Bukefalos 30 år!

Thaliaste

Trådstartare
Åkte av hästen och får tacka min gamla hjälm för den här tiden och för att jag trots allt klarade huvudet med en hjärnskakning.

Insåg att den gamla hjälmen nog var lite gammal för den hade inte mips, men nu blir det självklart en med. När jag kollar på nya hjälmar så är de flesta större och har bredare skärm än min gamla. Är det pga mips de blivit större, eller har jag missat att det blivit något slags mode att se ut som en Karl Johan-svamp...?

Jag är inne på min tredje mips-hjälm nu och ja, själva hjälmen är nog lite bredare, dvs materialet blir totalt något tjockare med mips. Skärmarna är dock rent mode - vet inte om jag tycker det är så snyggt med de större och bredare skärmarna, men jag accepterade det för att få lite större urval :D

Åkte av hästen och får tacka min gamla hjälm för den här tiden och för att jag trots allt klarade huvudet med en hjärnskakning.

Insåg att den gamla hjälmen nog var lite gammal för den hade inte mips, men nu blir det självklart en med. När jag kollar på nya hjälmar så är de flesta större och har bredare skärm än min gamla. Är det pga mips de blivit större, eller har jag missat att det blivit något slags mode att se ut som en Karl Johan-svamp...?
Uvex är väl den som inte har så stor skärm. Mips gör att själva hjälmen blir större eftersom det är dubbla skal.

Tidigare hade jag en från Charles Owen utan någon megaskärm. Den jag har nu har en stor skärm (jag tycker dock att det är snyggt:o) Men det är nog bara mode

Edit : kollade lite och Charles owen har ju spårat ur totalt? Herregud nä de skärmarna är alldeles för stora för min smak

En sak till! Antares Premium kanske inte är det du är ute efter men där kunde man välja storlek på skärmen:)Standard eller Eclipse

Jag hade samma problem, plus då att jag har ovalt bråkigt huvud som inte gillar alla hjälmar.
Men det verkar vara lite 50-50 i om hjälmarna har stor skärm (typ solskärm) eller inte, och de flesta butiker väljer att visa upp de med stor skärm eftersom det är mode nu.

Jag landade i en Samshield 2.0 i glossy, det var den som satt bäst och inte gjorde att det såg ut som att jag hade en kruka på huvudet. Den har inte mips, men alla hjälmar jag testade med mips satt dåligt på mig. Hon som provade ut den åt mig sa att hon hellre ser att hjälmen sitter bra än att den har mips - en mips som sitter dåligt skyddar inte lika bra som en utan som sitter bra helt enkelt.

Jag har en BoT med normal skärm. Tycker att de stora skärmarna ser gräsliga ut, de får mig att associera till nazisthjälmar, typ.
Har också en äldre med mips från Hööks, deras egna märke.

Jag har OneK. Finns med eller utan solskärm. Jag har med. Ingen jätteskärm men tillräckligt för att det ska göra skillnad med solen.

Tack för alla svar! Verkar som att det är en kombination av tjockare skal pga mips och nytt skärmmode. Det låter ju iofs även funktionellt med solskydd, kanske blir fast om jag väl köper en...!

Får se vad det blir, viktigast är trots allt att den sitter bra. Ser jag ut som en svamp så får det väl vara så, nu vet jag att jag i alla fall är moderiktig i så fall :sneaky::D

Tidigare hade jag en från Charles Owen utan någon megaskärm. Den jag har nu har en stor skärm (jag tycker dock att det är snyggt:o) Men det är nog bara mode

Edit : kollade lite och Charles owen har ju spårat ur totalt? Herregud nä de skärmarna är alldeles för stora för min smak

Vad man tycker är snyggt är förstås en personlig fråga och det finns inget rätt och fel :) Så bär din hjälm med stolthet!:banana:

Liknande trådar

• Ridhjälm för hög panna
  • Ny hjälm
  • Säkerhetsutrustning fungerar den?
  • Passform ridhjälm

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat