Ridprovet borttaget: ”Konstigt, för det är ridhästar vi avlar”

Detta året ändras reglerna för bedömning av SWB:s treårschampionat. Ridprovet är inte längre obligatoriskt för att få diplom, och finalerna får ett nytt koncept. Hippson har pratat med två unghästutbildare som berättar vad de tycker om förändringarna.
 
Åh, spontant tycker jag det där låter jättebra! Och unghästutbildaren som tänker att man kanske då skyndar på 4åringarna istället... Alltså, det finns ju inget som hindrar att man börjar med 3åringarna, rider in, börjar bygga upp dem osv. Man får bara mer tid. Sedan om folk väntar till sista sekund ändå och pressar 4åringarna för hårt, ja då kommer det nog märkas på något vis iaf.
 
Rubriken blir ju väldigt märklig när uttalandet är taget ur sin kontext. Eftersom människor är människor och vi söker efter bekräftelse och ära så är jag tveksam till ridprovet på 3-åringar men hans invändning är känns fullt legitim. Frågan är ju då bara hur man förhindrar den där överträningen.
Jag minns en person som köpte en 2 åring i typ oktober som jag frågade om hon skulle visa den på 3 års och fick svaret att den inte skulle hinna tränas klart till provet. Den inställningen känns för mig orimlig med tanke på hur låga krav det bör vara och hur lite man bör behöva rida hästen innan provet. Jag diskuterade inte vidare i frågan så jag kan misstolkat hennes svar fullständigt.
 
Rubriken blir ju väldigt märklig när uttalandet är taget ur sin kontext. Eftersom människor är människor och vi söker efter bekräftelse och ära så är jag tveksam till ridprovet på 3-åringar men hans invändning är känns fullt legitim. Frågan är ju då bara hur man förhindrar den där överträningen.
Jag minns en person som köpte en 2 åring i typ oktober som jag frågade om hon skulle visa den på 3 års och fick svaret att den inte skulle hinna tränas klart till provet. Den inställningen känns för mig orimlig med tanke på hur låga krav det bör vara och hur lite man bör behöva rida hästen innan provet. Jag diskuterade inte vidare i frågan så jag kan misstolkat hennes svar fullständigt.
Det beror ju helt på hur hästen är. Vissa har inte ens blivit grundhanterade som 2 åringar och den var kanske lite nervös/osäker efter den hade flyttat så hon ville den skulle få tid att landa etc. Är ju så mkt mer än ridningen att träna på till treårs, löshoppningen, visa hästen för hand osvosv. Tyckte ändå det var sunt att känna att den inte skulle vara redo för 3 års.
 
Jag tycker Björn har en bra och sund inställning till hur man tränar unghästar.

Tror inte folk kommer att vänta med att göra allt tills hästarna är 4 år och göra allt på en gång då. Iaf inte de som har planer på att visa .
Tror detta nya upplägget kommer öka antalet visade hästar vilket gör att det blir ett större underlag för att bedöma avkommorna till hingstarna och det är ju bra.
 
Rubriken blir ju väldigt märklig när uttalandet är taget ur sin kontext. Eftersom människor är människor och vi söker efter bekräftelse och ära så är jag tveksam till ridprovet på 3-åringar men hans invändning är känns fullt legitim. Frågan är ju då bara hur man förhindrar den där överträningen.
Jag minns en person som köpte en 2 åring i typ oktober som jag frågade om hon skulle visa den på 3 års och fick svaret att den inte skulle hinna tränas klart till provet. Den inställningen känns för mig orimlig med tanke på hur låga krav det bör vara och hur lite man bör behöva rida hästen innan provet. Jag diskuterade inte vidare i frågan så jag kan misstolkat hennes svar fullständigt.
Det är skillnad på provet som helhet och ridprovet. För att en treåring ska kunna visas bra måste den ha fått okej kondis (tänkt träna lösgalopp), den ska ha löshoppat ett gäng gånger och den ska vara okej muskler och fin i kroppen samt att den ska vara tränad att visa för hand. Allt det kräver inte så mkt mer än att man ska ha möjlighet att lägga upp det på ett för hästen bra sätt plus att lägga in ville såklart. Så en häst som kanske är oinriden och omogen i kroppen kanske inte hinner klart till visningen. Eller så har ägaren helt överskattat vad som egentligen krävs?

Delvis kl
Jag tycker inte ridprovet på treårs egentligen är ett problem, du ska kunna rida i alla gångarter i båda varven. Finns inga krav på att hästen ska gå på tygeln. Du kan inte få mer än godkänt/inte godkänt. Att folk sen går bananas och ska visa dem som om de vore dubbelt så gamla är inte reglementets fel.

Så snarare än att ta bort ridprovet i maj (när de flesta testen ordnas) borde man ta bort den ridna bedömningen på breeders i september. Där snackar vi om många som kräver alldeles för mkt av sina hästar
 
Det beror ju helt på hur hästen är. Vissa har inte ens blivit grundhanterade som 2 åringar och den var kanske lite nervös/osäker efter den hade flyttat så hon ville den skulle få tid att landa etc. Är ju så mkt mer än ridningen att träna på till treårs, löshoppningen, visa hästen för hand osvosv. Tyckte ändå det var sunt att känna att den inte skulle vara redo för 3 års.
Ja det var sunt men problemet var att hon helt hakade upp sig på ridningen. Det var inget om hantering eller löshoppning (dressyrhäst). Jag tolkade det alltså som att den inte skulle bli tillräckligt långt inriden=gå i en stadig form, men som sagt jag utvecklade inte.
 
Ja det var sunt men problemet var att hon helt hakade upp sig på ridningen. Det var inget om hantering eller löshoppning (dressyrhäst). Jag tolkade det alltså som att den inte skulle bli tillräckligt långt inriden=gå i en stadig form, men som sagt jag utvecklade inte.
En treåring visas i alla 3 momenten oavsett om det är dressyr eller hopphäst. Det låter som hon överskattar vad som krävs för ridningen 🙂
Att gå i en stadig form är för mig ganska mkt längre fram i utbildningen än ridprovet men hon har kanske inte visat ngn häst tidigare 🙂
 
Såhär ser bedömningsreglementet ut när det gäller ridprovet

IMG_2095.jpeg
 
Men så bra då finns det ingen hets eller stress alls med unghästarna som startar på 3-års, liksom det inte finns några hästar som går med bakbenen kvar i stallet på Grand Prix dressyrbanan eftersom det inte är en godkänd form enligt TR 👍
 
Men så bra då finns det ingen hets eller stress alls med unghästarna som startar på 3-års, liksom det inte finns några hästar som går med bakbenen kvar i stallet på Grand Prix dressyrbanan eftersom det inte är en godkänd form enligt TR 👍
Min poäng är mest att det egentligen inte är reglerna det är fel på utan hur folk övertolkar och överdriver. Man borde kanske snarare göra så man får avdrag på ridprovet om en häst är för hårt tagen för att se till att folk inte överarbetade dem? För jag kan hålla med om att det riskerar att bli tokigt avelsmässigt om ett sto kan få superfina poäng men inte alls är ridbar. Är det sådana vi vill premiera och ha i avel?
 
Min poäng är mest att det egentligen inte är reglerna det är fel på utan hur folk övertolkar och överdriver. Man borde kanske snarare göra så man får avdrag på ridprovet om en häst är för hårt tagen för att se till att folk inte överarbetade dem? För jag kan hålla med om att det riskerar att bli tokigt avelsmässigt om ett sto kan få superfina poäng men inte alls är ridbar. Är det sådana vi vill premiera och ha i avel?
Frågan är ju hur man gör de avdragen. Det verkar ju svårt att ens dra av för oform i grand prix dressyr så hur ska man värdera den betydligt mindre variationen mellan lagom och övertränad på 3-års?
Vi är nog överens vi diskuterar troligen bara utifrån lite olika utgångspunkt.
 
Min poäng är mest att det egentligen inte är reglerna det är fel på utan hur folk övertolkar och överdriver. Man borde kanske snarare göra så man får avdrag på ridprovet om en häst är för hårt tagen för att se till att folk inte överarbetade dem? För jag kan hålla med om att det riskerar att bli tokigt avelsmässigt om ett sto kan få superfina poäng men inte alls är ridbar. Är det sådana vi vill premiera och ha i avel?
Jag tänker att det är ju inte riktigt så enkelt. Ett stos värde i aveln bestäms utifrån hennes avkommor, och deras kvalitet går inte att utröna utifrån huruvida hon kan ridas in till ett unghästtest och visas på ett ridprov som treåring.
Jag tror inte det blir så att vi kommer få en hel generation ston som går i avel och aldrig rids, de flesta uppfödarna är hobbyuppfödare som bara tar något föl in emellan ridning, träning och tävling. Och de som föder upp på heltid ser nog de flesta själva värdet i att avla på ridbara ston.
Sen tycker jag också det är vanskligt att bedöma ridbarhet utifrån en nyinriden treåring.
 
Kanske något liknande borde införas inom trav och galopp, där är det ju en hel del tvååringslopp och där hästarna dessutom kan vara betydligt yngre beroende på faktiskt födelsedatum.

De tränas väl ganska hårt både i sulky och under ryttare redan när de är drygt ett och ett halvt år. Funderar lite på varför det är så olika standarder beroende på gren.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 880
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 342
Senast: miumiu
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 721
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var och tog ett nytt test för att kolla mina järnnivåer. Och gissa om min glädje när jag såg att Ferritinet återigen har tagit...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp