Ridprovet borttaget: ”Konstigt, för det är ridhästar vi avlar”

Detta året ändras reglerna för bedömning av SWB:s treårschampionat. Ridprovet är inte längre obligatoriskt för att få diplom, och finalerna får ett nytt koncept. Hippson har pratat med två unghästutbildare som berättar vad de tycker om förändringarna.
 
Jag håller med. Självklart vill uppfödaren ha någon slags ekonomi i sin verksamhet, men det är en väldigt osäker bransch.

Men om det nya beslutet för att fler ändå visar sina hästar utan pressen att ridas in så tidigt, så är det väl bra?

Det finns ju alla möjligheter att visa hästen riden både som fyra- och femåring ändå.
Ja, jag tycker det är jättebra med förändringen. Jag visade som sagt en treåring som fick diplompoäng - men jag bedömde att ridprovet hade blivit för mycket för henne just då och avstod. Det var ett svårt beslut, jag stod med ett sto (som var till salu) som hade kunnat vara ett diplomsto, men som inte blev det. Samtidigt var det självklart där och då att inte sätta den pressen på henne. Hon var riden ungefär de där 15 gångerna som det sägs man ska klara provet på, men inte mer. Hade jag vetat att jag hade kunnat plocka ut diplomet senare hade beslutet varit lättare! (det blev en duktig tävlingshäst med fina resultat, men med ett huvud som jag bedömer inte var lämpligt att avla på, så i slutänden var det kanske helt rätt att hon inte fick diplom? Men självklart hade jag som uppfödare gärna haft det, det hade ju dessutom meriterat mamman)
 
Jag tycker det är en bra förändring. Det säger du ingenting om det går att rida några varv på en treåring. De flesta går det lätt på, men de svårare behöver absolut inte bli sämre. Vår sport går inte ut på att nå de högsta klasserna så fort som möjligt (som det håller på att utvecklas till) utan att nå dem på en hållbar häst som kan prestera i många år på hög nivå.

Min (förmodligen)bästa häst var halvgalen som treåring och hade inte varit kul att visa. Igår (som nybliven femåring) var hon på öppen bana för första gången och gjorde det avspänt, enkel och med självförtroende. Att hon inte gick att rida som treåring kommer ha noll betydelse för hennes utveckling. Risken är däremot att någon sett hennes talang och till vilket pris som helst skulle försöka komma åt det där diplomet. Jag har inte visat varken som tre-eller fyraåring utan räknar kallt med att hon kommer visa vilken fin häst hon är på tävlingsbanan nu när hon är färdig för det.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 284
Senast: SiZo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 883
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 342
Senast: miumiu
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 730
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp