Ridhjälm - att det ska va' så svårt!

Houdinie

Trådstartare
Jag köpte ny ridhjälm idag, men är redan osäker på om jag gjort ett felköp. I butiken var hjälmen störtskön men nu har jag haft den på mig en stund hemma (för att testa ordentligt) börjar jag få lätt huvudvärk.

Hur gör ni när ni väljer ridhjälm?

Jag vill ha en lätt hjälm med bra ventilation.
Har ni förslag?

Hjälmen jag köpt (och nog lämnar tillbaka) är en Mountain Horse Aero Pro.

Sv: Ridhjälm - att det ska va' så svårt!

Vet inte exakt hur den ser ut på insidan, men ofta så töjer de sig en del. Jag bytte stuk på hjälmen nu när jag bytte sist. Från tygklädd tjusig till ställbar plasthjälm med ventilation - jag är SÅ NÖJD!

Det är omöjligt :D

Jag tycker inte man upptäcker (iaf inte jag, som hobbyryttare utan vana av mer än typ 3 hjälmar :p) om man gillar hjälmen förrän man använt den ett par gånger.

Jag har en hjälm jag gladeligen skulle köpt igen och den andra skulle jag köpt en storlek mindre. Ingen är ventilerad dock så inget tips tyvärr. Men det är svårt! Lycka till :)

½ot
Såå pinsamt att MH har kopierat Lamicells Master rakt av och skriver i pressreleasen om hur snygg design den har...

OnT
Jag har en Lamicell Master och är jättenöjd med den. Plus för de ställbara hjälmarna är att man kan klämma in en tunn skidmössa så man slipper frysa, bara att spänna upp några hack.

Jag vill ha det lätt och luftigt.
Avskyr 2 kg tunga hjälmar med 3dm tjockt innerfoder, utan någon som helst ventilation.
Har just nu en lamicell Master som jag trivs helt kalas med

Jag har också en Lamicell (Transformer) och är störtnöjd med den! Jag har både nackproblem som gör att jag får ont och spänner ig med en "tung" hjälm, samt att jag får rejäl huvudvärk av de flesta hjälmarna. Lamicell-hjälmen ligger alltsom oftast på hallbordet eftersom jag glömmer att jag har den på mig och den följer med in från stallet :) Rekommenderas verkligen!

Senast ändrad:

Jag har en Uvex Active-nånting. Väger ingenting, ställbar i nacken och superskön! Kostar runt 2000 (och uppåt beroende på modell) om jag inte minns fel.

Kanske en storlek större? Eller så passar den inte dig helt enkelt =(

Jag har en Uvex (tror det är Active) som är toppen! Även en Lamicell och har också haft en LAS, väldigt nöjda med alla, speciellt Uvex:en vars ventilation är outstanding!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 620
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 503
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb man vill bli när man blir stor? Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter? Jag ligger hemma...
Svar
6
· Visningar
1 094
Senast: Snubbelfot
·
Utrustning Har ett stort problem som jag inte ser lösning på :confused: Har nu åkt skyttetrafik till min butik för att prova sadlar. Här om dagen...
Svar
11
· Visningar
3 336
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka