväg.

Det jag uppskattat hos de flattar jag haft är den tydliga av/på-knappen. De kan busa järnet och jobba men när det är vila så är det vila. Och nästan alltid är det matte som bestämt när det inte ska vara vila. Gillar också att de är så intresserade av matte. Jag behöver inte hålla reda på hunden varje sekund, de håller reda på mig.

Jag har aldrig haft RR eller dalmatiner men däremot haft RR i bekantskapskretsen och det är i mitt tycke inte speciellt enkla hundar. Oerhört självständiga och rätt hårda i huvudet?


Ungefär såhär - om jag ska gå ut så reser sig flatten och följer med. RR:en får du ropa till dig och ha under kommande för att den ska följa dig. ;)
(nä, inte har jag väl några rasfördomar? ;) )
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Har inte ngn större erfarenhet av någondera rasen... Känner en dalle en RR och en flat lite närmare och de är olika som natt och dag.

Fick dock ett väldigt tråkigt intryck av RR när jag jobbade på WDS, inte en enda av de hundar jag hade fram accepterade visitering. Alla vart rädda, fler nästan paniska och många av dem ville gärna ta till tänderna... Så mentaliteten är nog A och O där...

Den RR jag känner närmre är däremot en jättego liten tjej! Okomplicerad glad och snäll, matte är inte intressedad av träning så hur hunden är så vet jag inte, lite reserverad i början men lekte glatt och vilt med mig redan andra gången vi sågs.

Flatten är enligt min uppfattning väldigt mycket flams, dom är hög och lågt och hela tiden! Den jag känner bäst har dock inte alls fått ngn avknapp "installerad" så han är odräglig i möblerade rum, han har däremot hur mkt motor som helst och älskar allt vad träning heter!!
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Jag har haft en flat, som var en jättetrevlig hund. Han hade en ganska tydlig av-och-på-knapp, lugn inne och livligare ute. Att flat är flamsig och valpig länge tycker jag ä en del av charmen och det är trevlig med en "unghund" fast den är 11 år gammal. Han hittade inte på några egentliga dumheter eller bus inomhus, förutom att han några gånger när han var ensam hemma var i min papperskorg och tuggade på papper och gjorde småbitar av papperet. Men det var bara för att han så gärna ville följa med när vi for någonstans.
Jag tycker att flat är en vädligt trevlig och social hund, tycker om dom flesta. Den har ett större aktiveringsbehov, men inte så att man måte vara igång och göra saker hela tiden. Den är lättlärd. Våran hund fick lära sig att plocka tomburkar istället för att bära hem en massa pinnar, och han lärde sig det snabbt. "Åh, en burk, den ska jag ta!" Han hade inte mycket jakt i sig, men älskade att bära. Apport förstod han sig inte riktigt på. Han tyckte också om att dra en pulka, och det var extra roligt om ett barn satt i pulkan :)
Flat är också en ganska allround hund tycker jag. Visst finns det uppfödare som bara säljer för jakt. Det finns också uppfödare som nöjer sig med att hunden får arbeta.

Jag har bara träffat en RR. Den verkade väldigt snäll och lydig och lite reserverad, dock såg jag den bara ibland och har ingen egentlig uppfattning om rasen. Enligt en rasbok är det en väldigt bra vakthund.

Dalmatiner har jag heller inte så stor erfarenhet av, har bara träffat några stycken i kortare stunder. Dom hundarna har verkat livliga och ganska lydiga. men mer än så kan jag inte säga om dom två raserna.
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Hade skrivit ett långt inlägg, men det försvann... :mad:
Skriver om det imorgon, orkar inte nu
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Fast att jag inte tycker - om jag generalliserar grovt - att varken RR eller Dalmatiner är särskilt "bra" hundar och att det inom båda raserna finns ganska stora mentala brister är ju inte bara ett "påhitt" utan något som stryks av tex detta:

Sammanställning av RR-Mh-tester:
http://www.genetica.se/_mh_data/rhodesian.pdf

Sammanställning av Dalmatiner-Mh-tester:
http://www.genetica.se/_mh_data/dalmatiner.pdf

Till skillnad mot den mer pigga, glada, tillgängliga och "stabila" flatten:
http://www.genetica.se/_mh_data/flatcoated.pdf

Bara något att ha i åtanke!

/Swat
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Jag håller med om att det finns dalmatiner med problem, vissa linjer är mindre trevliga. Men de där spindeldiagrammen blir ju inte riktigt rättvisande eftersom de jämförs med brukshundsmedel, dalmatiner är ingen brukshund! Bättre är väl då att titta på själva resultaten. Dessutom är det ganska få hundar som mentalbeskrivits om man jämför med de andra (tyvärr).

Vad som är en "bra" hund beror ju på vad man ska ha den till (sedan är rädslor och aggressioner inte uppskattade oavsett).
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

*KL*

Jaha frågan är om man ska skriva något.

Min erfarenhet av RR är min fd hyresvärds två stycken. Gick absolut inte ur bilen när jag var där om inte dom var kopplade o bortförda. Min granne fick sej ett bett i arslet av den ena en gång.

Dalmatiner är vad jag hört ofta svåra i humöret så att hitta en bra dalle kan ta sin tid.

Har flatt själv o umgås mycket med flatte folk o ja visst är dom livliga men med tydlig av o på knapp o will to please. Dvs lugna inne full av energi ute o gör det man ber dom om för dom älskar att tillfredsställa matte eller husse. Tyckte förr att det var för mycket aktivitet i dom men ju mer jag umgicks med dom så blev valet vid ny hund inte så svårt.

Har man otur så får man en överjävlig flatte som absolut vill vill vill hela tiden. Men troligen beror det mer på föraren än på hunden o aveln.

Påhittiga är dom om dom har tråkigt.
just nu så går tex min flatt o snor de nysydda dummysarna jag har på bordet o kommer så snällt o lägger dom i knät. För att nu när den är avlamnad gå o lägga sej o vila.

Vill du inte ha en hund som är med dej hela tiden för att kolla om något händer ska du nog inte välja en flatt.
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Åh, dom där diagrammen på genetica är ju superspännande! Tyvärr är jag för korkad och förstår inte hur man avläser dom. Kan någon ge en snabb förklaring?
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Hade skrivit ett långt inlägg, men det försvann... :mad:
Skriver om det imorgon, orkar inte nu

Gör ett nytt försök då...

Jag har ganska lite erfarenhet av RR, lite mer erfarenhet av flat (flera flatägare i vänkretsen, och även ett par uppfödare), betydligt mkt mer erfarenhet av dalmatiner, då jag är uppvuxen med rasen och träffat otaliga prickjontar i mitt liv. Är numera även delägare i mina föräldrars kennel (vilande avelsverksamhet sedan mitten av 90-talet dock).

Flat är, i mina ögon en ganska intetsägande ras :o Ganska trevlig och glad, men utan någon direkt raspersonlighet och alldeles för flamsig för min smak

De RR jag träffat har varit väldigt lika dalmatinern i sättet, men med mera jaktinstinkt, och mera vakt i sig. Har dock inte träffat tillräckligt många för att kunna bilda mig en uppfattning om det är rastypiskt eller bara något som dessa hundar jag träffat haft (samma uppfödare).

Dalmatinern har outtömlig energi (kullager under tassarna :D), är envisa som synden (minst lika envisa som taxar sägs vara) och har tagit ordet "ögontjänare" till en helt annan nivå. Finns det ätbart inom räckhåll så hittar dalmatinern det, och tar det gärna i ett av matte/husse obevakat ögonblick. Kräver en del mental stimulans för att må bra och inte hitta på egna sysselsättningar, och vill gärna ha möjligheten att sträcka ut och få utlopp för sin energi, även om den inte behöver göra det varje dag.
Rasen är ursprungligen framtagen för att springa med hästdroskor för att skydda dem och användes även att vakta stallen nattetid, och uthålligheten och vakten finns kvar i rasen idag.

Vi brukade säga till våra valpköpare att dalmatinern inte är en hund man bör skaffa sig som förstahund om man inte har hundvana sedan tidigare, just pga deras energi och förmåga att slingra sig ifrån saker som de inte måste göra. (vissa påstår att dalmatinern är en korkad/dum ras som inte lyder kommandon, men i själva verket är de übersmarta, och hittar möjligheterna att slippa undan ;))
Ganska mjuk ras, lätt att korrigera med att ändra röstläget bara litegrann, en dalmatiner är en klok hund som snabbt lär sig vad den får och inte får göra, och fjäskar otroligt mkt om den gjort något otillåtet.

Problem med dövhet finns i rasen (som i alla vita raser), men merparten av uppfödarna BAER-testar sina valpar innan leverans, så finns det minsta tveksamhet innan så får man svart på vitt där (dalmatinersällskapet var med och finansierade första BAER-hörseltestutrustningen som fanns på Strömsholm)
Vissa uppfödare förnekar att det finns HD-problem inom rasen och vill inte röntga sina hundar, alternativt tycker att det är okej att avla på hundar med defekta höfter. Samma sak med allergier, vissa förnekar att de öht existerar. Mao, det gäller att kolla upp sin uppfödare och föräldradjuren innan man köper valp.

Fäller gör den 2 ggr/år, varje fällningsperiod varar i 6 månader :angel:

Perfekt familjehund, hänger mer än gärna med på alla familjens aktiviteter samtidigt som den mer än gärna agerar soffpotatis/sängkamrat. När vi var små så brukade vi ge oss ut på långa skidutflykter på vintrarna, och när jag och min syster tröttnade på att åka skidor så kunde vi åka pulka bakom vår dalle-hane istället (hade en hundpulka med plats för 2), och varje midsommar så drogs vi i lövad skrinda till midsommarstången 3 km bort av samma hund :love:

De nackdelar som Swat nämner känner jag inte igen alls...
 
Senast ändrad:
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Fast vem säger att du måste jämför med "brukshunds-medel"?!

Du kan ju jämföra med ex. "labbe-medel" = en glad, positiv och "normal" ras som på intet sätt kan jämföras med de rena brukshundarna!
http://www.genetica.se/_mh_data/labrador.pdf

Poängen är ju att läsa ut vilka generella styrkor och svagheter som finns inom en ras! Inte att jämföra en "sällskapsras" med de önskade egenskaperna för en bruksarbetande hund.

Både RR och Dalmatiner har problem inom raserna! Det finns mycket räsdlor, de avreagerar dåligt/inte alls, de handlar ogärna mot både "leksaker" och figuranter osv.

Självklart finns det bra individer inom dessa raser också, men sammantaget så...

/Swat
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Både RR och Dalmatiner har problem inom raserna! Det finns mycket räsdlor, de avreagerar dåligt/inte alls, de handlar ogärna mot både "leksaker" och figuranter osv.

Självklart finns det bra individer inom dessa raser också, men sammantaget så...

/Swat

ALLA raser har bra och dåliga individer. :cool: ALLA raser har problem.
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Självklart!! Dock varierar det VÄLDIGT mellan olika raser hur man arbetar med de problem som finns!

/Swat
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Och ändå kan du påstå att RR och dalmatiner sammantaget är dåliga raser?

Och hur det arbetas med problemen inom olika raser kan bara de som är insatta i just de raserna uttala sig om...
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Fast att jag inte tycker - om jag generalliserar grovt - att varken RR eller Dalmatiner är särskilt "bra" hundar och att det inom båda raserna finns ganska stora mentala brister är ju inte bara ett "påhitt" utan något som stryks av tex detta:

Sammanställning av RR-Mh-tester:
http://www.genetica.se/_mh_data/rhodesian.pdf

Sammanställning av Dalmatiner-Mh-tester:
http://www.genetica.se/_mh_data/dalmatiner.pdf

Till skillnad mot den mer pigga, glada, tillgängliga och "stabila" flatten:
http://www.genetica.se/_mh_data/flatcoated.pdf

Bara något att ha i åtanke!

/Swat

Självklart är det något som vi tar med när vi ska bestämma oss!:)

Men jag tycker att det är viktigare att se till varje individs resultat (alltså föräldrarna till den kull man är intresserad av) än att jämföra medelvärden. Det är ju välkänt att det finns linjer inom raserna med rädsla osv, men det finns fortfarande linjer som är stabila.
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Jag behöver ju inte vara raketforskare för att utläsa det generella resultatet av de olika raserna Mh-statisktik. Det är ju trots allt 270 dalmatiner testade och om merparten av dessa varit "sunda" hundar så hade ju inte den sammanställda datan se ut som den gör.

Inte heller tvekar jag på min egen personliga bedömning av de hundar av desa två raser som jag träffat genom åren.

Vore jätte spännande att få några exempel på riktigt bra, stabila, sociala linjer inom "din ras"! Linjer som lämnat många hundar med bra mentalitet - Mh:resultat utan stora rädslor, dåliga avreaktioner osv.

Att man sedan som uppfödare anser att den egna rasen är bra, måste ju vara en förutsättning? Eller?
Däremot verkar det som att många blundar för de problem som finns eller nekar till att det är ett problem genom påståenden som "De skall inte jämföras med en brukshund" osv. En hund behöver ju inte vara en brukshund för att vara balanserad, utan överdirvna aggressioner eller rädslor och med god tillgänglighet!

/Swat
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Fast för mej handlar avel om så mycket mer än individer!
Två proffessorer kan ju fortfarande få oerhört ointelligenta barn ;)

När man tittar på vilka föräldradjur man vill ha till sin valp så gäller det ju att titta på både föräldrar, far-/mor-föräldrar, tidigare valpar efter föräldradjuren osv. Sedan gäller det ju att se vilka röda trådar som finns gemensamt hos alla dessa hundar, eller hur?

Vilket gör att bla. Mh-statistik är rätt så talande!

Hur som helst! Av ditt resonemang att dömma så verkar du redan valt ras, så jag önskar dej all lycka att finna en lämplig hund efter dina egna önskemål!

/Swat
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 576
Senast: Imna
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
2 812
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp