Ridkjol + kavaj = färg?

Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Ja, då har du ju lite att göra :D
Jag skulle oxå vilja göra något till hästen som ska gå ihop med min klädsel - men jag kan inte komma på vad... Nu kanske det låter lite dystert, men jag skulle vilja göra en "begravningsdräkt" med tillhörande hästutstyrsel - men jag kan inte komma på hur det skulle se ut. Hmm...

Jag ser fram emot att se din nya dräkt i damsadeln! :laugh:

tack för tips om armémuseum!
_________________________
Till alla som kikar in i tråden:
Lägg in inspirationsbilder på ER önskedräkt! :bow:
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Vad gäller begravningsdräkt så brukade man leda kungarnas livhästar i begravningståget, och det fanns faktiskt sorgklädsel även till hästarna. På de sorgmunderingar (1700-tal till 1900-tal) jag har sett har lädret varit klätt med något som gör det matt - svart mocka eller filt. Beslagen har varit i svart metall. Något huvudlag hade pannbandet flätat med svart filt (som man brukade göra med plastband när man var liten) och rosetter av svart filt på sidorna. Om du söker efter bilder på Gustav V:s begravning kanske du kan se bilder på det.
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

He, he, hästen är bara knappt två fyllda ännu, så jag har ju några år på mig...! :angel:

side+saddle+pemberley.gif
 
Senast ändrad:
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Rättelse! :crazy:

Glömde att påpeka att kjolen är inte sydd som man gjorde på 1700-talet. Då gjorde man kjolen av ett rektangulärt stycke som man veckade ihop med små veck i midjan. Jag har sytt kjolen i våder för att det blir mindre "bylsigt" så och eftersom den ändå inte är sydd i rätt tyg tyckte jag att det gjorde inte så mycket.

Överdelen är dock sydd nästan helt enligt en modell som finns bevarad från 1700-talet. Dock borde den vara fodrad med ett styvare tyg för att livet skulle få "rätt" siluett.

Kanske onödigt vetande men rätt ska vara rätt. :grin:
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Svea:
Tack för begravningsinfo. Mycket intressant. Ska spåna lite på detta, helt klart.

Men hörru Svea! Du har inte kommit in med några bilder på din önskedräkt! ;) Jag är ju så nyfiken!
_____________________________
Morran:
Ja, du har ju lite tid på dig då. Ser fram emot att få se er som på bilden. Mycket snyggt!:laugh:
_____________________________
Forshult:
Va häftigt att du sytt upp så pass "strikt" efter tid. Imponerande. Jag själv är nog inte så hårt inbiten på att det ska se ut eller göras efter en viss epok (än), gissar att jag har för lite kunskaper än för att känna behovet av att djupdyka in i en viss tid ochgå hela vägen. Men jag gillar tids-inspirerade kläder som har anor. De ska vara snygga och även kunna bäras idag. Skulle ju vara så häftigt om jag lyckades sy upp lite kläder som jag faktiskt kan ha i stallet utan att se ut som att jag "klätt ut mig". Det skulle va nåt! Fast det är nog en omöjlighet, med tanke på stallet jag är i - men jag tror att de börjar vänja sig. Annars ser jag ju knasig ut bara jag kommer från jobbet. :D
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Haha! Jag kommer ihåg när min gamla hovslagare råkade stå på gårdsplanen när jag kom hem från jobbet. Kommentaren jag fick när jag kom ut i mina vanliga stallkläder (Fristadsbyxor bla) "In går en tjej och ut kommer en käring!" :p

Skämt åsido. Jag har för mig att nån tjej som var tränare inom akademisk ridning även sålde en del ridkläder på sin hemsida. Bland annat en jättesnygg jacka/kavaj som inte var så "utklädd" utan bara slät och med jättesnygg skärning. Tyvärr gjordes den i ull och därmed kunde man inte slänga den i tvättmaskinen minns jag. Men jag skulle gärna ha en sådan i nåt mer praktiskt material till vardags. Jag hittade tyvärr inte sidan nu när jag letade efter den.

(Rider i förfärliga men mycket praktiska kläder hemma. Bor i skogen och träffar nästan aldrig på nån, så att lägga tusen kronor på en snygg jacka verkar liksom bortkastat...)

Jag tycker att ridkläder är väl monotona. Finns inte mycket att välja på. Det bästa som hänt inom de senaste 30 åren är islandshästridbyxor! (Det är inte många procent av Sveriges befolkning som ser snygga ut i tighta ridbyxor :devil: ) Fast man får inte glömma shortchaps och ventilationshjälm också förresten. :idea:
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Skämt åsido. Jag har för mig att nån tjej som var tränare inom akademisk ridning även sålde en del ridkläder på sin hemsida. Bland annat en jättesnygg jacka/kavaj som inte var så "utklädd" utan bara slät och med jättesnygg skärning. Tyvärr gjordes den i ull och därmed kunde man inte slänga den i tvättmaskinen minns jag. Men jag skulle gärna ha en sådan i nåt mer praktiskt material till vardags. Jag hittade tyvärr inte sidan nu när jag letade efter den.

Om det är hon jag tror att du menar så har hon slutat sy(till försäljning) så det är inte så konstigt att du inte hittar sidan! Men nu mer finns ju Amazonas-kläderna som är löjligt lika.
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Svea:Men hörru Svea! Du har inte kommit in med några bilder på din önskedräkt! ;) Jag är ju så nyfiken!

Ja du, det där med önskedräkt är ju lite knixigt när man är tjej, historieintresserad, men inte så förtjust i damsadel (att inte vara så bra på att sy är ett annat bekymmer). Ett sätt att lösa det är ju att klä sig i manskläder. Jag brukar emellanåt svida om på jobbet och bli Linnés okände gäststudent, den tyskbaltiske ynglingen Henrik Blankenhagen:

20775730.jpg

Foto: Emilie Wass

Herr Blankenhagen har här på något mystiskt sätt hamnat på maskeradhoppning och fått avlägsna vissa detaljer av klädedräkten, t ex sin fina trikorn och sin värja. I sommar ska han förhoppningsvis få tummen ur och skaffa ett par läderbitar att ha som fuskkragar till sina stövlar. Rocken som herr Blankenhagen bär är i tjock yllefilt och fodrad med linnetyg och är sydd med en polsk ridrock som förlaga. Den är mycket praktisk och skyddar låren bra när man rider. Alla synliga sömmar är handsydda! Lite jobbigt bara att alla tror att det är en karolineruniform.

Sen kan det ju vara kul med fantasikreationer ibland, den här gjorde jag till en uppvisning. Den känns lite fånig nu, men just då, den heta sommaren 2002, kändes det rätt att vara lite färgsprakande och gnistrande. Vi hade en liten konstnärsgrupp som höll på med experimentell ridkonst och hade öppen verkstad" på ett kulturcenter. Mycket avant garde...:

7170574.jpg


Sen har jag en till fantasidräkt med en jättestor kjol i lejongul krossad (syntet)sammet och en svart sammetsjacka med lite renässansstuk, men den har jag inte ridit i än.

Nästa projekt är att tota ihop en någorlunda korrekt mansdräkt från sent 1700-tal att ha när vi ska ha tidstypiska kläder på jobbet, och till uppvisningar. Det blir nog ett par knäbyxor i naturfärgat mollskinn och en jacka i mörkgrön manchester med rött foder. Trist bara att jag inte har någon sadel som passar in.
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Jag ska sy en mantel så fort jag får in lite mera pengar.
Tänkte först sy i ylle men det blir för dyrt + att det är svårt att tvätta.

Nu ska det istället bli en i krossad sammet med bomullsfoder.
Bild på mantel

Jag ska sy den i två halvcirklar á 1,5*3 m. Tanken är att jag riktigt ska kunna gömma mig och häst i den...

Sen är drömmen en klänning också...
Bild på mönster...
Vet inte riktigt i vilket material eller färg.
Funderar på blå på den med och en snygg vit/creme kontrast... Som matchar manteln.
Sen funderar jag på att sy mera kjol och kanske göra den som byxkläning på ett diskret sätt så att man kan rida med den...

Måste skaffa snyggt träns och bett till hästen också... :bump:

Linda
*drömmer vidare*
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Klänningen var ju jättevacker! Gud, vad sugen jag blir på att sy medeltidskläder! De ser liksom mer bekväma ut! Fast jag undrar vad jag ska använda den till?

Jag har sytt två mantlar efter mönster från Alcegas "Tailors pattern book" från 1589 (Boken är en nyutgiven översättning från spanska och är bland de äldsta nedtecknade mönstren och beräkning av tygåtgång som finns bevarade.) Men luvan ser inte ut att vara av samma typ som din. Vad för mönster använder du? Däremot är de sydda i ett jättetygstycke (tyg köpt till överkast med bredd 280 cm) och rundskurna som du planerar att göra. Förr skarvade men eftersom tygen bara fanns i mycket smala bredder.

I boken finns även mönster på ett schabrak: "Silk saddle trappings for royal jouts." Men jag kan för mitt liv inte räkna ut hur man fogar ihop mönsterdelarna :confused: Är det nån som kan hjälpa mig? Det står inget i boken om detta. Hur man sydde capen kunde jag ju lista ut efter lite research i andra böcker. (Inte helt självklart det heller faktiskt.)
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Royal joust är kungligt tornérspel. Låna "Riddarlek och tornérspel" på bibblan, där finns det mycket bilder på tornérhästar!
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Jag kommer att klippa ut 2 stora halvcirklar på 1,5*6 meter tyg.
Sen skarvar jag ihop till en helcirkel, men lämnar ena radien öppen som front.
Klipper ur för halsen och luvan blir nog som en stor påse....

Visst är klänningen vacker! :love:
Hittade ett underbart fodertyg idag... ska nog beställa hem mönstret så jag vet hur mycket tyg som går åt...
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Litet tips bara till er som ska sy helcirkelmantlar:
Om man syr av tungt tyg (tex ylle) så får man väldigt ojämnt fall om man klipper ut halvcirkelbitar(Även lite tunnare tyger dras snett med tiden om man har stora bitar). Eftersom tyget sträcker sig mest på diagonalen så kommer en sån mantel att töjas ojämnt. Vill man ha en väldigt vid mantel så rekommenderar jag att man syr den i våder. Dels blir det lättare att sy, fallet blir snyggare och manteln åldras finare, utan att dra snett.


/Migo
med många mantlar sydda genom åren.
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Svea:
Jag ilar till bibblan i morgon och beställer den. Finns givetvis inte på "min" bibbla men det brukar inte kosta nåt att beställa hem.

Migo:
Jag har faktiskt funderat på det en del.
På de jättegamla mönstren så skarvades det hejvilt då tygen bara var typ max 60 cm breda. Och skarvarna lades längs trådriktningen. Detta borde rimligtvis göra att de som du säger "drar snett". Jag för min del vill gärna klippa i våder då det blir snyggast fall så. Men jag är rätt säker på att man inte gjorde så förr då det helt enklet inte var ett effektivt utnyttjande av tyget och man fick för mycket spill. I Alcegas bok från 1589 framgår det tydligt att man verkligen utnyttjade alla små tygslumpar då man lade ut mönstret.
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Ja, det har du säkerligen rätt i. Däremot så tror jag att iom att deras vävar var mycket smalare än dagens, så blev det aldrig fullt så stora sjok som en halv mantel på en tyglängd. Den manteln skulle helt enkelt bli väldigt kort... och alla dessa skarvsömmar måste ju ha bidragit med någon form av stadga åt tyget, även om det var skarvat hej vilt. Dessutom så blir ju tyget inte så tungt om det batra är hälften så brett, och drar därför något mindre.

Sen kan man ju argumentera för att vi idag har råd att sy oss plagg utan att nyttja varje milimeter- i längden kanske man är mer nöjd med en mantel/kjol som håller >10 år utan att dra fel och sitta illa, än en som visserligen är historiskt korrekt, men jävligt obekväm att bära;)

/Migo
hellre off och torr än in och blöt! :D
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

kl

googla på

handelsgillet

dom har massor av BRA historiskt korrekta mönster på bla riddräkter för damer.

/kt
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Kl
Inte för att jag skulle klä på mig dylikt, men...:angel:

Rött o svart är alltid snyggt. Gärna med en bolero.

Är hästen mörk- röd kjol o svart upptill o vice versa.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är saker som skaver och just nu har jag lite svårt att ha överseende med det. Antagligen har jag lite pms och då växer...
Svar
0
· Visningar
224
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp