• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Liljan80
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 878
L

Liljan80

Vad bör man tänka på första gången man tar in en häst i ett ridhus? Skall han vara själv första gången eller skall man ta en hästkompis men sig?
Han har aldrig varit där men nu har vi fått stallplats i närheten så nu tänke jag börja använda detta eller iaf i höst/vinter.

Det är nog bäst att ha med en hästkompis som är van. Låt kompisen gå in först och följ efter direkt bakom.

Ta det lugnt, och låt pållen gå omkring och titta lite. Vet ingen häst som reagerat speciellt mkt på att vara i ridhus. Gör inte någo nstor grej av det, var som vanligt.

Ta det bara lugnt med honom och visa honom alla "läskiga" grejer så blir det nog bra. Som nån sa innan, ha gärna med en van hästkompis. Lycka till!!

Jag skulle gå in själv, rätt upp och ner, och knäppa loss hästen och låta den strosa runt själv en stun. Inte göra större grej av det än vad det är; hästen har väl varit inomhus förr? ;) Skulle dock inte ha en hästkompis med, just för att jag vill att hästen ska få gå runt själv och kolla läget.

Första gången jag var i ridhuset med min kuse så var det andra hästar där redan (skulle rida träning)
Såvitt jag vet har han inte varit i ridhus tidigare.

Men vi skrittade runt på halvlånga tyglar och kollade in det mesta, spegeln, stallet och runt om.
Har iofs en väldigt cool kille på det sättet så det var inga problem.
Däremot första (och enda hittills) tävlingen så var han livrädd för en fyrkantig träbit (lagning av sargen) så vi la in några snygga skänkelvikningar :D

Första gången min var i ett ridhus var på en hopptävling.
Hoppningen gick bra. Ärevarvet var lite knepigare, då märkte han att det satt massa skumma folk på läktaren :D
Men han var cool.

Liknande trådar

Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
476
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 200
Senast: Sirap
·
Ridning Jag har haft häst länge, hoppat lite i perioder. Dressyr och gångartsridning har jag inga problem med, klart jag kan utvecklas mer men...
Svar
3
· Visningar
364
Övr. Barn Min tonåring når dåligt med depression och stundtals ångest. Fått dispans fr FK att jag kan vabba för hen trots åldern . Börjar... 2
Svar
25
· Visningar
1 419
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka