Ridprofil vs. "Bra utbildning"...

Ungefär som föregående.

Engelska skolan, det är en extra svårighet att läsa på främmande språk. Det innebär att barnen lägger ned mer energi på språket än om du läser i en annan skola. Din dotter vill välja en annan inriktningen än språk, dvs mer motion, friskvård, djur. Det är många som arbetar och väljer de inriktningarna och det är bara högstadinivå. Om dottern motionerar mer på skolan och redan läst så mycket extra engelska borde hon kunna ta engelskakursen i högstadiet lätt. Då behöver hon inte plugga den så mycket utan engagera sig i matten istället på skoltid och läxor. Det är väl toppen om hon motionerar på skoltid då är hon nöjdare och kan lägga mer tid på andra läxor.

Alltså ts se det som motion och gemenskap och vänner på skoltid och en inriktning på högstadienivå är inte yrkesinriktning utan jag tycker du ska se det som studiemotivation.
 
Jag tänker så här. Även om man går på en skola där man läser färre "viktiga" ämnen, så går det att ordna sedan - om man vill.

Jag gick naturbruksgymnasium och läste således massa grejer jag har noll nytta av, så som djurkunskap, traktorkörning, hästkunskap osv.
Detta har ju dock inte hindrat mig trots att jag inte ville jobba med hästar sen.
Jag har fått plugga upp det jag behövde och det har gått bra det med. Sen blev jag ju förvisso polis och då är det ju inga särskilda kurser man behövt gå (förutom svenska, engelska och historia tror jag), men innan jag kom in på polisutbildningen började jag plugga till socionom och fick läsa upp någon kurs till det. Vill man så går det ju i regel lösa och för min del var det fantastiskt att ha häst på schemat. 🥰
 
En sak att tänka på är att det verkar svårare att lära sig på sitt andraspråk och att samverkan mellan språkförmågan och den analytiska förmågan är stark. Bara tänk på hur många ord för blå du kan på svenska och hur många på engelska, hur många av grejerna i översta kökslådan du kan benämna på svenska och på engelska. Engelskan kommer säkert låta bra och få ett mycket bättre ytflyt för den som går i engelskspråkig skola, men det kan göra det svårare att analysera och argumentera på högre nivå, och därmed skapa luckor i kunskapen.

Det verkar enligt gällande flerspråkighetsforskning som att det tar 1-2 år innan ytflyt uppnås och ett andraspråk låter lika obehindrat som förstaspråket. Att få ett "skolspråk" med djup och bredd i ordförråd och begreppsbildning som funkar att lära sig med, verkar ta 5-8 år av daglig/nästan daglig exponering för språket. Det vanligaste är att IES finns från skolår 4. Det betyder att för en elev som börjat IES i 4:an, kan vi räkna med att engelskan är ett lika effektivt inlärningsspråk som svenskan någon gång mellan skolår 9 och 3:an på gymnasiet. Det är mycket kunskap som riskerar gå förlorad! Finns det väl ett skolspråk på ett språk är det lätt för hjärnan att skaffa på ett till språk.

Det gör att jag generellt tänker att en skola med svenska som inlärningsspråk måste vara otroligt mycket sämre för att inte (i mina ögon) vara ett bättre val utbildningsmässigt. I kombination med att hon vill gå den skolan.
Högg bara en knapp o spinner vidare.
Jag växte upp utomlands o gick mest i engelska o franska internatskolor, samma språk användes på fritiden, svenska hemma, men där var jag inte så mycket. Kom till sverige när jag var ca 15 o började först på Grännaskolan, tidigare hade jag gått i motsvarande 2a ring så det blev konstigt att flytta ner 1 - 2 klasser. Tog väldigt lång tid innan jag talade svenska obehindrat.

Det jag upplevde senare i livet var att min aktiva vokabulär i speciellt franska var begränsad till en 15 årings vokabulär, även om jag förstod allt annat, men det fanns inte operativt i min hjärna.
Hoppade av gymnasiet o fick min behörighet till högskola/universitet genom att gå på folkhögskola, har dock betyg i engelska o franska genom att tenta av dom.
 
Nej precis! Jag hoppas det syns att jag säger samma sak. Risken är till och med att kunskaperna blir ytligare eftersom energi som kunde gå till kunskapsinhämtning måste gå till språkförståelse tex.
Oj! Jag missförstod sista stycket, trodde du tyckte att engelskspråkig var bättre. :angel: Min läsförståelse var nog inte så bra kl 7 på morgonen.:D
 
Tack allihop.
Vi var i måndags på Öppet hus på den kommunala skolan som erbjuder Ridprofil.
Jag fick ett bra intryck.
Lektionerna är på samma ridskola som hon redan rider på 2ggr/v och "hennes" ridlärare var där som representant från ridskolan.

Ni som spekulerat ja det är Gumaelius ridprofil och Örebro Fältrittklubb.

Jag tänker att hon ska få söka lite och ta sig en funderare, träna på sin argumentation teknik 😉. Ansökningen öppnar i dag. Sedan är det ridprov. Vanligtvis är det drygt 40-50 sökande till max 24 platser. Så hon får göra ridprov så får vi se.

Om det kan motivera henne och leda till en bra högstadiegång så kanske det är det bästa.

Så har vi 3 år på oss att fundera på gymnasiet...🙈🤣
 
Gå från hippolog till veterinär? Hurdå? De jag vet som läst till läkare/veterinär har alla gått med högsta betyg på Naturvetenskapliga, Djur Special (om det varit naturburksgymnasiet) eller så läst till naturvetenskapligt basår. Högskoleprovet med bra betyg ej att förglömma.
Jag hade tagit mig in på Hippologen med mina kurser från gymnasiet (samhälls) men det saknas ju väldigt mkt där för att ta sig in på veterinärprogrammet eller läkarlinjen, tex alla mattekurser från B och uppåt, Kemi, Fysik, Naturkunskap B osv som jag vill minnas att det krävdes på min tid (00-03). Inte sitter de ju och läser in sånt på Hippologen, eller hur menar du? *trög
Tror att du blandar ihop Hippologigymnasiet, som jag tror avses i inlägget, och Hippologprogrammet.
Hippologigymnasiet är ett naturvetenskapligt högskoleförberedande program med häst på schemat en dag i veckan. Du kan alltså söka till veterinärutbildningen efter avslutad utbildning.
Hippologprogrammet är en universitetsutbildning, alltså eftergymnasial och ger inte behörighet till veterinärstudier.
 
Tack allihop.
Vi var i måndags på Öppet hus på den kommunala skolan som erbjuder Ridprofil.
Jag fick ett bra intryck.
Lektionerna är på samma ridskola som hon redan rider på 2ggr/v och "hennes" ridlärare var där som representant från ridskolan.

Ni som spekulerat ja det är Gumaelius ridprofil och Örebro Fältrittklubb.

Jag tänker att hon ska få söka lite och ta sig en funderare, träna på sin argumentation teknik 😉. Ansökningen öppnar i dag. Sedan är det ridprov. Vanligtvis är det drygt 40-50 sökande till max 24 platser. Så hon får göra ridprov så får vi se.

Om det kan motivera henne och leda till en bra högstadiegång så kanske det är det bästa.

Så har vi 3 år på oss att fundera på gymnasiet...🙈🤣

Låter väl som en bra plan!
Jag reflekterade även på andra aspekter som bör tas i beaktande beträffande eventuellt byte. Tex hur hon har det med kompisar etc i nuvarande klass? Det har ju också stor påverkan. Jag hade ogärna bytt skola för ett barn som redan går i en fungerande klass med nära och bra kompisar. Har man lite mindre vänner tänker jag att en sådan profil kan vara en riktig lyckoträff, alla som går där kommer ju ha ett gemensamt brinnande intresse :D. Värt att ta med i funderingarna :up:
 
Tack allihop.
Vi var i måndags på Öppet hus på den kommunala skolan som erbjuder Ridprofil.
Jag fick ett bra intryck.
Lektionerna är på samma ridskola som hon redan rider på 2ggr/v och "hennes" ridlärare var där som representant från ridskolan.

Ni som spekulerat ja det är Gumaelius ridprofil och Örebro Fältrittklubb.

Jag tänker att hon ska få söka lite och ta sig en funderare, träna på sin argumentation teknik 😉. Ansökningen öppnar i dag. Sedan är det ridprov. Vanligtvis är det drygt 40-50 sökande till max 24 platser. Så hon får göra ridprov så får vi se.

Om det kan motivera henne och leda till en bra högstadiegång så kanske det är det bästa.

Så har vi 3 år på oss att fundera på gymnasiet...🙈🤣
Jag håller på att utbilda mig till studie-och yrkesvägledare. Något som det verkligen trycks på under utbildningen är att det är ”klienten” alltså i det här fallet din dotter som äger sina val. Vi pratat väldigt mycket om hur vi ska hantera föräldrar som vill styra sina barn.
Nu är det ju så att i grundskolan är det fortfarande föräldrarna som har ansvaret för barnets utbildning och båda vårdnadshavarna måste skriva under om eleven ska gå på annan skola än den kommunen utser. Men din dotter är ändå 13 år och bör ha en hel del att säga till om så länge alternativen som hon väljer mellan är vettiga vilket så är fallet här. Det är hon som ska gå tre år på skolan och inte du som förälder.

När det kommer till gymnasiet sedan så har din dotter rätt att välja gymnasium helt på egen hand. Där behövs inte vårdnadshavarens underskrift. Det du som förälder där kan göra är att uppmuntra till att göra ett väl underbyggt val vilket står i skollagen att alla elever har rätt till. Detta kan du göra genom att hjälpa till att samla in information från de olika skolorna, åka på öppet hus mm. Men kom i håg att det är din dotter som ska göra valet.

Jag som SYV anser att det det bästa för eleven borde vara en skola där eleven trivs. Trivs eleven har hon större chans till bra betyg vilket i sin tur genererar större valmöjlighet till gymnasiet. Gymnasieantagningen eller arbetslivet tar endast hänsyn till betygen, inte vilken skola eleven har gått på.

Hoppas ni kommer fram till ett klokt beslut. Lycka till!
 
Tack allihop.
Vi var i måndags på Öppet hus på den kommunala skolan som erbjuder Ridprofil.
Jag fick ett bra intryck.
Lektionerna är på samma ridskola som hon redan rider på 2ggr/v och "hennes" ridlärare var där som representant från ridskolan.

Ni som spekulerat ja det är Gumaelius ridprofil och Örebro Fältrittklubb.

Jag tänker att hon ska få söka lite och ta sig en funderare, träna på sin argumentation teknik 😉. Ansökningen öppnar i dag. Sedan är det ridprov. Vanligtvis är det drygt 40-50 sökande till max 24 platser. Så hon får göra ridprov så får vi se.

Om det kan motivera henne och leda till en bra högstadiegång så kanske det är det bästa.

Så har vi 3 år på oss att fundera på gymnasiet...🙈🤣

Kul! Låter som en bra plan :)
De har ju väldigt högt söktryck så det gäller att bo nära :D Att skolan har låga resultat beror nog på att de tar in många elever från socioekonomiskt svaga områden. Jag upplevde aldrig att det var något problem för min del.
 
Tror att du blandar ihop Hippologigymnasiet, som jag tror avses i inlägget, och Hippologprogrammet.
Hippologigymnasiet är ett naturvetenskapligt högskoleförberedande program med häst på schemat en dag i veckan. Du kan alltså söka till veterinärutbildningen efter avslutad utbildning.
Hippologprogrammet är en universitetsutbildning, alltså eftergymnasial och ger inte behörighet till veterinärstudier.

Aha, där hade vi felet. Nu hänger jag med ;)
 
Jag gick på Gumaelius under min högstadietid och trivdes bra, red en gång i veckan på ÖFK utöver + i ett stall utanför staden (där även en av lärarna på skolan hade sin häst vilket var lite kul). I början så var det mer som vanliga ridlektioner men desto närmare 9an desto mer fick vi rida "fritt" under dressyrpassen och utmanas mer under hoppningen. Var dock inte så mycket teoretiskt i 9an utan de var mer under 7an-8an då vi hade läxa varje vecka (oftast skriva om olika hästsjukdomar).

Skolan i sig har blivit annorlunda sen jag gick där, eftersom att de byggt om, och de intrycket jag fick när jag var där och hälsade på igen var att det har blivit mycket lugnare miljö.

Tycker det verkar som en bra ide att göra ridprovet och sen välja utifrån det. För mig personligen hjälpte ridprofilen med motivationen, då hade vi också två klasser i klassen typ, där ridprofilen hade bland annat engelska och vissa mattelektioner själva så man fick mer hjälp om man behövde än när det var helklass.
 
Jag har ingen ridutbildning i grunden och har levt flera år på hästar iallafall, som beridare i utlandet. Hur jag fick jobbet var genom kontakter och tidigare meriter. Ingen frågar efter utbildning utan snarare om kunskap och meriter om man tex vill jobba som beridare hos en internationell ryttare.

Jag är glad att jag har annan utbildning i grunden, för tröttnar gör många och då är det skönt att ha ett vanligt jobb att falla tillbaka på när man kommer hem.

Mitt tips är vanligt gymnasium och sen ha hästar vid sidan om.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 836
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej! (Nu blev det här jättelångt.. Men om ni inte orkar läsa allt hoppa till där det står Alternativ 1) Till sommaren tar jag...
2
Svar
26
· Visningar
2 106
Senast: Supersalt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Orolig
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp