Bukefalos 28 år!

Ridning och samling

Sv: Ridning och samling

okej jag tror jag kan föreställa mig :) Men visst borde man kunna komma upp i en levade på det viset att ryggsträckarmusklerna kortar uppsig och huvudet höjs. Vilket sätt är sundast? Jag tänker att problemet med att göra på det viset är att ryggraden tar stryk eftersom den hamnar i ett ytterläge i sina leder (tänker på ryggkotorna och diskarna)?
 
Sv: Ridning och samling

Så du tänker att ryggraden ska ha ett utgångsläge som är något flekterat och utifrån det så ska ryggraden jobba dynamiskt? Hur uppnår du den böjningen i ryggraden, vilka muskler jobbar?

Jag tror inte att en levade är möjlig med en helt oengagerad underlinje.
 
Sv: Ridning och samling

Gud vad jobbig du är :p
bakifrån

rectus abdominis - den långa tuttmuskeln lär mig aldrig om det är den som heter Ascendens sedan är scaleni med och även muskler i halsens underlinje. jag har mina böcker i stallet

Om du är intresserad av det här så finns det en blålila fransk bok - där finns det mesta förklarat med enkla lättfattliga bilder

Bättre än att försöka "diskutera sig fram till svar på ett forum" :grin:

http://www.amazon.co.uk/Physical-Th...=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1286032508&sr=1-1
 
Sv: Ridning och samling

okej jag tror jag kan föreställa mig :) Men visst borde man kunna komma upp i en levade på det viset att ryggsträckarmusklerna kortar uppsig och huvudet höjs. Vilket sätt är sundast? Jag tänker att problemet med att göra på det viset är att ryggraden tar stryk eftersom den hamnar i ett ytterläge i sina leder (tänker på ryggkotorna och diskarna)?

det låter som du behöver lite grundläggande kunskaper i biomekanik

underlinjen har en funktion dvs att stabilisera det har multifius ocså så det är inte så lätt, som ni i era förklaringmodeller försöker få till

det som lyfter framdelen heter Erector spinare det betder "resare av ryggrad)
Om underlinjen stabiliserar så går den inte överlinjen in i extension - musklerna dvs eractor spinae kommer då att givetvis jobba isometrisk vilket är hälsosammast - jobbar de koncentreriskt sker extension, och det händer ju när det underlinjen inte är tillräckligt aktiv

känner du till begreppet antgonister?
 
Sv: Ridning och samling

KL

Har ännu inte läst allt, men måste skynda mig, sambo gapar om att det är filmdax... Men, vad jag ville säga är... en levad känns ju knappt som att nåt händer, det lixom bara sjunker baktill. Det är iaf min uppfattning.
/tjena
 
Sv: Ridning och samling

ja men det är det jag menar och har skrivit flera gånger :) En mothållande överlinje som samverkar med en mycket stark stabiserande underline borde ju vara nyckeln till samling! Samtidigt som böjning i bakdelens alla leder och undertrampet då... Men i klassisk dressyr beskrivs samlingen som en kontraktion av longissimus dorsi; den långa muskeln som går från höft till hals. Det borde ju bli skadligt! Då extenderar ryggraden!

Men menar du att du vill jobba med ryggraden i ett utgångsläge som redan är flekterat? Hur tänker du då? Varöfr? Jag ser flera problem med det. För det första har inte hästens ryggrad samma funktion som vår. Vår är S formad för at tta upp stötar underifrån och uppifrån. Hästens konstruktion ser snarare ut som om stötarna ska tas upp av benens S former. Ryggraden är till för att överföra kraft, den är mycket svagt formad, med stor rörlighet vid länd men väldigt låst i bröstkorgsnivå. Sen finns en liten rörlighet allra längst fram. Om du strävar efter ett flekterat läge på den så kommer ju kraften att skjutas uppåt mittpunkten av hästen, vi vill väl att hästen ska lägga vikten baktill? Förstår du skillnaden? Och blir det inte ett väldigt hårt tryck på diskar och andra strukturer som pressas samman ventralt? Vill vi verkligen böja ryggraden? Vill vi inte hålla den flexibel och med ett neutralt utgångsläge och låta muskler och bakdel jobba? Böjningen borde väl ske i höften och inte i ländryggen?

De muskler som lyfter ryggraden är ju delvis multifiderna (som också jobbar stabiliserande i ryggkotssegmenten) och longissimus dorsi som är ryggens viktigaste och största ryggsträckare. Enligt en del tycks det finnas en uppfattning om att den ska jobba koncentriskt = ihopdragande men då resulterar det i en ryggrad som sträcks. Om den i stället aldrig kortas från sin vilolängd men jobbar emot hållande mot den kraft som bakdelen bygger upp, borde inte det vara det absolut sundaste?

Ett annat problem med att jobba för att böja ryggraden är att det ska finnas muskler som håller den böjd, något som bórde vara en tung uppgift och innebära koncentriskt arbete? Koncentriskt arbete orkar ingen muskel hålla på med länge. Och varför skall ryggraden bära människan, det borde räcka med en starkare stabiliserande muskulatur som motverkar den extra vikten och förhindrar ryggraden från att sträckas, vilket skapar balans och möjlighet att jobba dynamiskt med den stora muskulaturen.

Haha ja det blev ju ett kort svar :P Hoppas du förstod hur jag resonerar ;)
 
Sv: Ridning och samling

Alltså bara tanken att ryggraden ska bära männsikan istället för muskerna är ju i mit thuvud...helgalet.
Det är ju allt man jobbar för att förhindra genom att jobba hästen till att bygga upp muskler så att ryggraden INTE bär upp människan (lite kommer dne ju alltid göra det såklart men du vet vad jag menar)

Så...nej vi tänker nog samma och jag har inte klurat ut hur Susan tänker än haha (inget ont mot dig Susan jag bara är för trög idag för att tänka allt för komplicerat= är sjuk och trög)
 
Sv: Ridning och samling

nu är det kanske inte "jag" som tänker - utan mina källor

ska svara i morgon
 
Sv: Ridning och samling

rider du klassiskt? För hur jag än vänder och vrider på det så skulle en böjning av ryggraden innebära att man vill att manken strävar framåt nedåt. Och den bild man har av en häst inom den klassiska läran är väl en häst i uppförsbacke? Dvs höjd manke?
 
Sv: Ridning och samling

böjning = flexion = pilbåge= välvning av hela överlinjen uppåt (givevis manken - manken är ju tornutskott på bröstryggen :idea:) = början till samling

du behöver en bok

det är lördag - jag har ett liv - återkommer
 
Sv: Ridning och samling

En pilbåge böjs i båda ändarna = främre bröstkotorna (manken) och lumbalkotorna (ländryggen). Manken blir inte högsta punkten eftersom den inte är mitt på ryggraden utan en av ändarna!

Nu börjar det ju bli intressant för här finns alltså ett skiljt synsätt! Så håller du mig på sträckbänken... vill gärna höra hur du menar!
 
Sv: Ridning och samling

haha du är så underhållande ibland (välmenat)
 
Sv: Ridning och samling

Fast man brukar nog vanligtvis tänka att pilbågen börjar i munnen och slutar i bakhovarna. Det gör i alla fall jag.
 
Sv: Ridning och samling

Jag också.

Elisabeth: Jag försökte förklara det ang kontakt också i annan tråd. Munnen och halsen hör ihop med helheten vilket du bortser ifrån. Kontakten går igenom hela vägen och även igenom ryttaren och tillbaka ner i hästen.
Du förstod inte det då. Och uppenbarligen inte nu heller.
 
Sv: Ridning och samling

ja så tänker jag också! MEn susan menar att ryggraden ska vara böjd (här uppfattar jag det som ryggraden inte halskotepelaren inkluderad då!) och då måste du ju dra ner manken :) Men där missförstod jag kanske! Men vilken del av ryggraden menar susan ska vara flekterad?
 
Sv: Ridning och samling

Och du förstår inte min frågeställning för du går in på en annan (huruvida bettet och kontakten har med samling och göra om jag förstår dig rätt?)

Javisst har halsen och huvudet med samling att göra! Om samling ska komma ur en stark stabiliserande underlinje och en dynamis mothållande överlinje (som inte är förkortad) där longissimus dorsi har en viktig roll, då behöver vi aktivera den. Eftersom longissimus fäster på halskotepelarens bas så är det ett utmärkt verktyg att jobba hästen i en sådan position att den blir som en mothållande båge från halsens bas och höften där dess ursprung är. Alltså måste bakbenen sträva mot hästens tyngpunkt genom flexion i lederna och undertramp, och halsen och manken sträva något framåt nedåt för att sträcka emot (vilket blir framåt uppåt ju mer höften vinklas och bakbenen trampar under)
Att vi då börjar jobba med en framåt nedåt form för att arbeta fram hästens balans och dynamiska överlinje blir ju väldigt självklart då. Det kan ju bettet hjälpa till med på ett bra sätt genom att vi lär in sökning till det (och inget ihopkrull eller motstånd)!

Det som jag tycker mig se (och som verkar bekräftas i hur jag läser en dels teorier om samling) är att man börjar så här men när hästen sedan samlas så sker det genom förkortning av överlinjens muskler. Longissimus kan då inte fungera som en mothållande kraft mot en stark underlinje i kombination med undertrampet.
En mycket förenklad bild för det är ju fler muskler i aktivitet, men men!
 
Sv: Ridning och samling

Härligt att läsa dina välformulerade rader Elisabethh.
 
Sv: Ridning och samling

Och du förstår inte min frågeställning för du går in på en annan (huruvida bettet och kontakten har med samling och göra om jag förstår dig rätt?)

Javisst har halsen och huvudet med samling att göra! Om samling ska komma ur en stark stabiliserande underlinje och en dynamis mothållande överlinje (som inte är förkortad) där longissimus dorsi har en viktig roll, då behöver vi aktivera den. Eftersom longissimus fäster på halskotepelarens bas så är det ett utmärkt verktyg att jobba hästen i en sådan position att den blir som en mothållande båge från halsens bas och höften där dess ursprung är. Alltså måste bakbenen sträva mot hästens tyngpunkt genom flexion i lederna och undertramp, och halsen och manken sträva något framåt nedåt för att sträcka emot (vilket blir framåt uppåt ju mer höften vinklas och bakbenen trampar under)
Att vi då börjar jobba med en framåt nedåt form för att arbeta fram hästens balans och dynamiska överlinje blir ju väldigt självklart då. Det kan ju bettet hjälpa till med på ett bra sätt genom att vi lär in sökning till det (och inget ihopkrull eller motstånd)!

Det som jag tycker mig se (och som verkar bekräftas i hur jag läser en dels teorier om samling) är att man börjar så här men när hästen sedan samlas så sker det genom förkortning av överlinjens muskler. Longissimus kan då inte fungera som en mothållande kraft mot en stark underlinje i kombination med undertrampet.
En mycket förenklad bild för det är ju fler muskler i aktivitet, men men!

Nu säger du att du förstår det svea skrev:confused: Det gorde du inte i muskeltråden på hästvård. Du förstod inte kontaktens betydelse.

Ang allt ditt muskelsnack så blir det bara roande hur du försöker visa att ett utbildningssystem som inte har nån som helst logisk förankring i verkligheten när det gäller att få en häst till samling, skulle gå att motivera :o

Som jag sa tidigare, ta till dej kunskap om det som ur hästens fysionomi är logiska tänk om hur den ska använda sin kropp för att ens närma sej samling. Och skaffa en tränare som kan lära dej känna när hästen arbetar igenom sin kropp i balans, så kommer du att förstå och känna att ryggraden måste röra sig, med hjälp av musklerna, vilket inte har något att göra med att "sitta på ryggraden".
Vi sitter alltid på ryggraden på hästen, musklerna är kopplade till skelettet.
Men just därför behöver man bygga upp hästens muskler på ett ändamålsenligt sätt.

Titta på många filmer här på forumet. "Framåt-ndedåt-sök" på hängande tygel och med hästen i framstupa läge där den försöker komma ikapp sin balans och lämnas åt sitt öde:crazy: Man börjar i totalt fel ände, med flummiga teorier som dina (som tror du hittar sanningar vid datorn som ingen annan under alla hundratals år med hästutbildning har förstått...)
Hästen kommer att sänka nacken och söka sig framåt nedåt när den har förutsättningar för det Inga hemsnickrade teorier i världen kan ändra det.
Att börja med "framåt-nedåt-sök" som ett mål är att börja i fel ände, ur ett logiskt perspektiv ur hästens synpunkt:mad:
 
Sv: Ridning och samling

ja så tänker jag också! MEn susan menar att ryggraden ska vara böjd (här uppfattar jag det som ryggraden inte halskotepelaren inkluderad då!) och då måste du ju dra ner manken :) Men där missförstod jag kanske! Men vilken del av ryggraden menar susan ska vara flekterad?

Alltså har du inte förstått det svea skrev heller:o
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 366
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 260
Senast: Grazing
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 297
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har kommit fram till att jag faktiskt har fått en hel del nya insikter efter min ridolycka. Några av dom har jag nämnt förut. Dels...
Svar
0
· Visningar
441
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Tvillingdräktighet
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp