Bukefalos 28 år!

Ridning på flera ställen

ascha

Trådstartare
Ni som rider på flera olika ställen, har ni dubbla uppsättningar utrustning (hjälm, väst och stövlar)?
 
Ni som rider på flera olika ställen, har ni dubbla uppsättningar utrustning (hjälm, väst och stövlar)?

Nej. Stövlarna putsas av efter varje ridtur men enda anledningen till att det skulle behövas flera uppsättningar skulle för min del vara smittorisk och då är de hästar jag rider ändå ute och åker så mycket själva att samma utrustning på mig varken gör till eller från.
 
Hej!

Jag red i en period på 3 olika stall, hade inte olika utrustning förrän ena stallet fick hästar med ringorm. Då hade jag separat utrustning för de hästarna.

/Lavinia, som numera sällan är i andra stall.
 
Jag är aldrig i fler stall än det min häst står i idag, men för några år sen hade jag egna ponnyer i ett stall och red samtidigt på ridskola i ett annat. Jag hade olika uppsättningar med ridbyxor och tröjor för de olika stallen, men hade samma hjälm, väst och stövlar. Stövlarna spolade jag av före jag skulle åka till ridskolan, och innan jag åkte till min egen häst efter att jag hade varit där. Det var en liten ridskola, och det kom aldrig privatryttare med hästar utifrån dit. Lite som @Angel är inne på så åkte både min ena häst och en av de andra hästarna i stallet ut på träningar och tävlingar, och mötte därför smittrisk på så sätt, så det kändes som att min hjälm och min väst inte spelade så stor roll i sammanhanget.
 
Ja, när jag red i två olika stall så hade jag olika kläder, skor och hjälmar till de olika stallen.
Nu är jag nästan bara i "mitt eget" stall, men de få gånger jag rider någon annanstans så ser jag till att ta nytvättade kläder (som sedan tvättas direkt efteråt också), skor som tvättas av och putsas före och efter och hjälm som jag inte använder vanligtvis. (Har en gammal hjälm som är i "fel" färg för min nya häst...)
 
Jag har eget och hänger även i ett annat stall, har samma i båda. Däremot byter jag om jag ska till annat okänt stall.
 
Nej, när jag red i flera stall innan så bytade jag kläder dock, mest då de hunnit bli skitiga och svettiga på jobb så bytade när jag kom hem, men jacka och hjälm var samma i båda stallen. Vantar hade jag olika i stallen, och skor då jag lämnade gummi stövlarna på jobb för att inte skita ner bilen. Red sällan utan gjorde mest i ordning dem.
 
Jag har två barn som rider på ridskola samt på en privatponny i annat stall och vi har olika kläder (inkl handskar) på de olika ställena men det blir lite dyrt om jag måste fixa dubbla uppsättningar västar och hjälmar. Samtidigt vill man ju inte föra ev smitta mellan ställena.... Vi är aldrig i båda stallen på samma dag utan det går några dagar emellan.
 
Just nu har jag olika, då det var smitta (kvarka) på en ridskola och vi hade dräktiga ston i privatstallet.
 
När jag red på ridskola och hade medryttarhäst samtidigt hade jag samma hjälm och skor i stallen, och ibland samma jacka (främst vintertid). Ridbyxor etc åkte i tvätten när jag kom hem.
Den enda gången jag var med om en jobbig smitta som hade kunnat spridas, var när ridskolans hästar fick kvarka. Då stängde dock ridskolan - inga elever var välkomna på anläggningen/i stallen, och när verksamheten drog igång igen stod det virkonbaljor överallt som skorna skulle "doppas" i när vi gick in/ut ur byggnaderna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
829
Senast: Lingon
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
589
Senast: Takire
·
Utrustning Efter ett par års uppehåll från ridning ska jag nu köpa mig en ny häst och har insett att min lastgamla hjälm har gjort sitt. Så jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 169
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
817
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp