Ridkjol + kavaj = färg?

Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Yea! En RUSTNING! :bow: Det skulle va nåt! Kanske i så fall i aluminium. Det lär ju vara lite bökigt att komma upp i sadeln :crazy:

Ser inte bilden på ditt pågående projekt...

Och jag ska absolut be Harrys skicka tygprover! Vad är Helylle? Menar du tyg av endast ull? Jag har för mig att ylle är benämning på en blandning av ull och syntet... hmm... Vadmal är ju valkat, är Helylle vävt och valkat? Nyfiken. :)

Imorgon ska jag prova mitt pågående projekt på mottagaren, dags för avslutande knappar och dekoration. Sen kommer bild.

_________________

Till alla som kikar in i tråden:
Sån bra idé att sätta in era bilder! Fortsätt gärna med det här i tråden, som inspiration. Eller andra bilder som inspirerar!
:laugh:
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Ah! Nice! Jag gillar verkligen hur kavajen är sydd nertill, pliserad? Snygg kombination med färg oxå!

Möbeltyg är bra, och man brukar ju kunna hitta till bra priser oxå om man har tur! :idea:

Jackans nederkant är ett antal överlappande, dubbelsydda "lappar". Kjolen innehåller sex meter tyg, veckat i midjan.

Till dräkten hör också en vadderad kudde (vaddering på sidan och baktill) som knyts kring midjan för att få kjolen att stå ut ordentligt. Jag bär den dock inte på bilden eftersom jag skulle rida och det såg bissart märktligt ut att ha den då.
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Jag har för mig att ylle är benämning på en blandning av ull och syntet..

Det ska normalt inte vara något annat än ull i ett helylletyg.

Iofs kan varpen vara i annat material.

Men tyvärr prånglar många ut tyg som ylletyg och så är det mindre än 50% ull i tyget. Jag har sett tyg med bara 20% ull i som kallas ylletyg.

Snacka om FALSK marknadsföring.

Jag vill ha minst 80% ull i de ylletyger jag köper pga av att är det mindre förloras mycket av yllets goda egenskaper.

/KT
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Ser inte bilden på ditt pågående projekt...

hm mysko

A2kronprreg.JPG


/kt
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Ja, det är inte klokt hur svårt det ska vara för tygdetaljister att sätta innehållsförteckning på tygen. Bästa är ju att elda o lukta lite på det.

Du har så rätt! Ull är Magiskt! Det är inte klokt va varm man håller sig i ull. I Love Ull!

Sen... ser fortfarande inte bilden, inte heller nu när du satte in den igen. :confused: Rackarns!

Ja, det är inte klokt! Ull ska ju vara ULL.
__________________________
Jag har nu ikväll sytt om ett par gröna ull-ridbyxor (från Lotta-kåren anno 1940?) så att de ska vara liiite mer i tiden? :cool:
Ska sätta in bild imorgon när jag har fotat i dagsljus. Ska bli spännande att rida i dom imorgon. Tjejerna på stallet kommer skratta ihjäl sig, igen... (Hoppstall + islänningar och så jag). Men sånt får man ju bjuda på. Jag blev ändå ganska nöjd. Som sagt, bild kommer imon.
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Tack Migo!! Nu ser jag bilden, när den är länkad till sidan.

Karolinerdräkt? Nice! Det skulle ju va nåt. Den måste vi ju få se när den är klar!

Migo, vad är din önskedräkt?

(Red i mina Lotta-byxor idag, supersköna! Men var ensam i stallet så ingen kunde fota idag :( )
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Jag är en tråkig jäkel som vill ha en praktisk mansdräkt, inspirerad av Karl XIIs dräkt på livrustkammaren.
Kragstövlar, byxor, skjorta, väst, figursydd rock med vid skört och så en kappa att svepa om sig under kalla vinterdagar. Självklart toppat med en snygg, bredbrättad hatt.:D
Håller på att sy upp i skittyg just nu, har ännu inte hittat rätt ylletyg! Är förtjust i marinens grå som fanns på syndbybergs textilcentrum, men den fanns inte sist jag var där:(

Annars har jag ridit mina uppvisningar i den här klänningen:

bild
(baserad på figursydd 1300-talsklänning). Tyvärr finns det inga ridbilder med den:cry: )

Eller lajvkläder i det här stuket(varning för gamla bilder- de har nog tio år på nacken):






/Migo
som har närmare 20 uppsättningar lajvkläder att rida i vid behov, samt ytterligare ett trettiotal dräktritningar som ska sys upp... nån gång:D
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Men gud vad kul att få sy och rida i så vackra kläder! Hm, börjar genast fundera på anledningar att klä upp mig o häst lite...
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Yea! En RUSTNING! :bow: Det skulle va nåt! Kanske i så fall i aluminium. Det lär ju vara lite bökigt att komma upp i sadeln :crazy:

Ser inte bilden på ditt pågående projekt...

Och jag ska absolut be Harrys skicka tygprover! Vad är Helylle? Menar du tyg av endast ull? Jag har för mig att ylle är benämning på en blandning av ull och syntet... hmm... Vadmal är ju valkat, är Helylle vävt och valkat? Nyfiken. :)

Imorgon ska jag prova mitt pågående projekt på mottagaren, dags för avslutande knappar och dekoration. Sen kommer bild.

_________________

Till alla som kikar in i tråden:
Sån bra idé att sätta in era bilder! Fortsätt gärna med det här i tråden, som inspiration. Eller andra bilder som inspirerar!
:laugh:

Ull är råvaran och ylle är produkten. Vadmal är en typ av ylletyg.
Typ lin och linne, cement och betong osv....
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Tack för ditt inlägg. Som jag har förstått det så är alla benämningar någon typ av precisering för hur materialet är "processat" eller inte. Men nu ska inte detta bli en tråd som går in på djupet om detta :D

Vad har du för önskedräkt, Morran? :laugh:
________________________________
KL

Migo: Ja, du har ju en del att välja och vraka mellan! :bow: Snyggt jobbat. Klänningen verkar sitta som en smäck! Har du bild på framsidan? Särskillt impad är jag av ringbrynjan! Den måste ju väga en hel del? Har du gjort den själv?

Kung Tulle: Ah! Husar. Tack. Ja, jag är ju inte någon historiker - märks det? :D Ser fram emot att se resultatet i framtiden!

Lusidor: Klart du ska klä upp dig lite! Vad har du för önskedräkt? Ge oss lite bildinspiration! ;)

Här är iaf mina "Lottabyxor". Det blev inte någon ridbild, finns ju inte nåt folk i stallet när jag är där!
lottabyxor.jpg
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Mjae... Jag har sysslat med lajv och sedan reenactment i flera år, är utbildad inom kultur- och konsthistoriesvängen samt har jobbat på museer båda proffessionellt och oavlönat, så det finns mååååånga önskedräkter. Är och har varit medlem i historiska föreningar osv...

En riddräkt från vart 10:e år från 1100-talet fram till 1950-talet hade suttit fin-fint! Men måste jag välja tre:

1. 1520-tal (har jag)
2. 1660-tal
3. 1810-tal

SJÄLVKLART med tillhörande utrustning till hästen. Men nästa projekt är nog alt. 3, med damsadel!

:d :D
 
Senast ändrad:
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Denna önskedräkten gjorde jag till Linnés officiella 300 årsjubileum i Älmhult. Min man har vanlig svart kvaj med kråsblus under. (Det var det enda jag lyckades tvinga på honom...) :grin:

Önskar bara att jag var smalare! :o

Linne1.jpg
Linne2.jpg
Linne3.jpg


Fast denna rider jag inte i. Detta är en sån dräkt man måste bära korsett under (Måste skaffa en bättre...) och man bara skrider runt i. Den är sydd med inspiration av Janet Arnolds mönster i boken Patterns of Fashion men i modern tygkvalitet. (Gamla gadinder faktiskt). Överkjolen kan även bäras uppdragen så att den "bylsar" vid sidoren och bak. (Som man också kunde göra på 1700-talet.)

Ylletyger är bra på många sätt men nackdelen är ju att de är svåra att tvätta. I riddräkter kanske man ska väga fördelen med att kunna slänga en lerig och hästhårig ridkjol i tvättmaskinen istället för att tvätta fyra meter tyg för hand! Jag har en ylle riddräkt och flera fantasiklänningar och de fyller olika syften. Huvudsaken är väl att man är tydlig vid tex en uppvisning och berättar vad det är man bär så att inte åskådarna får fel uppfattning.

Till en ridkjol som går över rumpan på hästen använder jag 4 m tyg som klipps i våder. Billiga tyger finns på Stoff och Stil, både ylle och fantasivarianter. Har postorderförsäljning. Jag har sytt i jätteolika tyger: Krossad velour för 20 kr metern till ylle för över hundra kronor! Lägger du ner jättemycket jobb med att sy en dräkt/klänning du ska ha i många år så är det lika bra att köpa ett bra fast kanske dyrare tyg tycker jag. Är det mer en ploj-grej eller ett första försök så sy med gott samvete i billiga syntettyger. ;)
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Ylletyger är bra på många sätt men nackdelen är ju att de är svåra att tvätta. I riddräkter kanske man ska väga fördelen med att kunna slänga en lerig och hästhårig ridkjol i tvättmaskinen istället för att tvätta fyra meter tyg för hand!

Tsss, vad tror du att sadeltäcken är till för? ;)
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Jasså, dom där jätteschabraken man ser på målningar var till för något! Trodde de bara var för att "pynta" hästen. :idea:
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

*kl*

Tips till alla. Armémuseum håller på att göra alla sina samlingar tillgängliga på nätet, dvs bild och hela faderuttan. Värt att kolla in. :idea:
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Tack! :laugh: Va kul att höra! Visst är dom fina! Som jag skrev tidigare så är det ett par omgjorda byxor från Lotta-kåren. Dom såg ut som rejäla balong-byxor, med vidd i låren som skulle passa hulkens fru, ungefär. Sprättade bort knälapparna, tog in lite på både sidsöm och innersöm, fixa lite på linningen och på med knälapparna igen och så vips - byxor helt enligt dagens mode :D.

Jag vet inte om du kan hitta något mönster på dom, men kanske att du kan hitta några byxor på någon butik som säljer gamla arme-kläder kanske och sprätta o sy lite?

Jag måste säga: Jedrans va snygg klänning du gjort! Så himla snyggt med ränderna i tyget och tyget till livet, kombinationen går så fint ihop. Tycker den passar dig hur fint som helst! Jag är lite avis på att du har en sådan *host* angenäm dekolletage, det ska du vara stolt över!

...tack för tips ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är saker som skaver och just nu har jag lite svårt att ha överseende med det. Antagligen har jag lite pms och då växer...
Svar
0
· Visningar
224
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp