Ridkläder på bussen?

Con

Trådstartare
Ja, som rubriken säger. Tycker ni att det är okej att ha ridkläder när man åker buss?

Jag menar förstås med tanke på allergiker, men även andra då det ju kan lukta en hel del häst om en... Jag sätter mig visserligen alltid långt bak i bussen med ridkläderna, men de som sitter intill kanske tycker det är obehagligt med lukten.

Och hur gör ni som åker buss till stallet? Har ni med er ombyte eller åker ni i stall/ridkläderna?

Sv: Ridkläder på bussen?

man får ju ha hundar och sånt längst bak i bussen, så då anser jag att man får ha ridkläder också eftersom att dom som inte tål djur sitter längst fram :D

håller fullt med. dom gångerna jag har åkt buss/tåg med ridklädder på annser jag mig som ett djur, och sitter ässå längstbak. annser att det inte e ett problem om man bytter/tvättar dom regelbundet.

jag åker ofta buss i stall/ridkläder och har aldrig fått en kommentar och jag sitter dessutom långt fram för jag är allergisk och blir bilsjuk.

nu åker jag dock buss på ett mindre ställe så det är sällan mycket folk

jag tkr det är lite fel att ha stall/ridkäder när man sitter långtfram i tåg/buss då det är dom med allergi som ska sitta där, hästar är något som folk ofta är jätte allergisk emot. så jag anser att man ska ha överdrags byxor åtminstonde om man måste sitta långt fram :)

för mig så är det MYCKET värre att sitta bak tillsammans med dom som har parfym på sig som luktar i hela bussen. Skulle jag sitta bredvid dom så skulle jag få andnöd. Eller sitta bak ihop med den stora håriga hunden som åker då jag inte tål hundar.

OM någon är allergisk mot mig så kan dom säga till eller flytta sig längre bak för det finns ALLTID platser kvar.. ibland är det bara jag som åker med bussen som tar 50 personer

Jag har aldrig åkt buss med stallkläder men om det skulle hända hade jag bytt skor då det är där det mesta av den stallukten jag drar in sitter.

Jag åker i och för sig inte buss längre om jag inte verkligen måste men när jag gjorde det hade jag stallkläderna på mig. Ser inget dumt med det eftersom att djur får åka men självklart får man sätta sig långt bak så man inte sitter där alla stackars allergiker sitter. Sen kanske man kan vara sjysst och tvätta kläderna med jämna mellanrum så det inte luktar jättestarkt av häst ;)

Jag har ingen anledning till att åka buss i ridkläder, men om så vore så skulle jag ha med ombyte. Skulle alltså inte åka buss i ridkläder med tanke på de som är allergiska. Det man kan minska och hjälpa andra med gör man tycker jag.

Jag åker buss i stallkläder :laugh: Sitter långt fram ibland gör jag också.
Ingen har någonsin klagat hitintills, men egentligen är inte det så konstigt för 80% av folket i bussen åker också från stallet med sina stallkläder på sig.

Om man är allergisk mot djur så bör man ta en taxi istället för att åka med 847 från Nynäshamn till Västerhaninge station :p

Ja, alltså, denna typen av frågor har vart på tapeten förr och jag svarar väl som tidigare... Eftersom jag bor i en by, har hästarna hemma på gården och i princip kommer och går i både stall och hage 100 ggr/dag bär jag alltsom oftast stallkläderna.... på Konsum, bank, apotek, skola, vänner och bil..... därimot så tvättas mina stallkläder minst 2 ggr i veckan.... Jag har aldrig fått kommentarer eller åsikter om att jag luktar pålle...därimot så har jag fått uppmärksamhet när jag dykt upp i Konsumkön i jeans och tröja...(dom trodde jag gjort mig fin för storkalas:D):banana::banana:

jag har alltid ridkläder när jag åker hem från ridningen; det finns inte någon bra plats att ställa ombyte på, och jag kan inte ta med mig det eftersom jag inte har plats att bära det när jag ska ha med hjälm och väst (bor ganska långt ifrån busshållplatsen, och det skulle vara svårt att släpa med sig en ny vinterjacka+byxor+ skor)

sen tycker inte jag att hästkläder är ett dugg värre än hundar och starka parfymer. får man ha pälsdjur får man väl lukta lite häst...
och det är defenitivt bättre än folk som tar ett sista bloss på cigaretten precis innan de går på bussen, så de andas ut rök en bra stund efter att de satt sig... och man kan vara överkänslig/allergisk mot det med (t.ex så är jag det, får huvudvärk och ibland rinnande ögon av stark röklukt). men är det någon som ifrågasätter att man ska få åka buss med samma kläder som man rökt med?

men jag försöker alltid sätta mig långt bak, om det inte är fullt där.

Senast ändrad av en moderator:

Minns en gång när jag skulle till min praktikplats på en ridklubb en gång.

Jag brukade ha mina vanliga kläder när jag praktiserade, och åkte hem och dit med dom också. En morgon var bussen full av massa kostymnissar runt mig, och jag stank verkligen i mina vanliga kläder... undrar vad de tänkte. :D :crazy:

men så som dom flesta här anser så är det okej att ha ridkläder på bussen vilket jag också tycker men som sagt man ska sitta långt bak bara för att det finns folk som kan bli jätte sjuka det är ju därför dom ska ha hundar längst bak :D

för mig så är det MYCKET värre att sitta bak tillsammans med dom som har parfym på sig som luktar i hela bussen. Skulle jag sitta bredvid dom så skulle jag få andnöd. Eller sitta bak ihop med den stora håriga hunden som åker då jag inte tål hundar.

OM någon är allergisk mot mig så kan dom säga till eller flytta sig längre bak för det finns ALLTID platser kvar.. ibland är det bara jag som åker med bussen som tar 50 personer

Fast är de inte lite egoistiskt att argumentera som du gör?
Du säger att DU skulle få andnöd av någon med parfym och att DU skulle få andnöd av den stora håriga hunden. Vad händer om den extremt hästallergikern kliver på bussen när du hoppat av, sätter sig långt fram i bussen för att slippa allerig och sätter sig på platsen där du suttit? Det är ju inte bara när DU sitter där "lukten" elr vad man säger finns kvar. Sitter nog kvar lite även när du klivit av.

Om du nu är allergisk, blir åksjuk o diverse så du måste sitta långt fram, kan du inte ha med dig dina stallkläder i en väska? Eftersom du klagar på dina allergier måste du även respektera andras.

Jag själv åker med stallkläder, men sätter mig alltid långt bak i bussen.

Jag tycker det är oerhört respektlöst mot allergiker att sätta sig på en trång buss (långt fram :eek:) i hästkläder!

Självklart så kan man ha ridkläder på bussen tycker jag! Och de som inte tycker det kan ju sponsra med en rejäl slant så hästfolk kan åka taxi i stället! ;)
Man ska ju tänka på miljön och hellre åka kollektivt än ta bilen om det går! Likaså så kan det ju bli billigare att åka kollektivt än bil, och hästfolk brukar ju sällan ha så mycket pengar att de kan slösa.

Att byta om i stallet funkar ju inte alltid! Kan ju tex vara stall där det inte finns något uppvärmt utrymme, och att då stå där näck i kylan och byta om till iskalla kläder är ju ingen höjdare! Och att släpa stora kassar med kläder till jobb/skola, det blir ju ohållbart! För på vintern är det ju mycket kläder, tjocka jackor osv.

Allergi kommer ju inte tillsammans med stumhet, är någon allergisk är det ju lämpligt den säger till, sedan får man ju vara en hygglig medborgare och sätta sig med sina hästkläder så långt ifrån allergikern det går i bussen!

eftersom det finns 50 platser på bussen ungefär och kanske max 10 är upptagena så kan den som är allergisk be mig flytta på mig i såfall.
Och jag har åkt buss i många år med hästkläder och har aldrig fått en kommentar och har aldrig stött på någon som verkar vara allergisk. Jag åker oftast med samma folk på bussen dessutom och dom enda kommentarerna jag får är vilket stall jag ska till och om jag ska rida och hur mår hästen

Tycker att det är ok att ha stallkäderna på men man kan ju hålla sig längst bak i bussen:D

Jag åker buss med med ridkläder på mig, sätter mig långt bak och är det andra som sätter sig bredvid mig och som inte tycker om att det luktar häst får väl gå framåt eller stå upp för det är ett val de själv har om de vill sitta bredvid mig när jag har ridkläder på mig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 502
Senast: Ceta
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 746
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 927
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Bärväska för liten hund
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka