Bukefalos 28 år!

Ridkjol + kavaj = färg?

Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

jag som inte kan sy måste ju då köpa kläder=)

Men vart finns det ställen man kan köra 1700 tals kläder?? PM:a om det inte är tillåtet att länka

Jag har en kompis som måttsyr bla 1700-talskläder på beställning. Men det kostar rätt mycket i arbetskostnad och materialet är rätt dyrt också. Men från denna person kan man vara 100% säker på att plagget kommer att passa samt att modellen är korrekt för den tidsperiod man vill ha. Hon är utbildad sömmerska med ca 20 års erfarenhet av att sy historiska dräkter.

Alltså inget fantasi-tajffs.

Sedan finns det litet olika firmor som syr upp mera proffesionellt dvs har färdiga modellplagg. Men man får räkna med att en rock kostar minst 3000:- en hatt kanske 300-2000:-, Skjorta runt 500:-. Etc. Sutlers i England tex de har både uniformer och civila kläder.

Så ska man köpa kläder som är kommersiellt sydda får man nog räkna med om allting ska vara komplett med rock, väst, skjorta, byxor, hatt och skor att en 1700-talsdräkt i herrmodell kostar ca 5000-8000:-. Sedan kommer till tex värja, handskar och liknande assesoarer.

Ibland kan man dock hitta tex 1700-talsrockar när teatrar och operor säljer ut sina scenplagg. De större teateretablissimangen brukar ha en utförsäljning varje år. En kompis till mig köpte en hyfsat välsydd 1700-talsrock på en sådan försäljning för ett par år sedan och fick betala 300:-.

Jag har sett uppgifter på ca 4000:- för en historisk korrekt klänning 1700-1800-tal.

Sedan finns det ju riktigt billiga varianter som säljs av tex maskeradbutiker, men dessa ser oftast riktigt dåliga ut, går sönder väldigt fort etc. Här kan tex ett piratset där rocken går i 16-1700-taslstil kosta ca 400-800:-.

Jaja det var litet prisideer.

Själv föredrar jag att sy själv.

Hittar i bland jättebra tyger på loppis nästan gratis som jag använder till en del historiska kläder. Men ofta får man ju köpa nytt tyg och ett bra ylletyg kostar iregel minst 150;-/meter.

Igår hittade jag tex 4 meter riktigt bra vadmalstyg på loppis, tjockt nog för att sy tex en mantel eller rock för ynkliga 40:-.

Ps för den som vill sy själv men som inte har en susning om hur historiska kläder ska se ut så finns det historiskt korrekta mönster att köpa. Iofs brukar ett sånt mönster kosta en del typ 100-300:- men då är det även bifogat arbetsbeskrivning.

Det finns en del mönster från vanliga symönsterfirmor tex burda, simplicity, buttrik etc som har historiska mönster. Kvaliteten på dessa varierar men det finnsnågra som är riktigt bra.

På tradera säljs ibland mönster lämpliga för historiska kläder. Jag har sett ett mönsterset där som blir en "pirates of the caribbean" som innehåller både knäbyxor, väst, skjorta och rock som blir riktigt bra 1700-tals prylar.

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Fast jag är ju tjej så tröjjer är inte min grej utan jag menar mer klänningar nu då=)=)

3000 för en klänning tycker jag är heltoki om den är sydd för hand
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

3000 för en klänning tycker jag är heltoki om den är sydd för hand

3000 är antagligen om den INTE är sydd för hand. En proffskräddare tar nästan lika bra timlön som en snickare och det tar många många timmar att sy ett plagg för hand.

Dessutom till en historisk klänning går det åt allt mellan 4 och 10 meter tyg. Tex den billigaste sammeten kostar ca 140:-/meter. Ylletyger ofta ca 150-300;-/m.

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Ja men nu behöver vi ju inte ta i så vi spyr:D jag har inte sagt nått om en proffsskräddare;)
Har inte heller sagt att jag ska ha de dyraste finaste tyget..
Jag skiter faktiskt i vad det är för tyg bara det är billigt.. de går lika bra med ett grönt tyg från IKEA för 25 spänn metern...:laugh:



Men nu efterlyser jag hemsidor där folk/företag säljer 1700 tals kläder uppsydda då förmodligen EJ handsydda.;)Medeltida kläder går lika bra om det finns sånan sidor.. hittade en suuuuuperbra sida förr där kläderna inte kosatde mer än 3000 för väääärsta snygga klänningarna:D
Men komer ju inte ihåg den nu=( Så därförmin efterlysning=)

Kanke finns någon här som vet den eller andra billiga kläder
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Jag skiter faktiskt i vad det är för tyg bara det är billigt.. de går lika bra med ett grönt tyg från IKEA för 25 spänn metern...:laugh:

Du hittar inget grönt tyg på ikea för 25:- metern. Möjligen kan där finnas av tyget "Ditte" som ibland finns i div färger enfärgat. Detta tyg är en väldigt tunn lakansväv, möjligen lämplig att sy gardiner av.

/KT
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Det finns liksom två vägar att gå som jag ser det.

På tex Stoff och Stil (postorder) eller på Jysk finns billiga tyger i femmeters buntar. Ca 25 kr metern. Absolut inget för den med ambitioner att se autentisk ut men jättebra om man vill prova eller om man vill ha en fantasiklänning. Jag har en grön volangklänning som jag hade när jag red utklädd till Fiona (= Shreks fru som är en tecknad tjock handlingskraftig prinsessa.)

Fördelen med dessa plagg är att man kan slänga dem i tvättmaskinen efter de blivit smutsiga. (När det regnar blir de svarta!!!)

Eva%20som%20Shreks%20Fiona%2020090621.jpg


Eller så är man noga och gör research. Här är min 1700-tals riddräkt. En kopia av en bevarad dräkt som finns på ett museum i England. Dock inte handsydd.

Eva%20i%20damsadel%20v%E4nster.jpg
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

jag vet vilket jag väljer!
(riddräkten från 1700-talet var urläcker!!:love::love: Hur fungerar den att rida gränsle med?)

/Migo
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Man får sprätta upp ett sprund fram så ligger kjolen över hästens bak. Eller så gör man sprund både bak och fram.
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Ang päls i svart: Det finns mycket bra färg till att kall-färga naturfiber, ska dra över natten. Det blir bäcksvart. Men nu vet jag ju att du är ett fan av det autentiska, så det kanske inte är nåt för dig? Men jag tänkte om du vill ha svart päls, och kan hitta vit...

Sen ett KL för er som vill sy i billiga tyger:
Visst funkar det och så men jag har lärt mig (eller, jag hoppas att jag lärt mig, för jag blir alltid lika besviken) att om jag tar mig tiden och kraften att faktiskt rita och sy nåt, så ångrar jag VARJE GÅNG att jag inte tog det där fina dyra tyget - för det hade gett plagget pricken över i, det som får en att verkligen älska plagget. Jag brukar ta ett tyg som är billigt, liknar det jag verkligen vill ha och som går bra att göra en toile av - och sen orkar jag inte sitta och sy ett nytt riktigt plagg... Riktigt trisst - för oftast så blir toilen bra och därmed helt onödig. Fram med dyrtygen och sätt saxen i det bara! :D En härlig känsla - läskig men härlig.

Sen rekomenderar jag naturfiber som foder hellre än syntet. Helst av allt silke :bow: - men då ska det bannemig vara till ett plagg som jag använder OFTA.
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

1700 tals riddräckten är verkligen ursnygg:love:, den skulle jag inte tacka nej till. Har du sytt den själv, och i så fall var har du fått tag på mönstret?
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Jag har sytt den själv.

Mönstret finns numera att köpa men jag gjorde den från en bok av Janet Arnold som heter Patterns of Fashion. Där har författaren ritat av bevarade kläder som finns på museer i England. Jag fick givetvis göra om storleken. Den är daterad 1730-50.
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

kl

Husaruniformsjackan har kommit så långt nu att jag har börjat sy på alla snörmakerier. Ett hästjobb som tar väldigt lång tid. Över 20 meter med diverse krusiduller ska sys på i RÄTT mönster.

Jag har iofs inte något internet nu ( sitter vid bibliotekets dator) så jag blir inte distraherad i mitt syarbete.

Jag lovar att återkomma med bilder när det förbannade internetet fungerar igen.

/Kung Tulle
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Har fortfarande inte internet men bilder på husarjackan

Tyvärr är det ohemult stora bilder så klicka inte på förstoringen...:o

Jag glömde att förminska dom och kan inte göra det här på bibliotekets dator..

Jackan ser lite sned och vind ut, det beror på att provdockans kropp inte riktigt har samma form som min kropp så det blir liksom mystiskt. Men när jag har den på ser den helcool ut.

Vad som är kvar att göra är att sy på snörmakerier på ärmarnas nederdelar samt fodra den med oblekt linnetyg.

Plus förstås alla andra delar som behövs till uniformen hatten- den så kallade högmössan som ser ut som en burk med en massa snören på, kartuschväska med rem som man bär över ena axeln och med väskan på ryggen samt förstås sabelkoppel och pälsen....

Jag vet- jag är en nörd!!!!!

Men jag kommer bära uniformen ( byxor, bälte och jacka...) på en 1800-talsbal i Stockholm på fredag om allting klaffar med resan och sådär.

förhoppningsvis hinner jag sy en kartuschväska tills dess också.....

husaruniformen2009DonettaochElek-2.jpg


husaruniformen2009DonettaochElek-3.jpg


husaruniformen2009DonettaochElek-1.jpg


husaruniformen2009DonettaochElektra.jpg


/kt
 
Senast ändrad:
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Gudars skymning!

Har du sytt på allt det förhand? Blev ju jättefin!

Vill gärna se bild från balen! Kul att gå klädd så till en bal! Skulle gärna höra kommentarerna! För du är väl tjej, va? (Oj, det lät konstigt, men jag menar att tjejer bruker ju gå traditionellt klädda i klänning på en bal och då är det kul med nån som gör nåt annorlunda!)
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

WOW!!! :bump: Shit-pommfritt! Super-nice! Vilket hantverk du har gjort! Jag vill oxå se bilder från balen sen! :laugh:
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Jo allting är handsytt.

Kanske på vanliga baler men detta är typ mer en historisk bal med tema fr början av 1800-talet. Och eftersom det brukar vara BRIST på killar som vill "klä ut sig" så är det i historiska danssammanhang tex på uppvisningar hyfsat vanligt att tjejer dansar "kille".

Det ser bättre ut i paren om det inte är bara en massa folk i klänning som dansar med varandra.

Och jag gillar definitivt inte att gå runt i klänningar och har aldrig gjort det och kommer aldrig att göra det heller. Antar att det är någon sorts fobi...:angel: eller nåt.

/K
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

:rofl: Ja, jag kan tänka mig att det är överskott på puffiga klänningar! Det är tur att såna som du kommer och väger upp det hela!

Jag vet inte om du svarat på detta innan men var ifrån får du mönster eller konstruerar du dem utifrån bilder?
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Kung Tulle was here!

Någonstans i denna organiserade röra finns en Kung Tulle i en infanteriuniform skjutandes flintlåsmusköt.

http://svtplay.se/v/1696892/rapport/faltlager_pa_gardet

Husaruniformen flashades det med på balen fredagskväll...

Tyvärr skadade jag handen rätt illa under lördagen.

7 stygn i tummen, 4-5 stygn i pekfingret och en nästan avsliten sena i samma pekfinger.

Men är det krig så är det.

Låg på akuten i Stockholm hela lördagkvällen iförd en ganska blodig uniform och med trasig hand. Blev av personalen refererad till som "krigsskadan" :cool:. Var nog den mest exotiska av deras akutfall den kvällen. Trots att dom även fick in en skottskada från något bråk på stan...

Nooot funny!

Har pekfingret fixerat i skena nu och ska ha det under 2 veckor, men troligen kommer det behöva opereras ändå.

/KT
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Nu har solen nådigt visat sig några timmar så vi passade på att fota klänningen.

Får jag presentera:
Nessa Archamenel och Aikanáro Lossëhelin.


Wow! Vad fin (ramlade in här hos er och fastnade...)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är saker som skaver och just nu har jag lite svårt att ha överseende med det. Antagligen har jag lite pms och då växer...
Svar
0
· Visningar
225
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp