Ridning efter bukoperation?

Minett

Trådstartare
Ni som genomgått någon form av buköppning - hur länge dröjde det innan ni kunde rida igen?

Min planerade titthålsoperation med en veckas sjukskrivning och ungefär lika långt riduppehåll utvecklade sig till en buköppning med över fyra veckors sjukskrivning... Läkaren pratade om minst 6 veckors riduppehåll, men jag känner mig tveksam till om det verkligen kan räcka...

Nu har det gått 11 dagar sedan operationen och det gör i alla fall inte jätteont att vända sig i sängen längre. Men det där med ridning känns hur avlägset som helst! Har dessutom en häst som är "skvätträdd" - och tanken på att utsätta mina avkapade magmuskler för ett oväntat kast... Ja, det räcker ju faktiskt med att han råkar halka lite för att det skulle slita till... Nej, jag undrar verkligen när jag ska våga mig upp på hästryggen igen... samtidigt som jag förståss längtar massor!

Vill ju inte heller börja rida för snabbt, så att läkningen fördröjs och riduppehållet i slutänden blir ÄNNU längre...

Hur snart vågade du börja rida igen? Hur kändes det att börja rida igen?

Sv: Ridning efter bukoperation?

Nu har jag inte gjort någon bukoperation. Men jag kan tänka mig att jag skulle vilja vänta längre än 6 veckor! Det är ju knappt någonting egentligen. Vänta med att rida tills du känner dig helt stabil och frisk. Om det är efter 6-10 veckor så spelar det väl ingen roll egenltigen utan bara det känna bra för dig!

Började rida lite lugnt efter 5-6 veckor efter ett kejsarsnitt vilket ju är en ganska stor bukoperation. Kändes bra för mig att börja då och hade inga besvär av snittet. Men tog det som sagt lugnt och började med mycket skritt och trav. Galoppen kom efter ytterligare nån vecka.
Lycka till!

Räknas blindtarmsoperation?

Jag var sängliggandes länge. Det dröjde många veckor innan jag kunde gå osv ordentligt.
På den tiden hade jag inte egen häst men tror mig minnas att jag hade riduppehåll i allafall 2 månader..

Det det hela beror väl på hur snabbt man "vågar" komma igång.

Jag skulle oxå göra titthålsoperation, men det blev buköppning 15 cm (gallblåsan). Sjukskriven 2 veckor, men hade egentligen behövt mer.
Nu har det gått 5 veckor, och jag känner att jag kan börja rida igen nu.
Tyckte att det "plötsligt" vände och blev snabbt bättre efter ca 3-4 veckor.

Har bara gjort en liten titthålsoperation (tack och lov!) och vad jag vill minnas kunde jag knappt gå upprätt på fyra veckor. Rida var det inte tal om.
När det väl läkt ihop efter de där veckorna var det inga som helst problem, det vände snabbt.

Räknas blindtarmsoperation?

Jag var sängliggandes länge. Det dröjde många veckor innan jag kunde gå osv ordentligt.
På den tiden hade jag inte egen häst men tror mig minnas att jag hade riduppehåll i allafall 2 månader..

Det det hela beror väl på hur snabbt man "vågar" komma igång.

Jag gick på disko, efter en vecka, och jag satt inte och tittade:bump:

Jag gick på disko, efter en vecka, och jag satt inte och tittade:bump:

Oj! Modigt!

Men jag är så kinkig när det gäller sånt här.. Det har gått typ 9 år sen jag opererades och jag kan fortfarande bli hysterisk om någon trycker på ärret. Jag är rädd att det ska spricka upp :angel:

Men min mamma opererades ca 6 månader efter mig och hon var snabbt på benen. Likaså min pojkvän som opererades förförra sommaren.

Är opererad för tarmvred så hela buken klipptes upp. Det tog två
månader innan jag kunde gå utan att stappla fram... Det tog ett
år att få tillbaka bukmuskulaturen igen. Det var väldigt besvärligt
när jag började rida igen för magen (o den var inte stor) bara
skvalpade omkring o jag kände mig som en nybörjare när jag
inte kunde rida med magmusklerna. Men med tiden så blev det
bra igen. En buköppning är allvarligt o man får vara tacksam för
att man kan leva ett normalt liv igen, även om det tar lite tid...
Håll ut och vänta tills du känner dig bättre!

Man ska vänta _minst_ 2 månader med tyngre sysslor /lyft osv efter
en bukoperation.

Väg även in möjligheten till att få bråck om man gör för många saker för snabbt , vilket kan innebära en ny operation .

Mvh mia

Man ska vänta _minst_ 2 månader med tyngre sysslor /lyft osv efter
en bukoperation.

Väg även in möjligheten till att få bråck om man gör för många saker för snabbt , vilket kan innebära en ny operation .

Mvh mia

Oj, MINST två månader... ja, någon ny operation vill jag ju inte utsätta mig för om jag inte måste... blir alltså att försöka stå ut med ridabstinensen så länge det går... Det är ju tur att det är mitt i mörkaste vintern i alla fall!!!

Läkaren sa i att jag hade "mkt bra magmuskler" - vilket tydligen gav god prognos för läkningen - och det känns ju hoppfullt! :)

I går red jag första gången efter operationen - vilket innebar att jag hade väntat NÄSTAN två månader. Mitt längsta riduppehåll på mer än 15 år! :eek:

Var sjukskriven fyra veckor och efter det diskuterade maken med två kollegor (en gynekolog och en kirurg) om hur länge jag borde vänta med ridningen. Båda dessa tyckte att jag kunde börja om redan då. Bestämde mig dock för att vänta drygt tre veckor till. Vi hade nämligen vår drömresa till Maldiverna inbokad och jag ville ju inte riskera att äventyra den på något sätt, så jag väntade med ridningen till dess vi kom hem igen.

I går var det alltså ÄNTLIGEN dags - och det var så HÄRLIGT!!! Hade först tänkt "fega" och rida på ridbanan så att jag enkelt kunde avbryta ifall det började göra ont på något sätt. Men ändrade mig och red ut istället. Massor av tölt blev det, men även lite trav på hemvägen. Det kändes hur bra som helst! Var dock medvetet ganska passiv vid lättridningen för att inte fresta på magmusklerna så mycket.

Idag har jag förståss rejäl träningsvärk, trots stretching efter ridningen igår, och dessutom har jag liiite ont i buken. Men jag hade absolut trott det skulle kännas mer. Har bestämt mig för två "vilodagar" i alla fall, så jag rider inte igen förrän i övermorgon. Men det beror också mkt på att jag fortfarande känner av "jetlag" efter resan. I annat fall hade jag nog ridit igen redan i dag!

Operationer har alltid varit mitt livs största skräck - har haft svårt att tänka mig att jag faktiskt skulle överleva! Och att det skulle gå att börja rida igen så här snart vågade jag inte tro så sent som tre veckor efter operationen,då jag fortfarande fick ont vid oförsiktiga rörelser. Men, som någon annan också skrivit, det vände verkligen snabbt efter ca 4 veckor!

Hej

Jag red efter 2 månader och jag hade rejäl träningsvärk i magen efter det.
Jag var rädd att "ta i". Jag var sjukskriven i 6 v.

Men känn efter INNAN du hoppar upp.
Nu red jag trygga hästar efter OP.

Lycka till

Har fått ett bakslag... det hade jag INTE väntat mig så här nästan tre månader efter operationen! Fick ju dessutom höra av både en kirurg och en gynekolog att jag utan problem borde kunna rida redan i början av januari! Men jag väntade tre veckor till innan det var dags. Har trappat upp succesivt både med ridningen och med min bassängträning. De senaste två veckorna har jag vågat göra jobbiga magövningar i bassängen och det har fungerat bra. Har dessutom ridit ungefär som vanligt - utan problem.

MEN igår hade jag på förmiddagen ridit ett rejält pass på ridbanan, med mycket drivning så magmusklerna hade fått jobba ordentligt. På kvällen var jag sedan *hm* väldigt trög i magen...:o och toalettbesöket slutade i att dett "skar till" i operationsärret. Efteråt kunde jag känna att det bildats en liten hård knöl på ett ställe...

Idag är knölen lite mindre - men jag är öm längs hela ärret och det gör ont om jag använder magmusklerna samt även lite ont bara jag rör mig. Maken säger att jag måste ringa min gynekolog i morgon - för det kan ha uppstått ett ärrbråck! I värsta fall måste visst sådana opereras! :eek:

Håll nu tummarna för att det räcker med vila för att detta ska gå till sig!

Varför har ingen sagt att jag borde använda laxermedel ifall jag ridit ett rejält pass tidigare på dagen??!! ;)

Men Minette .

Risken för bråck kan finnas upp till ett år efter en operation ,nu handlar det ju beroende vad för op man gör iofs.

Tycker inte du ska belasta dig själv utan frågan är om det inte hade hänt oavsett om du ridit eller inte .

Skita bör man annars dör man :D:o:o

Däremot så tycker jag också att du ska kontakta din läkare så han får kolla på dig så du slipper oroa dig över bubblan .

Mvh Mia

Skita bör man annars dör man :D:o:o

Däremot så tycker jag också att du ska kontakta din läkare så han får kolla på dig så du slipper oroa dig över bubblan .

Mvh Mia

Du har så rätt, så rätt!!! :D

Jag ska ringa min läkare i morgon bitti så snart hennes telefontid börjar!

Liknande trådar

Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och... 2
Svar
22
· Visningar
3 843
Senast: Sesca
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min... 2
Svar
29
· Visningar
8 087
Senast: Trissa
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så... 2
Svar
22
· Visningar
4 349
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
436
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..
  • Vilken hundras?