Bukefalos 28 år!

Ridponnyhingst...

Sv: Ridponnyhingst...

Annars kan man ju tänka sig en wpb som resultat av det hela. (jag råkade titta in på swf och drömde mig tillbaka i tiden lite)

Har inte en aning om hur hans avkommor blir, men jag har sett Ekelunds Nalle RWR 6 tävla en gång i tiden och han verkade trevlig.

Karlsfälts Caruso RWR 7 har jag inte sett men även han har väl meriter på SM-nivå i dressyr precis som Nalle.

Linksbury Royalist RW 82 har jag även hört gott om.

Om jag inte minns helt fel har väl Thornberry Love Knot RW 86 tävlat en del hoppning med bra resultat.

Rimskij RW 104 har väl "prestation" i stamtavlan, har fått för mig att han tävlas med, men kan ha fått det helt om bakfoten, däremot har jag för mig att ägaren håller till här, så h*n kan väl ge klarhet i det.

Ollies Captain RW 118 har ju Gadabout i stammen som tävlades på SM-nivå förr i tiden, och stammen på stosidan kan du ju läsa mer om i en annan tråd här.

:D Kulltorps Yrrol RW 100 såg jag foto på nu och oj vad han ser läcker ut numera likadant med Joelsbo Coulthard RW 116 .
 
Sv: Ridponnyhingst...

Rologt att du valde honom :) har i prinsip bestämt mej för honom nu oxå. till Mitt ridponny sto. Hon gick i brunst nu idagarna, så till nästa brust ska hon undersökas av vetrinär. Och om Hon ser okej ut så semineras hon på nästa brunst igen.

Min är 17 år och jag försökte betäcka henne förra året, då naturligt med en arabhingst. Tog sig tyvärr inte. Hoppas På bättre tur detta år. Vill ge mitt sto en ärlig changs innan jag kan säga att hon inte går att få dräktig. Denna gången blir det via TAI och inte naturligt. Hur ska du göra?

Lycka till !!
 
Sv: Ridponnyhingst...

Rimskij RW 104 har väl "prestation" i stamtavlan, har fått för mig att han tävlas med, men kan ha fått det helt om bakfoten, däremot har jag för mig att ägaren håller till här, så h*n kan väl ge klarhet i det.

Jo, hon är här!:D

Rimskij tävlar för närvarande FEI-klasser i dressyr, Msv hoppning och lätt fälttävlan.
 
Sv: Ridponnyhingst...

Hade arabhingsten god fertilitet?
Annars brukar man ju säga att bästa sättet att få dräktigt är via naturligt...
 
Sv: Ridponnyhingst...

Jo alla andra ston som han betäckte tog sig. utom min :(
MEN .. vi gav henne ingen ärlig changs igentligen.. vi köre upp henne på brunsten och betäckte, hingsten skadade sig under betäckningen och därav blev betäckningen inte slutförd. Nästa brust åkte vi dit igen. betcökte 4 gånger om jag minns rätt. Sen ´gjorde vi ultaljud, hon hade inte tagit sig. Vetrinär spolade henne och gav henne en hormonspruta. Åkte dirket upp till hingsten och betäckte. ändå tog det sig inte, kanske var det för snabbt inpå behandlingen. Sen var det sent på sesången. Augusti. Därav känns det inte som hon fick någon riktig changs. I år ska vi komma igång tidigare och innan dess ska vetrinären göra en undersökning på henne. Hoppas att de tar sig i år. Det blir ett sista försök helt enkelt. Vet inte riktigt vad jag ska göra med min ponny, då hon inte längre är ridbar (inte pga skada). Så eftersom hon går som ridponny längre gör hon inte så mkt nytta, därför hade jag gärna velat ta föl på henne. Säker på att hon blivit en bra mamma dessutom.

Amanda
 
Sv: Ridponnyhingst...

Du bör väl inte använda hingstar med halvblod i eftersom chansen få en med ponnymått är i det närmaste obefintlig. Eller du kanske vill ha en liten stor häst? De ridponnyhingstar som hittills gett flest och bäst på ungponnychampionat utan halvblod är Power Boy (24 år) och Veronas Bo-Gi. (14 år) V. Bo-Gi hade vinnarna i både dressyr och hoppning (hans äldsta årgång 2007) kan man räkna ut. Han har överlägset flest diplomavkommor ( hopp o gångarter)av alla ridponnyhingstar födda i Sverige och har 10 på typ på sin egen exteriör.Han är idag i Sverige helt outstanding och hans son i Holland, Orchard Boginov, blev just uttagen till årets ridponny kan man läsa på Holländska hemsidan



Förhoppningsvis ska mitt sto äntligen betäckas.
Har tänkt på det länge och i somras fick hon en skada som veterinärerna nu säger att hon enbart kommer att kunna skrittas på hårt underlag med.
Eftersom jag funderat på att betäcka henne långt innan så rekommenderade de det och sedan att vi kollar skadan igen efter fölning.

Jag tänker INTE gå in på en diskussion till varför jag vill ha en ridponnyhingst och jaga bryr mig inte om avkomman hamnar under eller över ponny strecket.

Stoet älskar att hoppa och har ett bra hopphuvud och en bra teknik.
Hon har dock haft problem med skador m.m vilket gjort att vi bara tävlat 1,20m hoppning. Hon hade aldrig blivit en svår klass häst, men hon kunde mycket väl ha gått msv hoppning.

Hon har tre lite trista gångarter där traven är det bästa utav dom. (ändå visad som klass 1)

Har fått en avkomma tidigare efter en okänd hingst (dock ponny). Avkomman var extremt elastisk och hade tre väldigt bra gångarter (aldrig visad så det är i mitt tycke). Även hon tyckte om att hoppa och gjorde det bra.

Stoet är efter Amiral ue: Kaliber (ja jag vet...katastrof), 157cm hög, långlinjerad. Har bra benställning och en bra ansatt hals. Mycket humör och verkar nedärva det. Något jag tycker är positivt.

Nu är hon 17år så det spelar roll hur god spermakvalitet hingsten har.
Troligtvis får jag bara detta året på mig sen kommer hon att tas bort. (risken är att skadan förvärras allt eftersom)

Jag har tittat på Top Nordpol och på Verdi. Två väldigt olika hingstar.
Jag har en syster till Verdi...halvsyster så klart, som jag fullkomligt älskar och hade gärna fått en avkomma till lik henne, vilket Verdi är.

Det jag gärna hade sett hos avkomman är humör, inte så långlinjerad, god hoppförmåga och mod, elasticitet och tre bättre gångarter.
Känslig och samarbetsvillig.

Kommentera gärna Verdi och Top Nordpol och kom med andra förslag på hästar som står på AI med hyffsad sperma kvalitet.
 
Sv: Ridponnyhingst...

Håller med. Bogi är väl helt outstanding vad det gäller avkommor både exteriört, gångarter och hoppning. BoGi har väl avkommor som genom de senaste 3 åren både vunnit 3 årschampionatet hopp o gångarter, 4 års kvalitets hopp gångarter och 2007 hade han väl 8 avkommor i finalen, 6 i hoppning och 2 i dressyr, varav vinnarna i både hoppning och dressyr + 2e placerade i hoppning. BoGi är ju känd i hela Europa o USA medan inte en "kotte" där hört talas om någon annan svensk ridponnyhingst !
Hans stallkamrat Fabian xx toppar väl statestiken över ridponnyhingstar vad det gäller nedärvning av avkommor i de högre klasserna i hoppning?Såg en statestik på ASRPs hemsida på hingstars nedärvning på tävlingsbanan.
 
Sv: Ridponnyhingst...

Som jag skrev i första inlägget och som jag upprepat flera gånger efter:

...och jag bryr mig inte om avkomman hamnar under eller över ponny strecket.

Sedan måste jag så klart också titta på exteriören på hingsten och tro att den kommer att passa stoet. Det gör jag inte med BoGi.
 
Sv: Ridponnyhingst...

Men har du inte hört att Bo-Gi passar till ALLLLLLa ston. FIIIIIINNS inget bättre att få.:smirk:
 
Sv: Ridponnyhingst...

jag vet att haydn 977 betäck många ponny ston å fått väldigt fina föl. har står på naturlig betäckning i halmstad. Väldigt bra dräktighet och ganska billig faktiskt =)
 
Sv: Ridponnyhingst...

Hej!

Boginov är inte årets ridponny utan han är nominerad så man uppmanar folk att rösta!

När det gäller hurvida han är den enda ridponnyhingst man känner till i USA så har en väninna till mig två hingstar som är mer kända faktiskt! När man skryter om en hingst ska man hålla sig till fakta!
Det finns dom som kan tro en.
Om en hingst har betäckt 35-50 ston om året så bör den ligga högt på alla ungponnychampionat i landet annars är det något som är fel!
 
Sv: Ridponnyhingst...

Svaret riktar sig inte endast till föregående inlägg utan till flera tidigare:
Det är konstigt att så fort ridponnyavel kommer på tal så dyker det upp en massa nick med en himla massa tjafs om vissa hingstars förträfflighet!
Kära skribenter, besinna er lite, annars ryker nog denna tråd också :banana::banana::banana:
 
Sv: Ridponnyhingst...

Haydn har varit en kandidat till just detta stoet innan när jag funderat på att betäcka henne.
Jag har haft honom i bakhuvudet denna gång också, men jag tycker mer om Minotauros.
 
Sv: Ridponnyhingst...

Nu vet jag ju att du bestämt dig... men annars finns det ju fryst på Lotus. Hans farfar Nimmerdor blev ju korad till århundradeshingst o det är inte illa. Bättre hoppblod kan man kanske inte få.
Highlight som är Lotus far Fick ju bra på både hopp o gång. Har avkommor högt i båda grenarna.
Lotus avkommor har ju dessutom visat sig bra. O han gjorde själv ett bra bruksprov.
 
Sv: Ridponnyhingst...

Då ligger problemet i att det är fryst. :crazy:

Kommer ha betydligt mer valfrihet när det yngre stoet ska betäckas.
 
Sv: Ridponnyhingst...

Vi har flera bra RP-hingstar som man kan välja emellan. Särskilt om man inte är bekymrad över var man hamnar i storlek. Det bästa är att se hingstarna "live" Sedan ska man komma ihåg att bakom varje framgångsrik avkomma finns även ett sto (även ryttare påverkar) Ett bra möderne är minst lika viktigt som en bra hingst!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 308
Avel Leker lite med tanken att låna magen av ett sto jag är väldigt förtjust i, men då jag själv är liten vill jag att avkomman absolut inte...
Svar
8
· Visningar
1 270
Senast: Gimlan
·
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 358
Senast: cirkus
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 154
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp