Ridning= bara egoistiskt, eller?....

Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

Ändå har förkortningen förekommit här i minst ett par år...
Vilket av orden är det du inte förstår? :devil:
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

LIA skrev:
Ändå har förkortningen förekommit här i minst ett par år...
Vilket av orden är det du inte förstår? :devil:
Orden har jag inga problem med, snarare innebörden av sammansättningen Etablerad Hästhållning
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

Så tyckte/tycker jag också. Men så provade jag att rida min pålla efter lång vila (har vart konvalecent så länge jag haft henne) och hon tyckte faktiskt OM att ridas :eek: :angel:
Fast såklart rider jag utan redskap, som mest grimma, grimskaft och vi har sedan innan en bra relation utan översitteri från något håll.

Kan ju tillägga att jag inte hade suttit på hästryggen om hästen inte hade medgett sitt tycke.;)

Hejhå, flumflum, men mitt i natten, jag är inge bra på att formulera mig eller förklara då!
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

Du kommer säkert på det! Se dig om i hästvärlden. :idea:

Nu är det dags att krypa till kojs.
Natti, natti!

LIA
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

LIA skrev:
Du kommer säkert på det! Se dig om i hästvärlden. :idea:

Nu är det dags att krypa till kojs.
Natti, natti!

LIA
Får väl hoppas nån annan kan ta sig tid och lust att förklara innebörden... :smirk:

Sov Gott
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

Tror hon menar den hästfilosofi som lärs ut på ridskolor.
Skulle dock inte vilja ge den ett ord som etablerad då även NH filosofin är väl etablerad.

Ska man ha ett namn på det hela tycker jag traditionell (då i avseende på vårt land) eller möjligtvis engelsk, då NH mer kommer från western stilen.

Jag som inte sysslar med NH i den graden att jag "tränar" det med hästar eller leker en massa lekar med dem, kanske får lov att döpa om det till "flumm"? :D

Jag har inte riktigt fattat varför man ska sätta olika namn på hästhanteringen. Men någon kan säkert förklara det för mig här...

Som jag har fattat det finns det inom NH filosofin många olika "grenar" eller vad man ska kalla det.

I övrigt är alla sätt utom de dåliga bra. Det som funkar på en häst behöver inte funka på en annan osv..
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

Det är därför jag rider på hästens villkor.

Jag rider för att jag tycker att det är ett utmärkt trevligt sätt att umgås med hästar. Ridning för mig är en lek, en lek mellan människa och häst - och i en lek har båda lika villkor. Min häst vet att jag styr leken, i alla situationer, men den vet också att den har stort inflytande på mig och leken.

När jag hanterar en häst så är jag av åskten att det ska ske så naturligt som möjligt. Jag vil vara ledaren och försöker förtjäna den rollen. Men det betyder inte att jag är ledaren. Däremot är jag ledare över mig själv, och jag är en flock. Om hästen vill delta i min flock så får den acceptera att jag inte låter honom ta över ledarskapet, och kan den inte det, så är den fri att gå. Jag tvingar aldrig ett djur till någonting förutom ev veterinära angelägenheter - som är ett måste. Men med en bra relation är inte heller detta tvång.

När jag rider kan hästen dock inte "gå sin väg" som i hanteringen. Efter som att jag sitter på. Därför är det av mitt största intresse att förstå vad hästen vill och besvara hans önskningar. Vill han inte göra det som jag vill att vi ska göra, så ser jag till att få honom att vilja göra det, innan jag ber honom igen. Om ridning är en lek, så ska båda ha roligt.

Det är inte svårt att få en häst att vilja. Det handlar om inställning, förståelse och lite psykologi. Min häst rids utan linor av något slag i alla gångarter i nästan alla situaioner - hoppning, uteritter, race i skogen, dressyr. Jag är inte fullt ut hans ledare i alla situationer - eller kan iaf inte garantera att jag är det - men han vill göra det jag ber honom för att jag har lärt hono att det är roligt och att jag har kontroll över situationen. Och han vet att han kan avbryta när han vill.

Senast igår visade han tydligt att han inte ville rida ut. Då gick vi sonika till ridbanan och hade en helt underbar ridstund med kommunikationsövningar. Han lydde min minsta vink, gick imellan svåra passager, smög imellan tät liggande bommar utan att ta ett enda felsteg, bytte gångarter och gjorde framdelsvändningar utan huvudlag. Han 'vann' inte när vi valde att vara på ridbanan, han fick bara ännu en gång klart för sig att hans åsikt spelar roll och att vi rider för bådas skull. Att han är fri att säga nej och att han är fri att lämna flocken. Däremot hade han gått ut om jag bett en gång till - för han vill inte lämna flocken. Men han måste få säga nej, för jag måste veta vad han vill. Kommunikation i båda riktningarna. Efter som att han vet att jag bryr mig om honom så respekterar han mig mer och ser mer positivt på vårt umgänge och ridningen.

När jag köpte hästen fick man släpa honom till banan och använda spö för att kunna skritta. Idag väljer han banan själv ibland. Och jag tvingade honom inte en enda gång på vägen.
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

älgen skrev:
Tror hon menar den hästfilosofi som lärs ut på ridskolor.
Skulle dock inte vilja ge den ett ord som etablerad då även NH filosofin är väl etablerad.

Ska man ha ett namn på det hela tycker jag traditionell (då i avseende på vårt land) eller möjligtvis engelsk, då NH mer kommer från western stilen.

Jag som inte sysslar med NH i den graden att jag "tränar" det med hästar eller leker en massa lekar med dem, kanske får lov att döpa om det till "flumm"? :D

Jag har inte riktigt fattat varför man ska sätta olika namn på hästhanteringen. Men någon kan säkert förklara det för mig här...

Som jag har fattat det finns det inom NH filosofin många olika "grenar" eller vad man ska kalla det.

I övrigt är alla sätt utom de dåliga bra. Det som funkar på en häst behöver inte funka på en annan osv..
Tack för förklaringen :D :bow:
Håller med dig i det du skriver... Trodde att NH-filosofin var i stort sett lika utbredd som den "etablerade".. Att det finns lika många metoder, åsikter osv som det finns människor... Vad som är rätt och fel torde väl märkas på resultatet med individen?
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

Humelibumlan skrev:
Tack för förklaringen :D :bow:
Håller med dig i det du skriver... Trodde att NH-filosofin var i stort sett lika utbredd som den "etablerade".. Att det finns lika många metoder, åsikter osv som det finns människor... Vad som är rätt och fel torde väl märkas på resultatet med individen?

Ingen orsak! :D

Håller med om att det märkas på individen om det funkar eller inte. Vissa hästar går att släppa efter lite på andra måste man vara benhård på..

Detta uttalar jag mig om efter att ha hanterat (och det är dagens sanning) fler hundratals hästar av alla de olika sorter och kulörer.

Min genen önskan vore att de som hållaer på med den sk NH filosofin kunde förklara på ett vettigt sätt varför de gör som de gör...

Ställer återigen en av mina kuggfrågor....Vem som vill får jättegärna svara.

Nh are jag träffat på vill gärna träna sin hästar med att gå på presening och löslongera sina hästar.

På vilket sätt skulle dessa övningar öka prestationen hos en hopp eller travhäst är min fråga.
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

älgen skrev:
Ingen orsak! :D

Håller med om att det märkas på individen om det funkar eller inte. Vissa hästar går att släppa efter lite på andra måste man vara benhård på..

Detta uttalar jag mig om efter att ha hanterat (och det är dagens sanning) fler hundratals hästar av alla de olika sorter och kulörer.

Min genen önskan vore att de som hållaer på med den sk NH filosofin kunde förklara på ett vettigt sätt varför de gör som de gör...

Ställer återigen en av mina kuggfrågor....Vem som vill får jättegärna svara.

Nh are jag träffat på vill gärna träna sin hästar med att gå på presening och löslongera sina hästar.

På vilket sätt skulle dessa övningar öka prestationen hos en hopp eller travhäst är min fråga.
Var och en är salig i sin tro! I allafll i denna tråden som harlite Halleluja varning i mitt tycke..
Ändå läser jag att alla verkar ha samma mål i hanteringen- Glada, välmående och friska hästar som tycker arbete o träning är roligt. Sen om det handlar om skogsprommenad, trav eller hoppning... Så är målet det samma.
Varför kan man då inte respekter varandra över gränserna, istället för att sätta bokstavs kombinationer framför hanteringsmetoder och hävda att sin egen tro är den enda rätta?

Jag har precis som du Älgen träffat en himla massa olika hästar och hästfolk inom de flesta kategorier och jag har sett tokiga travare, galna hopphästar, sorgsna dressyr hästar och hjärntvättade Nh-tränade hästar...
Ingen av dessa skulle jag säga träffat rätt tränare/ägare/skötare.. Någon har misslyckats oavsett hanterings metod... därför skulle jag aldrig säga Halleluja åt varken det ena eller andra :crazy:
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

Humelibumlan skrev:
Var och en är salig i sin tro! I allafll i denna tråden som harlite Halleluja varning i mitt tycke..
Ändå läser jag att alla verkar ha samma mål i hanteringen- Glada, välmående och friska hästar som tycker arbete o träning är roligt. Sen om det handlar om skogsprommenad, trav eller hoppning... Så är målet det samma.
Varför kan man då inte respekter varandra över gränserna, istället för att sätta bokstavs kombinationer framför hanteringsmetoder och hävda att sin egen tro är den enda rätta?

Jag har precis som du Älgen träffat en himla massa olika hästar och hästfolk inom de flesta kategorier och jag har sett tokiga travare, galna hopphästar, sorgsna dressyr hästar och hjärntvättade Nh-tränade hästar...
Ingen av dessa skulle jag säga träffat rätt tränare/ägare/skötare.. Någon har misslyckats oavsett hanterings metod... därför skulle jag aldrig säga Halleluja åt varken det ena eller andra :crazy:


:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

älgen skrev:
Ingen orsak! :D

Håller med om att det märkas på individen om det funkar eller inte. Vissa hästar går att släppa efter lite på andra måste man vara benhård på..

Detta uttalar jag mig om efter att ha hanterat (och det är dagens sanning) fler hundratals hästar av alla de olika sorter och kulörer.

Min genen önskan vore att de som hållaer på med den sk NH filosofin kunde förklara på ett vettigt sätt varför de gör som de gör...

Ställer återigen en av mina kuggfrågor....Vem som vill får jättegärna svara.

Nh are jag träffat på vill gärna träna sin hästar med att gå på presening och löslongera sina hästar.

På vilket sätt skulle dessa övningar öka prestationen hos en hopp eller travhäst är min fråga.

oki ja kan välan försöka då :)
nummer ett! NH har inte med prestation att göra för fem öre.
nummer 2! målet med sådana övningar är att bygga vidare på ett redan påbörjat förhållande som baseras på tillit och förtroende men i allra första hand på kommunikation, målet med NH och det tror jag de flesta är överens om är att ha en två vägs kommunikation med sin häst, inte en envägs från ryttare till häst.
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

Alana skrev:
oki ja kan välan försöka då :)
nummer ett! NH har inte med prestation att göra för fem öre.
nummer 2! målet med sådana övningar är att bygga vidare på ett redan påbörjat förhållande som baseras på tillit och förtroende men i allra första hand på kommunikation, målet med NH och det tror jag de flesta är överens om är att ha en två vägs kommunikation med sin häst, inte en envägs från ryttare till häst.
Är inte det allas mål oavsett bokstavskombination? :confused:
 
Sv: Ridning= bara egoistiskt, eller?....

Jag mår dåligt varje dag eftersom jag rider. Jag tycker det är fel, fel, fel och tror att det förstör allt. Jag tror inte min häst tycker om mig eftersom jag rider. Det är ju så fruktansvärt roligt. Men, jag funderar på att sluta eller sälja hästen. Fast säljer jag henne kommer hon ju ändå ridas. Det är ett hemskt tankesätt det här, det är jättejobbigt!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 865
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 553
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 702
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 600
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp