Ridklubbens sista hopp

Askims Fältrittklubb håller på att dö. Sedan byggnationen av bostadsområdet Sisjödal satte igång är de nu helt instängda. "Vi kan inte längre lämna anläggningen utan att tumma på säkerheten för hästar och elever", säger Birgitta Gunér, ridhuschef.

Finns flera ridskolor som inte har skog/natur intill. Själv red jag över/längs Valhallavägen för att komma ut i Liljansskogen när jag för många år sedan red på Swartlings ridskola. Inte idealiskt, det medges .... Men även på landsbygden där marken är odlad kan man behöva korsa/rida längs med (större) vägar. Jag har full förståelse för att de tycker att det är tråkigt och att en viktig del av ridningen försvinner. Men att ridklubben skulle dö känns överdrivet.

Kommunerna on a rampage trots att det i Sverige finns typ en sängplats per person, de är bara ineffektivt fördelade.

Synd att det skall till detta för att vi skall få absurda exempel på hur fel bostadsmarknaden är.

Finns flera ridskolor som inte har skog/natur intill. Själv red jag över/längs Valhallavägen för att komma ut i Liljansskogen när jag för många år sedan red på Swartlings ridskola. Inte idealiskt, det medges .... Men även på landsbygden där marken är odlad kan man behöva korsa/rida längs med (större) vägar. Jag har full förståelse för att de tycker att det är tråkigt och att en viktig del av ridningen försvinner. Men att ridklubben skulle dö känns överdrivet.

Det är en sak att korsa en väg privat, en annan att ha ansvar för ett gäng elever som också ska över.

Vi har alltid behövt korsa en trafikerad väg, men nu är det två trafikerade vägar (varav en är i anslutning till en rondell). På vägen till skogen passerar vi ett tre fotbollsplaner och ett industriområde (inkl. ett sågverk). Så har det också varit i flera år. Tidigare har vi kunnat göra det och rida på en ridslinga i skogen på några kilometer, men halva slingan har slukats av ett husbygge. Det sprängs även en hel del i området.

Så grejen är den att det handlar inte om att bara behöva korsa en väg. Det handlar om att utrymmet där vi får vara (för i och med att stallet ligger verkligen mitt i ett bostadsområde så tro mig om att vi inte har så mycket svängrum), blir allt mer begränsat, vilket ju tyvärr inverkar på lektionshästarnas välmående. Det sker mängder med ansträngningar för att stimulera hästarna på anläggningen med olika medel, men vi har inte längre den skog som tidigare har varit en integrerad del i undervisningen.

Det är en sak att korsa en väg privat, en annan att ha ansvar för ett gäng elever som också ska över.
När jag red på Valhallavägen så var det ridskola med 10-15 elever .... (jag håller med om att det inte var så bra och jag beundrar inte bara ridlärarna utan även oss ridelever som vågade ....)

Vi har alltid behövt korsa en trafikerad väg, men nu är det två trafikerade vägar (varav en är i anslutning till en rondell). På vägen till skogen passerar vi ett tre fotbollsplaner och ett industriområde (inkl. ett sågverk). Så har det också varit i flera år. Tidigare har vi kunnat göra det och rida på en ridslinga i skogen på några kilometer, men halva slingan har slukats av ett husbygge. Det sprängs även en hel del i området.

Så grejen är den att det handlar inte om att bara behöva korsa en väg. Det handlar om att utrymmet där vi får vara (för i och med att stallet ligger verkligen mitt i ett bostadsområde så tro mig om att vi inte har så mycket svängrum), blir allt mer begränsat, vilket ju tyvärr inverkar på lektionshästarnas välmående. Det sker mängder med ansträngningar för att stimulera hästarna på anläggningen med olika medel, men vi har inte längre den skog som tidigare har varit en integrerad del i undervisningen.
Jag förstår precis att ni saknar det och håller med om att det är viktigt. Likväl är det en situation som andra stadsnära ridskolor har. Uteritt är kanske inte ens möjligt i tanken, större hagar saknas helt etc. Hästarna får åka ut på landet på sommaren.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 147
Senast: Sharpless
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 477
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 449
Senast: Görel
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 106
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka