Ridkläder på bussen?

Sv: Ridkläder på bussen?

Det är många många många många som inte vågar säga till.

Hur svårt är det att sätta arslet längst bak där man ska sitta när man är allergiframkallande?

Vad inkluderar du inom etiketten allergiframkallande?

Vissa tål ju inte att andra äter saker på bussen, extrem överkänslighet mot t.ex nötter.
Andra kanske inte tål allt för mycket parfym på människor (vilket många inte förstår vilket för mig leder till en mindre skön huvudvärk, nästan migrän liknande ibland).Och så har vi detta med pälsdjur, även om du inte alltid har djuret med dig så kan du bära på hår vilket kan rätta för vissa allergiska människor.

Allt detta gör att etiketten "allergiframkallande" är svår definierad men visst har du rätt, därav att jag alltid sitter på någon av de 5 sista sätena från slutet när jag åker buss med ridkläderna på mig (dvs om det finns plats).

*kl

Måste åter skriva det.
Hästkläder på bussen GÅR Att undvikas, därför finns det inget som helst bra argument för att det skulle vara okej.
Det är lika oacceptabelt som att spruta på sig mängder med parfym, eller gå runt med en tröja proppfull med katthår.
Allt detta KAN undvikas och därmed bör man även som medmänniska göra det!

Man har förmodligen alltid någon sorts allergen (heter det väl) på sig, men det räcker väl ändå att man har en liten 'dos' och inte är fullproppad med det? :confused:

Och ett par byxor, en tröja och ev en jacka tar INTE så stor plats att man inte skulle kinna ha det i knäet, eller att det blir otympligt att bära :grin:
Resten kan man ha i stallet, det är ju ändå där man använder det..

Allt som går att undvika ska undvikas! :bow: I viss mån självklart, så går det kanske inte att undvika att man har ett hundhår på byxorna osv.
Men precis som du skriver så går det ju att undvika att gå ut och åka buss i de hårigaste byxorna :p

Fast det är ju oerhört respekltöst fortfarande, även om det finns x antal platser kvar och känner alla elr vad du skrev. Det handlar inte bara om nuet, vad gör du om personen efter dig sätter sig på samma säte, får en allvarlig allergisk reaktion och får föras till sjukhus? Gott samvete som du uppenbarligen trallar okring med skulle jag inte ha, SPECIELLT inte om jag själv är allergiker. Om du nu är så lat att du inte orkar bära en påse eller byta om tkr jag du ska respektera andras allergier´= sitt längre bak. Tror det finns en anledning till att den främre delen är för allergiker, eller?

Jag åker i hästkläder till skolan (går häst), och skyller på att det är väldigt få på bussen (typ ensam)...

Om det är en regel att man ska sitta längst bak om man är allergiframkallande, då gör jag givetvis göra det. Det ser jag inte ens som en uppoffring faktiskt. Men var någonstans finns den informationen? Får man den muntlig eller finns skyltar? Jag har tyvärr de gånger jag åkt buss aldrig sett sådan information!
Och när är man allergiframkallande? Om man har stallkläder har jag förstått pga ditt inlägg, men gäller det om man har djur tex katt och hund hemma? Om man använder parfym? Något mer?

Fö så har jag inte skrivit någonstans att jag absolut måste sitta på en viss plats i bussen! Får jag sitta på min egen röv är jag nöjd! ;)

Och ett par byxor, en tröja och ev en jacka tar INTE så stor plats att man inte skulle kinna ha det i knäet, eller att det blir otympligt att bära :grin:
Resten kan man ha i stallet, det är ju ändå där man använder det..

Vintertid har jag betydligt mer kläder på mig i stallet! Och ej uppvärmd plats att byta om på! :crazy:
Dessutom har vi under vintern i år haft gigantiska musproblem, mus- :devil: gnager sönder allt, katten skrämmer inte bort dem och de går inte i fällorna! Så skulle jag ha stallkläderna i stallet, då skulle jag få räkna med fina fläckar med muspiss (ja de pissar fläckar på allt, hur äckligt som helst), råttskit i alla mina kläder, och hål som de gnagt!

Så när vi fått fason på musproblemet skulle jag kunna tänka mig att sätta timer på elementet så jag hade uppvärmt och sedan byta om i sadelkammaren, men knappast nu! För tillfället åker jag inte kollektivt till stallet, finns tyvärr inte möjighet, så jag är i nuläget inget problem för allergiker.

:bow:

KL
Det händer att jag åker med ridkläder visserligen, eller att jag bytt om i stallet. Men även om jag då bytt om så luktar jag ju fortfarande häst, det var trots allt i stallet jag bytte om.

Dock är jag själv allergisk mot både hästar, hundar, katter och parfym (och kvalster med, så vad fasen gör jag på en buss?). Vart ska jag sitta? Jo, jag sätter mig där det finns plats, oftast brukar någon snäll människa flytta fram så jag kan sitta där bak.

Dock är det fullkomligt omöjligt för mig att åka stadsbussarna på fredag/lördagkvällar, då detta resulterar i extrem huvudvärk, "världens" astmaanfall och illamående pga att folk inte verkar fatta att man inte behöver en hel parfymflaska på sig när man ska ut.

Men jag måste komma hem på något sätt, så de få gånger jag måste får jag sitta och knarka astmamedicin och Ipren, lagom borta sen när jag kliver av bussen 20 minuter senare. Som tur är behövs detta bara 2 kvällar i månaden så jag överlever.

Folk verkar inte fatta att det finns de som inte tål parfym?
Likadant som att vi alltid ska visa hänsyn, alla ska visa hänsyn tycker jag. Man får anpassa sig efter situationen. Hästkläder i väskan luktar också, men man har iaf försökt dämpa det.

Ojdå, det blev långt:o

Senast ändrad:

Men jag måste komma hem på något sätt, så de få gånger jag måste får jag sitta och knarka astmamedicin och Ipren, lagom borta sen när jag kliver av bussen 20 minuter senare.

Vet numera också att man inte ska blanda Ipren och astma. Tackvare en snäll Bukefalist! :) Att ingen "apotekare" sagt det till mig innan :confused:

Sa du att du har astma? I sådana fall var det väldigt dåligt av apotekarna som du hade kontakt med medan du tog ut Ipren. Det var så lite så. ;)

(Nog med apotek prat i tråden tycker jag)

Gör det inte för att jag inte behöver men om man gör det så tycker jag att det är okej för man får ha djur på bussen. Det kan ju vara smart att sätta sej långt bak.

Ptja det där är ju inte spec. svåra problem att lösa.
Skaffa ett litet skåp/en låda att lägga skor/ytterkläder i...
Eller häng upp sakerna på krokar i sadelkammaren :idea:

Man behöver ju inte byta VARJE klädesplagg man har på kroppen, men man kan åtmintonde byta de yttersta lagren, sas.

Sen håller jag fast vid att det inte tar så fasansfullt mkt plats med kläderna. Jag får lätt plats med termobyxor, vinterjacka och ridbyxor i en konsumpåse :D

Jag tror inte folk förstår/inser att parfymallergi är så pass 'stort' som det är (verkar vara).

Det är ju lite det som är problemet. Man tänker bara på själva lukten (hästLUKT, parfymLUKT) men man tänker inte på att det är allergiframkallande..
Hästlukt luktar ju "illa" så det är ju mindre okej än parfymlukt. :cool:

Ja fy för kärringparfym på bussen! :crazy: Eller billig skitparfym som stinker värre än värst bara för att bäraren behövt spruta på litervis! :cool:

Men jag sitter nog hellre brevid en som luktar häst/parfym än en som luktar "gammalt" (typ äldre människor), inrökt rök och svett!! Finns inget värre! :crazy:

Hade idag med mig stövelväska, ryggsäck och ridkläderna på mig (kändes som om jag hade halva stallskåpet med mig :D). Som vanligt fick jag inga arga kommentarer utan det var bara en kvinna i kön i väntan på bussen som frågade artigt och snällt om jag kunde ställa mig en bit i från henne då hon var allergisk emot hästar och jag svarade naturligtvis kan jag det, och sa även att jag skulle sätta mig bland dem 5 bakersta sätena vilket gjorde att jag fick ett tack för att jag visade respekt för henne som allergiker. Tänk om fler kunde vara artiga emot varandra vad myclet roligare en bussfärg skulle bli. :cool:

Jag skulle ha med mig någon form av ombyte, även om det inte finns omklädningsrum kan man ju snabbt byta om i sadelkammaren. Men då trivs inte jag med stallkläder bland allmänheten;)

Annars skulle jag bara se till att kläderna inte skitar av sig på sätet, så att nästa person får "stallskit" på sina kläder. För allergikers skull så är ju djur tillåtna på den bakre delen av bussen - så det bör inte vara några problem att ha stallkläder på sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 502
Senast: Ceta
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 746
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 927
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Bärväska för liten hund
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Evolve